Byta ut 'Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream mot 'Palit-GeForce-RTX-4070-Dual-OC-12GB', plug and play med Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum? (8-pin?)

Permalänk
Medlem

Byta ut 'Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream mot 'Palit-GeForce-RTX-4070-Dual-OC-12GB', plug and play med Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum? (8-pin?)

Hej, skulle uppskatta, lite hjälp så inte gör bort mig i mitt köp.

Har en 7 år gammal dator med detta grafikkort:

'Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream'

Funderar på ersätta det med: 'Palit-GeForce-RTX-4070-Dual-OC-12GB'
( https://www.webhallen.com/se/product/360376-Palit-GeForce-RTX... )

Vad ser ut så är mitt 1080 Ti och detta 4070 kort samma storlek, vill säga 2.5 slot? ( 4.01 cm )
Har 'Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum' som power supply, tycker det ser ut att de är 8 pin på mitt gamla
kort och det nya?

Så min fråga är, om jag förstått rätt, bör detta vara plug and play, allså bara ta ut mitt jetstream och sätta i detta 4070 så passar det?

Anledningen inte köpet ett kraftullare kort är för de inte finns plats i lådan för ett större, samt detta är en tillfällig lösning,
bestämt mig för köpa en helt ny dator när Series 5 av Nvidia släpps. Men vore skoj ha något bättre så länge.

Permalänk
Medlem

Ja, en 8-pin på Palit 4070 Dual OC, så det är inget bekymmer.

Men när du skriver 7 år gammal dator, vad innehåller den för övriga komponenter?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ja, en 8-pin på Palit 4070 Dual OC, så det är inget bekymmer.

Men när du skriver 7 år gammal dator, vad innehåller den för övriga komponenter?

Hej tack för svar,

Fractal Design Define R6 Svart
AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB
MSI X470 GAMING PRO
GeForce GTX 760

Sitter en "GeForce GTX 760" därför inte kan få plats med ett större kort:
Hellst om fick bestämma, hade jag behållt, 1080ti i lådan och slängt ut det ännu äldre "GeForce GTX 760", men osäker om det skulle få plats, men kommer se sen, efter inköp om kan klämma in båda.

Så någon slipper ställa frågan så behöver jag 2st GPU, har 6st bildskärmar inkopplade, så behöver dubbla kort för att ha uttag till alla dem, samt jag vill inte slänga bort bildskärmarna för köpa en stor skärm, är nöjd med att ha 6st Är 'Cooler Master Tempest GP27U' jag har så känns dumt göra sig av med dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Du får nog en relativt märkbar CPU-flaskhals med 2700X + RTX 4070, ju större flaskhals desto lägre upplösning du spelar i. Antar att du inte spelar på alla 6 skärmarna samtidigt åtminstone?
Men moderkortet klarar ju av nyare processorer som 5800X3D, eller typ typ en 5600 som blir billigare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du får nog en relativt märkbar CPU-flaskhals med 2700X + RTX 4070, ju större flaskhals desto lägre upplösning du spelar i. Antar att du inte spelar på alla 6 skärmarna samtidigt åtminstone?
Men moderkortet klarar ju av nyare processorer som 5800X3D, eller typ typ en 5600 som blir billigare.

Tack för svar, kan förstå det inte är optimalt men borde bli bra mycket bättre en mitt 1080ti?

Om ska byta processor och ha mig, känns det som ett väldigt stort project om ska börja byta alla delar. Tanken är egentligen bara ha en bättre GPU till året slut, när nästa generation av NVIDIA släpps, då köper ny dator av allt. Då får min son denna datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Antar att du inte spelar på alla 6 skärmarna samtidigt åtminstone?

Haha, nej spelar bara på 1 skärm De andra är mer för programmering osv.

Permalänk
Medlem

finns 4070 super som inte bör vara större än det kortet, ifall du vill ha något aningen mer kraftfullt.
Asus Dual, som även har bättre kylare, är t.o.m billigare än 4070 du länkade, båda hos webhallen. Kylaren är lite större, men knappt tjockare

Msi ventus 2x finns också för 7800kr och är mindre tjockt än länkade kortet, har dock lite sämre kylare än Asus iaf

Annars finns bättre deals för 4070: https://www.inet.se/produkt/5413976/gigabyte-geforce-rtx-4070...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

finns 4070 super som inte bör vara större än det kortet, ifall du vill ha något aningen mer kraftfullt.
Asus Dual, som även har bättre kylare, är t.o.m billigare än 4070 du länkade, båda hos webhallen. Däremot är kylare c.a 1 cm tjockare

Annars finns bättre deals för 4070: https://www.inet.se/produkt/5413976/gigabyte-geforce-rtx-4070...

Tack, problemet bara är att de korten är för stora, måste va samma storlek som Jetstream 1080ti, ser ut vara 2.5 slot kort, runt 4cm. De korten du listade ser ut vara större.

