Så ska bankerna ta hårdare tag mot bedragare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Att utbilda är aldrig fel, alltid är det några det fastnar hos. Men det hjälpte inte mig när jag blev lurad, och jag är inte utsatt eller sårbar, bara dum i huvudet. Eller ja, lite cred får man väl ge buset som lyckas ta sig förbi ens murar.

Jag hade i åratal utbildat mig själv och min mor att aldrig någonsin göra något med bankid när någon ringer. Hade läst alla varningsartiklar och lyssnat noga på kommisarien.
Ändå gjorde jag just det. Jag hade tur i och med att det inte handlade om att ta sig in på mitt bankkonto utan köp av presentkort (2500kr) som det visade sig. Jag tror och hoppas att jag hade reagerat mer om det handlat om mitt bankkonto då. Jag lyckades stoppa det dagen efter då jag fick en notis i Kivra om att en kreditkoll gjorts på mig, det var då ljuset gick upp för mig ordentligt, även om jag hade onda aningar efter att buset lagt på luren. Både UC och butiken det handlade om agerade snabbt, och det trots att det var helg.

Låter som att misstaget du gjorde var att frångå dina egna principer. Dvs att aldrig agera med bankid när någon ringer upp dig. Tyvärr tror jag inte att det går att få bort det här helt på teknisk väg utan snarare krånglar till det för vanliga användare.

Så länge folk gör som du och gör det man vet att man inte ska göra så finns det ingen lösning utöver inlagd spärr som kräver godkännande från tredje part.

Om erbjudandet är så bra och tidsbegränsat att man måste signa direkt så är det bluff och i bästa fall ett fulsälj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

"Bankföreningen föreslår även ytterligare kontroller som att din betalning måste godkännas av en person som du litar på."

Ser genast ett stort problem här om man lever själv/ensam/enstöring, hur går man tillväga om man nu inte har en person man litar på? Om det gäller att flytta hela sitt livs besparingar kan jag förstå det och person ersätts med besök på bankkontor t ex.

Lever man ensam som 86 åring med hemtjänst så kan man även ha tillgång till en godeman som sköter ekonomin.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Branschorganisationen Bankföreningen föreslår även ytterligare kontroller som att din betalning måste godkännas av en person som du litar på.

Jag hoppas verkligen inte att denna funktion blir tvingande för att kunna använda Bank-ID och göra överföringar, för vem jag för över pengar till och vilka summor är min ensak och inte någon annans. För det kommer knappast att stå "AA vill föra över pengar, godkänner du överföringen?" utan mer i stil med "AA vill föra över x kronor till BB, godkänner du överföringen?". Att jag som är vid mina sinnes fulla bruk och vet vad jag gör ska behöva ha en "god man" är inte bara komiskt utan tragiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Håller med.
Räcker inte med "klar i bollen"
Min pappa tex var klar i bollen när detta hände.
Kunde hanteras bank id, swish, köpa ifrån Amazon, affärer med blocket etc.

Det är osäkerheten och med tvång, hot dem lyckas.

Känner flera i 30-40-50 års åldern som blivit lurat på olika sätt.
Tyvärr, är den största problemet osäkerheten. Och stress, hotet dem får av dessa vidriga kryp.

Borde finnas en knapp i bank id, med tex SOS eller liknande. Så bank id kopplar upp mot en annan part, tex en vän/familj eller banken gör sitt jävla jobb någongång, och hjälper en på riktigt. Så man kan få hjälp vid minsta osäkerheten.

Men, helt ärligt, jag förstår om äldre blir lurade, har haft snack om detta med min mor t.ex. Men att en person som är klar i knoppen skulle på uppmaning av någon helt främmande person på telefon att legitimera sig med bankid, det ska inte kunna hända.
Skulle de även glatt lämna över sin välfyllda plånbok till någon de stöter ihop med på stan?
Allt verkar för mig mest vara en utbildningsfråga, vet de inte vad det innebär att legitimera sig elektroniskt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Men att en person som är klar i knoppen skulle på uppmaning av någon helt främmande person på telefon att legitimera sig med bankid, det ska inte kunna hända.

Hej!

Jag ringer från SEBs antibedrägeriavdelning. Har du handlat för 24 795 kronor på Guld och Bling i Långtbortistan?

Nej? Oj, det kan vara så att någon stulit dina kortuppgifter. Om du legitimerar dig via mobilt Bank-ID så kan vi spärra ditt kort och dra tillbaka betalningen.

Nej, du måste göra det nu med en gång, innan betalningen går igenom, efter vi lagt på går det inte att stoppa betalningen tyvärr.

