Söker Synology NAS helst Rack varianten

Permalänk
Medlem

Söker Synology NAS helst Rack varianten

Hej,

Någon som har en Synology NAS liggandes till salu? Helst rack varianten skick spelar ingen roll bara den funkar och inte kostar mycket 😅

Ska användas till något oseriöst så vill inte lägga värsta pengarna på den.

I Stockholm/Västerås området

Läs hela annonsen här

Permalänk

Tja
jag har en men den ligger i Mariefred och ska dit troligen nästa vecka kan plocka med mig den och se om den lever legat några år i förrådet där
minns ej modell namnet på den men vill minnas den tar 4 st HDD

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för meddelandet!

Det skulle uppskattas, bara skriva sen när du har den 😊 så planerar vi därefter

Vänligaste hälsningar
Rudolf B.

Permalänk

Jag har en RS2212+ som tar 10 diskar, fullt fungerande och i bra skick.
Kruxet är bara att jag inte kollat upp vad den är värd (kan utgå från ebay priser)
Hör av dig om det skulle finnas interesse, jag finns sydvästra stockholm
Mvh Henrik

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Jag har en RS2212+ som tar 10 diskar, fullt fungerande och i bra skick.
Kruxet är bara att jag inte kollat upp vad den är värd (kan utgå från ebay priser)
Hör av dig om det skulle finnas interesse, jag finns sydvästra stockholm
Mvh Henrik

Hej.

Tack för meddelandet!

Vet inte heller vad de är värda, men vet att eBay priser är dyra, fundera på ett pris och säg till. Intresset finns och det händer på pris 😊

/Rudolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av killersplace:

Tja
jag har en men den ligger i Mariefred och ska dit troligen nästa vecka kan plocka med mig den och se om den lever legat några år i förrådet där
minns ej modell namnet på den men vill minnas den tar 4 st HDD

Hej,

Tack för meddelandet!

Det skulle uppskattas, bara skriva sen när du har den 😊 så planerar vi därefter

Vänligaste hälsningar
Rudolf B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudo:

Hej.

Tack för meddelandet!

Vet inte heller vad de är värda, men vet att eBay priser är dyra, fundera på ett pris och säg till. Intresset finns och det händer på pris 😊

/Rudolf

Ett tips om du tex köper RS2212+ eller andra så gamla NAS'ar (den är från 2012) är att just den kör DSM 6.2 som i dagsläget är i extended life phase som går end of life i höst, därefter kommer inga mer uppdateringar, så hoppas du inte tänkt ha den öppen mot nätet etc.

så du kanske bör hålla utkik efter några av de modeller som kör DSM 7.x
https://www.synology.com/en-global/products/status/eol-dsm62

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Ett tips om du tex köper RS2212+ eller andra så gamla NAS'ar (den är från 2012) är att just den kör DSM 6.2 som i dagsläget är i extended life phase som går end of life i höst, därefter kommer inga mer uppdateringar, så hoppas du inte tänkt ha den öppen mot nätet etc.

så du kanske bör hålla utkik efter några av de modeller som kör DSM 7.x
https://www.synology.com/en-global/products/status/eol-dsm62

Tack för informationen! Hörde något sånt men trodde inte det har så allvarligt. Men nu vet jag 🙏

Som tur är så håller jag på med ett experiment som kanske inte är längre än 1-2 månader. Så behöver något billigt, men ska man lägga mycket pengar så absolut är det AO att den inte ska bli värdelös till höst 😅

Uppskattar för infon 😊

Permalänk

Det här med DSM6.2 är ju ett kontroversiellt ämne. Pga licensanledningen tar synology bort mycket funktioner i DSM 7, så många gillar det äldre.

Men det kommer med andra fördelar, som officiell support för SMB Multichannel. Just därför är jag i processen att testa mig fram och se om jag kan få enheten att identifiera sig som en nyare synology-enhet (med samma cpu) för att kunna köra DSM 7.

Med det sagt, rackmonterade synologys är sanslöst dyra. Tom en RS2212+ som är rätt gammal går för ca 8k om man tittar på billigaste från usa med frakt (då räknar jag inte heller att den fastnar i tullen).

Vad jag skulle ha vet jag faktiskt inte, men rekomenderar att köra på en icke-rack modell och köpa en rackhylla till den

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Jag är inte så jätteinsatt i synology när det kommer till deras versioner, och best före datum men tror någonstans att ja, det kommer troligtvis finnas sätt att kringgå vissa modeller och få in nya versionen men tror det kommer finnas säkerhets risker, som ”jailbreak” på iOS.

8k för en RS2212 låter helt galet i mina öron 😅
Finns RS2414+ för 5.000 på blocket just nu, och med lite kollande så går 12+ for ca 3.000

USA och eBay är vad folk vill ha betalt, inte vad folk köper för. Jag brukar filtrera på ”auktion” och se vad som såldes för och då får man mer rätt pris

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Rudo:

Hej,

Tack för meddelandet!

Det skulle uppskattas, bara skriva sen när du har den 😊 så planerar vi därefter

Vänligaste hälsningar
Rudolf B.

tja har den hemma nu ska testa den bara men det är en RS-406 Rack Station

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för att du tog tiden och tog fram den!
Oj den är nog lite för gammal modell för mina behov 😅

Om jag vet dom bra så kan man inte göra mycket med den modellen längre

Men tack ändå 🙏