Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Förstår inte denna hätska rädslan mot oled av många. Antar att de e rädda för fomo.
Risken för inbränning är INTE lätt, vilket många anekdoter bekräftar

Rädda för rädslan att vara utan? Tror du missförstått vad fomo betyder. Sen är det inte anekdoter att oled lätt får inbränningar, det är dokumenterad fakta.

Ps. Fear of missing out (FOMO) is the feeling of apprehension that one is either not in the know about or missing out on information, events, experiences, or life decisions that could make one's life better.[2] FOMO is also associated with a fear of regret,[3] which may lead to concerns that one might miss an opportunity for social interaction, a novel experience, a memorable event, profitable investment or the comfort of those you love and who love you back.[4] It is characterized by a desire to stay continually connected with what others are doing,[2] and can be described as the fear that deciding not to participate is the wrong choice.

Permalänk
Medlem

Jag blir ibland konfunderad. En så bra upplevelse som möjligt kräver ju att att det inte finns några svaga länkar. Vid gaming är inte alltid det dyraste grafik-kortet den bästa investeringen. Bild och ljud är (nästan) lika viktigt. Oled är en game changer för spel. Och det är stor stor skillnad på ett dyrt/bra headset än ett billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peglas:

Rädda för rädslan att vara utan? Tror du missförstått vad fomo betyder. Sen är det inte anekdoter att oled lätt får inbränningar, det är dokumenterad fakta.

Ps. Fear of missing out (FOMO) is the feeling of apprehension that one is either not in the know about or missing out on information, events, experiences, or life decisions that could make one's life better.[2] FOMO is also associated with a fear of regret,[3] which may lead to concerns that one might miss an opportunity for social interaction, a novel experience, a memorable event, profitable investment or the comfort of those you love and who love you back.[4] It is characterized by a desire to stay continually connected with what others are doing,[2] and can be described as the fear that deciding not to participate is the wrong choice.

Jag vet mycket väl vad fomo är, bara jag som kanske inte uttryckte det helt hundra (var lite stressad när jag skrev pga bäbis som höll på att vakna).
Han försökte iaf spinna det som att folk som har OLED hätskt försöker försvara deras köp trots den "stora" risken att få inbränning, medans jag ser han o andra som inte har OLED än som hätskt försöker få det som att deras gamla IPS-paneler är så mycket bättre eftersom att dom inte har samma "stora" risk för inbränningar, men när dom i själva verket säkert vill ha OLED mer än nåt annat just eftersom det faktiskt är lite guld o gröna skogar.

Permalänk
Medlem

Nej, väntar fortfarande på en oled-skärm som uppfyller mina krav, men det drar ut på tiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Kör med LG C9 55" sedan flera år 👍🏻

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning i dagsläget. Min Xiaomi Mi 34" curved fungerar utmärkt för mina behov.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Oftast inte, men många LCD har ändå riktigt kass uniformity i RTINGS tester. De värsta är i klass med om inte värre än de värsta OLED i hur tydligt det är.
Video här, och en tabell med olika bilder för varje modell här. Alla ovanför LG A1 (och många under) är LCD-skärmar och många av dem ser ju för hemska ut på gråskalorna. Några av dem är i mina ögon oanvändbara.
Lite längre ner har vi LG NANO90 2021, Samsung Q900TS 8k QLED, Samsung The Frame 2022 QLED, Vizio V och ett par till som är rätt illa däran, med ett flertal som jag också skulle vara rätt missnöjd med även om det inte är lika hemskt.

Först hade de inbränning eller motsvarande inbränning som var lika dåligt som OLEDs inbränning. Målstolpen flyttas sedan till, uniformitet istället? Som i princip bara syns i 5% grey? Alla LCD har viss mån av dirtyscreen effect. OLED har sina vertikala band som syns främst på mörkt men kan även synas på mörka nyanser av färger främst i panoreringar.

Båda tekniker har sina för och nackdelar. Där OLED har sina permanenta som är garanterat att ske efter 3-10 år beroende på vad man använder för innehåll och hur ofta man använder TVn och snabbare vid högre ljusstyrka.

Spelar man ett färgfullt MMO med en HUD som inte stängs av eller fadar 8h om dagen så kommer OLED ha någon form av inbränning efter ca 2 år.

Ser inlägg på olika sidor som bland annat reddit där folk haft youtube igång på sin OLED Skärm och fått loggan inbränd för att de inte kört den i helskärm inom ett år av dagligt användning och då är kanske dessa individer mer extremfall som har sina skärmar igång 10+ timmar om dagen.

