Disney följer Netflix – sätter stopp för lösenordsdelning

Permalänk
Medlem

Samtidigt som det här händer så försvinner MASSOR med filmer och serier

https://www.moviezine.se/nyheter/disney-plus-plockar-bort-100...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja det är tydligen värt att vara kriminell än att betala någon hundring i månaden, okej, förstår fortfarande inte.

Ja, tydligen för vissa.
Du behöver inte förstå det. Acceptera att människor inte tycker som du och inte delar dina värderingar så blir världen mycket enklare

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja, tydligen för vissa.
Du behöver inte förstå det. Acceptera att människor inte tycker som du och inte delar dina värderingar så blir världen mycket enklare

Är vi inte här för att försöka i alla fall, förstå? Tråkigt inlägg måste jag säga, har jag uttryckt att folk måste tänkta som mig, i sådant fall ber jag om ursäkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Samtidigt som det här händer så försvinner MASSOR med filmer och serier

https://www.moviezine.se/nyheter/disney-plus-plockar-bort-100...

Wtf.. det sjuka är ju att det inte kan handla om mycket pengar de sparar... 100 filmer, är vadå 5TB? (Om vi nu utgår från bluray-kvalite och de är ju oftast inte i närheten av det..) Det är så löjligt små mängder lagring. Infrastrukturen i övrigt kan ju inte påverkas nämnvärt av utbudet.. behöver ju ändå samma kapacitet för att strömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Är vi inte här för att försöka i alla fall, förstå? Tråkigt inlägg måste jag säga, har jag uttryckt att folk måste tänkta som mig, i sådant fall ber jag om ursäkt?

Din formulering antyder om att syftet var att vara nedvärderande snarare än att förstå. Om så var fallet tycker kag det var vettigt att påpeka att man inte måste förstå andra för att behandla dem med respekt.

Om du faktiskt inte menade att vara nedlåtande så är det bra. Men kanske fundera på ordvalet nästa gång om du inte vill uppfattas på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Din formulering antyder om att syftet var att vara nedvärderande snarare än att förstå. Om så var fallet tycker kag det var vettigt att påpeka att man inte måste förstå andra för att behandla dem med respekt.

Om du faktiskt inte menade att vara nedlåtande så är det bra. Men kanske fundera på ordvalet nästa gång om du inte vill uppfattas på det viset.

Var var nedlåtande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Menar du varför juristen inte hänvisade till någon tolkning?

Jurist är ingen skyddad titel.

Permalänk
Medlem

Detta går åt exakt samma håll som det gjorde med Satellit-tv, dvs ett fåtal bolag köpte upp alla andra och drev sedan upp priserna rejält samtidigt som de började "bundla" saker för att få ut ett högre genomsnitts-pris än om de skulle sälja dem separat.

T ex en hamburgare kostar 4 dollar, en läsk 4 dollar och en pommes för 4 dollar... men de bundlar det för 10 dollar. Jättebra om man vill ha en hel meny, men riktigt kasst om bara vill ha en läsk eller hamburgare då du måste pröjsa 10 dollar för att få det.

Samt att ett nätverk kunde ha säsong 1-3 av en serie där ett helt annat nätverk hade säsong 4-7, vilket är exakt det vi ser allt oftare på dessa streaming-tjänster. Samt försöka skapa eget material de fullkomligen vägrade att licensiera ut till andra nätverk, så vi är i stort sett tillbaka på slutet av 80-talet/början av 90-talet inom kort.... och det är samma bolag som ligger bakom... shocker.

Tycker det är extremt konstiga beslut som tas när man i stort sett (hos gemene man iaf) helt hade utrotat pirate-grejer och genast återgår till gamla vanor för att maximera sina vinster och sedan undra varför (jag är övertygad) fler "pirate-bay" kommer poppa upp igen. Och i sedvanlig ordning skylla på det som problemet istället för att se över vad det är de erbjuder.... eller lösningar... som bevisligen fungerat i praktiken till och med.

Edit:
En marknad som helt styrs av ett fåtal "drakar" kommer aldrig gynna konsumenten, mer troligt konsument-fientligt då det inte finns några andra alternativ.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Vi betalar pengar för privatkopiering, så alla som påstår att detta är stöld, olagligt och omoraliskt får gärna förklara sig.
Vad betalar vi då för när vi köper våra hårddiskar och annan elektronik?

