Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Börserna i Norden och USA har inte ens gått upp en procent idag. Det är ingen rusning direkt.

Många bolag har gått starkt sen skiter jag i om index inte har hängt med.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Swedishchef_90:
Citat:

Född 1984 till och med 1996

  • Din riktålder är enligt prognosen 69 år.

  • Du kan tidigast ta ut allmän pension från 66 år.

Född 1997 till och med 1999

  • Din riktålder är enligt prognosen 70 år.

  • Du kan tidigast ta ut allmän pension från 66 år.

Född 2000 till och med 2014

  • Din riktålder är enligt prognosen 70 år.

  • Du kan tidigast ta ut allmän pension från 67 år.

Källa: Pensionsmyndigheten

Riktålder är såklart inte något spikat värde utan justeras efter som men skall fastställas senast vid 60 års ålder. (Något som såklart också kan ändras tills det är dags).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ädelmetaller går bananas på fredag.... och på söndag kraschar Irans president i en helikopter. Någon vet alltid något i förväg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Ädelmetaller går bananas på fredag.... och på söndag kraschar Irans president i en helikopter. Någon vet alltid något i förväg...

Imponerande med folk som kan förutspå väderförhållanden i fjällmiljö 2 dagar i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Imponerande med folk som kan förutspå väderförhållanden i fjällmiljö 2 dagar i förväg.

Jag är även nyfiken på varför hans potentiella död skulle påverka utbud/efterfrågan av ädelmetaller?

Permalänk
Medlem

Hallå alla aktie-experter 😃

Jag hade lite kapital i renewcell som ansökte om konkurs i februari. Nu har bolaget blivit uppköpt. Vad innebär det för de som fortfarande hade aktier vid konkursansökan? Är de fortfarande "döda" eller kan man få tillbaka en slant?

Mvh okunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Hallå alla aktie-experter 😃

Jag hade lite kapital i renewcell som ansökte om konkurs i februari. Nu har bolaget blivit uppköpt. Vad innebär det för de som fortfarande hade aktier vid konkursansökan? Är de fortfarande "döda" eller kan man få tillbaka en slant?

Mvh okunnig

Jag tvivlar på att du kommer få tillbaka något, de hade väl stora skulder? Testa eventuellt att kontakta konkursförvaltaren?
https://cirio.se/news/renewcell-ab-i-konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Hallå alla aktie-experter 😃

Jag hade lite kapital i renewcell som ansökte om konkurs i februari. Nu har bolaget blivit uppköpt. Vad innebär det för de som fortfarande hade aktier vid konkursansökan? Är de fortfarande "döda" eller kan man få tillbaka en slant?

Mvh okunnig

Iom att de köpts upp av Altor är det omöjligt att du kommer få ett brev där de frågar om de får köpa dina aktier för en billig summa.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Hallå alla aktie-experter 😃

Jag hade lite kapital i renewcell som ansökte om konkurs i februari. Nu har bolaget blivit uppköpt. Vad innebär det för de som fortfarande hade aktier vid konkursansökan? Är de fortfarande "döda" eller kan man få tillbaka en slant?

Mvh okunnig

Tveksamt, aktieägarna brukar alltid vara sist i kö (får inget alls).
Personalen (löner), leverantörer och skulder (lån) etc brukar vara prio.

Edit: Jag har inte varit med om en konkurs själv.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Iom att de köpts upp av Altor är det omöjligt att du kommer få ett brev där de frågar om de får köpa dina aktier för en billig summa.

Nä det fattade jag.. men var inte säker på att aktien "nollats" eftersom jag vara läst att de ansökt om KK och osäker om det trätt i kraft och om det är någon skillnad.

Men då är det noll och inget förmodligen 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Nä det fattade jag.. men var inte säker på att aktien "nollats" eftersom jag vara läst att de ansökt om KK och osäker om det trätt i kraft och om det är någon skillnad.

Men då är det noll och inget förmodligen 🙂

Om de har blivit uppköpta har det ju skett en transferering av aktier och då också av pengar. Eller har de bara sålt av sina tillgångar? I det senare fallet är det kört.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Om de har blivit uppköpta har det ju skett en transferering av aktier och då också av pengar. Eller har de bara sålt av sina tillgångar? I det senare fallet är det kört.

Altor har köpt konkursboet och döper om det till circulose. Kanske innebär att de bara köper fabriken och allt som hör till och startar ett nytt bolag?

https://www.renewcell.com/en/altor-acquires-remaining-assets-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Altor har köpt konkursboet och döper om det till circulose. Kanske innebär att de bara köper fabriken och allt som hör till och startar ett nytt bolag?

https://www.renewcell.com/en/altor-acquires-remaining-assets-...

Ja, stor skillnad mellan att köpa företaget och att köpa dess tillgångar. I det här fallet har de köpt företaget utan bara tillgångarna. Det gör att du går lottlös. Om de hade köpt bolaget hade du förmodligen fått aktier i det nya företaget.

Stavning.
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Nä det fattade jag.. men var inte säker på att aktien "nollats" eftersom jag vara läst att de ansökt om KK och osäker om det trätt i kraft och om det är någon skillnad.

Men då är det noll och inget förmodligen 🙂

Normalt räknas de som som sålt aktierna för 0:- vid konkurs. Men det kan hända att man får en utbetalning på dem senare, i så fall får man uppdatera deklarationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Normalt räknas de som som sålt aktierna för 0:- vid konkurs. Men det kan hända att man får en utbetalning på dem senare, i så fall får man uppdatera deklarationen.

Nja, de är inte sålda, utan snarare konverterade till en annan typ av värdepapper och stoppade för vanlig handel. Sålda kan de bli om någon vill köpa upp konkursboet. Som personligt exempel; VA Automotive gick i konkurs 2018, någon månad senare blev mina innehav flyttade från min ISK till min fonddepå då man inte får ha dessa på ISK (de har ju okänt värde så beskattning blir lite klurigt). Dessa blev tvångssålda 4 år senare när konkursboet slutligen blev uppköpt efter att tillräckligt många ägare tackat ja till anbudet (fick tillbaka ~5% av GAV).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Hur kommer det sig att bland annat bostadsaktier ökar såpass mycket idag dagen innan räntebeskedet? Förstår om de skulle gå upp imorgon om det blev en sänkning men varför går de upp idag? Något jag missat? Något som läckt?

För att ingen vill vänta till uppgången redan skett? Det är ju väldigt stor sannolikhet att det blir en sänkning av räntan. Marknaden prisar in det i förväg.