Då gurra pratar om FOMO

De flesta som har en OLED skärm har lagt ut 10-20k för den. Och de har därmed ekonomin att köpa en ny ifall den skulle få inbränning. Och de har även känslan att försvara sitt inköp, för spenderar man mycket pengar på något och känner sig nöjd så känner man sig ännu mer nöjd när andra försöker skita på produkten, kritisera eller ta fram fakta som går emot ens egna personliga uppfattning eller temporära erfarenhet, många itråden har bara haft sina OLED skärmar i ett år så deras erfarenhet är inte mycket att hänga i granen sett till inbränning ännu. om de kommer tillbaka i tråden om 2 år till så är deras erfarenhet något att hänga i granen. För inbränning sker oftast runt 3 års sträcket vid mer normal användning (4 om dagen). 1-2 år vid extremanvändning (10+ om dagen) gäller främst innehåll som är färgglatt och har stora symboler, logotyper och sådant. Som FIFA spelens HUD, nyhetssiters loggor eller Youtube och sådant annat som inte körs i helskärm.

Precis som de som spenderar flera tusentals kronor på ett par hörlurar eller en dac eller varför inte en kabel? De kommer försvara det tills de dör! Trots att de troligen inte hör skillnad och lever på placebo. Eller de som lagt 25k på ett grafikkort och försöker få det att låta rimligt som halva sweclockers med sina 4090s.

En person som inte har den här ekonomin att lägga 10-20k närsom, kommer därför vara skeptisk till OLED, en produkt som designad att åldras, lite som moderna mobiltelefoner. Och därför köra vidare på sina LCD paneler då de garanterat håller sig i 10+ år (såklart händer haverier men sällan pga panelen i sigs åldrande) hur många av oss har fortfarande LCDer från 10+ år sedan som fungerar som nästan nya än idag? Säkert många. Hur många kan säga samma sak om OLED? Inte så många tror jag, rent procentuellt. Om det nu inte är folk som har en som bara legat i standby 98% av tiden. Vet folk personligen som har OLED men bara kikar på den när någon storfilm eller serie släpps på streamingsiter som netflix, hbo medmera. Så de åldras ju inte på samma sätt.

Gör man en investering i något så ska den hålla lääänge. Om den inte gör det är det pengar i sjön för en som inte har ekonomin att bara köpa en ny efter garantin gått ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Först hade de inbränning eller motsvarande inbränning som var lika dåligt som OLEDs inbränning. Målstolpen flyttas sedan till, uniformitet istället? Som i princip bara syns i 5% grey? Alla LCD har viss mån av dirtyscreen effect. OLED har sina vertikala band som syns främst på mörkt men kan även synas på mörka nyanser av färger främst i panoreringar.

Uniformitetstesterna används ju för att visa inbränning och dylika problem (som DSE)...? Var är flyttningen av målstolparna där?
Sen är det ju också många av LCD-skärmarna som har sådana vertikala band, om du kollar den andra länken, så även om det är en nackdel för vissa OLED så finns det på LCD också. Känns som något man får kolla upp oavsett vad man köper.

Skrivet av Leiri:

Båda tekniker har sina för och nackdelar. Där OLED har sina permanenta som är garanterat att ske efter 3-10 år beroende på vad man använder för innehåll och hur ofta man använder TVn och snabbare vid högre ljusstyrka.

Eh, jag skulle inte påstå att OLED garanterat får inbränning efter någon tid alls. Du måste ju ha någon form av konstant innehåll för att det ska ske. Om man t ex använder den till film och TV-serier så är inget konstant, utöver text om man använder det, så risken för inbränning är verkligen inte stor där.

Som datorskärm är förstås risken större, men det finns ingen data som bevisar att det KOMMER bli inbränning efter en viss tid. Kör man olika spel med tiden så är HUD-element ofta på olika platser i olika spel, så även där är inbränningsrisken inte så stor. Även om man kör samma spel 200 timmar så är det inte mycket eftersom inbränning börjar bli tydligt efter 10 gånger den tiden i RTINGS tester, som ju också är worst-case. Kör man lite lägre ljusstyrka kan man nog köra varje spel i ett några tusen timmar utan synlig inbränning. Om inte den tiden räcker till så skulle jag däremot inte rekommendera OLED till den personen.

Skrivet av Leiri:

Spelar man ett färgfullt MMO med en HUD som inte stängs av eller fadar 8h om dagen så kommer OLED ha någon form av inbränning efter ca 2 år.

Ja, det är väl klart möjligt, det blir nästan 6000 timmar. Jag skulle inte rekommendera OLED till någon som kör samma innehåll på heltid (40 tim/vecka), år ut och år in. Av samma skäl kör jag själv inte OLED på huvudskärmen, bara till TV/spel (som är mer varierade och kanske 0.5-1 tim/dag i snitt, inte 8).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

bla bla bla... OLED slaktar LCD.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Först hade de inbränning eller motsvarande inbränning som var lika dåligt som OLEDs inbränning. Målstolpen flyttas sedan till, uniformitet istället? Som i princip bara syns i 5% grey? Alla LCD har viss mån av dirtyscreen effect. OLED har sina vertikala band som syns främst på mörkt men kan även synas på mörka nyanser av färger främst i panoreringar.

