Permalänk
Hedersmedlem

Låsolja och elektronik

Är det en dålig kombo?

Min robotdammsugare har blivit seg i ena hjulet och youtube-utbildningen jag gått säger att motorn antagligen behöver smörjas.

Låsolja råkar vara det jag har hemma. Funkar det?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

All olja smörjer ju.
Jag droppade matolja i ett "skrikande" gånggjärn till hissdörren utanför min lgh för något åt sen. Det löste problemet och har inte kommit tillbaka.
Har du testat rengöra och smörja hjulet till att börja med?

Permalänk
Hedersmedlem

Plockade isär dammsugaren och kom fram till att det var själva motorn som blivit gunkig, använde lite elektronikrengöring på den och nu snurrar den bättre.

hjul-motorn är alltså en sån liten kolborstmotor som sitter i billiga leksaksrobotar och liknande, med en hall-effektsensor som signalerar rotation. Hade kostat c:a 40kr ny, som jag nu köpte rengöringsmedel för 110kr för att få igång.

Tyvärr tillverkas inte just den modellen längre, annars hade jag hellre bytt ut den. Lite bedrövande att livslängden på en relativt dyr dammsugare blir så tydligt begränsad av framdrivningen.

Har en xiaomi vacuum mop pro som ser ut så här

Om någon försöker sig på något liknande kan jag också rekommendera vitt smörjfett till kugghjulen som driver hjulet, det fanns där från början men kan behöva ersättas när det blivit fullt med damm och smuts.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

All olja smörjer ju.
Jag droppade matolja i ett "skrikande" gånggjärn till hissdörren utanför min lgh för något åt sen. Det löste problemet och har inte kommit tillbaka.
Har du testat rengöra och smörja hjulet till att börja med?

Och det blir extra doft när matoljan härsknar, yummy.

Permalänk
Medlem

Framförallt fins risken att det blir blir segt som gör att motorn inte orkar snurra med tiden och svår att få bort när den har oxiderats när man använder matolja/vegetariska oljor varav delar av det oxideras (speciellt de omättade och fleromättade fettsyrorna i oljan) - tror få skulle smörja med linolja eftersom man vet att det hårdnar med tiden - men det är samma tendens med många av de vegetariska oljorna också som använd för matlagning.

Använd maskinolja/motorolja av lågviskös typ eller symaskinolja till sådana saker - de hårdnar inte med tiden på samma sätt som tex vegetabiliska oljor gör. I nödfall duger tom. paraffinolja för smörjning.