maskinvara hittas inte efter ominstallation

Permalänk
Medlem

maskinvara hittas inte efter ominstallation

Min asus x53s hittar inte en del enheter efter ominstallation av win7. Det gäller följande:

PCI styrenheter för enkel kommunikation
SM-busstyrningsenhet
USB2.0 CRW
USB-styrenhet(Universell Serial Bus)
Standard VGA-bildskärmskoet
Generic bluetoohth adapterag

Vad har dessa gemensamt och hur kan jag åtgärda felet. Eftersom enheterna inte finns går det inte att installera drivrutiner. Jag har provat att avinstallera allihop en och en men inget blev bättre.

Permalänk
Medlem

Det finns många olika modeller av ASUS X53S (t.ex. X53SM, X53SC osv.), så du får specificera exakt vilken modell du har om du vill ha hjälp.

Har du kollat och laddat ned alla drivrutiner som finns på Asus websida https://www.asus.com/se/support/download-center/ för just din modell?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Omöjligt att ha alla drivrutiner för all hårdvara som finns i Windows installationen så en del behöver man ladda ner från tillverkarens hemsida. Windows 7 är även en väldigt gammal version. Många moderkortstillverkare har färdiga paket med drivrutiner att ladda ner.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Du behöver troligen ladda ner drivare för chipset, NIC etc för datorn från Asus hemsida.
Men det kan ju vara kinkigt om varken usb eller nic funkar.
Kolla om någon av usb portarna funkar.
Alternativt kan den ha en dvd läsare? Fick du kanske med en skiva med drivare som följde med datorn?

Permalänk
Medlem

Du behöver troligen ladda ner drivare för chipset, NIC etc för datorn från Asus hemsida.
Men det kan ju vara kinkigt om varken usb eller nic funkar.
Kolla om någon av usb portarna funkar.
Alternativt kan den ha en dvd läsare? Fick du kanske med en skiva med drivare som följde med datorn?

Detta hände vid uppgradering till win10 för ett par år sedan men jag har inte orkat ta i tu med det förrän nu.
Det är en USB-port som fungerar. Inget nätverk fungerar så jag har en Wifi-dongel istället. Tyvärr ingen skiva. Jag försöker med Asus i morgon. Tack så länge

Permalänk
Glädjespridare

Nyare versioner av Windows brukar kunna ha mer "inbyggt" stöd för äldre hårdvara (sålänge det inte är rent antika grejor). Dessutom högre säkerhet.

Förslagsvis kan det vara värt att prova med W10. Hade du varit bekväm med något lämpligt Linux så hade du nog sluppit dessa besvär (bättre integrerat stöd för hårdvara).

Om du av någon anledning är låst till W7 blir det till att leta reda på korrekta drivrutiner hos tillverkaren av gemensamma nämnaren (moderkortet).

X53SC här:
https://www.asus.com/supportonly/x53sc/helpdesk_download/

Om drivrutinerna ovan är rätt kan bara du ta reda på, genom att kolla efter mer fullständig modellbeteckning på moderkortet (alltså fysiskt PÅ det, bör finnas tryckt på det).
Är det X53SD eller X53SV ska du söka efter det istället hos Asus.

Glöm inte att välja rätt version av OS (Windows) och bits (64b eller 32b), och missa inte att installera "chipset driver".

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en version av den laptopen och den har bara drivers för 32 bit för den kunde som max ha 4 Gbyte ram och har du nån lika gammal version så lär det bli problem om du försöker installera 64 bit os.
Min dator har win 7 32 bit och skulle man vilja försöka med nått modernare os är det Linux som gäller för den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Modellen är X53Sc. Jag började dagen med att installera win7-32. Efter det laddade jag hem och installerade alla drivrutiner från ASUS hemsida (tack föt länken). Det blev bättre, nu går bildskärmskortet och bluetooth. Kvar finns två varningar i enhetshanteraren under rubiken 'andra enheter':

PCI-styrenhet för enkel kommunikation
USB2.0 CRW

Ljudenheter och nätverkskort finns överhuvudet taget inte med alls i enhetshanteraren. Följaktligen misslyckas laddningen av drivrarna
Jag av måste erkänna att jag inte vet vad NIC står för. Jag har letat på Asus hemsida men hittar det inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UDFROGG:

Modellen är X53Sc. Jag började dagen med att installera win7-32. Efter det laddade jag hem och installerade alla drivrutiner från ASUS hemsida (tack föt länken). Det blev bättre, nu går bildskärmskortet och bluetooth. Kvar finns två varningar i enhetshanteraren under rubiken 'andra enheter':

PCI-styrenhet för enkel kommunikation
USB2.0 CRW

Ljudenheter och nätverkskort finns överhuvudet taget inte med alls i enhetshanteraren. Följaktligen misslyckas laddningen av drivrarna
Jag av måste erkänna att jag inte vet vad NIC står för. Jag har letat på Asus hemsida men hittar det inte.