...

Grundproblemet är att det i BankID inte finns någon mekanism för dig att legitimera om den du pratar med faktiskt kommer från banken. Du kan legitimera dig mot banken, banken kan inte legitimera sig mot dig. Det och att människor går att lura och inte läser vad som står när de ska skriva på.

Permalänk
Medlem

Skamligt att politiker ska behöva hota bankerna för att dom ska göra något. Dom klagar på att det kostar pengar men det är skitsnack anser jag. Dålig ursäkt för att smita undan och inte göra ett smack åt problemet.

Varför har man inte utarbetat olika system och funktioner som kunderna KAN abonnera på via bankerna, på de viset kan dom ta betalt för detta extra skydd och samtidigt försvåra för de kriminella att hitta folk som dom sedan lyckas lura på pengar. Lång ifrån alla kommer behöva dessa skydd men tyvärr är det en minoritet som bedragarna riktar in sig på och till viss del lyckas lura. Man behöver många skydd i olika nivåer och olika typer av skydd för att försvåra och göra det besvärligt för dessa äckliga typer att komma över stora summor pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

Jag ringer från SEBs antibedrägeriavdelning. Har du handlat för 24 795 kronor på Guld och Bling i Långtbortistan?

Nej? Oj, det kan vara så att någon stulit dina kortuppgifter. Om du legitimerar dig via mobilt Bank-ID så kan vi spärra ditt kort och dra tillbaka betalningen.

Nej, du måste göra det nu med en gång, innan betalningen går igenom, efter vi lagt på går det inte att stoppa betalningen tyvärr.

Om man sedan på det adderar att man kanske har sovit riktigt dåligt en natt eller av annan anledning inte är helt med (typ sjuk eller huvudvärk eller liknande) så kan jag definitivt tänka mig att det är väldigt många som går på liknande scams. Även bland dem som lovar att de aldrig någonsin skulle gå på en Bank-ID scam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Men, helt ärligt, jag förstår om äldre blir lurade, har haft snack om detta med min mor t.ex. Men att en person som är klar i knoppen skulle på uppmaning av någon helt främmande person på telefon att legitimera sig med bankid, det ska inte kunna hända.
Skulle de även glatt lämna över sin välfyllda plånbok till någon de stöter ihop med på stan?
Allt verkar för mig mest vara en utbildningsfråga, vet de inte vad det innebär att legitimera sig elektroniskt?

Tyvärr vet jag inte hur dem gör.
Om dem tex säger dem är ifrån banken, lotto, postkod miljonär, polisen, microsoft etc.
Och min far så var det Microsoft. Han hade varit inne tidigare för söka hjälp, och han trodde verkligen att det var dem.
För dem var så hjälpsamma och professionella.

Olyckligtvis så var jag inte kontaktbar när detta hände, för han hade försökte nå mig.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Lättast är väl att instifta några ordentliga straff för bedrägeri mot privatpersoner. Typ ett finger per bedrägeri. När fingrarna tar slut får man gå på de större lemmarna tills vi har ett huvudtorso som kan jobba som halvkroppskudde, dörrstopp eller kuvertslickare på försäkringskassan.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Lättast är väl att instifta några ordentliga straff för bedrägeri mot privatpersoner. Typ ett finger per bedrägeri. När fingrarna tar slut får man gå på de större lemmarna tills vi har ett huvudtorso som kan jobba som halvkroppskudde, dörrstopp eller kuvertslickare på försäkringskassan.

Det är Sverige vi pratar om, här avskyr vi konflikt, så långt att vi inte ens vill fånga förövare och skulle vi göra det så är systemet uppbyggt för att ge lindrigt straff(om något alls), mycket bättre med saft och bulle. Möjligen om fallet kommer upp i media så att man måste göra något eller om det är väldigt grovt brott.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Lättast är väl att instifta några ordentliga straff för bedrägeri mot privatpersoner. Typ ett finger per bedrägeri. När fingrarna tar slut får man gå på de större lemmarna tills vi har ett huvudtorso som kan jobba som halvkroppskudde, dörrstopp eller kuvertslickare på försäkringskassan.

Problemet är att bedragarna opererar ifrån utlandet så du kan instifta precis vilka straff du vill, de kommer ändå inte att få någon som helst effekt.

Skrivet av The-Architect:

Bedragare använder inte ditt bankid, de övertygar dig att använda bankid själv för att godkänna inloggningar och överföringar.

Tror mer han menar på problemet att den som initierar inloggningen kan befinnas sig i ett helt annat land och ändå kan du låsa upp det med dit bankid från Sverige. Borde ju egentligen inte ens tillåtas om de två enheterna befann sig i olika städer.

