Permalänk
Medlem

Solceller med 10kwh Batteri

Hej,
Jag tänkte kolla om det är några medlemmar som har erfarenhet av att installera solceller och samtidigt installera ett batteri och använda tjänster som Checkwatt för att stödja elnätet och på så vis tjäna pengar.

Det finns en uppsjö av återförsäljare och i mina tankar går att man gärna inte vill ha en uppstickare som inte finns kvar om 5 år då det är lång garantitid på grejerna. Det verkar också vara oklart med vilket typ av statligt stöd man kan få nu för tiden.

Så om någon här har erfarenhet av detta och vill dela med sig så vore jag tacksam

Permalänk
Medlem

Vi installerade solceller förra året, men utan batteri. Det jag skulle råda dig att tänka på dock är att inte göra någon kalkyl efter vad du kan tjäna idag och räkna med det flera år framåt. Som exempel, för två år sedan tjänade de som fått upp solceller massor, men det är väsentligt lägre året som varit, och det är inte enbart p.g.a. skiftande väder utan det är för att det installerats mycket solceller vilket gör att priserna blir låga när det är soligt för det finns överkapacitet. Idag kan man tjäna massor på att sälja stödtjänster, men det är extremt många batteriparker planerade och en hel del i uppbyggnad och många privatpersoner tänker som du. Detta kommer att pressa priserna man kan få för att tillhandahålla stödtjänster precis som det gjort för solelen.

Därmed inte sagt att det är en dålig idé att skaffa solceller och batteri. Det kan absolut löna sig både ekonomiskt och för miljön och stötta samhällets elförsörjning. Men var misstänksam mot Checkwatts och andra tjänsters glädjekalkyler om det är baserat på dagens marknad eller ännu bättre priser.