Nordiska TV-branschen enas i kampanj mot olagliga tv-tjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tror det är lite för mycket begärt att, om man nu är en sportfåne bland sportfånar att sluta kolla på sport för att det är för dyrt och därmed riskera att förlora sin vänkrets för det.

Kultur är socialt, och skapar gemensamma referensramar för vårt samhälle. Att avstå kan vara att socialt isolera sig själv. Det är inte alla som vill och kan göra det.

Oavsett så är det upp till var och en att göra sina egna val utifrån sin egen moraliska kompass. Att sedan vissa har en trasig moralisk kompass må vara hänt (alla är vi felbara).

Jag köper att det är för mycket begärt på individuell nivå.

Men jag tror ordet "vissa" målar upp det som outliers i princip. Det är nog enklare än så att bli bekväm av sig. Jag känner folk med fulboxar själv, skulle definitivt inte säga att de har en sne kompass allmänt, men social acceptans av konceptet går lång väg. Kommer de sluta ha boxen sen? (Jag är övertygad att landskapet kommer bli bättre, men på bekostnad av annat). Jag får följa upp, helt enkelt.

Så här kan jag åtminstone justera mitt uttalande. Påstår man att produkten suger så strunta i att piratkopiera den.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag har ändå jobbat ca 16 år i branschen och klarar mig okej, även om din kommentar helt missar verkligheten även för sådana som mig som är lite mer etablerade.

De som jobbat kortare än mig har dels missat de flesta möjligheterna att öht hitta fast anställning, ska helst jobba gratis några perioder, har svårt att ens hitta jobb året runt för så mycket sker just runt vår och sommar. Folk som jobbat fem år kan snitta under 20t i månaden på de kontrakten de väl får. Arbetsvillkoren i branschen allmänt tummas med hela tiden för beställarna stramar in budgetarna vid varje tillfälle.

Det är lätt att cleara sitt samvete genom att skämta om att en CEO eller att Metallica fortfarande får pengar, men visar på en basal missörståelse om företagsekonomi allmänt och hur man inte blickat in i mediebranschen öht under de senaste 10 åren.

Så fungerade jag själv när jag var 15 år gammal. Pontén var riksfiende, information ska vara fri, TPB-killarna var coola. Men det var ett tag sen och jag har växt upp. Jag utgår också från att medelåldern på sweclockers ökat lite, men man vet ju förstås aldrig vem man snackar med.

Är du över 15, sluta med spontana ursäkter. Vill du inte betala, titta inte.

Känns som att du har missförstått poängen, folk betalar gärna för det de vill se. Men de har inte lust att betala för det de inte vill titta på, vilket de blir påtvingade för det krävs vissa stora paket för att ens ha möjligheten att lägga på sportpaket osv.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Även att det blir bättre så är F1-TV otroligt dyrt i Norden i jämförelse med övriga världen och framförallt övriga Europa. 140€ per år i Norden medans det ligger på 19.99€-99€ i övriga Europa. Däremot om man jämför med vad man behöver betala för att se F1 via viasat så är priset en droppe i havet, men ändå dyrt (åter igen jämfört med övriga världen).

Edit: Gissar på att vårt dyra pris i Norden har att göra med att Viasat äger rättigheterna och de måste få en del av kakan.

Just sporträttigheter har ju sålts för sjuka priser i norden senaste 10-15 åren. F1 TV passar nog bara på att ha ett högre pris då de vet att vi gärna betalar mycket för sport. Den trenden har ju dock börjat avta och börjar peka nedåt senaste året. Senaste budgivningen av europeisk cupfotboll verkat ha sålts för mycket mindre än förra perioden. Kulmen är helt klart nådd och jag tror sporten får svårt att behålla många abonnenter om det inte sänks med flertalet hundralappar.

Däremot måste jag säga att F1 TV för 140 euro/per år låter fortfarande som en fullt rimlig deal. Det är väl 23-24 race och då ingår ju hela helgens spektakel. Inte ens 100kr per helg liksom.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Känns som att du har missförstått poängen, folk betalar gärna för det de vill se. Men de har inte lust att betala för det de inte vill titta på, vilket de blir påtvingade för det krävs vissa stora paket för att ens ha möjligheten att lägga på sportpaket osv.