Permalänk
Skrivet av Phiplex:

IP-adresser kan jag förstå och gäller självfallet om någon delar lösenord med någon på annan geografisk plats.

Man kan ha Netflix på telefonen och tex. på TVn. Telefonen brukar man ju ta med sig.

Om inte Netflix då spionerar på din telefon, även när Netflix på telefonen är avstängd, så kan de inte veta om du (din telefon) är i närheten av TVn eller inte.

Lösenordsdelning mellan någon i Australien och på Öland borde vara ganska ovanligt. Men desto vanligare att någon reser till Australien men har någon hemma som slår på TVn.

Detta är inte ett lösbart problem på ett "rättssäkert" utan att knyta Netlix-abbonemanget till exakt en enhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The K-Man:

Detta är företagens svar på att många användare missbrukar tjänsten.

Att dela konton med sina vänner och andra är inte att missbruka tjänsten, där är direkt (moraliskt, men kanske inte legalt) att jämställa med privatkopiering, något som är lagligt och vi betalar avgift för vare sig vi vill eller ej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av surrogate activity:

Hmm, det kanske vore något, privatkopieringen är nog ganska outnyttjad idag, men kanske lättare att spela in det på en hårddisk som man lånar ut i stället

Frågan är bara om det är tillåtet att nyttja privatkopiering för streaming, man måste väl äga en kopia för det?

Jag kan inte se varför det inte skulle vara det, du får spela in från TV (t.o.m. betalkanaler) och göra kopior, hur är streaming annorlunda?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag kan inte se varför det inte skulle vara det, du får spela in från TV (t.o.m. betalkanaler) och göra kopior, hur är streaming annorlunda?

Jag vet inte om det är skillnad, jag är för dåligt insatt i reglerna helt enkelt, men rent spontant tycker jag du har rätt. Det där med privatkopiering kanske inte är så dumt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Wtf.. det sjuka är ju att det inte kan handla om mycket pengar de sparar... 100 filmer, är vadå 5TB? (Om vi nu utgår från bluray-kvalite och de är ju oftast inte i närheten av det..) Det är så löjligt små mängder lagring. Infrastrukturen i övrigt kan ju inte påverkas nämnvärt av utbudet.. behöver ju ändå samma kapacitet för att strömma.

Tror det har mer med att Disney vill spara pengar genom att slippa betala licens avgift. Även om en film är en Disney (eller annat disney ägt företag) film behöver dom betala royalties och slipper det om dom inte har filmen på sin plattform.

Permalänk
Medlem

En kollega till mig säger att han för 100 kr i månaden får Netflix, Prime, Disney+, Skyshowtime, Viasat, Tv4+ och ett trettiotal andra streamintjänster plus tiotusentals kanaler. Han kallar det iptv och det kan väl för fan inte vara lagligt?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Är vi inte här för att försöka i alla fall, förstå? Tråkigt inlägg måste jag säga, har jag uttryckt att folk måste tänkta som mig, i sådant fall ber jag om ursäkt?

Jag tror inte du kan förstå det? Vissa väljer att heller vara kriminella än att betala någon hundralapp per månad.
Det verkar helt orimligt för dig att förstå så jag tror seriöst inte du kan sätta dig in i hur de tänker.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag tror inte du kan förstå det? Vissa väljer att heller vara kriminella än att betala någon hundralapp per månad.
Det verkar helt orimligt för dig att förstå så jag tror seriöst inte du kan sätta dig in i hur de tänker.

Jag har nog svårare att förstå dig när du lägger in adjektiv som ”orimligt”? Är det någon annan du pratar med/citerat fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Wtf.. det sjuka är ju att det inte kan handla om mycket pengar de sparar... 100 filmer, är vadå 5TB? (Om vi nu utgår från bluray-kvalite och de är ju oftast inte i närheten av det..) Det är så löjligt små mängder lagring. Infrastrukturen i övrigt kan ju inte påverkas nämnvärt av utbudet.. behöver ju ändå samma kapacitet för att strömma.