LCD-skärmarnas problem kan vara synliga i alla sammanhang. Sen har inte bakgrundsbelysningen samma livslängd som OLED. Klart värre än OLED's vertikala band, skulle jag säga. Fast det beror också på skärm.

Citat:

Båda tekniker har sina för och nackdelar. Där OLED har sina permanenta som är garanterat att ske efter 3-10 år beroende på vad man använder för innehåll och hur ofta man använder TVn och snabbare vid högre ljusstyrka.

Det är inget som är garanterat.

Citat:

Spelar man ett färgfullt MMO med en HUD som inte stängs av eller fadar 8h om dagen så kommer OLED ha någon form av inbränning efter ca 2 år.

Spelar man 8 timmar om dagen vill jag föreslå att man har större problem än inbränningar på skärmen.

Citat:

Ser inlägg på olika sidor som bland annat reddit där folk haft youtube igång på sin OLED Skärm och fått loggan inbränd för att de inte kört den i helskärm inom ett år av dagligt användning och då är kanske dessa individer mer extremfall som har sina skärmar igång 10+ timmar om dagen.

Det är också jäkligt mycket FUD på reddit, blandat med ignorans och ren och skär dumhet.

Permalänk
Medlem

Min kompis i Kanada har bytt till Samsungs Oled skärm och han pratar hela tiden om den, bästa som har kommit säger han ständigt.

Men själv har Oled fallit lite bort när jag sen Nov. 2023 uppgraderade allt till VR eftersom för mig VR har blivit så övertygande sen 2016 när jag fick mitt första VR som samlade damm efter bara första månaden, så har jag upptäckt att VR kommer fullständigt att överta mitt dator spelande, kanske för evigt.

Min stora 75" skärm som jag normalt använder till daglig användning här hemma har en helt okej svarta, så det är inte nån stor gamechanger. Varje gång jag går i en butik och ser nyaste Oled blir jag självklart imponerat, min skärm kan absolut inte mäta sig upp emot Oled, men behovet finns inte kvar längre då jag inte spelar så ofta på storskärmen, numera surfar som här på Sweclockers och pratar lite då och då i forums, ser på youtube etc.

Om jag ska ta mitt tidigare skärmtittar beteende, så har min 4 år gamla 75" gått över 20K timmar, jag vet inte hur en Oled skulle klara av det utan inbränning, och med prisläget för en 75-77" Oled med dom egenskaper jag vill ha så ser jag inte att det för min del skulle vara värd det.

Och som desktop monitor, ja - efter att jag slängde mig på soffan och ställde datorn bakom teven, så kan jag aldrig mera se mig själv sittande foran en datorskärm på det traditionella viset, du vet, deskop i ordets förstånd - skrivbord, kontorsstol och dator.

Det sladdlösa surfande foran teven är bara för komfortabelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

LCD-skärmarnas problem kan vara synliga i alla sammanhang. Sen har inte bakgrundsbelysningen samma livslängd som OLED. Klart värre än OLED's vertikala band, skulle jag säga. Fast det beror också på skärm.

Det är inget som är garanterat.

Det är också jäkligt mycket FUD på reddit, blandat med ignorans och ren och skär dumhet.

Hitta en person med en OLED från 5+ år tillbaka som inte har någon inbränning med åtminstone 4h dagligt bruk och då i spel med fast hud, inte bara film och serier utan logotyper.

Ah jo. När folk lägger upp bilder på inbränning så är det såklart FUD. För det är hittepå. Tack för att du finns här!

Så jag kan med andra ord köpa en OLED skärm idag och jag har din garanti, försäkring på att ingen inbränning kommer att ske inom 5 år? Ska vi skaka hand på det? Får jag inbränning så köper du en ny till mig? För inbränning är ju FUD.

Skrivet av DasIch:

Spelar man 8 timmar om dagen vill jag föreslå att man har större problem än inbränningar på skärmen.

Snacka om att oprovocerat attackera folk för att de har en hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Hitta en person med en OLED från 5+ år tillbaka som inte har någon inbränning med åtminstone 4h dagligt bruk och då i spel med fast hud, inte bara film och serier utan logotyper.

Okej. Första resultatet jag hittade med google.
https://youtu.be/mroo_RJT7lo?si=DMRW8pp7f1bOyfR-

Citat:

Ah jo. När folk lägger upp bilder på inbränning så är det såklart FUD. För det är hittepå. Tack för att du finns här!

Det är sjukt mycket FUD på reddit. Att det finns exempel på inbränningar säger inte särskilt mycket.

Citat:

Så jag kan med andra ord köpa en OLED skärm idag och jag har din garanti, försäkring på att ingen inbränning kommer att ske inom 5 år? Ska vi skaka hand på det? Får jag inbränning så köper du en ny till mig? För inbränning är ju FUD.