Nej, jag förstod nog allt. Det finns andra infallsvinklar än en i denna tråd och mycket nyanserat att prata om.

Hänvisar till mitt andra svar för det är mer inne på det du pratar om.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Just sporträttigheter har ju sålts för sjuka priser i norden senaste 10-15 åren. F1 TV passar nog bara på att ha ett högre pris då de vet att vi gärna betalar mycket för sport. Den trenden har ju dock börjat avta och börjar peka nedåt senaste året. Senaste budgivningen av europeisk cupfotboll verkat ha sålts för mycket mindre än förra perioden. Kulmen är helt klart nådd och jag tror sporten får svårt att behålla många abonnenter om det inte sänks med flertalet hundralappar.

Däremot måste jag säga att F1 TV för 140 euro/per år låter fortfarande som en fullt rimlig deal. Det är väl 23-24 race och då ingår ju hela helgens spektakel. Inte ens 100kr per helg liksom.

Absolut, ifrågasätter mer varför vi ska betala så mycket mer för exakt samma stream än övriga Europa.

Skrivet av Teddis:

Nej, jag förstod nog allt. Det finns andra infallsvinklar än en i denna tråd och mycket nyanserat att prata om.

Hänvisar till mitt andra svar för det är mer inne på det du pratar om.

Tycker inte de infallsvinklarna håller då det fortfarande handlar om att betala för saker man inte vill se för att få tillgång till det man faktiskt vill lägga pengarna på.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

I mångt och mycket håller jag med. Det är fundamentalt fel i modellen för slutkund just nu. Problemet varför vi hamnat här är dock inte att det var någon slags enad vision, utan att det just finns så många aktörer och rättighetsinnehavare som alla vill och känner att de måste hävda sitt värde.

Sen är frågan, ska konståkningen subventioneras av fotbollen eller inte? Det är näst intill politiskt laddat. Man utgår från sig själv när man målar upp hur brickorna ska prisssättas och paras ihop, men till och med när man får möjligheten att välja a la carte så uppstår konflikten att jösses vad vissa sporter blir dyra att titta på när de specifikt ligger som sin egen kategori och således spiralar till att bara övertyga entusiasten av denna sport att betala vilket leder till ännu högre priser och fler avhoppare etc.

Ett ”spotify” ser jag föreslaget också, dvs exakta motpolen, alla betalar för allt och där man förhoppningsvis kan hålla ett lägre pris eftersom fler hoppar på tåget. Jag tror mer på denna, men måste påpeka då att musikproduktion är mycket billigare och till och med här är och var det svårt att få alla parter ense. Så jag förstår att det inte går snabbt framåt med den idén.

Men något kommer ge vika till slut och jag tror det är välbehövt.

Bra skrivet, det är bra synpunkter. Som du säger kommer något ge vika till slut, något som är välbehövligt som sagt.

Hur lösningen kommer se ut återstår att se. Jag har vart inne på mer a la carte som du nämner och tycker det känns helt rimligt men det är kanske inte den bästa lösningen som du tar upp. För det är ju sannolikt lite så att viss sport hålls priset ner på just pga man betalar en klumpsumma för allt och då kan man maskera lite sånt kanske.

Om man kan betala för enbart det man vill se kanske det slutar med att konståkningen blir svindyr pga det är en så liten marknad för det. Så de få som kikar måste hosta upp lika mycket eller kanske mer än de som vill se F1. Jag utgår från att det är så du tänker?

Det är en aspekt jag inte tänkt på ska jag erkänna men det är ju sant att det kan ju bli så. Samtidigt borde det vara klart billigare att sända vissa sporter, F1 vill ju ha en hel del licens pengar, andra sporter som är mindre attraktiva har klart lägre såna kostnader och det blir ändå inte farligt dyrt för de tvingas ju ändå anpassa sig efter sin publik även dem. Men det blir kanske dyrt i förhållande till sporten ändå. Säg 100kr för konståkning och 300kr för F1. Ja då är nog F1 mer för pengarna rent objektivt.

