Rekommendationer och tips för hemma-server för mina ändamål.

Permalänk
Medlem

Rekommendationer och tips för hemma-server för mina ändamål.

Jag har inte hållt på med servrar i över 10 år nu sen jag gick i skolan så jag säger bara att jag är nybörjare istället, men har nu börjat känna att jag skulle vilja ha en hemma server, den är tänkt som en budget server från min gamla CPU, detta är vad jag vill kunna göra me den.

Jellyfin/Plex
Homeassistant
Pi-Hole
Homarr/whatever dashboard jag känner för att köra
Alla andra ARR containrar.
Kunna dra upp en spel server för diverse spel när jag känner för det

För tillfället så kör jag HA och enklare spelservrar från en gammal laptop, det fungerar... men inte perfekt.
Och då kommer vi till frågorna.

Vad för OS ska jag köra för att klara av allt?
Jag kan lösa det mesta med att googla mig fram men vill helst att det ska fungera så enkelt som möjligt med en GUI.

Det ska vara gratis eller kosta så lite som möjligt. (ingen månadsbetalning/år som unraid)

Hårdvaran jag har för tillfället är min Ryzen 5 5600g.
Men jag undrar, hur mycket ram ska jag ha för att det ska vara tillräckligt? Skulle jag personligen gissa så skulle jag gissa på 16gb.

Jag kommer också behöva köpa nytt moderkort, vad ska jag tänka på att skaffa där? Det kommer förmodligen vara en m-atx
Chassi hittar jag nog på något med, men om ni har nån rekommendation på en liten rackare som har plats för en 4-5 hårddiskar så rekommendera på.

Jag har en gammal GPU (970) om det behövs för encoding för t.ex Jellyfin som jag också kan slänga in. Men vet inte om det är nödvändigt.

Jag tror det är allt, om det är något annat jag glömt och inte tänkt på, tipsa gärna, jag är öppen för att lära mig.

Visa signatur

Dator:Bitfenix Outlaw||ASRock Z77 EXTREME4||Intel i5-3570K 3.4GHz||Corsair 8GB Dominator 1833Mhz+Corsair 4GB CL9 1333Mhz||Nvidia Geforce GTX 670 Gainward Phantom ||SSD: 60GB Intel 330 & Samsung 840 Basic 256gb||2.2 TB lagring||Corsair CX 500W V2 80+||
Utrustning:Qpad MK-80 ||Steelseries Sensei Pro||Astro A50||2x BenQ 2420t 120Hz

Permalänk
Medlem

Vet inte direkt vad jag ska rekommendera för hårdvara, det jag gjorde var att jag kollade runt lite på tradera efter bra deals och utgick efter det. Jag ska där emot rekommendera mer än 16 GB ram, kör på 32 GB eller mer. Jag började med 16 men det visade sig att de blev för lite, och då körde jag bara en web-server, en spel-server och en NAS-server.
När det gäller operativsystem så kan jag starkt rekommendera proxmox, med proxmox kan du dela upp servern i flera virtual machines (VM) för sortering och bättre säkerhet, du kan då alltså exempelvis köra pi-hole i ett VM medans du kör Jelly/Plex i en annan utan att de direkt vet av varandra, även om de delar på hårdvara. Du kan styra allt i proxmox genom en web-gui, så du behöver inte dyka dig direkt in i linux för att köra proxmox.

Hoppas detta hjälper dig lite på vägen!

Visa signatur

Desktop: Intel Core i7-10700k | Nvidia RTX 2060 | 16GB Ram | 512GB + 1TB SSD
Laptop: Lenovo Thinkpad 480s | Intel Core i7-8650U | 16GB Ram | 512GB SSD
Nätverk: Mikrotik hAP ax2