Sluta tramsa.

Citat:

Snacka om att oprovocerat attackera folk för att de har en hobby.

Spelar du 8 timmar om dagen och har ett heltidsjobb (vilket för de flesta är en förutsättning för att köpa dyra prylar), blir det inte mycket tid till annat än din hobby. Det är knappast ett sunt sätt att leva. Så jo, jag står nog fast vid att risken för inbränningar är ett litet problem i det sammanhanget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Okej. Första resultatet jag hittade med google.
https://youtu.be/mroo_RJT7lo?si=DMRW8pp7f1bOyfR-

Det är sjukt mycket FUD på reddit. Att det finns exempel på inbränningar säger inte särskilt mycket.

"Mitt exempel är korrekt eftersom det inte är FUD och det håller med min åsikt om att inbränning inte finns!"

Här har du RTings, de testar även 3 skärmar i 10 månader.

Finns dessutom allt fler videor och bilder på just inbränning än motsatsen. Om inbränning vad FUD så borde det vara tvärtom och även Rtings borde ju hålla med dig isåfall.

Skrivet av DasIch:

Sluta tramsa.

Tramsa, så med andra ord kan du inte garantera att inbränning är FUD? För du insisterar ju att inbränning bara är FUD? Hur ska du ha det?

Skrivet av DasIch:

Spelar du 8 timmar om dagen och har ett heltidsjobb (vilket för de flesta är en förutsättning för att köpa dyra prylar), blir det inte mycket tid till annat än din hobby. Det är knappast ett sunt sätt att leva. Så jo, jag står nog fast vid att risken för inbränningar är ett litet problem i det sammanhanget.

Hen här har aldrig hört talats om flexibla arbetstider, timmar eller folk som studerar [eller varför inte sjukskrivna eller permanent sådana] och därmed har mycket mer tid än hen själv, avundsjuka?

Du har 24 timmar på en dag. Du kanske jobbar 6 timmar. Då har du 18 timmar kvar. Vi lägger undan 6 timmar till sömn.
Då hard u 12 timmar kvar att göra vad du vill. Vi säger att du bara behöver pendla eller resa till jobbet på en tid som kanske bara är 10 minuter enkel resa, då har du 11 timmar och 40 minuter kvar att göra vad du vill. Har du inte familj eller partner så är det väl inget problem att personen spenderar 8 timmar framför sin favorithobby? Lite som att klaga på någon som går ut och fiskar 8 timmar om dagen eller någon annan aktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

"Mitt exempel är korrekt eftersom det inte är FUD och det håller med min åsikt om att inbränning inte finns!"

Här har du RTings, de testar även 3 skärmar i 10 månader.
https://youtu.be/Fa7V_OOu6B8

Rtings kör ett extremt stresstest.

Citat:

Finns dessutom allt fler videor och bilder på just inbränning än motsatsen. Om inbränning vad FUD så borde det vara tvärtom och även Rtings borde ju hålla med dig isåfall.

Jag har aldrig kallat inbränning för FUD. Att det finns fler exempel på inbränningar än motsatsen är knappast konstigt.

Citat:

Tramsa, så med andra ord kan du inte garantera att inbränning är FUD? För du insisterar ju att inbränning bara är FUD? Hur ska du ha det?

Du får läsa vad jag faktiskt skriver.

Citat:

Hen här har aldrig hört talats om flexibla arbetstider, timmar eller folk som studerar [eller varför inte sjukskrivna eller permanent sådana] och därmed har mycket mer tid än hen själv, avundsjuka?

Du har 24 timmar på en dag. Du kanske jobbar 6 timmar. Då har du 18 timmar kvar. Vi lägger undan 6 timmar till sömn.
Då hard u 12 timmar kvar att göra vad du vill. Vi säger att du bara behöver pendla eller resa till jobbet på en tid som kanske bara är 10 minuter enkel resa, då har du 11 timmar och 40 minuter kvar att göra vad du vill. Har du inte familj eller partner så är det väl inget problem att personen spenderar 8 timmar framför sin favorithobby? Lite som att klaga på någon som går ut och fiskar 8 timmar om dagen eller någon annan aktivitet.

Med ditt exempel har du alltså kvar 3 timmar och 4 minuter till att fixa mat, motion, sociala aktiviteter, läsa, dra en runk och göra annat som hör ett normalt liv till.

Det förefaller alltså inte direkt sunt att lägga 8 timmar om dagen på WoW.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Rtings kör ett extremt stresstest.

Jag har aldrig kallat inbränning för FUD. Att det finns fler exempel på inbränningar än motsatsen är knappast konstigt.

Målstolpen flyttas hela tiden när det kommer till er OLED defenders.

