Dags igen - Köpa ny eller bara uppgradera?

Permalänk

Dags igen - Köpa ny eller bara uppgradera?

Hej på er, hit vänder jag mig när jag är vilse i mörkret och märker hur fort datorer och prestanda förändras. Känner hur åldern börjar göra sig påmind och att leva "familje-livet" har tagit ut sin rätt i mina kunskaper kring datorer. Därför, kära gurus, kan ni hjälpa mig?

Jag köpte en ny dator för ett bra tag sedan. Har uppgraderat smådelar men nu är det dags för att göra en "större" uppgradering. Jag skulle vilja byta processor och grafikkort men märker direkt att, tror jag nu, att jag kommer inte undan att byta moderkort. Och då är det i princip allt som byts ut och det önskar jag helst slippa.

Jag vill kunna spela idag:
Flight Simulator 2020 (Med helt okej grafik men framförallt idag börjar det lagga efter ett tag och blir svårt att spela)
Farming simulator - för att kunna spela med grabben
CoD
Fortnite etc.

Jag har idag:
Windows 11 - 64bit
HDD: SSD
Moderkort: ASUS Prime Z390M-PLUS
Processor: Intel i5-9600K 3.70GHz
Minne: 32gb
Grafikkort: GeForce GTX 1660 Ti

Sååå... Om det finns något jag kan göra för att slippa köpa helt ny dator, vad ger ni för råd då? Och om det är bättre köpa ny dator, hur bra är denna:
https://www.webhallen.com/se/product/366891-Webhallen-Config-...

Den ovan jag länkar till upplever jag har klent RAM-minne men då kan jag flytta från den dator jag har idag till den nya datorn.

Tack i förhand för att DU orkar läsa och ev. lämna en kommentar.

Trevlig kväll på er alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namnarkivet:

Hej på er, hit vänder jag mig när jag är vilse i mörkret och märker hur fort datorer och prestanda förändras. Känner hur åldern börjar göra sig påmind och att leva "familje-livet" har tagit ut sin rätt i mina kunskaper kring datorer. Därför, kära gurus, kan ni hjälpa mig?

Jag köpte en ny dator för ett bra tag sedan. Har uppgraderat smådelar men nu är det dags för att göra en "större" uppgradering. Jag skulle vilja byta processor och grafikkort men märker direkt att, tror jag nu, att jag kommer inte undan att byta moderkort. Och då är det i princip allt som byts ut och det önskar jag helst slippa.

Jag vill kunna spela idag:
Flight Simulator 2020 (Med helt okej grafik men framförallt idag börjar det lagga efter ett tag och blir svårt att spela)
Farming simulator - för att kunna spela med grabben
CoD
Fortnite etc.

Jag har idag:
Windows 11 - 64bit
HDD: SSD
Moderkort: ASUS Prime Z390M-PLUS
Processor: Intel i5-9600K 3.70GHz
Minne: 32gb
Grafikkort: GeForce GTX 1660 Ti

Sååå... Om det finns något jag kan göra för att slippa köpa helt ny dator, vad ger ni för råd då? Och om det är bättre köpa ny dator, hur bra är denna:
https://www.webhallen.com/se/product/366891-Webhallen-Config-...

Den ovan jag länkar till upplever jag har klent RAM-minne men då kan jag flytta från den dator jag har idag till den nya datorn.

Tack i förhand för att DU orkar läsa och ev. lämna en kommentar.

Trevlig kväll på er alla!

Beror på hur mycket pengar du vill lägga ner.

Billigaste alternativet nytt grafikkort RTX 4060 eller bättre du bör också överklocka CPU för maximal prestanda och kanske på att fundera på att köpa 9700K eller 9900K.

Andra alternativet är en helt ny dator du kan spara SSD, PSU? och Chassiet men resten måste bytas ut ifall du vill uppgradera din dator.

Edit Ifall du inte vill bygga själv är detta ett alternativ för en helt ny dator från Inet du måste dock flytta över din Windows 11 Licensen från din gamla dator är lite dyrare än Webhallen alternativ men kommer med 32GB DDR5 minnen och 7600 presterar bättre än 12400F

https://www.inet.se/datorbygge/b1511297/datorbygge

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Beror på hur mycket pengar du vill lägga ner.

Billigaste alternativet nytt grafikkort RTX 4060 eller bättre du bör också överklocka CPU för maximal prestanda och kanske på att fundera på att köpa 9700K eller 9900K.

Andra alternativet är en helt ny dator du kan spara SSD, PSU? och Chassiet men resten måste bytas ut ifall du vill uppgradera din dator.

Edit Ifall du inte vill bygga själv är detta ett alternativ för en helt ny dator från Inet du måste dock flytta över din Windows 11 Licensen från din gamla dator är lite dyrare än Webhallen alternativ men kommer med 32GB DDR5 minnen och 7600 presterar bättre än 12400F

https://www.inet.se/datorbygge/b1511297/datorbyggehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1511297/datorbygge

Stort tack, jag uppskattar enormt tiden du la ner!

Ja så lite pengar som möjligt men jag är också medveten att det kostar.

Skulle jag kunna sätta in ett RTX i befintligt moderkort? Är det lite som att sminka en gris, för jag ändå inte får ut allt? Om jag köper ny dator kommer jag nog köpa allt nytt så har jag två datorer men skulle önska bara ha en och göra det så billigt det går.

Jag ska kika på ditt alternativ från Inet, att övergå till AMD, spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

fundera på att köpa 9700K eller 9900K.

Nackdel med intels 9th gen är att i5 samt i7 ej har HyperThreading.
Så egentligen är det i9 som är aktuell då den är 8 kärnor med 16 trådar. Men även en sån begagnad är 2500-3000kr.

