Permalänk
Medlem

Tips på Daily trainers löparskor

Hejsan hade tänkt införskaffa ett par daily trainers skor för hårt underlag och olika distanser och hastigheter
Vilka använder ni och trivs ni ?
Har beställt Novablast 3
Och Pegasus 40 som jag ska jämföra
Har ni någon annan sko i 1000-1500 prisklassen som ni kan rekommendera

Permalänk
Medlem

Novablast 3 är en utav de bästa skorna i min line-up, numera ersatt av 4an, dock tyckte jag 3an var bättre. Pegasusen är inte alls lika mjuk, kör på Nova!

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

Tips: Brooks Ghost.
Funkar grymt som träningssko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Novablast 3 är en utav de bästa skorna i min line-up, numera ersatt av 4an, dock tyckte jag 3an var bättre. Pegasusen är inte alls lika mjuk, kör på Nova!

Ja vad jag sett på youtube är det många som rekommenderar den.
Har även hört att några pratar om clifton 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Ja vad jag sett på youtube är det många som rekommenderar den.
Har även hört att några pratar om clifton 9

Den fungerar också, men gillar den mer traditionella känslan av Novablast, Clifton har en del "rocker" i sig.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

Tror det finns en del tips och kunskap här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1598571-swerunners-tra...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Officiell jultomte

Vart har du beställt novablast 3? Jag har länge varit sugen men nu när jag tänkt beställa finns det inte i min storlek längre (46)

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Kul med lite löpardiskussion

Min nuvarande rotation är Novablast 3, Asics Magic Speed 3, Saucony Endorphin Pro 3, Asics Nimbus 25, Clifton 8, Puma Deviate Nitro 2 samt ett par Hoka Challenger ATR 6 Gore-tex.

Novablast 3/4 (ingen jätteskillnad) är absolut schyssta dailys, om än lite tråkiga. Springer själv i NB3 till och från. Lite lång i passformen är den dock. Dessutom upplever jag att den åldras lite snabbare och den börjar redan efter ca 350km kännas lite stum. Greppet vid minsta väta/is/grus etc är också tyvärr riktigt kass på novablasten. En torr, fin dag på asfalt i lagom tempo så funkar novablasten dock kanon.

Jag skulle istället valt Puman (deviate nitro 2) framför novablasten alla dagar i veckan. Bättre skum, platta, pumagrip, bättre passform (för mina fötter iaf). Går att hitta till ungefär samma pris som novablasten, runt tusingen plus/minus nån hundring.

Har iofs sett att Intersport har Novablast 3 för 799:- just nu vilket är ett grymt bra pris! Men eftersom att du redan har ett par NB3 så är det ju knappast lönt, om du nu inte vill lägga på lager

Svor länge vid mina clifton (sprungit i alla clifton sedan fyran), men gillar inte alls åttan och nian. Lite "för mycket" sko, samt trist EVA-skum.

Allt beror såklart på vad du är ute efter.
Utan platta - Asics Novablast, Puma velocity, Saucony triumph, new balance rebel, adidas boston 12 är några alternativ
Med platta - Pumia Deviate nitro 2/3, Saucony endorphin speed 3/4, Asics magic speed 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Vart har du beställt novablast 3? Jag har länge varit sugen men nu när jag tänkt beställa finns det inte i min storlek längre (46)

Finns på 21run har 46 med och där finns skor 👍

Permalänk

Jag har två par Altra Torin 5, suveräna skor med gott om plats för tårna. Springer runt 50 km/veckan

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

har fått hem både notablast och pegasus och där blev novablast vinnare direkt mycket lättare och mer dämpning i skon.
dock är greppet rätt kasst.
funderar på att beställa hem Clifton 9 också och jämföra den mot novablast, eller någon som kan säga om Novablasten kommer slå Clifton direkt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vidarvega:

Jag har två par Altra Torin 5, suveräna skor med gott om plats för tårna. Springer runt 50 km/veckan

+1

Har kört Torin som mina distansskor i några år nu och är toppennöjd.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har läst någonstans att det här med löparskor är överreklamerat. Inte alls så noga vilka dojor man har. Därför använder jag skor från Jula som kostar mindre än 200:- Fungerar utmärkt. Men nu efter nyår har jag kommit av mej. Mycket snö där jag bor. Får det börja tina ska jag komma igång igen. Har cykel med extra feta dubbdäck och det ger också motion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

har fått hem både notablast och pegasus och där blev novablast vinnare direkt mycket lättare och mer dämpning i skon.
dock är greppet rätt kasst.
funderar på att beställa hem Clifton 9 också och jämföra den mot novablast, eller någon som kan säga om Novablasten kommer slå Clifton direkt ?

