Permalänk

FPS Problem. Dags för ny dator?

Tja!
Har en dator som är några år gammal och verkar ha stora problem med fps på senaste tiden.

CS2:
Stabil fps på 150 men plötsligt dippar den till 80, då får jag gå in i task manager och ändra prioritet till t.ex high och då går den upp till 150 igen för att sen dippa och då måste jag ut och byta prioritet igen (?) Aldrig varit med om liknande.

Warzone:
Detta spelar jag 90% av tiden. På warzone 2 så låg jag utan problem på 120-140fps. Nu på warzone 3 så ligger jag på 80-100fps på 1080p och alla inställningar på absolut lägsta.GPU time på 5ms, CPU time på 12-15ms.

Mitt problem är att jag sitter med ett moderkort med socket 1200 så att köpa en ny cpu är mycket pengar men få att välja på och skillnaden är inte enorm. Finns det något att göra eller är det bara så att min hårdvara är för dålig och det är dags för en ny dator? Känns som spelen borde flyta på bättre än dom gör.

Specs:
CPU: Intel i7-11700 2.5ghz (4.4ghz boost) låst men clockad det som ändå är möjligt. Vattenkyld
GPU: RTX 3060ti 8GB Clockad till 2035mhz
RAM: Patriot Viper STEEL 2x8GB 3200Mhz clockade till 3467mhz 16-19-19-36
Moderkort: Z590-A PRO
800w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessFaceKillah:

Tja!
Har en dator som är några år gammal och verkar ha stora problem med fps på senaste tiden.

CS2:
Stabil fps på 150 men plötsligt dippar den till 80, då får jag gå in i task manager och ändra prioritet till t.ex high och då går den upp till 150 igen för att sen dippa och då måste jag ut och byta prioritet igen (?) Aldrig varit med om liknande.

Warzone:
Detta spelar jag 90% av tiden. På warzone 2 så låg jag utan problem på 120-140fps. Nu på warzone 3 så ligger jag på 80-100fps på 1080p och alla inställningar på absolut lägsta.GPU time på 5ms, CPU time på 12-15ms.

Mitt problem är att jag sitter med ett moderkort med socket 1200 så att köpa en ny cpu är mycket pengar men få att välja på och skillnaden är inte enorm. Finns det något att göra eller är det bara så att min hårdvara är för dålig och det är dags för en ny dator? Känns som spelen borde flyta på bättre än dom gör.

Specs:
CPU: Intel i7-11700 2.5ghz (4.4ghz boost) låst men clockad det som ändå är möjligt. Vattenkyld
GPU: RTX 3060ti 8GB Clockad till 2035mhz
RAM: Patriot Viper STEEL 2x8GB 3200Mhz clockade till 3467mhz 16-19-19-36
Moderkort: Z590-A PRO
800w nätagg

Hur ser belastningen ut på systemet när du kör?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Kan det vara Intels processor som bråkar med sina efficiency cores? Vet att folk har behövt stänga av dem för att vissa spel ska flyta på. Lämnar däremot de detaljerna till folk som har koll då jag numera kör AMD.

Personligen så ser jag inget fel på din rigg i övrigt. Den ska utan tvekan klara CS2 som trots allt är ganska lättkört.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kan det vara Intels processor som bråkar med sina efficiency cores? Vet att folk har behövt stänga av dem för att vissa spel ska flyta på. Lämnar däremot de detaljerna till folk som har koll då jag numera kör AMD.

Personligen så ser jag inget fel på din rigg i övrigt. Den ska utan tvekan klara CS2 som trots allt är ganska lättkört.

Han har inte E cores på 11th gen.

Du får tag och ladda ned hwinfo eller occt och köra en match och se vad som belastas.

Just WZ är väldigt cpu krävande dock är ju 80-100 fps helt ok. Och om du skaffar bättre gpu så avlastar det cpun

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Han har inte E cores på 11th gen.

Du får tag och ladda ned hwinfo eller occt och köra en match och se vad som belastas.

Just WZ är väldigt cpu krävande dock är ju 80-100 fps helt ok. Och om du skaffar bättre gpu så avlastar det cpun

100fps är nog när jag tittar in i en vägg. Kan lika gärna vara 70 om jag möter någon. Men ska dra en match med hwinfo och se hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessFaceKillah:

100fps är nog när jag tittar in i en vägg. Kan lika gärna vara 70 om jag möter någon. Men ska dra en match med hwinfo och se hur det ser ut.

