Skrivet av Svensktiger:
Snacka om OT (sorry OP), men!:
Du har en poäng. Men fint inlägg ändå.
Skrivet av Svensktiger:
Snacka om OT (sorry OP), men!:
~24-25 ton på en dragbil med trailer (13.6 flakmeter) som skall kunna åka genom norra europa.
Okej säg att vi var 24000kg lastkapacitet.
Datalagring på hårddiskar blir ju något mer komplicerat med tanke på hur hårddisktillverkare anger storlekar och att man vanligtvis använder något filsystem som gör att användbar kapacitet sjunker.
Dessutom om man ska använda någon redundans så finns det olika varianter som tar olika mycket utrymme.
Så om vi förenklar det och säger att vi köper tillverkarnas uppgifter.
Vi låtsas att en tillverkar TB är en verklig TB.
Snabbtitt på Dustin,
Verkar som de största hårddiskar de säljer är 24TB.
Ta exempelvis
Seagate Exos X24 SED 24TB 3.5" 7200rpm
Enligt specifikationerna
Vikt: 685 g
Om nu vikten är begränsningen och vi inte får problem med det fysiska utrymmet, volymen, antal tillgängliga m³ först.
24000 / 0,685 ~= 35036,50
Avrundning till närmaste lägre heltal = 35036
35036 * 24 = 840864
Skrivet av HaGgZ:
100 kW är tumregelsmässigt vad en 40 tons lastbil behöver för att hålla 80 km/h (några år gamla siffror så något lägre nu, men jämna siffror är trevliga att överslagsräkna med).
Om det inte nu är så att @HaGgZ menade att en sådan "traditionell svensk/finsk långtradare" med en lastkapacitet på 40 ton är det som drar 100 kW för att hålla 80 km/h.
(För totalvikten måste man ta hänsyn till lastbilen och släpets vikt, inte enbart lasten)
Om vi istället har 40 ton lastkapacitet
40000 / 0,685 ~= 58394,16
Avrundat neråt = 58394
58394 * 24 = 1401456
Säg att vi har 100 mil mellan punkt A och punkt B.
Om vi kan köra nonstop med en snitthastighet på 80km/h ...
Då skulle det ta 12,5 timmar.
Om vi istället får en snitthastighet på 70km/h p.g.a. trafik o dyl.
(100 mil)
~ 14,29 timmar
* Den dagliga körtiden får vara högst 9 timmar.
* Efter en sammanlagd körperiod på 4 timmar och 30 minuter ska du ta en rast på minst 45 minuter, eller en delad rast på 15 och 30 minuter.
Om vi räknar att ekipaget får ha mer än 9 timmar daglig körtid om vi gör ett förarbyte men båda förarna behöver ta 45 minuters rast så blir det stillastående i 90 minuter.
~ 14,29 + 1,5
Vi avrundar till 16 timmar.
16 timmar * 3600 för att få det i sekunder = 57600
840864 / 57600 ~= 14,59 TB/s * 8 ~= 116,79 Tbit/s
1401456 / 57600 ~= 24,33 TB/s * 8 ~= 194,65 Tbit/s
Om nu något av ekipagen motsvarar det HaGgZ syftade på med ~ 100kW i 80 km/h.
Så får vi motsvarande överföringshastigheter i storleksklass 100 - 200 Tbit/s till liknande förbrukning som ett Blackwell rack har under ~ 16-18 timmar.