Clifton 9 är en tyngre, något klumpigare sko. Smalare passform (trots att den ser bredare ut). Bättre sula och därmed grepp, och tydligare rocker i geometrin. Jag upplever att clifton "rullar" foten framåt på ett lite behagligare sätt än novablasten. Står valet mellan NB3 och Clifton 9 så säger jag ändå NB3 alla dagar i veckan.

Med det sagt; det är nästan tjänstefel att inte testa Deviate nitro 2 och/eller Boston 12 om du är ute efter mångsidiga, prisvärda daily trainers.

Vet inte vad du har för storlek, men Intersport har ruggigt bra utförsäljning på löparskor just nu. Bland annat Deviate nitro 2 för 799:- (!). Ordpris 2000 spänn. Har du en intersport i närheten bör du åka in och i alla fall testa! Finns även clifton 8, magic speed 3, endorphin speed 3 och en del annat kul som du kan fynda. Löparskor är generellt lurigt att köpa över nätet innan man har löpt tillräckligt mycket för att veta vad som funkar, både passorm men även vilken typ av löpning. Ta dig till butik och testa så blir det mycket lättare

Vill du ha en brutalt bekväm max-stack sko med extra allt så är ju annars Nimbus 25 ett givet val. Bekvämaste skon jag någonsin sprungit i, alla kategorier. Inte så våldsamt snabb såklart, men skämmer bort fötterna något otroligt.

https://www.intersport.se/skor/loparskor/lattviktssko/puma-de...

https://www.intersport.se/skor/loparskor/neutral/asics-novabl...

https://www.intersport.se/skor/loparskor/neutral/asics-gel-ni...

lagt till länkar
Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Har läst någonstans att det här med löparskor är överreklamerat. Inte alls så noga vilka dojor man har. Därför använder jag skor från Jula som kostar mindre än 200:- Fungerar utmärkt. Men nu efter nyår har jag kommit av mej. Mycket snö där jag bor. Får det börja tina ska jag komma igång igen. Har cykel med extra feta dubbdäck och det ger också motion.

Fast nä Skorna är enskilt den utrustning som har absolut störst inverkan på din skaderisk, tempo och komfort när du löper. Jag har många års empirisk erfarenhet. Springer 60-80km i veckan året om och har gått igenom ett berg av löparskor, så vågar påstår att jag har någorlunda bra koll. Ett par billiga jula-skor kommer slitas snabbare, öka din skaderisk och vara tyngre/tråkigare att springa i. Att investera en tusenlapp i ett par bra löparskor när en otroligt billig investering i något som kommer främja hälsan, ge mycket glädje och förhoppnignsvis hjälpa till att hålla dig skadefri i mååånga kilometer. Det är helt enkelt inte värt att vara dumsnål där. Sen behöver såklart inte den vanliga motionären springa runt i Alphaflys för 3000 spänn (snarare tvärtom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Clifton 9 är en tyngre, något klumpigare sko. Smalare passform (trots att den ser bredare ut). Bättre sula och därmed grepp, och tydligare rocker i geometrin. Jag upplever att clifton "rullar" foten framåt på ett lite behagligare sätt än novablasten. Står valet mellan NB3 och Clifton 9 så säger jag ändå NB3 alla dagar i veckan.

Med det sagt; det är nästan tjänstefel att inte testa Deviate nitro 2 och/eller Boston 12 om du är ute efter mångsidiga, prisvärda daily trainers.

Vet inte vad du har för storlek, men Intersport har ruggigt bra utförsäljning på löparskor just nu. Bland annat Deviate nitro 2 för 799:- (!). Ordpris 2000 spänn. Har du en intersport i närheten bör du åka in och i alla fall testa! Finns även clifton 8, magic speed 3, endorphin speed 3 och en del annat kul som du kan fynda. Löparskor är generellt lurigt att köpa över nätet innan man har löpt tillräckligt mycket för att veta vad som funkar, både passorm men även vilken typ av löpning. Ta dig till butik och testa så blir det mycket lättare

Vill du ha en brutalt bekväm max-stack sko med extra allt så är ju annars Nimbus 25 ett givet val. Bekvämaste skon jag någonsin sprungit i, alla kategorier. Inte så våldsamt snabb såklart, men skämmer bort fötterna något otroligt.

