Nya minnen går inte i rätt hastighet (3200MHz går i 2133MHz)

Permalänk
Medlem

Nya minnen går inte i rätt hastighet (3200MHz går i 2133MHz)

Det kanske är helt mitt eget fel då jag inte är så kunnig på datorer, så jag kan ha köpt fel minnen.

Min dator är
ASUS x99-A moderkort.
i7-5820K @ 3.30GHz
GeForce GTX 1660

Hade tidigare endast 16 GB ram (Crucial DDR4 2133MHz)

Tänkte att jag skulle uppgradera datorn lite med helt nya minnen och valet blev 32Gb fördelat på två stickor. Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz.

Nu när jag tagit ur de gamla minnena och slängt i de nya och kikar i BIOS så går de också i 2133MHz. Använder jag Speccy, så säger det programmet att minnena endast går i 1065MHz. Vet inte varför Speccy visar de siffrorna, men jag litar mer på vad BIOS säger.

Har fått tipset att aktivera X.M.P i BIOS men varje gång jag testar det så vill inte datorn boota ut i Windows. Den startar om men får ingen kontakt med skärmen och fläktarna i datorn går på högvarv. Jag får resetta BIOS och sedan gå in på nytt och avaktivera X.M.P för att datorn ska funka igen.

Jag köpte mer minne för att jag använder datorn till att göra musik på och det är väl ingen big deal att minnena endast går i 2133MHz, men ändå... det vore ju kul om de går som de ska.

Det är dessa minnen jag har köpt.
https://www.inet.se/produkt/5304531/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Går det att få dom att gå i 3200MHz?
Enligt manualen för moderkortet så har det stöd för minnen upp till en hastighet av 3200MHz.

Permalänk
Medlem

Den processorn kan vara begränsande och kanske inte startar med för snabbt minne. Allt över 2133 är egentligen överklockning - inga garantier lämnas på det

Moderkortet borde klara det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Den processorn kan vara begränsande och kanske inte startar med för snabbt minne. Allt över 2133 är egentligen överklockning - inga garantier lämnas på det

Moderkortet borde klara det.

Haha, ok. Då hade jag egentligen bara behövt köpa 16 GB till istället för helt nya och annat märke. Men det är alltid kul med nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyhler:

Haha, ok. Då hade jag egentligen bara behövt köpa 16 GB till istället för helt nya och annat märke. Men det är alltid kul med nytt.

Fast kan tycka att du iaf borde kunna manuellt gå upp till 2666 Mhz iaf, går att tweaka

Ev. kan du behöva köra med högre spänning för att klara 3200.

Jag har ingen erfarenhet av din processor själv så kanske finns andra som kan komma med tips

EDIT:

upptäckte nu att ditt moderkort har quad channel, så du bör köra 4 eller 8 minnesmoduler.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd

Hur lång tid låter du det ta innan du ger upp vid uppstart?

Xmp träning kan ju ta en stund.

Har du fler än en xmp profil i bios?

Permalänk
Skrivet av FX9:

Fast kan tycka att du iaf borde kunna manuellt gå upp till 2666 Mhz iaf, går att tweaka

Ev. kan du behöva köra med högre spänning för att klara 3200.

Jag har ingen erfarenhet av din processor själv så kanske finns andra som kan komma med tips

EDIT:

upptäckte nu att ditt moderkort har quad channel, så du bör köra 4 minnesmoduler, inte 2.

Quad channel säger inte ett skit om vad som behövs.

Du kan köra 1- max antal minnesslots fast du får bara ut quad channel med 4 stickor eller multiple på det, med 1-3 kommer kortet bara köra single eller dual.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyhler:

Nu när jag tagit ur de gamla minnena och slängt i de nya och kikar i BIOS så går de också i 2133MHz. Använder jag Speccy, så säger det programmet att minnena endast går i 1065MHz. Vet inte varför Speccy visar de siffrorna, men jag litar mer på vad BIOS säger.

Speccy visar den faktiska frekvensen. Däremot gäller för DDR (Double Data Rate) att det skickar data 2 gånger per klockcykel (både på stigande och fallande sida), så i praktiken motsvarar det en dubbelt så hög frekvens. Ca 1066MHz reell frekvens motsvarar alltså ca 2133MHz upplevd frekvens.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Enligt Intel så är högsta klockfrekvens för minnen på den processorn 2133MHz:

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/82932/in...

Vad gäller det där med 1066 MHz i Speccy så är det som @PeCe skriver. Inget att oroa sig för, med andra ord.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande fel, minnen på 3200 som går i 2400.
Dock så spelar jag inte på datorn (har inte ens ett grafikkort), tyngsta är bildredigering med
Canon digital photo proffesional.
Min undran är om det har någon som helst betydelse i praktiken?
Datorn känns helt okej, inte det minsta problem med något.
System Model: Aspire XC-1760
BIOS: R01-B1 (type: UEFI)
Processor: 12th Gen Intel(R) Core(TM) i5-12400 (12 CPUs), ~2.5GHz
Memory: 16384MB RAM
Available OS Memory: 16160MB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Jag har ett liknande fel, minnen på 3200 som går i 2400.
Dock så spelar jag inte på datorn (har inte ens ett grafikkort), tyngsta är bildredigering med
Canon digital photo proffesional.
Min undran är om det har någon som helst betydelse i praktiken?
Datorn känns helt okej, inte det minsta problem med något.
System Model: Aspire XC-1760
BIOS: R01-B1 (type: UEFI)
Processor: 12th Gen Intel(R) Core(TM) i5-12400 (12 CPUs), ~2.5GHz
Memory: 16384MB RAM
Available OS Memory: 16160MB RAM

I ditt fall handlar det sannolikt om att du behöver slå på XMP för att få den högre hastigheten.