Fick tips att Inno3D gör små kort, och kraftfullare, men verkar inte säljas överallt samt, mycket dyrare och om processorn ändå är flaskhals kanske 4070 som är mindre duger?

EDIT: Ser nu fanns ett som 4.3 cm, men har dem 8-pin? Ska kolla lite mer. Tack för tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nighter:

Tack, problemet bara är att de korten är för stora, måste va samma storlek som Jetstream 1080ti, ser ut vara 2.5 slot kort, runt 4cm. De korten du listade ser ut vara större.

Fick tips att Inno3D gör små kort, och kraftfullare, men verkar inte säljas överallt samt, mycket dyrare och om processorn ändå är flaskhals kanske 4070 som är mindre duger?

jag läste fel på specifikationerna, my bad.
Men msi 4070 super är endast 0.2cm tjockare, eller är det för tight också?

inno3d är 0.1cm tjockare än Palit och 0.1cm smalare än MSI enligt specifikationer

https://www.proshop.se/Grafikkort/Inno3D-GeForce-RTX-4070-X2-...

Inte mer kraftfullt, men billiagare

Permalänk
Medlem

Detta kanske är ett bättre kort då? Om den har 8-pin?

https://www.webhallen.com/se/product/367774-MSI-GeForce-RTX-4...

EDIT: Tack för hjälp, ska kolla mer på detta kort

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken upplösning kör du i, vilka sorters spel, och vilken FPS vill du nå?
I 1080 är det stor skillnad på olika processorer, dock förstås en aning mindre skillnad med 4070 än 4090 som i testet där.

Vill du köra 1440p/4K i mer krävande spel så lär det göra mindre skillnad med processorn. Fast frågan är ju också isåfall om du verkligen behöver en helt ny dator senare, eller om det inte är räcker med typ 4070/4070S och en 5700X3D/5800X3D nu? Det lär ju bli långt billigare åtminstone.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

jag läste fel på specifikationerna, my bad.
Men msi 4070 super är endast 0.2cm tjockare, eller är det för tight också?

inno3d är 0.1cm tjockare än Palit och 0.1cm smalare än MSI enligt specifikationer

https://www.proshop.se/Grafikkort/Inno3D-GeForce-RTX-4070-X2-...

Inte mer kraftfullt, men billiagare

Angående Inno3D tänkte jag mer på det här kortet https://inno3d.com/en/PRODUCT_INNO3D_GEFORCE_RTX_4080_SUPER_1...

Men det är uteslutet just nu på grund av pris, samt om ändå inte har bra nog CPU så känns det onödigt, och att detta är bara tillfälligt för ha lite bättre GPU, tills ändå köper en helt ny dator om något år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilken upplösning kör du i, vilka sorters spel, och vilken FPS vill du nå?
I 1080 är det stor skillnad på olika processorer, dock förstås en aning mindre skillnad med 4070 än 4090 som i testet där.

Vill du köra 1440p/4K i mer krävande spel så lär det göra mindre skillnad med processorn. Fast frågan är ju också isåfall om du verkligen behöver en helt ny dator senare, eller om det inte är räcker med typ 4070/4070S och en 5700X3D/5800X3D nu? Det lär ju bli långt billigare åtminstone.

Kommer förmodligen köra lite Overwatch-2 / Fortnite competitive i 1440p, och lite VR (HP-Reverb-G2) .

Behöver eller inte, har haft denna datorn i 7 år ungefär ser det ut som, så känner det ändå är dags köpa en värsting dator snart när nästa gen Nvidia släpps, så kommer nog behöva hjälp då med dator köp. Men kan kanske köpa till en bättre CPU senare till den ändå

Sen är vi två i hushållet så denna dator kan fortsätta användas, även om köper en ny dator.

EDIT: Inte koll på FPS, men vill ha så bra frames som möjligt i competitive Spelar just nu mest på Xbox men va sugen börja lira på dator så har lite bättre prestanda för kunna göra bättre ifrån mig. Den 1080ti har nu blir utkonkurerad av Xbox. Så vill ha något bättre en det jag har.

Permalänk
Medlem

Denna verkar ha 16-pin.

https://www.webhallen.com/se/product/367774-MSI-GeForce-RTX-4...

Kanske inte passar optimalt i min dator då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nighter:

Denna verkar ha 16-pin.

https://www.webhallen.com/se/product/367774-MSI-GeForce-RTX-4...

Kanske inte passar optimalt i min dator då?

har din psu inte 2x8 pcie? har du köpt prebuilt bör du ändå fått med en extra pcie kabel.
adapter tillkommer grafikkortet
alltså din psu bör ha 6 stycken 6+2 pin pcie kablar. (eller 3st, som har 2st kontakter var)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

har din psu inte 2x8 pcie? har du köpt prebuilt bör du ändå fått med en extra pcie kabel.
adapter tillkommer grafikkortet
alltså din psu bör ha 6 stycken 6+2 pin pcie kablar. (eller 3st, som har 2st kontakter var)

Tack för svar,

Då det ska sitta 2 GPU, har jag för mig det var dåligt med ström kablar, som passar men ska öppna upp datorn i helgen och kika hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

Tackar för all hjälp jag fått.