SKulle säga att ett hopp till ryzen är det smidigaste idag och sälja av dina gamla saker.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namnarkivet:

Stort tack, jag uppskattar enormt tiden du la ner!

Ja så lite pengar som möjligt men jag är också medveten att det kostar.

Skulle jag kunna sätta in ett RTX i befintligt moderkort? Är det lite som att sminka en gris, för jag ändå inte får ut allt? Om jag köper ny dator kommer jag nog köpa allt nytt så har jag två datorer men skulle önska bara ha en och göra det så billigt det går.

Jag ska kika på ditt alternativ från Inet, att övergå till AMD, spännande!

9600K bör inte vara någon större flaskhals för RTX 4060 och DLSS frame generation hjälper till att flytta bort flaskhalsen från CPU just för MSFS 2020 så ska Frame generation vara ett bra alternativ.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

9600K bör inte vara någon större flaskhals för RTX 4060 och DLSS frame generation hjälper till att flytta bort flaskhalsen från CPU just för MSFS 2020 så ska Frame generation vara ett bra alternativ.

Så om jag förstår dig rätt, kan jag idag skaffa ett RTX 4060, och sätta in i befintlig dator tills jag skaffar nya andra komponenter senare? Och då höjer jag effekten?

Jag har inte löst hur jag ska överklocka processorn (om jag nu behöver det) men det är en googling bort.

Tack igen!

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Nackdel med intels 9th gen är att i5 samt i7 ej har HyperThreading.
Så egentligen är det i9 som är aktuell då den är 8 kärnor med 16 trådar. Men även en sån begagnad är 2500-3000kr.

SKulle säga att ett hopp till ryzen är det smidigaste idag och sälja av dina gamla saker.

Det är inte långt borta att det blir så... =P Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namnarkivet:

Så om jag förstår dig rätt, kan jag idag skaffa ett RTX 4060, och sätta in i befintlig dator tills jag skaffar nya andra komponenter senare? Och då höjer jag effekten?

Jag har inte löst hur jag ska överklocka processorn (om jag nu behöver det) men det är en googling bort.

Tack igen!

Ja ett RTX 4060 kommer öka prestandan i din nuvarande dator dock lämpar sig kortet främst till 1080p ifall du spelar vid 1440p eller 4K så bör du köpa ett RTX 4070 Super problemet då är att 9600K definitivt blir en flaskhals i många spel.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen inte rekommendera någon att köpa ett 4060 då det bara har 8GB vram.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Från ett 1660 Ti känns RX6750XT (finns för 4345Kr) som ett bättre val än 4060, då slipper man även dras med PCIE 3.0 x8 bandbredd.
Att uppgradera CPU på samma plattform är nog bara att glömma, det är inte värt besväret.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Tack alla igen och jag har tid läsa på lite. Lite som nämns ovan, vad är värt att köpa eller ej. Köper jag ett grafikkort idag så vill jag gärna kunna använda det när jag sen väl byter moderkort och processor.

Jag har inte koll på det andra tekniska delarna som nämns men litar på er fullt ut. Jag kör bara spel idag på 1080 (har för dålig skärm och har satsar mer på PS5 och bra tv) så det är inget behov idag. Men köper gärna inte ett grafikkort som jag sen inte gör sig värt i en uppgraderad dator. 🤗

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namnarkivet:

Tack alla igen och jag har tid läsa på lite. Lite som nämns ovan, vad är värt att köpa eller ej. Köper jag ett grafikkort idag så vill jag gärna kunna använda det när jag sen väl byter moderkort och processor.

Låter vettigt, att köpa en gpu som "passar" din nuvarande cpu e ju bara onödigt.

Permalänk

Men för att sammanfatta då, kan jag börja med denna för att inom något år byta processor? Men börjar med detta grafikkort (trots det bara är 8gb VRAM)?

https://www.webhallen.com/se/product/366891-Webhallen-Config-...

Eller skapar jag bara ett behov av att byta stora delar av datorn inom kommande två år?

Permalänk
Medlem

Du är helt emot att bygga själv? Det går få bättre komponenter för samma pengar om du gör det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Du är helt emot att bygga själv? Det går få bättre komponenter för samma pengar om du gör det.

Hej! Nej är van byggare, byggt alla mina datorer så jag kan absolut tänka mig göra det själv. 🤗

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namnarkivet:

Hej! Nej är van byggare, byggt alla mina datorer så jag kan absolut tänka mig göra det själv. 🤗

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Ja, dålig prestanda för pengarna där..

Litet och mycket mer kraftfullt bygge för 500 kr mer.
https://komponentkoll.se/bild/ogLRs.png

Kanon, stort tack. Då kikar jag på det och gör ett eget bygge. Stort tack för hjälpen och att du tar dig tid att fixa. Jag uppskattar att du har tagit dig tid att fixa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namnarkivet:

Kanon, stort tack. Då kikar jag på det och gör ett eget bygge. Stort tack för hjälpen och att du tar dig tid att fixa. Jag uppskattar att du har tagit dig tid att fixa!

7800 XT i mitt bygge är runt 30 % snabbare än 6750 XT. Totalkostnaden är bara ca en tusenlapp mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Kanske också värt att då avväga sämre chassi, moderkort och SSD?
Menar alltså, absolut om det bara är enkel bang for buck. Mitt mer om man ska köra på att i framtiden bara uppgradera GPU.

SSD:n i ditt bygge är absolut bättre.

Chassit vet jag inte, det jag valt är rymligare och har fyra fläktar istället för två. Behöver kolla recensioner för att avgöra i det här fallet.

Moderkorten är helt jämna gällande strömförsörjning, fördelen med ditt är en extra M.2-plats vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Kommer inte märka nån skillnad i spel mellan de två SSD:na. Lägg pengarna på gpu istället.