Det är inte pga utrymmet de plockar bort filmer , utan det har med rättigheterna till att sända filmen.
Antagligen så köper de in rättigheten till att streama en film under 1 år sen utvärderar de om det är värt att förlänga eller avsluta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Wtf.. det sjuka är ju att det inte kan handla om mycket pengar de sparar... 100 filmer, är vadå 5TB? (Om vi nu utgår från bluray-kvalite och de är ju oftast inte i närheten av det..) Det är så löjligt små mängder lagring. Infrastrukturen i övrigt kan ju inte påverkas nämnvärt av utbudet.. behöver ju ändå samma kapacitet för att strömma.

Nja det har väll osäkert om det är olagligt att ta emot, men det är definitivt olagt för dem som sänder ut det.
Sen så göder man den organiserade brottsligheten.
Dessutom är det skitkvalite på ljud o bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har nog svårare att förstå dig när du lägger in adjektiv som ”orimligt”? Är det någon annan du pratar med/citerat fel?

Du skrev detta i ditt inlägg:

Citat:

Ja det är tydligen värt att vara kriminell än att betala någon hundring i månaden, okej, förstår fortfarande inte.

Det verkar som att du är så långt ifrån detta tankesätt att det är helt omöjligt för dig att förstå det. Det kan inte uttryckas mycket enklare än: Människor väljer att vara kriminella - så det är bara för dig att inse att du inte kan eller kommer att förstå det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Har för närvarande Netflix, HBOmax, Disney+, och youtube premium samt Spotify.
Av dessa använder jag och frugan youtube och Spotify, tonåringen netflix, småbarnen disney+ och ingen HBOmax.

Så även om det svider med 600+ i månaden så är HBOmax den ende vi rimligen kan säga upp.

SVT Play - barnkanalen, har mycket bra utbud för de mindre. Kan rekommendera Grizzy och lämlarna. Samt Netflix har barnprogram. Då kan ni slippa disney

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag tycker Viaplay har helt okej utbud, särskilt sett mot Netflix. Mindre, men bättre.
Det som blir största anledningen till att jag kommer säga upp det är dock text. De har inte engelsk text och jag har svårt att höra vissa frekvenser på grund av tinnitus och kan inte köra så pass hög volym på kvällar och att köra svensk text på engelskt språk är bara korkat.

Hur som så kommer även jag gå tillbaka till piratkopiering om de fortsätter erbjuda en dålig produkt sett till priset. Viaplay ryker nästa månad, Netflix och Disney har redan rykt.

Du vet om att text och språk, även när de är engelska, sällan är likadan?

Eller är det bara att du i hjärnan har svårt att blanda 2 språk?
Då ber jag om ursäkt och backar långsamt ut

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

SVT Play - barnkanalen, har mycket bra utbud för de mindre. Kan rekommendera Grizzy och lämlarna. Samt Netflix har barnprogram. Då kan ni slippa disney

Håller med, grizzly och lemlarna samt gabbys dockskåp går varmt ^ ^

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Tror det har mer med att Disney vill spara pengar genom att slippa betala licens avgift. Även om en film är en Disney (eller annat disney ägt företag) film behöver dom betala royalties och slipper det om dom inte har filmen på sin plattform.

Rimligt.. fick för mig det var deras egna filmer de plockade bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Du skrev detta i ditt inlägg:
Det verkar som att du är så långt ifrån detta tankesätt att det är helt omöjligt för dig att förstå det. Det kan inte uttryckas mycket enklare än: Människor väljer att vara kriminella - så det är bara för dig att inse att du inte kan eller kommer att förstå det.

Du väljer att upprepa dig, att återberätta det jag sagt - ingenting för att förklara eller svara på min initiala fråga. Du är otrevlig helt enkelt, men tack för din input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du väljer att upprepa dig, att återberätta det jag sagt - ingenting för att förklara eller svara på min initiala fråga. Du är otrevlig helt enkelt, men tack för din input.