Öppnade upp min datorn nu, och det ser ut som det sitter 8+8 = 16 pin i 1080ti Jetstream kortet.
Andra kortet har 6 pin + 8 ( Men sen hänger en 2 pin löst).

Får det till att det här kommer fungera, kan kanske till och med behålla Jetstream 1080 kortet också i lådan om har tur och istället plocka ur GTX 760 kortet.

Nu har jag gjort vad jag kan, ser inte ut som något kan gå fel nu tycker jag. Så tack för alla som har lagt ner tid för hjälpa till, de uppskattas.

Hälsningar
Micke

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du har för nätagg, men tänk på att 760 drar typ 170W och 1080ti typ 300W i full load.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nu vet jag inte vad du har för nätagg, men tänk på att 760 drar typ 170W och 1080ti typ 300W i full load.

Tack för svar,
Nämde det i förbifarten i trådstarten: 'Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum'

Den borde orka driva:

'Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream'
'MSI GeForce RTX 4070 SUPER VENTUS 2X 12GB OC'

Tycker jag

EDIT: GTX 760 sitter i burken nu, med 1080 Ti kortet men ska plockas ur helt för göra plats för 4070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nighter:

Tack för svar,
Nämde det i förbifarten i trådstarten: 'Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum'

Den borde orka driva:

'Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream'
'MSI GeForce RTX 4070 SUPER VENTUS 2X 12GB OC'

Tycker jag

EDIT: GTX 760 sitter i burken nu, med 1080 Ti kortet men ska plockas ur helt för göra plats för 4070.

Ok, nä det borde inte vara några problem.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hej, tänkte berätta lite hur de har gott, om någon skulle vara nyfiken.

Har köpt och installerat: 'MSI GeForce RTX 4070 SUPER VENTUS 2X 12GB OC'
Efter några initiala problem förmodligen på grund av min oerarenhet av montering så hittades inte kortet först av datorn, men sitter nu allt och på plats och fungerar.

Förstår att CPU kan vara en Bottleneck, men förväntade mig en prestanda förbättring ändå i spel (Fortnite) mot min 1080Ti.
Just nu har jag sämre prestanda en innan, så något måste vara fel. Spelet flyter någon minut innan den fryser sig i några sekunder även om sänker alla inställningar till low. Hackar ganska jämt. De gjorde de inte med gamla 1080TI kortet.

Även multi-skärm support i Linux har blivit sämre (Dual botar med Linux, kör bara Windows för spel). Något knas med drivrutinen 1 av skärmarna lider alltid av screen-flickering samt en av skärmarna verkar inte vilja poppa igång alltid, vilket inte va ett problem jag, hade alls innan med 1080TI, då funka allt perfekt.

Så just nu har allt blivit en nedgradering.

Men ska gå genom bios iställningar kolla på PCIe express buss är satt rätt, Xamp och massa tuning samt att spelet kör DirectX-12 om de blir bättre. För Linux tänkte testa koppla in alla skärmarna på äldre 1080Ti kortet (Har 2 GPU i datorn) men bara ha en 4k skärm inkopplad på nya kortet, se om de löser det problemet.

Sen tror jag det blir investera i ny processor som tipsade om här, ifall de är den som Bottleneckar, dock är jag nervös för skruva för inget jag gör ofta och aldrig bytt en processor innan, så ska kolla massor på Youtube se om kan känna mig trygg köra det, och sen investera i den.

Vill ändå tacka alla som hjälpt mig, även om de inte blev till det bättre. Men jag tror det är kan vara ett övergående problem, där kanske kan hitta på lösningar eftersom med skruva på inställningar eller att en uppgraderad CPU, löser något i slutändan.

Permalänk
Medlem

Hej, har bestämt mig för köpa en '5800X3D' för lösa mina performance issues, om lirar spel. Känns som det måste vara det som strular.

Angående skärmen flickering I linux så löste det sig genom koppla alla skärmar till gamla 1080 Ti kortet förutom main skärmen som jag endast kopplar till det nya kortet. Då försvann dessa problem helt

Däremot är det väldig skumt att bara 5 skärmar fungerar I Linux nu istället för 6st som innan, men ska lägga en tråd på Nvidia developer forum, se vad de säger där. Vet de varit strul med Prime innan men det löste dom sen, men nu är de kanske något liknande problem med nyare hårdvara, vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Ser ut som behöver köpa till någon thermal-paste/kyl pasta, för montering av '5800X3D', kan någon rekommendera en nybörjare vad jag ska köpa, antar allt som är till AM4 borde fungera?

Permalänk