Du sa att exempel på inbränning från reddit, youtube mfl är FUD?

Skrivet av DasIch:

Med ditt exempel har du alltså kvar 3 timmar och 4 minuter till att fixa mat, motion, sociala aktiviteter, läsa, dra en runk och göra annat som hör ett normalt liv till.

Det förefaller alltså inte direkt sunt att lägga 8 timmar om dagen på WoW.

Ahh där kom det "normalt liv". Alla måste ju vara samma NPCer och göra precis samma och följa precis samma rutiner. Annars är de onormala, outsiders, mobb offer, eller?

3 timmar är mycket tid. Du har 1 timmar att gå på gym där om det är något du behöver och sedan kanske du har 2 timmar där du umgås med folk och käkar samtidigt. Vad vet du? Måste suga att ha ett liv låst bakom ett schema och samma rutin varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Målstolpen flyttas hela tiden när det kommer till er OLED defenders.

Du sa att exempel på inbränning från reddit, youtube mfl är FUD?

Nej, det sade jag inte. Inte heller är det någon målstolpe som flyttats.

Citat:

Ahh där kom det "normalt liv". Alla måste ju vara samma NPCer och göra precis samma och följa precis samma rutiner. Annars är de onormala, outsiders, mobb offer, eller?

3 timmar är mycket tid. Du har 1 timmar att gå på gym där om det är något du behöver och sedan kanske du har 2 timmar där du umgås med folk och käkar samtidigt. Vad vet du? Måste suga att ha ett liv låst bakom ett schema och samma rutin varje dag.

Nu skrev jag förvisso inte att alla måste följa samma rutiner. Se, om du lagt lite mindre tid på WoW och mer tid på att läsa hade vi kanske inte haft dessa missförstånd.

3 timmar är inte mycket, nej. Och på tal om schemalagda rutiner är det ju precis vad du behöver om du ska hinna med saker för att få in dina 8 timmar WoW. Då kräver ändå ditt exempel 6 timmars arbetsdagar, 6 timmar sömn och 10 minuter resväg till jobbet. Man undrar ju hur du har tid att skriva här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Nej, det sade jag inte. Inte heller är det någon målstolpe som flyttats.

Nu skrev jag förvisso inte att alla måste följa samma rutiner. Se, om du lagt lite mindre tid på WoW och mer tid på att läsa hade vi kanske inte haft dessa missförstånd.

3 timmar är inte mycket, nej. Och på tal om schemalagda rutiner är det ju precis vad du behöver om du ska hinna med saker för att få in dina 8 timmar WoW. Då kräver ändå ditt exempel 6 timmars arbetsdagar, 6 timmar sömn och 10 minuter resväg till jobbet. Man undrar ju hur du har tid att skriva här.

Jo det sade du. Och jo målstolpen flyttas hela tiden. Konstigt att du inte inser det själv.
"Det är extremfall" ni som har OLED glömmer att inbränning handlar om ackumulerad tid.

Och jag spelar inte wow och jag använder inte en datorskärm 8h+ om dagen i spel.
Så jag vet inte varför du associerar mig med just detta. Men du är väl en sådan individ som gillar att hoppa på folk på internet, ovetandes.

Det var exempel på fall där inbränning kommer att ske. Om du följt konversationen själv och följt ditt exempel ovan där du sade att jag skulle lagt mer tid på läsning, så hade DU förstått detta.

DasIch här försöker agera som någon överherre och ser ner på alla andra som inte gör precis som hen själv.

Och i en diskussion om OLED så är allt som inte delar hens egen åsikt FUD.

Det du har är Cognitive Bias gällande en produkt du spenderat mycket pengar på och inte vill se verkligheten kring den.

Om vi switchar upp det hela, så kanske du helt plötsligt är positivt inställt.

En person jobbar hemifrån, de har kontorstid hemma 8-10h om dagen. De kodar, programmerar, sitter i CAD eller något sådant. De har en OLED. Alltså ska de inte använda en OLED när de jobbar, för risk för inbränning och detta är ju ett extremfall eller? Med andra ord: Oled är inte lämpat för något annat än korta sessioner spel, film eller serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Jo det sade du. Och jo målstolpen flyttas hela tiden. Konstigt att du inte inser det själv.

Såhär skrev jag:

"Det är också jäkligt mycket FUD på reddit, blandat med ignorans och ren och skär dumhet."

"Det är sjukt mycket FUD på reddit. Att det finns exempel på inbränningar säger inte särskilt mycket."

Innebörden av det hela är att vad du hittar på reddit inte är särskilt intressant för debatten. Det betyder inte att fenomenet inbränningar inte existerar eller att alla exempel är FUD.

Visa vart jag flyttat några målstolpar.

Citat:

Och jag spelar inte wow och jag använder inte en datorskärm 8h+ om dagen i spel.
Så jag vet inte varför du associerar mig med just detta. Men du är väl en sådan individ som gillar att hoppa på folk på internet, ovetandes.