Jag kan ge mig på att försöka förklara:

De flesta personer skiljer mellan olika lagar och regler och hur illa det är att bryta mot dem. Det är till exempel många som ibland kör för fort, har hamnat i slagsmål någon gång, har köpt ut alkohol, eller urinerat på offentlig plats. Samtliga av dessa är olagliga, men ses som många inte som någon stor grej moraliskt då de, med undantag för slagsmål, inte har någon som per automatik far illa.

Sådant som många gör fel ofta ses inte som moraliskt fel av många och de ser därför sig inte som kriminella, trots att de bryter mot lagar.

Det är förmodligen en anledning varför filmindustrin lagt så mycket energi på att jämföra fildelning och dylikt med att stjäla: betydligt fler ser stöld som fel (även om många kan tänka sig att tex ta en extra penna från konferensen, eller ett par extra arbetshandskar från jobbet).

Men många ser illegal fildelning/fulströmning fortfarande som bara lite fel då ingen tar direkt skada (till skillnad från vid stöld). Indirekt skada genom utebliven försäljning är lättare att bortse ifrån, eftersom det är en hypotetisk skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag kan ge mig på att försöka förklara:

De flesta personer skiljer mellan olika lagar och regler och hur illa det är att bryta mot dem. Det är till exempel många som ibland kör för fort, har hamnat i slagsmål någon gång, har köpt ut alkohol, eller urinerat på offentlig plats. Samtliga av dessa är olagliga, men ses som många inte som någon stor grej moraliskt då de, med undantag för slagsmål, inte har någon som per automatik far illa.

Sådant som många gör fel ofta ses inte som moraliskt fel av många och de ser därför sig inte som kriminella, trots att de bryter mot lagar.

Det är förmodligen en anledning varför filmindustrin lagt så mycket energi på att jämföra fildelning och dylikt med att stjäla: betydligt fler ser stöld som fel (även om många kan tänka sig att tex ta en extra penna från konferensen, eller ett par extra arbetshandskar från jobbet).

Men många ser illegal fildelning/fulströmning fortfarande som bara lite fel då ingen tar direkt skada (till skillnad från vid stöld). Indirekt skada genom utebliven försäljning är lättare att bortse ifrån, eftersom det är en hypotetisk skada.

Tack för ditt svar, jag tror också att risken för att bli lagförd är så låg (eller obefintlig) att man därför tar risken. Nu tror jag inte att piratkopiering är ett så stort problem generellt, förmodligen mer allmänt bland medlemmarna här inne.

Permalänk
Medlem

Det är en smula otippat de inte fimpar ”spela upp på fler enheter samtidigt”

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Vi betalar pengar för privatkopiering, så alla som påstår att detta är stöld, olagligt och omoraliskt får gärna förklara sig.
Vad betalar vi då för när vi köper våra hårddiskar och annan elektronik?

ja vi betalar för att få PRIVATkopiera alster som vi redan äger. tänk morsans gamla MR Music skivor. att tanka hem en serie på böljan blå istället för att strömma den från en betaltjänst är inte privatkopiering

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Är det piratkopieringens fel att Spotify förlorar pengar?
Knappast - Jag betalar gärna det jag tycker att det är värt, inte vad en styrelse tycker att de borde få i avkastning.

Vad du tycker det är värt är ju inte relevant. Antingen betalar man och tar del av tjänsten. Eller så betalar man inte och gör det inte.

alternativ 3, piratkopiering. Enligt ditt resonemang så kan jag tack vare att tröjan som HM begär 199:- men som jag bara tycker är värd 99:- istället bara ta den, helt motiverar då jag tycker de tar för mycket betalt från början. Oj, jag begick visst stöld.

folk gör som man vill men stå för vad ni pysslar med istället för att försöka rättfärdiga det med att tjänsten är skit/för dyr/fel kvalitet/whatever.

Jag har också hissat seglen i tonåren när ancient hubbarna var något magiskt där allt fanns att få tag i och min ekonomi var studiebidraget och jag visste precis vad jag gjorde.

Men jag trodde som sagt att de flesta lämnade detta bakom sig när man blev vuxen och började tjäna pengar. blir larvigt när man skyltar med datorer för 10.000-tals kronor i sina signaturer samtidigt som man hellre piratar innehållet på en streamingtjänst än att betala nån hundring i månaden och göra rätt för sig ”bara för att man kan”

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR