Kan en extern hårddisk bli överhettad om man installerar steamspel och lirar från den hela dagarna?

Permalänk
Medlem

Kan en extern hårddisk bli överhettad om man installerar steamspel och lirar från den hela dagarna?

Jag har en extern hårddisk på 4 TB, det är en Seagate SRD00F1. Jag tycker att det skulle vara bättre att installera alla mina spel från den på steam samt savefiles, då jag inte har mycket utrymme på vanliga interna hårddisken. Finns det någon risk att den externa hårddisken kan överhettas eller slitas snabbare om man börjar köra steamspel från den?

Jag spelar kanske 2 timmar om dagen. Om den externa hårddisken slits och kanske inte ska vara på hela dagarna(10 timmar ungefär) så får jag köpa en till SSD bara.

Vad tror ni?

EDIT: Vill ha det på externa hårddisken för att slippa ladda ner och installera om spelen varje år när man rensar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Jag har en extern hårddisk på 4 TB, det är en Seagate SRD00F1. Jag tycker att det skulle vara bättre att installera alla mina spel från den på steam samt savefiles, då jag inte har mycket utrymme på vanliga interna hårddisken. Finns det någon risk att den externa hårddisken kan överhettas eller slitas snabbare om man börjar köra steamspel från den?

Jag spelar kanske 2 timmar om dagen. Om den externa hårddisken slits och kanske inte ska vara på hela dagarna(10 timmar ungefär) så får jag köpa en till SSD bara.

Vad tror ni?

Inte överhettas men det är klart att ju mer skivan snurrar desto mer slitage blir det på mekaniken. Det krävs något enormt för att överhetta hårddiskar så det ska du inte oroa dig för. Däremot så är det en stor begränsning av USB-porten så laddningstider i spel blir såklart värre än om du hade haft den internt.
Har du inte råd med SSD och måste du inte ha en extern disk så hade jag rekommenderat att du istället plockar ur hårddisken från sitt chassi och kopplar in den i datorn istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

EDIT: Vill ha det på externa hårddisken för att slippa ladda ner och installera om spelen varje år när man rensar datorn.

Du kan fortfarande ha den internt i datorn även om du ominstallerar systemet på C-disken.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Beror väl på.

Inget större problem att köra spel från usbdisk sålänge det inte är nån hotbox plasthistoria med absolut 0 kylfunktion.

Är det mekanisk så bör tempen rekommenderat hålla den under typ iaf 50°c

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sarato:

Inte överhettas men det är klart att ju mer skivan snurrar desto mer slitage blir det på mekaniken. Det krävs något enormt för att överhetta hårddiskar så det ska du inte oroa dig för. Däremot så är det en stor begränsning av USB-porten så laddningstider i spel blir såklart värre än om du hade haft den internt.
Har du inte råd med SSD och måste du inte ha en extern disk så hade jag rekommenderat att du istället plockar ur hårddisken från sitt chassi och kopplar in den i datorn istället.

Krävs något enormt för att överhetta diskar? Vad baserar du detta på?

Alla diskar som inte har närhet till en fläkt är i riskzon för tidigt och ökat slitage på grund av överhettning.
Diskar blir mycket snabbt varma och kan inte avlägsna denna värme passivt under användning. Det gäller mycket mer så för en usb-disk än en disk installerad i en dator utan fläktar då där åtminstone finns konvektion.

Om du anser att jag har fel får du mer än gärna länka till en artikel med någon form av evidens för att diskar är enormt svåra att överhetta......

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Jag byggde om min dator i början av förra veckan och provade något nytt.

Ville rensa så mycket av intern lagring som möjligt så jag lade till extern lagringsmedia (Seagates små 4TB HDD's som jag oftast använder för backup och liknande) och helt enkelt genom Steam lade till nya bibliotek på dessa diskar, flyttade alla spel jag ville ha kvar till dessa. Kopplade ur diskarna, demonterade datorn, installerade nya delarna, kopplade in lagring, installerade Windows och till sist Steam. Kopplade in dessa externa diskara och lade till Steam-biblioteket på dessa två externa diskar och allt innehåll var tillgängligt. Flyttade tillbaks alla spel jag ville ha, när Steambiblioteken var tomma togs dessa bort i Steam-klienten och externa diskarna togs bort.

Nu är minnet lite sämre på senare tid (cellgift) men jag kan inte minnas att det var några konstigheter alls med detta och överlag fungerade det riktigt fint och smidigt. Speciellt jämfört med den gamla lösningen där man i utforskaren kopierade spelmappen i common-katalogen och sparade den till någon annan lagringsenhet. Ofta, har jag märkt, behöver delar eller hela spelet åter laddas ner, om någon patch släppts under tiden, vilket gör det mindre brukbart. Då jag har 4G "obegränsat" så vill jag inte göra av med data i onödan direkt så behöver själv en mer dataeffektiv lösning.

Vad gäller överhettning är det nog inget att direkt oroa sig för dessutom. Exempelvis https://www.hwinfo.com/ bör kunna hitta tempsensorer för extern HDD för att se hur höga temperaturerna blir när den används för fullt.

Annat om det var NVMe, även externt anslutna sådanna, som inte har tillräcklig kylning. Ett alternativ du också har är att spel du spelar ligger internt på datorn medans spel du inte spelar för stunden, inte tror du kommer spela den närmaste tiden men inte vill ta bort helt får ligga på extern HDD. Då är det ingen risk för överhettning då skrivning bara sker vid eventuella uppdateringar eller flytt till/från hårddisken.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Krävs något enormt för att överhetta diskar? Vad baserar du detta på?