I hwinfo så kika separat vad varje tråd har för %
När jag kör WZ går nästan alla p cores runt 80-100% i 4k med 4070ti som också går 100%

Jag har dock 12600k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

I hwinfo så kika separat vad varje tråd har för %
När jag kör WZ går nästan alla p cores runt 80-100% i 4k med 4070ti som också går 100%

Jag har dock 12600k

Då har jag testat lite.
Cores:
T1:Snitt 75-78%
T0: 100%

CPU temp:
Snitt: 69.16
Max: 72

Total CPU Usage:
Snitt: 86.87%
Max: 94.1%

GPU temp:
Snitt: 69.9
Max: 74.9

GPU core load:
Snitt: 59.52%
Max: 92%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och om du skaffar bättre gpu så avlastar det cpun

Hur menar du att en bättre gpu skulle kunna avlasta cpun?
Om han har 5ms gpu tid och 12ms cpu tid så sitter ju hans nuvarande grafikkort och idlar mer än hälften av tiden ändå pga processorflaskhalsen? Om han skaffar ett snabbare grafikkort och får ner det till tex 3ms, så kommer ju cpu tiden ändå att vara flaskhalsen på 12ms och frameraten står mao stilla.

Permalänk
Skrivet av flexm:

Hur menar du att en bättre gpu skulle kunna avlasta cpun?
Om han har 5ms gpu tid och 12ms cpu tid så sitter ju hans nuvarande grafikkort och idlar mer än hälften av tiden ändå pga processorflaskhalsen? Om han skaffar ett snabbare grafikkort och får ner det till tex 3ms, så kommer ju cpu tiden ändå att vara flaskhalsen på 12ms och frameraten står mao stilla.

Ja det är en ny cpu jag tittat på. Men med denna 1200 socket så känns det lite sisådär.

Permalänk
Medlem

vilken bios version har du

AMI BIOS
7D09v19
2023-06-27
8.66 MB
Description:
- Update CPU Micro code.
- Support MSI Driver Utility Installer function.

Det där är senaste för ditt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Hur menar du att en bättre gpu skulle kunna avlasta cpun?
Om han har 5ms gpu tid och 12ms cpu tid så sitter ju hans nuvarande grafikkort och idlar mer än hälften av tiden ändå pga processorflaskhalsen? Om han skaffar ett snabbare grafikkort och får ner det till tex 3ms, så kommer ju cpu tiden ändå att vara flaskhalsen på 12ms och frameraten står mao stilla.

Då en kraftigare gpu skulle göra att han inte behöver körs allt på low? Då flyttas belastningen till gpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av klockish:

vilken bios version har du

1.9 (E7D09IMS.190) 06/06/2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessFaceKillah:

Då har jag testat lite.
Cores:
T1:Snitt 75-78%
T0: 100%

CPU temp:
Snitt: 69.16
Max: 72

Total CPU Usage:
Snitt: 86.87%
Max: 94.1%

GPU temp:
Snitt: 69.9
Max: 74.9

GPU core load:
Snitt: 59.52%
Max: 92%

Kan du OCa cpun lite? Borde finnass någon % till att få.
Sen kommer en bättre gpu avlasta cpu då du kan öka grafiken

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

flasha med https://download.msi.com/bos_exe/mb/7D09v19.zip så kanske det blir lite bättre

om det är Z590-A PRO du har

Permalänk
Skrivet av klockish:

flasha med https://download.msi.com/bos_exe/mb/7D09v19.zip så kanske det blir lite bättre

om det är Z590-A PRO du har

Flashade nyligt. Trodde jag tagit fel men denna filen låg på minnet redan. Vet inte varför den versionen inte las in :/. Får testa igen!

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan du OCa cpun lite? Borde finnass någon % till att få.
Sen kommer en bättre gpu avlasta cpu då du kan öka grafiken

Kämpat hårt med den då det inte är en K jag har utan den är låst. Men kanske finns något litet att hämta.

Permalänk
Medlem

Har du verifierat att din RAM OC är stabil? Testa att köra med default och/eller med xmp och se om det gör någon skillnad. Är RAM OC instabil så kan ju prestandan bli sämre än om du kör utan OC.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det verkar som E7D09IMS.190 är namnet på 7D09v19 vilket betyder att du har senaste biosen

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du verifierat att din RAM OC är stabil? Testa att köra med default och/eller med xmp och se om det gör någon skillnad. Är RAM OC instabil så kan ju prestandan bli sämre än om du kör utan OC.