Det är alltså bara okej när du gör antaganden om mig. Check på det.

Citat:

Det var exempel på fall där inbränning kommer att ske. Om du följt konversationen själv och följt ditt exempel ovan där du sade att jag skulle lagt mer tid på läsning, så hade DU förstått detta.

Jasså, du försökte motbevisa ett påstående som aldrig gjorts?

Citat:

DasIch här försöker agera som någon överherre och ser ner på alla andra som inte gör precis som hen själv.

Sluta tramsa.

Citat:

Och i en diskussion om OLED så är allt som inte delar hens egen åsikt FUD.

Läs om, läs rätt.

Citat:

Det du har är Cognitive Bias gällande en produkt du spenderat mycket pengar på och inte vill se verkligheten kring den.

Psykologisering och rent trams.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

En person jobbar hemifrån, de har kontorstid hemma 8-10h om dagen. De kodar, programmerar, sitter i CAD eller något sådant. De har en OLED. Alltså ska de inte använda en OLED när de jobbar, för risk för inbränning och detta är ju ett extremfall eller? Med andra ord: Oled är inte lämpat för något annat än korta sessioner spel, film eller serier.

Så allt som inte är 8-10 timmar om dagen med statiska element är automatiskt "korta sessioner"?
Du tar ju såna extremfall; det finns mellanting. De allra flesta använder inte en skärm hemma så många timmar som du tar upp -- och nej, OLED är inte till för alla användningsområden. Tror inte att någon i tråden har argumenterat något annat.
Men sitter man vid datorn 2-3 timmar per dag och det är blandat mellan surf, YouTube och spel så lär skärmen klara sig utan inbränningar mer än ett fåtal år.

Det jag argumenterar för är att många av de som undviker OLED pga inbränningsrisken skulle klara sig utan inbränningar. Inte alla, som de som sitter 10 timmar per dag med statiska element konstant (och kanske även max ljusstyrka, som i RTINGS stresstest). Ganska få personer skulle rekommendera OLED till det användningsområdet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Såhär skrev jag:

"Det är också jäkligt mycket FUD på reddit, blandat med ignorans och ren och skär dumhet."
"Det är sjukt mycket FUD på reddit. Att det finns exempel på inbränningar säger inte särskilt mycket."
Innebörden av det hela är att vad du hittar på reddit inte är särskilt intressant för debatten. Det betyder inte att fenomenet inbränningar inte existerar eller att alla exempel är FUD.

Visa vart jag flyttat några målstolpar.

Det är alltså bara okej när du gör antaganden om mig. Check på det.

Jasså, du försökte motbevisa ett påstående som aldrig gjorts?
Sluta tramsa.
Läs om, läs rätt.
Psykologisering och rent trams.

Du skrev att Reddit är FUD. Och inte bidrar till diskussionen. Sedan länkar du till första videon på youtube som håller med just dig och den är på något vis inte FUD. För att just den backar upp dig. Men så fort något backar upp en annan, som motsäger dig, så är det FUD enligt dig. Det bidrar till diskussionen, som handlar om inbränning, då det finns folk där som faktiskt har inbränning, men det är ju inte relevant enligt dig, för att du personligen inte har någon.

Det var DU som började med personliga påhopp där du säger att personen i exemplet har problem. Och du antar att det exemplet om 8h speltid är just om mig.

Gillar hur du ignorerar nästan allt som skrivs för att skriva "Trams" istället för något mer konkret. Visar bara att du inte har någonting bra att faktiskt komma med.

Om inbränning är FUD och inte realism. Så kan alltså kontorstommy sitta med sin OLED och jobba hemifrån utan någon risk för plånboken framöver, eller hur var det nu. Är du lika emot någon som jobbar hemifrån som en person som använder sin dator till sin hobby lika mycket tid?

Skrivet av Thomas:

Så allt som inte är 8-10 timmar om dagen med statiska element är automatiskt "korta sessioner"?
Du tar ju såna extremfall; det finns mellanting. De allra flesta använder inte en skärm hemma så många timmar som du tar upp -- och nej, OLED är inte till för alla användningsområden. Tror inte att någon i tråden har argumenterat något annat.
Men sitter man vid datorn 2-3 timmar per dag och det är blandat mellan surf, YouTube och spel så lär skärmen klara sig utan inbränningar mer än ett fåtal år.

Det jag argumenterar för är att många av de som undviker OLED pga inbränningsrisken skulle klara sig utan inbränningar. Inte alla, som de som sitter 10 timmar per dag med statiska element konstant (och kanske även max ljusstyrka, som i RTINGS stresstest). Ganska få personer skulle rekommendera OLED till det användningsområdet.

Hen antar att alla har samma liv som DasIch och att tonåringar och unga tjugoåringar med sjukt mycket fritid, helt plötsligt slutat existera.

