Permalänk

Kablar längder

Hej

Vad gäller när man pratar kablar och avstånd vad göra med signalers kvalitet?

Ett aktuellt projekt:

Har en egen designad FSPanel med ett VR Headset vilket ska köras trådlöst. har dock enheter m.m. som behöver anslutas från den platsen. Min FSPanel står ca 7meter från datorn. Har flera vägar att ta beroende på era svar

1.)
Hur fungerar det med USB och dess signaler?

2.)
Hur fungerar det med HDMI och DisplayPort och dess signaler?

Har en bra möjlighet att flyta datorn men oavsett behöver jag längre kablar. Det kommer vara mer jobb men är det den stabilaste för USB är det värt jobbet men jag behöver ändå ha längre kablar för monitorerna?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Gällande HDMI och DP: Längre än 5 meter skulle jag aldrig köra utan signalförstärkare, men även vid 5 gäller det att man har en kabel av bra kvalitet, se till att köra de som är certade för senaste specs är ett tips.

USB tror jag typ 3 meter är en bra gräns, men kanske kan de nå lite längre om de är kvalitetskablar.

Permalänk
Rekordmedlem

Usb 2 är väl den senastr som hade tydligt definierad maxlängd och den var 5m, usb 3 versionerna klarar inte så långt.
Alla certifierade hdmikablar fungera enligt sin typs spec så är kabeln certifierad så fungerar den oavsett längd för den certifieras "hel" och inte som kabel på lösmeter.
Är du ute efter längre kablar så välj alltid aoc varianter och undvik koppar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.