Alla diskar som inte har närhet till en fläkt är i riskzon för tidigt och ökat slitage på grund av överhettning.
Diskar blir mycket snabbt varma och kan inte avlägsna denna värme passivt under användning. Det gäller mycket mer så för en usb-disk än en disk installerad i en dator utan fläktar då där åtminstone finns konvektion.

Om du anser att jag har fel får du mer än gärna länka till en artikel med någon form av evidens för att diskar är enormt svåra att överhetta......

Har ingen artikel utan endast egen erfarenhet. Själv så tyckte jag att hårddiskar blev klart varmare förut när man hade både operativsystem och spel/program på samma då den fick jobba non stop. Numera så används de främst för spel och även på externa diskar har jag aldrig märkt att diskarna har gått över 70 grader vid högt tryck. Därför skulle jag säga att det är så gott som omöjligt i dagens läge för en normalanvändare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har ingen artikel utan endast egen erfarenhet. Själv så tyckte jag att hårddiskar blev klart varmare förut när man hade både operativsystem och spel/program på samma då den fick jobba non stop. Numera så används de främst för spel och även på externa diskar har jag aldrig märkt att diskarna har gått över 70 grader vid högt tryck. Därför skulle jag säga att det är så gott som omöjligt i dagens läge för en normalanvändare.

Skilj på mekaniska diskar och SSD, har du en mekanisk disk som går upp i 70 grader vid belastning så är något riktigt fel på den och den bör kasseras omgående.
Att kontrollern på en SSD går upp i 70 grader är också högt, men inte i närheten av lika dåligt som för en mekanisk disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Jag har en extern hårddisk på 4 TB, det är en Seagate SRD00F1. Jag tycker att det skulle vara bättre att installera alla mina spel från den på steam samt savefiles, då jag inte har mycket utrymme på vanliga interna hårddisken.

Jag har ingen mening om överhettning. Däremot antar jag att den modellen, som de flesta andra 2,5-tumsdiskar över 1 TB, är baserad på SMR (shingled magnetic recording) vilket är ett sätt att få ut mer lagringsplats på samma yta, men som går på bekostnad av prestanda. Just den tekniken är speciellt förödande när man skriver på olika ställen på disken eftersom disken måste jobba med att flytta runt närliggande data i bakgrunden och gör att disken kommer upplevas väldigt väldigt väldigt långsam. Absolut inte att rekommendera för spel. Det är en anledning till att de säljs som "backup"-hårddiskar (din är väl en "Seagate Backup Plus"?), eftersom en backup är något som skrivs sekvensiellt och inte utspritt på flera olika ställen samtidigt.
Du kan för all del pröva, men om du är van vid en intern SSD så kommer denna hårddisk nog tyvärr upplevas alldeles för långsam för spel. Att ha en sådan disk som mediaarkiv för film eller musik funkar däremot bra eftersom data då ligger orört och bara läses.
Men det är också möjligt att det funkar okej för just de spelen du tänker spela. Pröva att flytta ett spel eller två och provspela innan du flyttar hela spelbiblioteket.
Vill du ha hela biblioteket externt skulle jag rekommendera att köpa en extern SSD, gärna med 10 Gbps USB om din dator har stöd för det.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Skilj på mekaniska diskar och SSD, har du en mekanisk disk som går upp i 70 grader vid belastning så är något riktigt fel på den och den bör kasseras omgående.
Att kontrollern på en SSD går upp i 70 grader är också högt, men inte i närheten av lika dåligt som för en mekanisk disk.

Jag menar hårddiskar. Har inte syftat på SSD:er. Och ja, det var såklart en gammal disk som agerade som enda hårddisk i ett gammalt chassi med dålig kylning där jag upplevde det så kanske inte var bästa exemplet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Rekordmedlem

Hastigheten lär nog inte påverkas särskilt mycket av att gå via usb om det handlar om att spela från den, det är väl mest sekventiell läsning som ska ske och då lär skillnaden mot sata vara liten om man använder USB 3.1 Gen 1 eller bättre för då är man uppe i såna usbbussbandbredder att det är disken som är långsammast.
Själv tycker jag att allt som klarar "usb 3 nånting" fungerar helt ok utan att usbbussen i sig är nån begränsning man upplever i praktiken vid normala dataläsningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hastigheten lär nog inte påverkas särskilt mycket av att gå via usb om det handlar om att spela från den, det är väl mest sekventiell läsning som ska ske och då lär skillnaden mot sata vara liten om man använder USB 3.1 Gen 1 eller bättre för då är man uppe i såna usbbussbandbredder att det är disken som är långsammast.
Själv tycker jag att allt som klarar "usb 3 nånting" fungerar helt ok utan att usbbussen i sig är nån begränsning man upplever i praktiken vid normala dataläsningar.

Min bror provade att spela Baldurs Gate 3 på extern hårddisk via USB 3 och ibland kunde det ta flera sekunder för texturerna att läsa in ordentligt så jag skulle säga att det kan vara värt att montera in disken i datorn.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Min bror provade att spela Baldurs Gate 3 på extern hårddisk via USB 3 och ibland kunde det ta flera sekunder för texturerna att läsa in ordentligt så jag skulle säga att det kan vara värt att montera in disken i datorn.

Montera in en extern USB hårddisk i datorn? Eller en M.2 ? Sata?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Montera in en extern USB hårddisk i datorn? Eller en M.2 ? Sata?

Det var en 3,5-tumsdisk extern hårddisk.

Du kan lätt plocka ur hårddisken ur sitt externa kabinett och montera in det i datorn istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det var en 3,5-tumsdisk extern hårddisk.

Du kan lätt plocka ur hårddisken ur sitt externa kabinett och montera in det i datorn istället.

Det vågar inte jag. Tycker den sitter bra där och behöver den när jag rör mig runt i landet. Jag får köpa en SSD till bara.

Tack för att alla har tagit sig tid att besvara min fråga!