Skrivet av filbunke:

Att betalningar skall kunna fördröjas är bra, att kunna utse någon som skall godkänna är också bra.

Sen är det också, från första maj i år, krav på rörliga qr-koder för inloggning.

https://www.bankid.com/tekniska-uppdateringar/saker-start-bli...

Vilket också är bra.

Det här dock är inte bra:
Och då endast då för att BankID nu mer och mer blivit defakto-systemet för att kunna identifiera sig på nätet. Och där är ju lösningen att BankID skall användas till vissa specifika ändamål, när man då skall identifiera sig mot banken, och så får man fixa en annan identifiering för resten.

Man kan ju också fråga sig från när och hur länge en bedragare skall vara blockerad. Från att denne blir fälld till att denne har avtjänat sitt straff? Allt annat blir ju rättsvidrigt.

Edit: man kan ju ta upp tex näringsförbud, men de är ju en del av straffet och beslutas av en domstol, och de är ju inte i närheten av samma påverkan på en persons liv.

Bedragare borde kanske inte vara utelåste från banksystemet för livstid, men alla som man identifierat som målvakter och bedragare borde ju flagga överföringen hos banken (och det för livstid) så att en människa kan granska överföringen, kontakta avsändaren och fråga varför överföringen gjordes och först då godkänna den.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Bekymret är totala avsaknaden av konsekvenser för bedragare. Bankerna gör ingenting för att hindra misstänkta överföringar, polisen gör ingenting för att hindra pågående brott och rättsväsendet gör ingenting för att beivra bedragarna. Och skulle någon (kors i taket!) faktiskt bli dömd är straffen så låga att timlönen blir så hög att det är värt att direkt återgå till en kriminell livsstil. Att bankerna eller Postnord dessutom inte erbjudit något form av escrow-tjänst för privatpersoner är extremt dåligt.

Redan vid en första anmälan borde den misstänktes bankkonton stängas ned för betalningar för vi vet sedan innan att ett ganska litet antal personer står för en majoritet av bedrägerierna. Och sedan måste rättsväsendet bli mycket bättre på att hjälpa de som blir lurade. En anmälan ska inte kunna läggas ned med hänvisning till att "personen redan har lurat så många tidigare så blir ändå ingen skillnad med din anmälan".

Permalänk
Sötast

7.5 miljarder.....må jag aldrig bli så gammal... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inför hellre en obligatorisk "körkort" när man skapar upp bankid. Det är ju främst pensionärer som luras för att de inte fattar hur det funkar och är lättare att lura. Kanske åldersgräns på 18-70 sen behöver man visa att man är klar i bollen för fortsatt användning?

Livet blir oerhört krångligt utan BankID, du kan inte göra något väsentligt utan BankID.
Min sambo är god man åt en äldre utan BankID, och det skapar enorma problem.
Du kan inte ha kontakt med myndigheter, hantera din pension, ha försäkringar, logga in på kommunen, vårdcentralen, apoteket osv. Många triviala system använder också BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Bekymret är totala avsaknaden av konsekvenser för bedragare. Bankerna gör ingenting för att hindra misstänkta överföringar, polisen gör ingenting för att hindra pågående brott och rättsväsendet gör ingenting för att beivra bedragarna. Och skulle någon (kors i taket!) faktiskt bli dömd är straffen så låga att timlönen blir så hög att det är värt att direkt återgå till en kriminell livsstil. Att bankerna eller Postnord dessutom inte erbjudit något form av escrow-tjänst för privatpersoner är extremt dåligt.

Redan vid en första anmälan borde den misstänktes bankkonton stängas ned för betalningar för vi vet sedan innan att ett ganska litet antal personer står för en majoritet av bedrägerierna. Och sedan måste rättsväsendet bli mycket bättre på att hjälpa de som blir lurade. En anmälan ska inte kunna läggas ned med hänvisning till att "personen redan har lurat så många tidigare så blir ändå ingen skillnad med din anmälan".

