Varmvattnet tar slut efter 15 minuters dusch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillenkk:

Fy satan! Ja det blir nog att kontakta installatör och se hur vi gör. Som sagt så är jag helt okunnig. Jag trodde att en 15 minuters dusch inte skulle ta slut på varmvattnet, men baserat på vissa svar här i tråden så är det inte så orimligt kanske.

Men det händer ju bara ifall båda skyddsfunktionerna på VVBn är ur funktion, chansen att det händer i verkligheten nästan noll, och om det händer så har någon oftast varit där ock pillat av en eller annan anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du duschar förmodligen inte med rent varmvatten.

Inte jag men min fru ångkokas varje dusch om man ska gå efter termostaten på duschen 😂
Skämt åsido så slog den tanken inte mig. Bor i lägenhet så har det rätt lyxigt att jag inte behöver fundera på mer än felanmälan om vattnet blir kallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

En dusch drar runt 10 liter per minut, så om du inte har mer än 40-50 grader i beredaren så tar det slut på en kvart.
Höj tempen i beredaren. Den ser inte ut att vara maxad. Med varmare vatten kan du sedan ställa ner blandaren i duschen då räcker vattnet längre. Det löser möjligen också problemet med trycket också.

Jag höjde den till max nu, det gick att snurra en bra bit på den. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Men det händer ju bara ifall båda skyddsfunktionerna på VVBn är ur funktion, chansen att det händer i verkligheten nästan noll, och om det händer så har någon oftast varit där ock pillat av en eller annan anledning.

Skönt att veta! Då kan jag känna mig lite säkrare

Permalänk
Medlem

Tack för svar och hjälp allihopa! Det uppskattas enormt! Jag vred upp tempen till max och hoppas att det hjälper. Om inte så kontaktar jag installatör för att säkerställa att den fungerar som den ska.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur kan man tycka att 15 minuter är för kort tid ? Det är ju en extremt lång tid i duschen och ger dessutom en enorm energiförbrukning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur kan man tycka att 15 minuter är för kort tid ? Det är ju en extremt lång tid i duschen och ger dessutom en enorm energiförbrukning.

Helt utan att börja diskutera hur länge man politiskt korrekt och präktigt ska duscha, eller tonårsbarn o dyl, så är 15 minuter inte mycket att komma med om man är flera stycken. Ännu värre blir det om man i samma veva behöver diska något e dyl. Klassiskt fjällstugeproblem där beredarna ofta inte har varit särskilt stora i förhållande till antalet sängar.

Permalänk
Skrivet av lillenkk:

Hej gott folk! Jag har ett problem med min vattenvärmare/varm vattensberedare. Varmvattnet tar nämligen slut efter bara 15 minuter i duschen och då är det inte ens max sprut i duschen. Jag bifogar lite bilder här och hoppas på att någon kunnig enkelt kan förklara för en okunnig som mig >_<... Beredaren är en NIBE ES 500 liter vattenvärmare

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

PDF för beredaren

Uppåtröret inuti kan vara trasigt. Jag var tvungen att byta det på min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillenkk:

... Och då har inte diskmaskin varit igång, och inte heller tvättmaskin eller någon annan kran i hemmet.

Skrivet av Swedishchef_90:

Tvätt och disk kör du väl på kallvatten?

Tvättmaskin och diskmaskin går som @Swedishchef_90 skriver på kallvatten. Det är standard. Det kan tyckas vara dumt eftersom det är direktverkande elektrisk uppvärmning och därmed inte drar nytta av om man har mer effektiv och miljövänlig lösning för varmvatten som t.ex. värmepump eller fjärrvärme. Troligtvis är en del av anledningen att tillverkaren då kan vara säker på att temperaturen blir som den ska till olika program utan att behöva vara beroende av varmvattentillförselns temperatur (maskinen behöver ju ändå ha värmemöjlighet då fastighetens varmvatten kan vara för kallt för önskat program, och då blir det alltså billigare att göra en maskin utan varmvattenkoppling).
Handdisk med varmvatten från kranen använder givetvis samma varmvattenberedare som duschen, så där har TS helt rätt.