Kanske fultolkar dig helt nu men det var spåret jag kom in på efter att ha läst din kommentar i varje fall och det är givetvis inte en lätt nöt att knäcka. Men jag hoppas ju de aktivt jobbar på att knäcka den.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Tycker inte de infallsvinklarna håller då det fortfarande handlar om att betala för saker man inte vill se för att få tillgång till det man faktiskt vill lägga pengarna på.

Like it or not förklaringen låg där, i alla fall. Du tycker som du tycker men många andra i tråden argumenterar för det motsatta med ett "Spotify for all".

Det du citerade mig på var ett svar från när en snubbe försökte måla upp bilden att jobba med media år 2024 skulle vara glassigt och att jag säkert var rik och bortskämd (implicit: det är ok att piratkopiera för Teddis beställer nog mäklarbrickor på krogen), och mitt svar där var ju sen förstås inte så relevant till det du argumenterade.

Folk är inte eniga. Branschen är definitivt inte enig heller. Men jag tror vi alla fattar att marknadskrafter kommer styra om mer än hur det ser ut just idag, för hur det är just nu är inte hållbart. Det fattar jag också. Jag menar bara att lösningen inte är så pass lätt och jag *tycker* inte att pirat-IPTV hjälper situationen.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Bra skrivet, det är bra synpunkter. Som du säger kommer något ge vika till slut, något som är välbehövligt som sagt.

Hur lösningen kommer se ut återstår att se. Jag har vart inne på mer a la carte som du nämner och tycker det känns helt rimligt men det är kanske inte den bästa lösningen som du tar upp. För det är ju sannolikt lite så att viss sport hålls priset ner på just pga man betalar en klumpsumma för allt och då kan man maskera lite sånt kanske.

Om man kan betala för enbart det man vill se kanske det slutar med att konståkningen blir svindyr pga det är en så liten marknad för det. Så de få som kikar måste hosta upp lika mycket eller kanske mer än de som vill se F1. Jag utgår från att det är så du tänker?

Det är en aspekt jag inte tänkt på ska jag erkänna men det är ju sant att det kan ju bli så. Samtidigt borde det vara klart billigare att sända vissa sporter, F1 vill ju ha en hel del licens pengar, andra sporter som är mindre attraktiva har klart lägre såna kostnader och det blir ändå inte farligt dyrt för de tvingas ju ändå anpassa sig efter sin publik även dem. Men det blir kanske dyrt i förhållande till sporten ändå. Säg 100kr för konståkning och 300kr för F1. Ja då är nog F1 mer för pengarna rent objektivt.

Kanske fultolkar dig helt nu men det var spåret jag kom in på efter att ha läst din kommentar i varje fall och det är givetvis inte en lätt nöt att knäcka. Men jag hoppas ju de aktivt jobbar på att knäcka den.

Å andra sidan är F1-sändningarna gångbara i hela världen. En produktion som kan sändas till alla världens hörn, vilket såklart fördelar kostnaden enormt. Jämför med SHL där vi har ett antal teknikbussar med personal som åker Svea Rike runt i ur och skur och gör fantastiska produktioner för vår relativt lilla skara tittare.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Like it or not förklaringen låg där, i alla fall. Du tycker som du tycker men många andra i tråden argumenterar för det motsatta med ett "Spotify for all".

Det du citerade mig på var ett svar från när en snubbe försökte måla upp bilden att jobba med media år 2024 skulle vara glassigt och att jag säkert var rik och bortskämd (implicit: det är ok att piratkopiera för Teddis beställer nog mäklarbrickor på krogen), och mitt svar där var ju sen förstås inte så relevant till det du argumenterade.

Folk är inte eniga. Branschen är definitivt inte enig heller. Men jag tror vi alla fattar att marknadskrafter kommer styra om mer än hur det ser ut just idag, för hur det är just nu är inte hållbart. Det fattar jag också. Jag menar bara att lösningen inte är så pass lätt och jag *tycker* inte att pirat-IPTV hjälper situationen.