https://www.intersport.se/skor/loparskor/lattviktssko/puma-de...

https://www.intersport.se/skor/loparskor/neutral/asics-novabl...

https://www.intersport.se/skor/loparskor/neutral/asics-gel-ni...

tyvärr fanns inte min storlek kvar har 46.5-47 i dem flesta skorna.
och känner inte för betala 2000 just nu dock blev jag lite nyfiken på gel nimbus 25 vill ju gärna ha en sko som är bekväm och man kan springa långt i. tänker att tempot beror väl ändå för det mesta på hur mycket man tar i ?
just nu är jag inne på att jag ska försöka springa halvmara har sprungit milen innan och då har jag legat på 46-55min dock med vissa jobbiga backar.
dem skorna jag springer nu i är
Saucony guide 13
saucony endorphin speed tror första för det stor ingen siffra.
men orkar ibland få ont i knäet efter längre sträcka och ibland benhinnan, har egna formgjutna sulor som jag lägger i skon istället för sulan som följer med.

men hade du satsat på NB3 eller gel nimbus 25 ?

Permalänk
Medlem

Om du är nybörjare hade jag satsat på nimbus 25, mycket bekväm mängdsko, nyligen släppta nimbus 26 skall vara ännu bättre men inga reor på den ännu, dock perfekt tillfälle att få en billigare 25. För infos skull springer jag 5-7 mil i veckan med en hel uppsjö av olika skor hemma.

Novablast 4 finns även ute som ett alternativ, verker generellt sätt omtyckt och novablast serien är en populär sko, en lite mer "do it all" än nimbus om du skulle vilja springa snabbare pass, med det sagt så är nimbus en bekvämare sko överlag.

Om du kan exakt storlek så rekommenderar jag https://www.misterrunning.com/en/ aldrig haft problem därifrån även om det kan ta någon vecka extra för leverans, ofta bra reor/utförsäljning på äldre modeller och även nyare ibland.

Att du får ont kan också bero på att skorna har gjort sitt i antalet kilometer/ovan löpare så t.ex en uppdaterad Guide 16 kan också vara ett bra köp om du tycker om den.

Permalänk
Medlem

Jag var tidigare Asics Nimbus anhängare i många år, men efter att de helt förändrat utformningen på dessa så använder jag mig numera av Hoka Clifton och Bondi. Väljer par efter distans och om det enbart är asfalt eller ej.
Tveklöst de skor av alla jag provat som passar min fot bäst.
(Brukar springa 2000-3000Km per år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

tyvärr fanns inte min storlek kvar har 46.5-47 i dem flesta skorna.
och känner inte för betala 2000 just nu dock blev jag lite nyfiken på gel nimbus 25 vill ju gärna ha en sko som är bekväm och man kan springa långt i. tänker att tempot beror väl ändå för det mesta på hur mycket man tar i ?
just nu är jag inne på att jag ska försöka springa halvmara har sprungit milen innan och då har jag legat på 46-55min dock med vissa jobbiga backar.
dem skorna jag springer nu i är
Saucony guide 13
saucony endorphin speed tror första för det stor ingen siffra.
men orkar ibland få ont i knäet efter längre sträcka och ibland benhinnan, har egna formgjutna sulor som jag lägger i skon istället för sulan som följer med.

men hade du satsat på NB3 eller gel nimbus 25 ?

Vill du ha maximal komfort för långa pass och inte behöver springa fortare än typ 4:30 så hade jag valt Nimbusen. Vill du köra lite mer blandat tempo hade jag nog valt NB3. Är ditt mål att ta dig runt halvmaran eller har du något specifikt tidsmål?

Gällande nimbus 25 vs 26 är det minimala skillnader. Personligen föredrar jag 25, dessutom är den mycket billigare nu på diverse reor.

Permalänk
Medlem

För benens skull så lär jag nog inte springa snabbare än 4.30 när det kommer till långdistans men när vi snackar Max 5km så kommer jag nog dra på lite men då kan jag använda mina endorphin speed kanske
Men då skulle du säga nimbus är valet 👍
Om man ska hålla låt oss säga 5 hela löprundan på över milen 👍
Eller det är inte så stor skillnad i bekvämligheten mellan nimbus och NB3 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

För benens skull så lär jag nog inte springa snabbare än 4.30 när det kommer till långdistans men när vi snackar Max 5km så kommer jag nog dra på lite men då kan jag använda mina endorphin speed kanske
Men då skulle du säga nimbus är valet 👍
Om man ska hålla låt oss säga 5 hela löprundan på över milen 👍
Eller det är inte så stor skillnad i bekvämligheten mellan nimbus och NB3 ?