Skrivet av ztenlund:

Helt utan att börja diskutera hur länge man politiskt korrekt och präktigt ska duscha, eller tonårsbarn o dyl, så är 15 minuter inte mycket att komma med om man är flera stycken. Ännu värre blir det om man i samma veva behöver diska något e dyl. Klassiskt fjällstugeproblem där beredarna ofta inte har varit särskilt stora i förhållande till antalet sängar.

Jag började också med att läsa det som att det var en person som duschade i 15 min, vilket jag också tyckte lät väldigt länge. Är det flera som duschar efter varandra så kan det däremot lätt gå över 15 min.
Hur som helst så lutar mina överslagsräkningar också åt att 150 L och 3 kW borde kunna förbrukas på 15 min, så det behöver inte vara något fel på anläggningen. Hoppas det hjälpte att öka på vredet.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Nibe brukar ha en svag knappt kännbar upphöjning/klack eller skrovlighet på skalan på panelen bakom termostatratten där det motsvarar 60 grader C och man skall inte ställa den kallare än så pga. legionellarisken (som är störst när man duschar iom. kan inandas små dim-droppar med bakterierna i sig medans risken är mindre om vattnet är för handtvätt eller bad utan att använda duschen) - max uppvriden brukar det stanna på 85 - 90 grader C.

På beredarens vattenintag bruka det finnas en blandningsventil som blandar ut den heta vattnet (viktigt när den är ställd på 85 grader) och en säkerhetsventil - ökar du temperaturen på beredaren så bör också blandningsventilen justeras så att varmvattnet som går mot duschen och varmvattenkranarna att det ligger på ca 55 grader C efter en kort tids spolande för att det inte skall vara skållningsrisk om man bara tappar hetvatten utan kallvatteninblandning i tappstället/duschen, men det skall heller inte vara kallare än 50 grader C då risken för legionella-tillväxt ökar fort med även några grader kallare varmvatten i rören.

Samtidigt skall man kolla och spola genom säkerhetsventilen (en svart ratt man vrider med fjädrande känsla moturs på och tills man hör att det börja spola) då och då så att den fungera som tänkt, men också kolla avtappningsrörets ända att den inte börja småläcka och droppa pga. kalkpåslag i ventilen - missar man sådant under lång tid så kan sådan läckage ge väsentligt högre elräkning om det sipprar varmvatten hela tiden.

Just detta att varmvattnet inte är tillräckligt varm hela vägen i rören tillräckligt ofta mot rummen/lägenheter i typisk inkvartering och hotell och även på färjor är orsaken till legionella-larmen man ser då och då. Detta gäller också i fastigheter med långa sträckor mellan panncentral till tappställen - speciellt där det sällan används (sällan använda rum).

Elelementet som värmer vattnet är i regel samma med samma resistans oavsett om det är enfaskopplat (230 Volt - 1 kW) eller kopplad mellan två faser i en tre-fas system (400 Volt - 3 kW) - om en säkring är gången oavsett enfas eller den ena av trefas så slutar det med att det är ingen värme alls i beredaren.

Kalkningsrisken (pannsten) finns alltid om vattnet är hårt och den ökar med varmare vatten och när effekten ökar på samma elementyta mot vatten - dvs. 3 kW värmning med 2 av de tre faserna gör att kalkbildningen ökar mer på elementslingan än om man kör på en-fas med 1 kW värme. - och det kan bli väldigt mycket kalk i en beredare - jag mins från när jag var liten och på vägghängd 300 liters beredare i ladugården med element-haveri att vid byte av elementet så ramlade det ut mer än en hink med kalkbitar från elementet, ursprungligen och i slutet innan haveriet var elementet i stort sett begravd i en stor hög med kalkbitar som med tiden hade sprättats/sprängs iväg från elementet i ångexplosioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fultomten:

Det är förmodligen som beskrivet ovan.

I beredaren sitter det ett dykrör som ser till att varmvattnet hämtas längst ifrån kallvatteninloppet. Det kan vittra sönder och så får man bara några minuters varmvatten (beroende på var det går sönder) trots att resten av beredaren fortfarande har varmvatten.

Jag har nämligen samma problem i min och har ett ersättningsdykrör i garaget, har bara inte kommit igång med projektet att byta det.