Ok, tror inte pirat-IPTV försvinner innan branchen kommer med någon ny lösning. Kanske något som Steam där det mesta materialet finns, och det går att cherrypicka och betala för det som passar konsumenten. Om man ska gå spotify spåret så måste priset också hamna på en human nivå, vilket jag har svårt att se hända tyvärr :/

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Bra skrivet, det är bra synpunkter. Som du säger kommer något ge vika till slut, något som är välbehövligt som sagt.

Hur lösningen kommer se ut återstår att se. Jag har vart inne på mer a la carte som du nämner och tycker det känns helt rimligt men det är kanske inte den bästa lösningen som du tar upp. För det är ju sannolikt lite så att viss sport hålls priset ner på just pga man betalar en klumpsumma för allt och då kan man maskera lite sånt kanske.

Om man kan betala för enbart det man vill se kanske det slutar med att konståkningen blir svindyr pga det är en så liten marknad för det. Så de få som kikar måste hosta upp lika mycket eller kanske mer än de som vill se F1. Jag utgår från att det är så du tänker?

Det är en aspekt jag inte tänkt på ska jag erkänna men det är ju sant att det kan ju bli så. Samtidigt borde det vara klart billigare att sända vissa sporter, F1 vill ju ha en hel del licens pengar, andra sporter som är mindre attraktiva har klart lägre såna kostnader och det blir ändå inte farligt dyrt för de tvingas ju ändå anpassa sig efter sin publik även dem. Men det blir kanske dyrt i förhållande till sporten ändå. Säg 100kr för konståkning och 300kr för F1. Ja då är nog F1 mer för pengarna rent objektivt.

Kanske fultolkar dig helt nu men det var spåret jag kom in på efter att ha läst din kommentar i varje fall och det är givetvis inte en lätt nöt att knäcka. Men jag hoppas ju de aktivt jobbar på att knäcka den.

Nä det var mer eller mindre mina tankebanor Sen är det ju så också, att detta är sett "from the front-end". I bakändan när din peng ska distribueras, säg att F1 drar in långt många fler tittare än konståkning, klart F1 då vill ha mer av kakan, och det är förstås svårt att argumentera mot det och så skulle det bli.

Och det kanske slutar med att konståkningen får en sån pass liten del att den inte kan försörja sig på sin andel av intäkterna, splittar för att få bli en "a la carte" tjänst i förhoppning att dra in mer pengar och så är vi där igen med att saker inte är samlade och konstiga sidopaket uppstår. Produktioners värde kommer i fråga och slutkund antingen tycker det är toppen att de kan välja eller bara jobbigt.

Förhoppningen här är ju att *så pass många* hoppar på den första "spotify"-modellen att även nischerna klarar sig ekonomiskt utan att börja behöva tänka på alternativ. Men det är säkert en jäklig svår balansgång att uppnå. Jag tror NF försökte vandra den en gång med drama, men prissatte sig lite för lågt för att få det att gå hela vägen.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Sport kostar. Pengarna går inte till feta pampar på mediahusen. Det är i princip noll marginal på sporträttigheterna. Rättigheterna kostar multum, och går till stor del rakt till klubbarna. Produktionen är inte heller gratis kan jag meddela.

Det spelar ingen roll om det är mediabolagets marginal som är hög eller licensen till sporten som är hög. Vi som kunder kan bara klaga/agera på leverantörens pris/utbud så dom får ta smällen och i sin tur försöka få lägre pris på licensen till sporten.

Pengarna går ju b la till sjukt högt betalda spelare osv så det skulle såklart finnas utrymme att sänka kostnaden, men det sker ju bara om det tvingas fram.

Permalänk
Medlem

Hahaha ännu en påverkanskampanj. Det jag har lärt mig genom åren av alla försök är att tvärtom alltid är den bättre vägen.

Frågan är bara vilken maffia du sponsrar, den slippsklädda eller den med adidsbrallor.
Sen har jag noll intresse för sport och politiskt korrekta serier/filmer så jag antar att det inte rör mig ändå.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

En fråga. Om man kör IPTV, slipper man reklamavbrotten då?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Repriser hit och dit hundra gånger om är inte intressant.