NIC är en engelsk förkortning av nätverkskort, Network Interface Card
USB2.0 CRW är en minneskortläsare.

PCI-styrenhet för enkel kommunikation? Ja vad har du för interface på datorn som du inte hittar "vid namn" i enhetshanteraren, det är troligen det interfacet som behöver en driver fört att fungera, kan ev även bero på att du inte har drivrutiner för nätverkskort och minneskortläsaren installerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UDFROGG:

Modellen är X53Sc. Jag började dagen med att installera win7-32. Efter det laddade jag hem och installerade alla drivrutiner från ASUS hemsida (tack föt länken). Det blev bättre, nu går bildskärmskortet och bluetooth. Kvar finns två varningar i enhetshanteraren under rubiken 'andra enheter':

PCI-styrenhet för enkel kommunikation
USB2.0 CRW

Ljudenheter och nätverkskort finns överhuvudet taget inte med alls i enhetshanteraren. Följaktligen misslyckas laddningen av drivrarna
Jag av måste erkänna att jag inte vet vad NIC står för. Jag har letat på Asus hemsida men hittar det inte.

Har du laddat ner och installerar Multi-Card Reader Driver https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/nb/Drivers/Cardreader/Card... ?

Vilken/vilka drivrutin(er) för nätverkskort valde du? Det finns flera olika beroende på vilket LAN- och vilket WIFI-kort det sitter i just din dator (Atheros, WiMAX, Intel, Azurewave).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har du laddat ner och installerar Multi-Card Reader Driver https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/nb/Drivers/Cardreader/Card.... ?

Vilken/vilka drivrutin(er) för nätverkskort valde du? Det finns flera olika beroende på vilket LAN- och vilket WIFI-kort det sitter i just din dator (Atheros, WiMAX, Intel, Azurewave

När jag följde länken hoppade USB-enheten igång. Tack

Jag har testat alla drivrutinerna till nätverkskorten. Ingen fungerade. Det finns en länk på Asus hemsida som kan tala om vilket nätverkskort som sitter i men den fungerar inte heller.

Alltsår återstår nätverks och ljudkort. Jag har googlat på 'PCI-styrenhet för enkel kommunikation' och laddat ner drivrutin. Installationsprogrammet kräver .Net Framework 4.0 vilket jag inte lyckas installera.

Efter en hel dag är jag trött på det här. Jag har haft Linux i maskinen förut och det har fungerat. Är det vödan att försöka igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UDFROGG:

Har du laddat ner och installerar Multi-Card Reader Driver https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/nb/Drivers/Cardreader/Card.... ?

Vilken/vilka drivrutin(er) för nätverkskort valde du? Det finns flera olika beroende på vilket LAN- och vilket WIFI-kort det sitter i just din dator (Atheros, WiMAX, Intel, Azurewave

När jag följde länken hoppade USB-enheten igång. Tack

Jag har testat alla drivrutinerna till nätverkskorten. Ingen fungerade. Det finns en länk på Asus hemsida som kan tala om vilket nätverkskort som sitter i men den fungerar inte heller.

Alltsår återstår nätverks och ljudkort. Jag har googlat på 'PCI-styrenhet för enkel kommunikation' och laddat ner drivrutin. Installationsprogrammet kräver .Net Framework 4.0 vilket jag inte lyckas installera.

Efter en hel dag är jag trött på det här. Jag har haft Linux i maskinen förut och det har fungerat. Är det vödan att försöka igen?

Om du går till https://www.asus.com/se/support/download-center/ igen och väljer "serienummer" istället för "modell" så kan du söka på det serienr som bör stå på undersidan av datorn och få fram mer exakt information om vilka komponenter som finns i din dator (t.ex. vilket wifi och ethernet kort). Då blir det lättare att lista ut vilken drivrutin du saknar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Om du går till https://www.asus.com/se/support/download-center/ igen och väljer "serienummer" istället för "modell" så kan du söka på det serienr som bör stå på undersidan av datorn och få fram mer exakt information om vilka komponenter som finns i din dator (t.ex. vilket wifi och ethernet kort). Då blir det lättare att lista ut vilken drivrutin du saknar.

Tack för all hjälp. Jag lägger ner detta för en tid. Har annat som måste göras

Permalänk
Medlem
Skrivet av UDFROGG:

Om du går till https://www.asus.com/se/support/download-center/ igen och väljer "serienummer" istället för "modell" så kan du söka på det serienr som bör stå på undersidan av datorn och få fram mer exakt information om vilka komponenter som finns i din dator (t.ex. vilket wifi och ethernet kort). Då blir det lättare att lista ut vilken drivrutin du saknar.

Tack för all hjälp. Jag lägger ner detta för en tid. Har annat som måste göras

Hoppas du får det att fungera sen då.
Ett tips till dig. Tryck på citera här i forumet istället för att kopiera. Det är lättare för oss läsare att följa.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.