Om det har skett en plötslig försämring, är ovanstående en mycket möjlig orsak.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Om det har skett en plötslig försämring, är ovanstående en mycket möjlig orsak.

men å andra sidan om man duschar i 15 minuter med halvhögt flödet och beredaren är ställd 60 grader C så är det inte orimligt att vattnet börja bli dåligt varmt i slutskedet - höjer man till 85 grader så kanske man får en halv gång till i vattenmängd och det kanske räcker i 20-25 minuter istället.

du få ta en hink med inre gradering och sätta ned duschmunstycket i denna när du duschar normalt och sedan ta tiden till det når 10 liter - då först vet du mer exakt hur mycket vatten du faktiskt förbrukar per minut i din duschning.

---

Detta är något man får lära sig den hårda vägen att gå från brf/hyrehus till eget boende i villa/stuga att detta att kunna stå en halvtimme och mer i duschen utan att varmvattnet tar slut är en förgången tid...

...och man ser på elräkningen vad det kostar att stå länge i duschen... - kostnader man inte såg innan med brf/hyreshus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Detta är något man får lära sig den hårda vägen att gå från brf/hyrehus till eget boende i villa/stuga att detta att kunna stå en halvtimme och mer i duschen utan att varmvattnet tar slut är en förgången tid...

...och man ser på elräkningen vad det kostar att stå länge i duschen... - kostnader man inte såg innan med brf/hyreshus...

Med direktvärmade oljepanna kunde man stå så länge som någon eller några kubik olja räckte. Sedan går det ju faktiskt att ha ganska stor tank eller beredare om man har plats för det. Inte oändligt, men kan räcka rätt länge, men sedan vill man ju ha en värmekälla som klarar att värma upp den samma århundrade också, vilket man kanske främst har i ett större hus med större värmebehov. Vissa småhus och radhus har också fjärrvärme eller gemensam panncentral, men det är en mindre del av totalen.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

men å andra sidan om man duschar i 15 minuter med halvhögt flödet och beredaren är ställd 60 grader C så är det inte orimligt att vattnet börja bli dåligt varmt i slutskedet - höjer man till 85 grader så kanske man får en halv gång till i vattenmängd och det kanske räcker i 20-25 minuter istället.

du få ta en hink med inre gradering och sätta ned duschmunstycket i denna när du duschar normalt och sedan ta tiden till det når 10 liter - då först vet du mer exakt hur mycket vatten du faktiskt förbrukar per minut i din duschning.

---

Detta är något man får lära sig den hårda vägen att gå från brf/hyrehus till eget boende i villa/stuga att detta att kunna stå en halvtimme och mer i duschen utan att varmvattnet tar slut är en förgången tid...

...och man ser på elräkningen vad det kostar att stå länge i duschen... - kostnader man inte såg innan med brf/hyreshus...

Själv bor jag i hyreshus och idioterna valde att installera luft/vattenvärmepump som uppvärmning med en för liten elpatron. Går duscha 10-15 minuter, OM man duschar ensam.

Kul när det är kallt ute och det blir max 30-35 grader i duschen för någon vill duscha eller diska samtidigt.

Dessutom betalar jag för "varm"vattnet, klagat några gånger men får nog ta det vidare tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Om det har skett en plötslig försämring, är ovanstående en mycket möjlig orsak.

Skrivet av xxargs:

men å andra sidan om man duschar i 15 minuter med halvhögt flödet och beredaren är ställd 60 grader C så är det inte orimligt att vattnet börja bli dåligt varmt i slutskedet - höjer man till 85 grader så kanske man får en halv gång till i vattenmängd och det kanske räcker i 20-25 minuter istället.

du få ta en hink med inre gradering och sätta ned duschmunstycket i denna när du duschar normalt och sedan ta tiden till det når 10 liter - då först vet du mer exakt hur mycket vatten du faktiskt förbrukar per minut i din duschning.

---

Detta är något man får lära sig den hårda vägen att gå från brf/hyrehus till eget boende i villa/stuga att detta att kunna stå en halvtimme och mer i duschen utan att varmvattnet tar slut är en förgången tid...

...och man ser på elräkningen vad det kostar att stå länge i duschen... - kostnader man inte såg innan med brf/hyreshus...

Tack för lektionen...
Har fetat, så du kanske förstår vad jag avsåg med mitt inlägg.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”