Förövrigt så har snittpersonen en mycket högre ljusstyrka än vad de bör ha, det betyder inte att max ljusstyrka är "onormalt" utan snarare normalt då de flesta har en 60-100% brightness och därmed sitter med 180-250 candelas lysandes rakt in i ögonen i sin hemma miljö som kanske inte är så väl belyst. Och sedan kommer de hem med en OLED och alla bara NÄÄÄÄÄÄÄJ DRA NER LJUSSTYRKAN FÖR I HELV- och då ser skärmen i jämförelse ut med deras gamla ut som skit utöver just mörka segment och då lämnar de tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

En person jobbar hemifrån, de har kontorstid hemma 8-10h om dagen. De kodar, programmerar, sitter i CAD eller något sådant. De har en OLED. Alltså ska de inte använda en OLED när de jobbar, för risk för inbränning och detta är ju ett extremfall eller? Med andra ord: Oled är inte lämpat för något annat än korta sessioner spel, film eller serier.

Ett grundlöst påstående. Vad vi vet är att OLED med mycket statiska element och hög ljusstyrka leder till inbränningar. Det finns inga indikationer på att låg ljusstyrka och blandad användning skulle leda till inbränningar annat än vid fel, kvalitetsbrister eller möjligen äldre generationer av OLED-paneler.

Det går att utföra kontorsjobb, programmering, CAD eller annat och samtidigt variera användningen. Finns också OLED i användning av bland annat professionella colorister (och inte bara jättedyra skärmar för hundratusentals kronor).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Ett grundlöst påstående. Vad vi vet är att OLED med mycket statiska element och hög ljusstyrka leder till inbränningar. Det finns inga indikationer på att låg ljusstyrka och blandad användning skulle leda till inbränningar annat än vid fel, kvalitetsbrister eller möjligen äldre generationer av OLED-paneler.

Det går att utföra kontorsjobb, programmering, CAD eller annat och samtidigt variera användningen. Finns också OLED i användning av bland annat professionella colorister (och inte bara jättedyra skärmar för hundratusentals kronor).

Du skriver hela tiden Låg ljusstyrka. Vad menas med Låg? 50 candela? 100 candela? 120 candela? En ljus sommardag vill man inte sitta med 120 candela. Tror du genomsnittsanvändaren har en aning om vad ljusstyrka eller candela är? Nej, det har de inte.

Tänka sig att köpa en produkt men du får inte använda den som du vill. Varför inte då bara låsa ljusstyrkan direkt ur lådan?

Permalänk
Hedersmedlem

4K är ungefär lika viktig uppgradering beroende på användningsområde, då blir det tyvärr dyrt utav satan om man ska ha båda. Väntar på att priser och barnsjukdomar ska stabiliseras.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Kan man inte ha två skärmar om man är orolig för inbränningar? En för arbete/jobb. Den andra för tv/film/spel?

Jag förstår inte riktigt vad diskussionen handlar om. Klart att det finns en viss risk med inbränningar. Men det finns risker med allt. Och nya oled är nog bättre. Tekniken utvecklas.

Tyvärr kan man inte gå tillbaka. Har man spelat ett spel med stora kontraster mellan ljust och mörkt, samt många mörka scener, kan man inte gå tillbaka till att spela på lcd-monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Du skrev att Reddit är FUD. Och inte bidrar till diskussionen. Sedan länkar du till första videon på youtube som håller med just dig och den är på något vis inte FUD. För att just den backar upp dig. Men så fort något backar upp en annan, som motsäger dig, så är det FUD enligt dig. Det bidrar till diskussionen, som handlar om inbränning, då det finns folk där som faktiskt har inbränning, men det är ju inte relevant enligt dig, för att du personligen inte har någon.

Det var DU som frågade efter "[...] en person med en OLED från 5+ år tillbaka som inte har någon inbränning[...]". Vad sägs om att du gör ett försök att argumentera lite ärligt i varje fall?

Citat:

Det var DU som började med personliga påhopp där du säger att personen i exemplet har problem. Och du antar att det exemplet om 8h speltid är just om mig.

Det var varken personligt eller ett påhopp. Jag konstaterade att en viss livsstil är osund och ett större problem än inbränningar.

Citat:

Gillar hur du ignorerar nästan allt som skrivs för att skriva "Trams" istället för något mer konkret. Visar bara att du inte har någonting bra att faktiskt komma med.

Jag har skrivit trams där det inte finns något att bemöta, för att det är trams och svaret det förtjänar bryter mot forumets regler.

Citat:

Om inbränning är FUD och inte realism. Så kan alltså kontorstommy sitta med sin OLED och jobba hemifrån utan någon risk för plånboken framöver, eller hur var det nu. Är du lika emot någon som jobbar hemifrån som en person som använder sin dator till sin hobby lika mycket tid?

