Permalänk
Medlem

Irish breakfast tea är gott på morgonen.
Dricker mer kaffe än te nu men tycker det är gott när jag inte behöver kaffets uppiggande effekt.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Dricker mestadels kaffe men även te och varierar mitt tedrickande just nu mellan dessa sorter, gärna med en skvätt mjölk i:

Alla nedanstående tesorter kan man brygga flera gånger på (utom Lapsang Souchong) och de ger då ingen besk bismak. Bra när de exklusiva teerna kostar en del:

Tie Guan Yin (also known as Iron Goddess of Mercy, is a premium Chinese oolong tea counted among China’s top ten famous teas)
Yunnan (svart te, one of the most prized teas in China)
Darjeeling First Flush (Darjeeling kallas ofta för världens exklusivaste tedistrikt. Smaken är många gånger lätt och med en viss blommighet. Darjeeling är ett litet område på hög höjd i norra Indien)
Formosa Oolong (från Taiwan, some of the most fragrant and beautiful oolong teas in the world)
Lapsang Souchong (is a bit of an acquired taste, and often inspires strong reactions among those who try it for the first time. For those who love Lapsang, however, a cup with the earthy aroma, intense smoky flavor, and hint of sweetness)
Samt ett kinesiskt te som det bara står på kinesiska på (se bifogad bild)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Te kan vara väldigt gott, i yngre dagar var det lösblads-Earl Grey som gällde, eller kanske Twinings påsar; nu är jag lite mer barbarisk och tycker det mesta Earl Grey funkar. Kanske för att jag oftast dricker kaffe.

Däremot undrar jag varför Lipton ändrade på Yellow Label, det är inte längre Ceylon-te. Ett av mina favoritteer med en gnutta socker i.

Lapsang Souchong som nämns ovan klämde jag en halv påse av ungefär, utspritt på några år, kom sedan på att det var för hårdkokt för mig och resten hamnade i komposten. Men absolut intressant.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Te kan vara väldigt gott, i yngre dagar var det lösblads-Earl Grey som gällde, eller kanske Twinings påsar; nu är jag lite mer barbarisk och tycker det mesta Earl Grey funkar. Kanske för att jag oftast dricker kaffe.

Däremot undrar jag varför Lipton ändrade på Yellow Label, det är inte längre Ceylon-te. Ett av mina favoritteer med en gnutta socker i.

Lapsang Souchong som nämns ovan klämde jag en halv påse av ungefär, utspritt på några år, kom sedan på att det var för hårdkokt för mig och resten hamnade i komposten. Men absolut intressant.

Ja, Lapsang Souchong kan vara lite "hårdkokt" men det gäller att inte ta för mycket av bladen när man brygger och absolut inte låta det dra för länge. Sen är det även ett måste att ha lite mjölk i för att få en mildare och fylligare smak. Dricker det ibland då jag vill bryta av från de andra mildare sorterna.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"