Minns när man brukade kolla på Discovery Science och de vevade program som var 10-20 år gamla.

Ska man se sport så går matcher utspridda hit och dit. För en fotbollsmatch finns rättigheterna hos en kanal, för en annan match i en helt annan kanal. Ska du se en hel fotbollsturnering så flyttas rättigheterna igen, och oftast får du inte ens se alla matcher på samma ställe. Ska du sedan dessutom se ishockey så får du kanske vända dig någon annanstans igen. Varje gång du ska se en landskamp, ett klubblag eller en turnering så får man hoppa runt. Kan ju inte betala 1000-2000 kr/mån bara för att se på TV som är utspritt överallt.

Och som någon annan sa, är jag inte intresserad av 15 TV-kanaler med filmer och annat när allt jag ska se är en specifik turnering i idrott.

Sedan har de bindningstider och annat så när jag ska se något som varar i två veckor är jag inte intresserad av att betala i 3-12 månader heller.

De får helt enkelt börja sälja mer skräddarsytt innehåll. T.ex. köp NHL-säsongen 2024 så jag kan se alla dom matcherna och inget annat. Sälj Fotbolls-VM så jag får tillgång till alla matcher i turneringen. Osv.

Det här problemet de tjatar om är till mångt och mycket deras eget fel. Jag är liksom inte intresserad av att betala för ett kylskåp i 6 månader när allt jag vill ha är en ny spis på momangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Ja. Stjäl de entrecote på ICA också om de tycker priset är satt för högt för att ha råd att köpa den lagligt?

"Det är ditt fel att jag stjäl, du har satt för högt pris så jag måste."

Illegal strömning av idrott är visst en öm tå för många här. Jag är förvånad, vanligen brukar iaf 50-75% av kommentarerna uppvisa någon slags moralisk stake.

Det där är en liknelse som inte håller av flera anledningar.
Dels så är det så att om jag stjäl en entrecote så försvinner den från den ursprungliga ägaren till skillnad från en digital kopia där den ursprungliga ägaren faktiskt har kvar sitt original.
Dvs i fallet med en digital kopia så förlorar inte den "bestulne" något förutom möjligheten att ta betalt för den av mig.
Merparten av de som "fultittar" och merparten av de som tidigare laddade ned musik skulle aldrig stjäla en bil men det är så man framställer det. Och det är inte i närheten av samma sak rent moraliskt för den absoluta majoriteten.

Man körde med just den argumentationen kring piratnedladdningen av musik också och hävdade att varje nedladdad sång var en förlorad intäkt vilket inte är sant. Majoriteten av de nedladdade låtarna hade blivit oköpta i annat fall dvs det gjorde ingen skillnad för skivbolagen. Tvärtom så fanns det undersökningar som visade att försäljningen av CD skivor faktiskt ökade i takt med att piratnedladdningen ökade vilket då skulle kunna tala för att det var en del som laddade ned musik som sedan faktiskt köpte skivan.
Och det fanns också studier som visade att de som laddade ned mycket också köpte mycket musik på CD.
Så analogin håller inte alls i det avseendet.

I en del fall är det faktiskt så att ökad exponering (även om den sker i form av nedladdning) faktiskt ökar försäljningen. Det är för övrigt det som är tanken bakom reklam.

Den fallerar också pga att det är inte det det handlar om i tråden.
Det handlar om att för att kunna se exempelvis F1 så måste man först köpa ett dyrt grundabonnemang som är fullt av sådant du inte är intresserad av för att sedan lägga på ett rätt dyrt tilläggsabonnemang. Samma för fotboll, hockey etc i många fall.
Sedan är det frågan om att tjänsten upplevs som för dyr i förhållande till sitt värde.
Vilket förmodligen späds på av att man måste betala för en massa skit man inte är intresserad av för att kunna se det man är intresserad av.

Dvs det dom närmast gör är att säga att om du vill köpa ett kg fläskkotletter så måste du först köpa en oxfilé, en kyckling och 14 kg ingefära.

