Nu börjar det närma sig - kan jag omvandla äldre speldator till 24/7 server istället för VPS som billigare alternativ?

Permalänk
Medlem

Nu börjar det närma sig - kan jag omvandla äldre speldator till 24/7 server istället för VPS som billigare alternativ?

Nu börjar det närma sig - kan jag omvandla äldre speldator till 24/7 server istället för VPS som billigare alternativ?

Hej ska installera och köra BF Bot Manager och det kostar cirka 100 kr per månad.
https://www.bfbotmanager.com/en

Har tittat på VPS och priserna får månadskostnaderna att skena iväg.
Vill betala så lite som möjligt i avgift varje månad.

Men värdesätter stabilitet över allt annat, så kan ni tipsa om en VPS till rimligt pris.
Max 150 kr per månad, kan tänka mig köpa 24 månader i ett svep/förskott för att pressa priset till den nivån.

Annars har jag egen dator.
En äldre speldator Acer Predator - har Windows skiva 11 - så jag tänker att jag endast behöver köpa licens nyckel.
Nuvarande är 10.
Har Bredband 2 med 100 Mbit och sedan tidigare inte haft problem med uppkopplingen, så det känns stabilt.

Det här är minimum kraven för VPS vilket min dator borde klara galant.
Min dator har 8 GB ram och 1T hårddisk samt grafikkort.

Det är stabilitet och inga avbrott som jag oroar mig för, men kanske bara är nojig över att det skulle vara ett problem om man kör med egen dator istället för VPS.

Recommended configuration to run V3 version:

Intel i5 or i7 CPU, the faster the better

4GB of RAM

400MB of HD space to install and run bot. If possible use SSD as your computer will work faster and it will not slow down bot in case you use it for something else and not just to run the bot

1920px screen resolution width

50Mbps cable internet connection

Permalänk
Medlem

Har även en Intel Nuc med i7 och 64 GB ram
samt 1T ssd disk och w11

Kan låta den stå på mellan 08:00 till 00:30

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har beslutat och reflekterat över detta, får tydligen klara mig utan tips och råd från andra.

Tänker att speldatorn klarar minikraven - check
100 Mbit internet med speldator kopplad med kabel - check
Starta datorn tidig morgon och stänga av strax efter midnatt - check
Om något i livet kommer emellan låter jag den stå på 24/7 - check

Sedan tänker jag att Windows 10 går ut 25 oktober 2024 och då fortsätter jag köra Windows 10.
Med dom senaste uppdateringarna och F-Secure.
Läst att någon nämnde att man kan göra så.

Om jag det blir några problem får jag skaffa VPS, men om det fungerar stabilt och smärtfritt kommer jag att investera i en server lösning.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Sedan tänker jag att Windows 10 går ut 25 oktober 2024 och då fortsätter jag köra Windows 10.
Med dom senaste uppdateringarna och F-Secure.

Vänta lite nu. Tänker du använda Windows 10 med F-Secure som operativsystem till en server?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vänta lite nu. Tänker du använda Windows 10 med F-Secure som operativsystem till en server?

Tanke-vurpa

Kör uppsättningen med min dator som beskrivits ovan.
Sedan tänkte jag server eftersom tanken va att ha en dator som klarar stå på 24/7
Men det funkar väl med en dator också med rätt komponenter och uppsättning.

Men det är inte aktuellt längre för Spelbörsen loggar ut dig efter 23 timmar online.
Så det får bli en annan lösning med dagliga rutiner.

Logga in boten på morgonen och logga ut boten vid midnatt.
Däremellan scannar boten efter kvalificerade kandidater automatiskt och utför lagda spel.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tanke-vurpa

Kör uppsättningen med min dator som beskrivits ovan.
Sedan tänkte jag server eftersom tanken va att ha en dator som klarar stå på 24/7
Men det funkar väl med en dator också med rätt komponenter och uppsättning.

Men det är inte aktuellt längre för Spelbörsen loggar ut dig efter 23 timmar online.
Så det får bli en annan lösning med dagliga rutiner.

Logga in boten på morgonen och logga ut boten vid midnatt.
Däremellan scannar boten efter kvalificerade kandidater automatiskt och utför lagda spel.

MVH

Windows (inklusive deras egna serversystem) är inte lika stabil och framför allt inte lika säker som vad Linux är. Om du vill uppnå bäst stabilitet och säkerhet, så ska du installera Linux i din server, och sen säkra din server ytterligare med hjälp av bland annat fail2ban och ufw.

Alla datorer oavsett fabrikat klarar av att vara igång 24/7/365 (beroende på hårdvarans skick, såklart). Det är operativsystemet som man använder som avgör hur länge en dator ska kunna vara igång. Windows kräver minst 1 omstart (jävulskt seg omstart också) för nästan varje uppdatering, vilket inte är optimalt för en server som helst ska vara igång dygnet runt, året om. Linux kräver en omstart endast när core'n har uppdaterats (till exempel linux-header).

Det är väldigt svårt att hitta en VPS med Windows 10 eller 11 och som ska ha Intel i5 eller i7 med 4+ GB i arbetsminne. Kanske i stort sett alla VPS kommer med Linux för att Linux är det operativsystem som gäller för en server.

Med allt det sagt, håll dig till en dator som du har där hemma. Men först och främst, se om det finns alternativa lösningar istället för BF Mod Manager, om du vill ha en stabil och säker lösning.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.