Minnen som marknadsförs som 3200MHz kan oftast bara nå den hastigheten om man slår på XMP (eftersom XMP låter dem dra upp spänningen mer än standarden tillåter). De har också en hastighet enligt JEDEC-standarden definierad, och om XMP inte är på så är det den hastigheten de faller tillbaka på. 3200MHz är en godkänd hastighet enligt JEDEC, så de KAN gå i den farten utan XMP, men det är inte vanligt.

Om det spelar någon roll är svårt att säga. Om ditt bilredigeringsprogram belastar många kärnor hårt, speciellt om det kör XMP, så kan det göra skillnad.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I ditt fall handlar det sannolikt om att du behöver slå på XMP för att få den högre hastigheten.

Minnen som marknadsförs som 3200MHz kan oftast bara nå den hastigheten om man slår på XMP (eftersom XMP låter dem dra upp spänningen mer än standarden tillåter). De har också en hastighet enligt JEDEC-standarden definierad, och om XMP inte är på så är det den hastigheten de faller tillbaka på. 3200MHz är en godkänd hastighet enligt JEDEC, så de KAN gå i den farten utan XMP, men det är inte vanligt.

Om det spelar någon roll är svårt att säga. Om ditt bilredigeringsprogram belastar många kärnor hårt, speciellt om det kör XMP, så kan det göra skillnad.

Tack för svar. Så vitt jag förstår så finns inte XMP på mitt moderkort? Har letat och inte hittat i BIOS,
och information på internet säger att det inte finns. https://community.acer.com/en/discussion/689532/windows-11-op...
Äsch strunt samma egentligen, datorn fungerar bra så varför riskera att trassla till det.
Återigen tack för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Tack för svar. Så vitt jag förstår så finns inte XMP på mitt moderkort? Har letat och inte hittat i BIOS,
och information på internet säger att det inte finns. https://community.acer.com/en/discussion/689532/windows-11-op...
Äsch strunt samma egentligen, datorn fungerar bra så varför riskera att trassla till det.
Återigen tack för hjälp.

Ser nu att det är en färdigbyggd dator. Ja, då finns kanske inte XMP som en funktion i det BIOSet, så är det ibland.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Hur lång tid låter du det ta innan du ger upp vid uppstart?

Xmp träning kan ju ta en stund.

Har du fler än en xmp profil i bios?

Lät det gå i nästan en timme innan jag tröttnade. Jag har endast en profil i X.M.P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Enligt Intel så är högsta klockfrekvens för minnen på den processorn 2133MHz:

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/82932/in...

Vad gäller det där med 1066 MHz i Speccy så är det som @PeCe skriver. Inget att oroa sig för, med andra ord.

Ok, då låter jag allt vara som det är. Tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Jag har ett liknande fel, minnen på 3200 som går i 2400.
Dock så spelar jag inte på datorn (har inte ens ett grafikkort), tyngsta är bildredigering med
Canon digital photo proffesional.
Min undran är om det har någon som helst betydelse i praktiken?
Datorn känns helt okej, inte det minsta problem med något.
System Model: Aspire XC-1760
BIOS: R01-B1 (type: UEFI)
Processor: 12th Gen Intel(R) Core(TM) i5-12400 (12 CPUs), ~2.5GHz
Memory: 16384MB RAM
Available OS Memory: 16160MB RAM

Kör också med en 1760 dock en i7-12700 och minnerna har alltid gått i 3200, bytte ut dom i somras mot dessa 32 som också går i 3200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyhler:

Ok, då låter jag allt vara som det är. Tack för svaret.

I och med att du har fyra minneskanaler så borde du ju kunna nyttja de två lediga kanalerna i 2133: Har du provat att köra 16+16+8+8 i 2133 ?

Som sagt, om du har möjlighet att ställa minneshastigheter manuellt så är det värt att googla lite på rekommendationer för just ditt moderkort. Ett annat alternativ är att ladda in XMP och sedan sänka hastigheten till 2133+ och sedan höja ett snäpp i taget så länge den hoppar igång. Då hittar du max-nivån och kan köra memtest ett par timmar på det för att se om det är stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewe:

Kör också med en 1760 dock en i7-12700 och minnerna har alltid gått i 3200, bytte ut dom i somras mot dessa 32 som också går i 3200

Tack för tips!

Permalänk
Skrivet av mpat:

Enligt Intel så är högsta klockfrekvens för minnen på den processorn 2133MHz:

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/82932/in...

Vad gäller det där med 1066 MHz i Speccy så är det som @PeCe skriver. Inget att oroa sig för, med andra ord.

Det ska funka, det är bara Intel som är lite knepiga i huvudet och säger att det inte stöds och om man använder det så försvinner garantin. Vilket är lustigt då Intel är dom som skapade XMP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebab i USB hålet:

Det ska funka, det är bara Intel som är lite knepiga i huvudet och säger att det inte stöds och om man använder det så försvinner garantin. Vilket är lustigt då Intel är dom som skapade XMP.

Den processorn är Haswell-E, dvs rejält gammal. Det är Intels första DDR4-controller, och den enda 22nm-processorn med stöd för DDR4 (vanliga Haswell är DDR3). Skulle inte räkna med några högre hastigheter med den.

Visa signatur

5900X | 6700XT