Jag har varit ansvarig säkerhetschef på bank och bland annat chef för en avdelning som utreder bedrägerier och det är inte så lätt som många tror. Hur ska banken kunna veta vad som är en riktig transaktion om offret själv lämnar ut lösenord eller för över pengarna? Det finns dessutom massa lagstiftning att förhålla sig till.
Banken betalar också tillbaka så länge du inte varit oaktsam. Dessutom är det ofta mycket svårt eller omöjligt att utreda dessa brott då de sker utomlands och lämnar obefintliga spår. Pengarna förs ut med hjälp av mulor osv. Bankerna lägger massa pengar och energi på detta, men det är en avvägning mellan enkelhet och bedrägerier. Om det vore ett större problem skulle också säkerhetensnivån vara högre (krångligare) men det är extremt små volymer i förhållande till totala antalet transaktioner vi talar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Men, helt ärligt, jag förstår om äldre blir lurade, har haft snack om detta med min mor t.ex. Men att en person som är klar i knoppen skulle på uppmaning av någon helt främmande person på telefon att legitimera sig med bankid, det ska inte kunna hända.
Skulle de även glatt lämna över sin välfyllda plånbok till någon de stöter ihop med på stan?
Allt verkar för mig mest vara en utbildningsfråga, vet de inte vad det innebär att legitimera sig elektroniskt?

Jodå, ser händer hela tiden och hände min sambos mamma helt nyligen. Det är kanske svårt att tänka sig när man tillhör en annan generation, men de har en annan tillit till samhället, okunskap om bedragarnas metoder osv. Min sambos mamma är 100% klar i huvudet och vanligtvis med i matchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

Jag ringer från SEBs antibedrägeriavdelning. Har du handlat för 24 795 kronor på Guld och Bling i Långtbortistan?

Nej? Oj, det kan vara så att någon stulit dina kortuppgifter. Om du legitimerar dig via mobilt Bank-ID så kan vi spärra ditt kort och dra tillbaka betalningen.

Nej, du måste göra det nu med en gång, innan betalningen går igenom, efter vi lagt på går det inte att stoppa betalningen tyvärr.

...

Grundproblemet är att det i BankID inte finns någon mekanism för dig att legitimera om den du pratar med faktiskt kommer från banken. Du kan legitimera dig mot banken, banken kan inte legitimera sig mot dig. Det och att människor går att lura och inte läser vad som står när de ska skriva på.

Eller så lägger man på telefonen när någon påstår ringa ifrån banken och sen ringer upp banken själv och får det bekräftat.

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hamno:

Eller så lägger man på telefonen när någon påstår ringa ifrån banken och sen ringer upp banken själv och får det bekräftat.

Nej, du måste göra det nu med en gång, innan betalningen går igenom, efter vi lagt på går det inte att stoppa betalningen tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hade pengarna gått till terrorister hade problemet varit löst för länge sedan, just saying

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nej, du måste göra det nu med en gång, innan betalningen går igenom, efter vi lagt på går det inte att stoppa betalningen tyvärr.

Hinner dom säga allt det om man slänger på luren direkt ?

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem

Man måste tänka på att alla som har pengar i en större bank omfattas av den statliga insättningsgarantin. Om banken strular till det så går staten in och ersätter upp till en miljon.

Om banken ringer upp eller bedragare då, så är det ju bara att säga att "det är inte mitt problem" eller vad skall jag göra åt det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hamno:

Hinner dom säga allt det om man slänger på luren direkt ?

Nä, det är så klart bra att alltid ringa på när banken ringer. Men det är inte alla som gör det när det är två timmars telefonkö till banken.

Om man inte väljer att banken ringer upp när det är din tur... och ja, då förstår du själv att ditt tips inte funkar i det fallet.

Banker och kunder har ett gemensamt ansvar att tillsammans bygga upp ett säkerhetssystem som fungerar. Människor är sårbara för bedragare, och kommer alltid att vara det, och det går inte att vältra över allt ansvar på slutkunderna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tellion:

Man måste tänka på att alla som har pengar i en större bank omfattas av den statliga insättningsgarantin. Om banken strular till det så går staten in och ersätter upp till en miljon.

Om banken ringer upp eller bedragare då, så är det ju bara att säga att "det är inte mitt problem" eller vad skall jag göra åt det?

Insättningsgarantin täcker ditt kontosaldo (med vissa begränsningar) ifall banken går i konkurs. Det täcker inte att någon bedragare stulit pengar från ditt konto.

Permalänk

Problemet växer sakta bort i samma takt som att äldre "faller bort"
Verkar ju inte som att många äldre läser dagspress/kollar på nyheter, Inse att Banken ALDRIG ringer och ber dig legitimera dig om DU inte bett dom ringa upp t.ex, inte heller skatteverket, polisen eller postnord ringer pro-aktivt och ber om bankid legitimering för något.

Utbilda era äldre släktingar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nä, det är så klart bra att alltid ringa på när banken ringer. Men det är inte alla som gör det när det är två timmars telefonkö till banken.

Om man inte väljer att banken ringer upp när det är din tur... och ja, då förstår du själv att ditt tips inte funkar i det fallet.