Har kört default sedan xmp mestadels av tiden. Bara nu i slutet då jag tröttnat som jag kört OC. Den är stabil men skillnaden är nog minimal.

Permalänk
Medlem

det var en som hade liknande problem det visade sig vara energischemat på hans laptop som gjorde att biosen bytte till det integrerade grafikkretsen från geforce för att spara ström.. Sen fans den inställnigen i windows 11 också s

Permalänk

Jag har windows 10, ska se om jag hittar något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då en kraftigare gpu skulle göra att han inte behöver körs allt på low? Då flyttas belastningen till gpu

Njae, är inte så det fungerar, det är försvinnande få effekter/inställningar som kan flyttas mellan gpu/cpu.
CPUn behöver göra samma jobb för att köra spellogiken, ljud förbereda framesen för rendering osv oavsett om du har typ extra-snygg antaaliassing och högupplösta skuggor på eller inte. Om något så kan cpu-draw-tiden gå upp vid högre grafiksettings om det blir fler drawcalls pga längre viewdistance osv.

I exemplet cputid på 12ms och gputid på 5ms, om han vill "avlasta" cpun så måste han öka grafikinställningarna tills gpu-tiden blir högre än 12ms, så gpun flaskhalsar iställlet för cpun, då får cpun jobba samma 12ms för att sedan sitta och vänta på att gpun ska bli klar med framen, blir ju snyggare och lägre procentuell load på cpun, men kan inte bli snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Njae, är inte så det fungerar, det är försvinnande få effekter/inställningar som kan flyttas mellan gpu/cpu.
CPUn behöver göra samma jobb för att köra spellogiken, ljud förbereda framesen för rendering osv oavsett om du har typ extra-snygg antaaliassing och högupplösta skuggor på eller inte. Om något så kan cpu-draw-tiden gå upp vid högre grafiksettings om det blir fler drawcalls pga längre viewdistance osv.

I exemplet cputid på 12ms och gputid på 5ms, om han vill "avlasta" cpun så måste han öka grafikinställningarna tills gpu-tiden blir högre än 12ms, så gpun flaskhalsar iställlet för cpun, då får cpun jobba samma 12ms för att sedan sitta och vänta på att gpun ska bli klar med framen, blir ju snyggare och lägre procentuell load på cpun, men kan inte bli snabbare.

CPUn kan ju dock bottleneckas av ram och ssd, sen att byta gpu och få högre upplösning/grafik borde lösa hans problem.
12ms cpu borde ju ge runt 130fps (vilket han nämner) alternativt kör han igång dlss och låter gpu hjälpa cpu med bottlenecken

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

CPUn kan ju dock bottleneckas av ram och ssd, sen att byta gpu och få högre upplösning/grafik borde lösa hans problem.
12ms cpu borde ju ge runt 130fps (vilket han nämner) alternativt kör han igång dlss och låter gpu hjälpa cpu med bottlenecken

12ms per bildruta ger ca 83 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

12ms per bildruta ger ca 83 fps.

Han säger ju själv att han har 100+ med dippar ned emot 80... Så antingen spikar ms på 12 eller så är det hans högsta värde

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

CPUn kan ju dock bottleneckas av ram och ssd, sen att byta gpu och få högre upplösning/grafik borde lösa hans problem.
12ms cpu borde ju ge runt 130fps (vilket han nämner) alternativt kör han igång dlss och låter gpu hjälpa cpu med bottlenecken

Det är ju en slags derail från tråden här, givetvis påverkar ram och andra komponenter hur lång tid det tar för cpun att göra framesen klara för gpun att rendera, men all den tiden hamnar ju under kategorin "cpu time" när du profilear spelet så att säga.

Jag förstår inte vilken del av renderingen det är som du menar görs på CPUn vid "low" settings, men av GPUn på "high", låter möjligtvis som något från en 15år gammal bethesda motor typ, vet inte vad det skulle kunna vara för del i en modernare spelmotor som funkar så?

Ang DLSS så låter det som du är förvirrad, om han har 12ms cpu tid, alltså 83fps och 5ms gpu tid (potentiellt 200fps om nu inte cpu-tiden bottleneckade), så kan ju DLSS aldrig sänka cpu tiden, det enda som händer med dlss blir ju att du blir kvar på 83fps men gpu tiden blir lägre.

förtydligade, vm i dålig meningsbyggnad
Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Det är ju en slags derail från tråden här, givetvis påverkar ram och andra komponenter hur lång tid det tar för cpun att göra framesen klara för gpun att rendera, men all den tiden hamnar ju under kategorin "cpu time" när du profilear spelet så att säga.

