Multi-skärm (4) setup + 4090, behov av extra GPU?

Permalänk
Medlem

Multi-skärm (4) setup + 4090, behov av extra GPU?

Har precis fått in en 4e (1080) skärm i min setup men den vägrar få signal. Misstänker att det är relaterat till använd bandbredd och/eller DSC. Har 1x4k@165Hz, 2x2k@75Hz, 1x1080p@60Hz som alla är kopplade till eget uttag på ett 4090 Suprim X (1080 skärmen till HDMI resten till DP).

Har mixtrat med upplösning/refresh rate på 4k skärmen i tron om att det var den som var boven men även den i 1080p 60Hz resulterar fortfarande i ingen signal för 4e (1080) skärmen.

Något annat man kan testa?
Behöver jag en andra GPU? I så fall vad är ett bra val?

(har bekräftat att nya skärmen funkar med annan src)

Permalänk
Hedersmedlem

I teorin borde det väl gå. Har du räknat på bandbredd?

Citat:

4 – Multi-skärm:

Fyra oberoende skärmar körs med 4K vid 120 Hz med DP eller HDMI
Två oberoende skärmar körs med 4K vid 240 Hz eller 8K vid 60 Hz med DSC med DP eller HDMI
Andra skärmkonfigurationer kan vara möjliga baserat på tillgänglig bandbredd

Snabb överslagsräkning så borde det vara ok, right?
Prova med nya drivrutiner om du inte gjort det.

Har du inbyggd grafik i processorn kan du ju hänga på fjärde skärmen där.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

I teorin borde det väl gå. Har du räknat på bandbredd?

Snabb överslagsräkning så borde det vara ok, right?
Prova med nya drivrutiner om du inte gjort det.

Har du inbyggd grafik i processorn kan du ju hänga på fjärde skärmen där.

Enligt ChatGPT:

Citat:

# Monitor 1: 4K @ 165Hz
bw_4k = 3840 * 2160 * 165 * 24 / (10**9)

# Monitor 2: 2K @ 75Hz (Two monitors, so result will be multiplied by 2)
bw_2k_each = 2560 * 1440 * 75 * 24 / (10**9)
bw_2k_total = bw_2k_each * 2 # Total for both 2K monitors

# Monitor 3: 1080p @ 60Hz
bw_1080p = 1920 * 1080 * 60 * 24 / (10**9)

=49.10 GB/s

Ser väl ut att stämma? Ger en kombinerad pixelmängd på 17 740 800, maxlistad är 33 177 600 (7680 x 4320). Borde lira tycker jag.

Har uppdaterade drivrutiner (551.61) och har ingen iGPU tyvärr :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tunnland:

Enligt ChatGPT:

Ser väl ut att stämma? Ger en kombinerad pixelmängd på 17 740 800, maxlistad är 33 177 600 (7680 x 4320). Borde lira tycker jag.

Har uppdaterade drivrutiner (551.61) och har ingen iGPU tyvärr :/

Det är inte något meck på grafikkortet att HDMI-uttaget delar resurser med en av displayportarna? Kan du köra daisy-chain på två av DP-skärmarna för att testa? Bara gissar lite..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Jag har kört 2x4K@120Hz + 4K@60Hz + 1080p@60Hz på mitt 3070, och 4090 lär ju inte vara sämre. Så det borde som du säger fungera. Specen för kortet säger ju också att den likt alla 4090-kort har stöd för fyra skärmar samt att den har just fyra utgångar, så det vore konstigt om man inte kunde använda samtliga utgångar samtidigt.

Har du testat att t.ex. koppla ur någon av de andra skärmarna och se om du får bild då? Eller kanske byta vilken skärm som är kopplad till HDMI-porten för att se om det är just HDMI-porten som är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Det är inte något meck på grafikkortet att HDMI-uttaget delar resurser med en av displayportarna? Kan du köra daisy-chain på två av DP-skärmarna för att testa? Bara gissar lite..

Hur går jag tillväga? Finns bra 1xDP och 1xHDMI på 2k skärmarna.

Skrivet av perost:

Jag har kört 2x4K@120Hz + 4K@60Hz + 1080p@60Hz på mitt 3070, och 4090 lär ju inte vara sämre. Så det borde som du säger fungera. Specen för kortet säger ju också att den likt alla 4090-kort har stöd för fyra skärmar samt att den har just fyra utgångar, så det vore konstigt om man inte kunde använda samtliga utgångar samtidigt.

Har du testat att t.ex. koppla ur någon av de andra skärmarna och se om du får bild då? Eller kanske byta vilken skärm som är kopplad till HDMI-porten för att se om det är just HDMI-porten som är problemet?