Ja, har du redan ett par snabbare skor i din rotation så skulle jag definitivt satsa på Nimbusen för att ha till distanspass.
Det blir ett mindre överlapp då jmf med NB3orna.

Jag upplever en signifikant skillnad i bekvämlighet mellan NB3 och Nimbus25. I princip alla delar av skon är bekvämare, häl, tunga, "upper" och dämpning. Även om Nimbus yttersula inte är något särskilt, är den i alla fall avsevärt bättre än på novablasten.

Fick jag bara lov att ha en enda sko och var tvungen att välja mellan NB3 och Nimbus25 skulle jag välja NB3 pga den är lite mer mångsidig.
Hade jag redan några fler skor i rotationen som kunde fylla funktionen på snabbare dagar så skulle jag välja Nimbusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Ja, har du redan ett par snabbare skor i din rotation så skulle jag definitivt satsa på Nimbusen för att ha till distanspass.
Det blir ett mindre överlapp då jmf med NB3orna.

Jag upplever en signifikant skillnad i bekvämlighet mellan NB3 och Nimbus25. I princip alla delar av skon är bekvämare, häl, tunga, "upper" och dämpning. Även om Nimbus yttersula inte är något särskilt, är den i alla fall avsevärt bättre än på novablasten.

Fick jag bara lov att ha en enda sko och var tvungen avv bälja mellan NB3 och Nimbus25 skulle jag välja NB3 pga den är lite mer mångsidig.
Hade jag redan några fler skor i rotationen som kunde fylla funktionen på snabbare dagar så skulle jag välja Nimbusen.

Uppskattar dina tydliga och fyllda kommentarer kommer beställa ett par nimbus och jämföra mot nb3 och se vilken det blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Uppskattar dina tydliga och fyllda kommentarer kommer beställa ett par nimbus och jämföra mot nb3 och se vilken det blir

Kul att det uppskattas Uppdatera gärna med dina intryck när du fått hem nimbusen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Kul att det uppskattas Uppdatera gärna med dina intryck när du fått hem nimbusen!

Beställde Nimbus skorna idag hittade ett par som var prissänkta till 1300 på deras egna hemsida
Nimbus 25 Paris
Tror det är någon special design på den.
Tänkte är saucony storleken likadan som asics ?
Jag har 47 i saucony passar då 47 lika bra i asics ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Beställde Nimbus skorna idag hittade ett par som var prissänkta till 1300 på deras egna hemsida
Nimbus 25 Paris
Tror det är någon special design på den.
Tänkte är saucony storleken likadan som asics ?
Jag har 47 i saucony passar då 47 lika bra i asics ?

Kul, hoppas du blir nöjd
Ja precis, det är bara en unik färgsättning för att spegla Paris Marathon.
För min del har jag oftast 0,5 storlek större i Asics än i Saucony.

Permalänk
Medlem

@Ca1P3 fått hem skorna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

@Ca1P3 fått hem skorna ?

har fått hem bägge skorna och har testat att springa 5km med novanblast och vilket lyft jämfört med mina gamla, man verkligen studsade fram och kände att man bara kunde fortsätta att springa.
ser dock framemot att testa gel nimbus men vädret har inte varit toppen men ska testa dem imorgon. hoppas att dem är skönare för dem är mycket snyggare haha

Permalänk
Medlem

Kör med Clifton 9 som Daily trainers

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

har fått hem bägge skorna och har testat att springa 5km med novanblast och vilket lyft jämfört med mina gamla, man verkligen studsade fram och kände att man bara kunde fortsätta att springa.
ser dock framemot att testa gel nimbus men vädret har inte varit toppen men ska testa dem imorgon. hoppas att dem är skönare för dem är mycket snyggare haha

Härlig känsla med nya löpardojjor! Tror att du kommer älska nimbusen om du diggade Novablasten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Härlig känsla med nya löpardojjor! Tror att du kommer älska nimbusen om du diggade Novablasten

Har testat bägge skorna och skulle säga att favoriten blev NB 3 tyckte dämpningen var bättre och sedan var det mer studs i dem.
Det kändes skönare att springa i dem än nimbusen.
Nimbus tyckte jag inte hade lika bra dämpning och kändes som att den bromsade mig lite.