Hur många gånger måste jag påpeka att jag inte sagt att inbränningar är FUD? Om Kontorstommy inte kör med hög ljusstyrka och lång tid med statiska element är risken liten.

Jag jobbar för övrigt en del hemifrån med min skärm.

Citat:

Hen antar att alla har samma liv som DasIch och att tonåringar och unga tjugoåringar med sjukt mycket fritid, helt plötsligt slutat existera.

Det är du som antar saker. För övrigt är det nog inte så många tonåringar som köper skärmar för 15 000Kr.

Citat:

Förövrigt så har snittpersonen en mycket högre ljusstyrka än vad de bör ha, det betyder inte att max ljusstyrka är "onormalt" utan snarare normalt då de flesta har en 60-100% brightness och därmed sitter med 180-250 candelas lysandes rakt in i ögonen i sin hemma miljö som kanske inte är så väl belyst. Och sedan kommer de hem med en OLED och alla bara NÄÄÄÄÄÄÄJ DRA NER LJUSSTYRKAN FÖR I HELV- och då ser skärmen i jämförelse ut med deras gamla ut som skit utöver just mörka segment och då lämnar de tillbaka den.

Snittpersonen kanske borde lära sig hur tekniken fungerar och ställa in skärmen ordentligt.

Permalänk
Skrivet av basn:

Jag vill, men de är så dyra än...
Jag dödar ju skärmar på löpande band också känns de som de sista åren.
Har 2 1440p IPSer som jag kör just nu, de funkar men skulle va gött med OLED.
Jobbar ju oftast hemmifrån så de går väl säkert 10-12 timmar per dag.

Slår du näven i skärmen? Själv har jag kört med en asus 1440p IPS panel i snart 4 år och den funkar alldeles ypperligt. Jobbar för det mesta hemifrån så skärmtiden ligger i runda slängar på 10 timmar per dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det var DU som frågade efter "[...] en person med en OLED från 5+ år tillbaka som inte har någon inbränning[...]". Vad sägs om att du gör ett försök att argumentera lite ärligt i varje fall?

Det var varken personligt eller ett påhopp. Jag konstaterade att en viss livsstil är osund och ett större problem än inbränningar.

Jag har skrivit trams där det inte finns något att bemöta, för att det är trams och svaret det förtjänar bryter mot forumets regler.

Hur många gånger måste jag påpeka att jag inte sagt att inbränningar är FUD? Om Kontorstommy inte kör med hög ljusstyrka och lång tid med statiska element är risken liten.

Jag jobbar för övrigt en del hemifrån med min skärm.

Det är du som antar saker. För övrigt är det nog inte så många tonåringar som köper skärmar för 15 000Kr.

Snittpersonen kanske borde lära sig hur tekniken fungerar och ställa in skärmen ordentligt.

Jag bad om det, men varför är inte det FUD för att du länkar det? Hade jag länkat till en reddit tråd eller något med inbränning, eller än bättre, en youtube video om det, innan jag frågade det, så hade du garanterat sagt FUD.

Det var ett angrepp. Att kalla någon ohälsosam eller ha "problem" för att de inte följer din standard är ett angrepp, påhopp, vad man nu vill kalla det.

Så med andra ord kan inte du behärska dig i en konversation om du nu måste hålla tillbaka svar för att de annars skulle bryta mot forumregler?

Du antar att alla tonåringar är fattiga, dessutom har ett par OLED skärmar sålts för rimliga 8-9000 kr. Många tonåringar sitter på IPS skärmar för liknande summor. Många tonåringar har sommarjobbar och fixat ihop pengar eller sparat ihop sitt CSN bidrag/lån. Du verkar vara lite frånvarande verkligheten här.

Hur länge har du haft din skärm? Är det en skärm eller en rebrandad TV? De har lite olika tekniker och maximala ljusstyrkor.

"Snittpersonen borde lära sig hur tekniken fungerar" Snittpersonen kan inte ens operera sin kamera i mobiltelefonen. Hur ska de lära sig hantera ljusstyrkor korrekt? Kanske kan tillverkarna börja implementera restriktioner via firmware direkt ur lådan. Då är väl alla problem ett minne blott? Fast hur påverkar detta då HDR? Hm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blodpuddingen:

Slår du näven i skärmen? Själv har jag kört med en asus 1440p IPS panel i snart 4 år och den funkar alldeles ypperligt. Jobbar för det mesta hemifrån så skärmtiden ligger i runda slängar på 10 timmar per dag.

Jag har två skärmar från 2011 som än idag ser nya ut, som sekundära. Min primära är 8 år gammal. Ser fortfarande som helt ny ut. De har väl tappat någon enstaka candela i max brightness.

Om ens LCD dör eller något så är det nog ett måndags ex eller så har man misshandlat den på något vis.