Permalänk

Underklocka

Hej alla,

Jag sitter med mitt pc bygge och tröttnar på att det låter så väldigt mycket, tycker att det fluktuerar väldigt mycket upp och ner i fläktarna. Ibland är det nästan så att det låter som om att chassit är på väg att lyfta.

Jag har inte så mycket erfarnheter av just pc då jag kommer från apple världen.

Hittade en guide hur man kunde undervolta sin cpu, jag testade detta i ryzenmaster men får det inte att bli stabilt.

Det rör sig om en Ryzen 5 7600X och jag vet inte om jag är helt fel ute med att undervolta den ? Jag har idag en AIO som kyler men som sagt det burrar och surrar mer än vad jag egentligen orkar med.

När jag undervolta så började med -0,20 och det funkade ända tills jag börja spela. Provade sedan - 0,15 men då bluescreena windows.

Alla tips är välkomna men använd gärna ett enkelt språk då jag som sagt inte är insatt

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

7600x har inte så högt effektuttag egentligen. Beroende på din AIO borde det inte vara svårt att kyla den. Om du tycker att fläktarnas hastighet varierar mycket och snabbt skulle jag rekommendera att ta en titt på hur fläktkurvorna ser ut och ställa in dom så att de är jämnare. Detta görs helst i BIOS, alternativt med ett tredjepartsprogram som till exempel Rémis fan control. Du gör vad du är mest bekväm med.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Börja med att identifiera vilka fläktar som låter, så du inte fokuserar på fel ställe

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Hej alla,

Jag sitter med mitt pc bygge och tröttnar på att det låter så väldigt mycket, tycker att det fluktuerar väldigt mycket upp och ner i fläktarna. Ibland är det nästan så att det låter som om att chassit är på väg att lyfta.

Jag har inte så mycket erfarnheter av just pc då jag kommer från apple världen.

Hittade en guide hur man kunde undervolta sin cpu, jag testade detta i ryzenmaster men får det inte att bli stabilt.

Det rör sig om en Ryzen 5 7600X och jag vet inte om jag är helt fel ute med att undervolta den ? Jag har idag en AIO som kyler men som sagt det burrar och surrar mer än vad jag egentligen orkar med.

När jag undervolta så började med -0,20 och det funkade ända tills jag börja spela. Provade sedan - 0,15 men då bluescreena windows.

Alla tips är välkomna men använd gärna ett enkelt språk då jag som sagt inte är insatt

Tack på förhand

Du kan ju låsa fläktarna på din aio till runt 1000-1200 rpm om det går i bios. Min 7950x går generellt upp strax över 70 under gaming och datorn låter inte som en raket. Har mina på en 360 aio låst till 1100 rpm.