Banker och kunder har ett gemensamt ansvar att tillsammans bygga upp ett säkerhetssystem som fungerar. Människor är sårbara för bedragare, och kommer alltid att vara det, och det går inte att vältra över allt ansvar på slutkunderna.

Förstår det men spärra kortet kan man alltid gör direkt i appen/hemsidan, det tar 1 min.

Inte helt säker då det var ett tag sen jag överförde pengar men har för mig att det står i bankid vilken handling som sker, tex "Överföring av x till konto" innan du bekräftar. Det borde vara kunden ansvar att kolla vad man bekräftar.

Bättre bankerna har ett tillval som stoppar överföringar som man kan låsa upp genom ett samtal till banken. På så sätt påverkar det inte oss andra som vill använda bankens överföring.

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamno:

Förstår det men spärra kortet kan man alltid gör direkt i appen/hemsidan, det tar 1 min.

Inte helt säker då det var ett tag sen jag överförde pengar men har för mig att det står i bankid vilken handling som sker, tex "Överföring av x till konto" innan du bekräftar. Det borde vara kunden ansvar att kolla vad man bekräftar.

Bättre bankerna har ett tillval som stoppar överföringar som man kan låsa upp genom ett samtal till banken. På så sätt påverkar det inte oss andra som vill använda bankens överföring.

Å sitta i telefon kö (du är nr 1220 i kön), faster Agda å 9000 st pensionärer till. Nätack.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Jodå, ser händer hela tiden och hände min sambos mamma helt nyligen. Det är kanske svårt att tänka sig när man tillhör en annan generation, men de har en annan tillit till samhället, okunskap om bedragarnas metoder osv. Min sambos mamma är 100% klar i huvudet och vanligtvis med i matchen.

Såg ett fall där Jim Browning hade lyckats komma på vilken affär som offret skulle köpa sina giftcards ifrån, ringde dit och personalen visste vem Jim Browning var och berättade för offret att hen var utsatt för ett bedrägeri och att han skulle gå hem. Bedragen på telefonen lyckades då övertyga offret att gå till en annan affär och hen gick dit och köpte giftcards....

Som sagt så hjälper ju inte information heller när folk litar på personen i telefonen som påstår att de ringer från FBI alt när de är desperata för att den som ringer påstår att de måste agera nu för att hindra att deras sparkonton töms.

Därför som det hela måste hindras på en annan nivå, polisen vet vilka målvakterna är så de borde skicka den infon till bankerna och alla överföringar till sådana målvakter borde fördröjas och granskas mer ingående. Tycker iofs också att penningtvättsalgoritmen borde reagera på när personer med enorma skulder får stora insättningar från privatpersoner till höger och vänster som sedan bara skyfflas vidare.

Skrivet av seville57:

Å sitta i telefon kö (du är nr 1220 i kön), faster Agda å 9000 st pensionärer till. Nätack.

Nu hjälper det ju inte faster Agda (eftersom hon inte har dator), men alla banker har online chatt som är betydligt mera rapp än deras telefonsupport.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Gör bankid till ett kommunikationsverkyg. Låt kunden välja att göra bankid till enda tillåtna mediet att bli kontaktad genom. Så om man får ett samtal från "sin bank" utanför appen är det ett bedrägeriförsök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inför hellre en obligatorisk "körkort" när man skapar upp bankid. Det är ju främst pensionärer som luras för att de inte fattar hur det funkar och är lättare att lura. Kanske åldersgräns på 18-70 sen behöver man visa att man är klar i bollen för fortsatt användning?

Fast det skulle bara förvärra situationen. Äldre personer har BankID för att de måste, inte för att de vill.

Gäller inte bara äldre heller, jag vill inte ha något med Finansiell ID-teknik AB att göra men man är i praktiken tvungen nu när man inte kan ha ett telefonnummer utan BankID.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Vad jag inte förstår är varför man inte kan stoppa det här med tekniska lösningar? Alla enheter som man har när man använder internet banker har ju IP adresser.

Så en bank vet ju snabbt vilka IP adresser jag brukar använda. Och om jag blir lurad att logga in med BankId så en bedragare får tillgång till min Bank så kommer ju bedragarens följande följande instruktioner komma från en ny "okänd IP adress".

Sker det så skickas en ny "begäran" med information att "jag" håller på att överföra massa pengar, till mig antingen till mitt BankId eller sms med en kod för att godkänna.

Nu finns det garanterat andra som har bättre kunskap om det här än jag, men borde det inte finnas tekniska lösningar som försvårar det här?