Dedikerad Palworld server 5g router?

Permalänk
Skrivet av pehrnow:

Hej igen, och tack för ert tålamod!
allt är kopplat enligt Pitr-s bild med skillnaden att jag kör ASUS routern i AP läge så spelservern får en ip som är 192.168.8.x, jag kan inte heller portforwarda när den är i AP läge, jag kan såklart byta till router läge igen om det hjälper.
https://i.imgur.com/vITvhzx.jpeg
https://i.imgur.com/7xTP9A1.jpeg
Hjälper dessa bilder något?

Du ska inte va mer i asusen om den är satt till ap läge alls är den i ap läge är hela brandväggen avstängd så inga portar som behöver öppnas där då den redan släpper igenom allt.

Det är modemroutern du ska in i.

Dvs huawei lådan som verkar vara på adress 192.168.8.1 av gateway att dömma i asusen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nej ASUS routern är enbart satt i AP läge, vet inte vad mer jag skulle kunna ändra i Huawei routern, det kanske inte går helt enkelt och jag får ge upp.

Visa signatur

MSI x470 gaming plus max - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Kingston Fury 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Nej ASUS routern är enbart satt i AP läge, vet inte vad mer jag skulle kunna ändra i Huawei routern, det kanske inte går helt enkelt och jag får ge upp.

Du kan ju alltid prova ringa din leverantör ifall de måste låsa upp SIM-kortet

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Nej ASUS routern är enbart satt i AP läge, vet inte vad mer jag skulle kunna ändra i Huawei routern, det kanske inte går helt enkelt och jag får ge upp.

Om du kör DMZ-metoden ska ASUS alltså inte vara i AP-läge.

Det mest "korrekta" sättet att göra det på, utifall du nu har ett externt IP-nummer från din 5G-leverantör, är att skaffa en router du kan brygga till ASUS eller själv har alla de features du behöver (dvs byta ut Huawei).

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Och som alltid, gå in på https://ipconfig.io och kolla så du inte får IP-adresser i CGNAT-adressområdet, dvs IP-adresser mellan 100.64.x.x - 100.127.x.x då du annars sitter bakom brandvägg hos leverantör och därmed inte kan göra någon portöppning. Mina egna erfarenheter säger mig att det är få mobila operatörer som kostar på sina kunder publika IPv4-adresser, däremot så brukar de vara duktigare med IPv6-stöd och adresser där.

Edit: Det gick lite fort när jag skrev in IP-subnäten manuellt, givetvis så ska det vara 100. och inte 10. ;-D

Siter som denna kommer alltid visa publika IP-nummer även om du har CGNAT, du måste kolla i din routers WAN-inställningar eller liknande.

Permalänk
Medlem

TACK, att sätta Huawein i bryggläge löste mina problem !!!

Visa signatur

MSI x470 gaming plus max - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Kingston Fury 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.