Skulle du själv köpa fläskkotletterna i det läget om du också måste betala för 14 kg ingefära som du vet att du inte alls är intresserad av.
Åtminstone jag hade sett mig om efter någon annan lösning för att få tag på fläskkotletter. Alternativt skippat fläskkotletterna helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Talat som någon som inte förstår affärer.

Affärer i en bransch som vill ha ensamrätt på att distribuera information som är lätt att sprida och som dessutom distribueras effektivare av icke legala tjänster.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Kom tillbaka när det inte kostar typ 2 000 kr/månad enbart för att ha alla tjänster. Jag kollar ingen nordisk TV, men förstår varför folk inte vill betala sjukt mycket för trettio-elva olika streaming-tjänster.

Jag vill gärna ha källa på den fakta Hasse har. Tvivlar inte på att det kan finnas en del överlappning med annan kriminalitet, men att det alltid gör det och att det är fakta™ tror jag icke.

Står med mycket svag grå text i videon vilka källorna är. Summan 1,25 miljarder är taget från mediavision.se kan inte hitta den specifika undersökningen på deras sida men det verkar vara ett företag som hjälper mediabranschen med statistik över hur man kan maximera inkomster.

Faktan att det går till kriminella är taget från Skatteverkets undersökning 2023 som till stora delar bygger på en annan undersökning 2019. I undersökningen framgår att branschen (mediaföretagen) kommit fram till att pengarna går till kriminella men också att misstankarna delvis kan styrkas via undersökning gjord av europol 2021.

Undersökningen finns på Skatteverkets hemsida.

https://skatteverket.se/download/18.7da1d2e118be03f8e4f69a/17...

Edit: alla som säljer iptv är kriminella enligt skatteverket då de inte skattar pengarna såklart, påståendet är alltså att det går till annan grövre organiserad kriminell verksamhet

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktoris:

Edit: alla som säljer iptv är kriminella enligt skatteverket då de inte skattar pengarna såklart, påståendet är alltså att det går till annan grövre organiserad kriminell verksamhet

Med andra ord är de som säljer i andra länder via kommersiella sidor som alibaba/aliexpress där du som köpare betalar svensk moms då alltså inte kriminella enligt skatteverket.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Med andra ord är de som säljer i andra länder via kommersiella sidor som alibaba/aliexpress där du som köpare betalar svensk moms då alltså inte kriminella enligt skatteverket.

Vart gränsen för ekobrott går vågar jag inte uttala mig om! 😅
Skämt åsido så tror jag inte att de som distribuerar alternativ-iptv begår brott är något som gemene man misstror då de trots allt snor sändningar och media från andra företag som äger materialet. Frågan är snarare om det är mediaföretagen själva som skjutit sig i fotet och sedan gråter ut om det eller om shitification är något som man bara ska acceptera och duktigt betala för deras tjänster.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk
Medlem

Jag hade varit sjukt nöjd om jag kunde ha ett abb med bara viasat sport kanalerna, det är endast F1 och MotoGP och till viss mån indycar som är intressant resten av skräpet vill jag inte ha och därför betalar jag dom pengarna direkt till F1/MotoGP och kör genom deras appar.

Permalänk
Medlem

Eller så går de samman och gör en komplett tjänst för en vettig peng i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Vad kostar det för Viasat då? Jämfört med Netflix årliga budget?
Amazon Prime köpte nu Champions League rättigheter för US$1.8 billion och hur mycket kostar det att ha Amazon Prime för kolla på matcherna?

Vad har Netflix årliga budget med det att göra? Netflix är ett världsomspännade företag, Allente, som äger det som var Visat, har kunder i Danmark, Sverige, Norge, och Finland.

Amazon köpte rättigheter till 17 eller 20 matcher i Storbritannien per år, för sex miljarder per år. De har förtur till att välja en av tisdagsmatcherna.

Så någonstans mellan 300 miljoner och 350 miljoner per match.

Standardpriset på Amazon Prime i Storbritannien är 100kr/månad, Så de behöver 5 miljoner årskunder för att bara täcka den kostnaden. (Och kostnaden för Amazon Prime skall ju även gå till en massa annat.)

Du kommer förövrigt inte kunna se på dessa med svenska Amazon prime, då de inte har köpt rättigheter för Sverige.