Jag förstår inte vilken del av renderingen det är som du menar görs på CPUn vid "low" settings, men av GPUn på "high", låter möjligtvis som något från en 15år gammal bethesda motor typ, vet inte vad det skulle kunna vara för del i en modernare spelmotor som funkar så?

Ang DLSS så låter det som du är förvirrad, om han har 12ms cpu tid, alltså 83fps och 5ms gpu tid (potentiellt 200fps om nu inte cpu-tiden bottleneckade), så kan ju DLSS aldrig sänka cpu tiden, det enda som händer med dlss blir ju att du blir kvar på 83fps men gpu tiden blir lägre.

Jag hade för mig att dlss hjälper att driva ned render time genom AI bilderna avlastar cpu. Läste det här på forumet senaste 10 dagarna som en quote men hittar inte texten...

Jag vet själv i WZ att för lite ram dödar det spelet också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag hade för mig att dlss hjälper att driva ned render time genom AI bilderna avlastar cpu. Läste det här på forumet senaste 10 dagarna som en quote men hittar inte texten...

Jag vet själv i WZ att för lite ram dödar det spelet också

Om du pratar om dlss-frame-generation så får du ju mer FPS genom att grafikkortet predictar-fram extra bilder, det påverkar dock inte hur lång tid det tar för CPUn att jobba fram dom faktiskt riktiga bildrutorna. Att gå från tex 60fps utan frame gen till 120fps med frame gen ger ingen cpu-avlastning.

Men jag antar att om man skulle cappa frameraten och istället för att köra 60 riktiga frames i sekunden, till att köra 30 riktiga frames och 30 dlss-påhittade frames, så stämmer det ju faktiskt tekniskt att gpu:n har "avlastat" cpun (känns iofs lite osannolikt att OP är ute efter ai-frames för att köra competitive dock, men vem vet).

Ja alltså, för lite ram dödar framerate i alla spel, bara olika var gränsen går för "för lite", har dock inget att göra med att gpu skulle "avlasta" cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Om du pratar om dlss-frame-generation så får du ju mer FPS genom att grafikkortet predictar-fram extra bilder, det påverkar dock inte hur lång tid det tar för CPUn att jobba fram dom faktiskt riktiga bildrutorna dock. Jag antar att om man skulle byta från att köra 60 riktiga frames i sekunden, till 30 riktiga frames och 30 dlss-påhittade frames, och i båda fallen säga man har 60fps, så stämmer det ju faktiskt tekniskt att gpu:n har "avlastat" cpun (känns iofs lite osannolikt att OP är ute efter ai-frames för att köra competitive dock, men vem vet).

Ja alltså, för lite ram dödar framerate i alla spel, bara olika var gränsen går för "för lite", har dock inget att göra med att gpu skulle "avlasta" cpu.

DLSS och FG är ju iofs inte samma sak... Är väldigt förvirrande då 3000 serien inte kan köra FG men kan köra 3.5

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Om du pratar om dlss-frame-generation så får du ju mer FPS genom att grafikkortet predictar-fram extra bilder, det påverkar dock inte hur lång tid det tar för CPUn att jobba fram dom faktiskt riktiga bildrutorna. Att gå från tex 60fps utan frame gen till 120fps med frame gen ger ingen cpu-avlastning.

Men jag antar att om man skulle cappa frameraten och istället för att köra 60 riktiga frames i sekunden, till att köra 30 riktiga frames och 30 dlss-påhittade frames, så stämmer det ju faktiskt tekniskt att gpu:n har "avlastat" cpun (känns iofs lite osannolikt att OP är ute efter ai-frames för att köra competitive dock, men vem vet).

Ja alltså, för lite ram dödar framerate i alla spel, bara olika var gränsen går för "för lite", har dock inget att göra med att gpu skulle "avlasta" cpu.

Alla frames är fake, dlss/DLAA är bara ett en möjlighet att slippa få stora fps drops.

CPUn bör inte vara en sådan stor bottleneck med en i7.
WZ 3 specs är ju så låga.
Han möter ju competitive/ultra settings med sin setup.

Frågan blir, har han hi rez cache på max?
Har han enorm FoV på?
Depth of field
Texture/shadow/lightning low/av?
Har du ändrat thread count i spel filen?
Har du satt vram/ram % till 90%?
Har du stängt alla onödiga bakgrunds processer?
Ljudproblem kan ge konstiga drops i fps.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25