Stänger jag av en av 2k skärmarna så får jag signal och 1080p skärmen funkar. Så fort jag sätter på skärmen igen så dör 1080 skärmen, den finns fortfarande listad i settings (se bild) men väljer man den togglas en annan av:

Permalänk
Skrivet av Tunnland:

Hur går jag tillväga? Finns bra 1xDP och 1xHDMI på 2k skärmarna.

Stänger jag av en av 2k skärmarna så får jag signal och 1080p skärmen funkar. Så fort jag sätter på skärmen igen så dör 1080 skärmen, den finns fortfarande listad i settings (se bild) men väljer man den togglas en annan av:

https://i.imgur.com/rV3H9jg.png

Luktar som att dp porten du använder för 2k skärmen och hdmi porten delar utgång där av att hdmi skärmen stängs av när dp skärmen kräver signal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Luktar som att dp porten du använder för 2k skärmen och hdmi porten delar utgång där av att hdmi skärmen stängs av när dp skärmen kräver signal.

Ok så de har snålat och tänkt att det kommer användas som "antingen eller" hdmi/DP. Så då är det bara extra GPU som är lösningen?

Permalänk
Skrivet av Tunnland:

Ok så de har snålat och tänkt att det kommer användas som "antingen eller" hdmi/DP. Så då är det bara extra GPU som är lösningen?

Beror väl på har du 4 dp portar?

4 dp portar och en hdmi port på grafikkortet dvs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tunnland:

Hur går jag tillväga? Finns bra 1xDP och 1xHDMI på 2k skärmarna.

Ah. Står inget på Philips' hemsida om daisy chaining på dem men du kan ju alltid testa HDMI in till första skärmen sen köra DP mellan de två. Philips har ett exempel på daisy chain med USB-C in till första skärmen och DP mellan första och andra.

Du kan inte daisy chaina med 4K-skärmen?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Verkar vara relaterat till att någon skärm kör DSC?
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Permalänk
Medlem

Om det är relaterat till DSC på något sätt så borde du kunna testa det genom att sänka 4K-skärmen till 120Hz, som inte kräver DSC med DP 1.4.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Beror väl på har du 4 dp portar?

4 dp portar och en hdmi port på grafikkortet dvs.

Kortet har 3 DP och 1 HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Beror väl på har du 4 dp portar?

4 dp portar och en hdmi port på grafikkortet dvs.

Nej, 4090 Suprim X, så 3 DP och 1 HDMI

Skrivet av CCWarlock:

Ah. Står inget på Philips' hemsida om daisy chaining på dem men du kan ju alltid testa HDMI in till första skärmen sen köra DP mellan de två. Philips har ett exempel på daisy chain med USB-C in till första skärmen och DP mellan första och andra.

Du kan inte daisy chaina med 4K-skärmen?

Inte riktigt med, var skulle USB-C in nånstans, finns ingen USB-C på GPUn. Nej 4k skärmen har också bara en DP.

Skrivet av pt96hni:

Verkar vara relaterat till att någon skärm kör DSC?
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Ja kanske? Men lirar inte även om jag sätter 4k skärmen till 1080@60Hz, så hur inaktiverar man DSC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Ja kanske? Men lirar inte även om jag sätter 4k skärmen till 1080@60Hz, så hur inaktiverar man DSC?

Kolla i skärmens menyer om man kan ställa displayport version någonstans?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tunnland:

Inte riktigt med, var skulle USB-C in nånstans, finns ingen USB-C på GPUn. Nej 4k skärmen har också bara en DP.

Som jag skrev, en chansning är att köra HDMI in till första skärmen och sen koppla DP-kabeln mellan de två 2K-skärmarna.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Kolla i skärmens menyer om man kan ställa displayport version någonstans?

Finns igen sån inställning

Skrivet av CCWarlock:

Som jag skrev, en chansning är att köra HDMI in till första skärmen och sen koppla DP-kabeln mellan de två 2K-skärmarna.

Ah då är jag med, testade men funkar inte, får ett "check connection" meddelande så de kan inte daisy chainas med varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Ja kanske? Men lirar inte även om jag sätter 4k skärmen till 1080@60Hz, så hur inaktiverar man DSC?

DSC borde bara aktiveras när det behövs, d.v.s. över 4K@120Hz. Så är det på min 4K-skärm i alla fall, 144Hz = DSC, 120Hz = ingen DSC. Jag har dock ingen aning om hur man verifierar det i Windows tyvärr.

Permalänk
Medlem

Lutar åt att det pågår nån delning mellan DP/HDMI så antar att enda alternativet är en till GPU? Vad ska man välja för något då för minst strul?

Permalänk
Medlem

Fick det att lira. Att bara stänga av overclock (160Hz) gjorde ingen skillnad men att först sätta alla monitors till 1920x1080@60Hz och sen stänga av Overclock verkar ha stängt av DSC och på så vis lirar alla skärmar (i native upplösning), får klara mig utan de extra 16Hz. Tack för hjälpen!