Kan också vara värt att nämna att priset för CL i Storbritannien gick upp med 20% jämför med det föregående kontraktet.

Och slutligen, Amazons huvudintäkter är inte från att sända video, mycket möjligt att de ser det hela som ett sätt att få nya kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Eller så går de samman och gör en komplett tjänst för en vettig peng i stället.

Fast den grejen kommer inte att hända. Åtminstone inte i form av en enda månadsavgift där allt ingår utan begränsningar.

Spotify funkar för musik då man lyssnar på låtar många gånger under årens lopp. Artister får måhända på tok för lite betalt men musiken fortsätter att generera inkomster många gånger.

Tv-serier är färskvara där nya premium-serier har stort värde. Samma sak med sportevenemang i än högre grad.

Det kommer aldrig bli så att vi kommer betala 299:- för allvideofy där nya avsnitt av premium-serier ploppar upp varje vecka.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad har Netflix årliga budget med det att göra? Netflix är ett världsomspännade företag, Allente, som äger det som var Visat, har kunder i Danmark, Sverige, Norge, och Finland.

Amazon köpte rättigheter till 17 eller 20 matcher i Storbritannien per år, för sex miljarder per år. De har förtur till att välja en av tisdagsmatcherna.

Så någonstans mellan 300 miljoner och 350 miljoner per match.

Standardpriset på Amazon Prime i Storbritannien är 100kr/månad, Så de behöver 5 miljoner årskunder för att bara täcka den kostnaden. (Och kostnaden för Amazon Prime skall ju även gå till en massa annat.)

Du kommer förövrigt inte kunna se på dessa med svenska Amazon prime, då de inte har köpt rättigheter för Sverige.

Kan också vara värt att nämna att priset för CL i Storbritannien gick upp med 20% jämför med det föregående kontraktet.

Och slutligen, Amazons huvudintäkter är inte från att sända video, mycket möjligt att de ser det hela som ett sätt att få nya kunder.

Prime är ju lite speciellt då man också pushar folk att handla mer på amazon när man får "gratis" express frakt. Så man kan nog acceptera en förlust i videotjänsten då det vägs upp av att man handlar mer skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Givet att det priset inte även inkluderar din internetuppkoppling, lät det inte som någon vidare bra deal. https://www.telia.se/produkt/tv-paket-max ger det du vill ha, så när som på att du får HBO Max istället för Showtime, för ett mycket lägre pris. Så om du shoppar runt bland olika leverantörer torde det finnas något som passar dig till ett bättre pris.

Nej priset inkluderar inte internet utan varit ett parabolabonnemang som skrivits om med jämna mellanrum senast två år sedan men nu efter utgångstiden kostar det 558kr/månad.

Skrivet av Lyrre:

@Pincett
Samma hemma, frugan vill se alltså 😁
Jag har tele2, de tar 219:- i månaden för samma paket.
Sedan får man ringa en gång om året och hota att lämna för att få kampanjpris ett år till. 😂

Ringde precis och sa upp abonnemanget, blir inget mer där. Får hitta en lösning där det finns bättre grönbete.

Permalänk
Medlem

Det har säkert redan nämnts men antalet iptv abonnemang av ej godkända leverantörer kommer ju öka efter en sådan här kampanj. Fler får reda på att de kan få allt dom har nu plus massor annat för en bråkdel av vad de betalar nu.

Permalänk

Helt sjukt, 1 av 5 har alltså olaglig IPTV? Hur skaffar man det?

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Helt sjukt, 1 av 5 har alltså olaglig IPTV? Hur skaffar man det?

Snyggt försök "Staten".

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Du skulle aldrig ladda ner en bil"

"Don't copy that floppy"

Grejen om att ladda ner en bil är däremot fabricerad. I originalet var det "You wouldn't steal a car".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

"Om jag tycker det är för dyrt så har jag rätt att piratkonsumera."

Vi betalar trots allt en privatkopieringsavgift på allt som innehåller lagring då bolagen tar för givet att vi redan kopierar. Så tekniskt sett har vi redan "betalat".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.