Veckans fråga: Vad är viktigast när du köper SSD?

Permalänk
Medlem

Konsekvent prestanda som inte trillar av och därmed ned till 1% av diskens maximala hastighet.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det finns även SSD i 2.5"-format med SATA såväl som NVMe.

Sedan finns det ju regelrätta PCIe-kort också för den delen...

Jag har aldrig ens hört talas om en SSD i 2.5" format med NVME, och jag ser inte hur det skulle fungera.

Permalänk
Medlem

1. Driftssäkerhet, väljer tillverkare med lägst failrate.
2. Inga suspekta minnestekniker associerade till datafel eller förkortande livslängd.
3. Rimligt pris per GB.
4. Hastighet, men spelar ingen roll riktigt för mig om det är 3000mb/s eller 7000mb/s, och jag behöver definitivt inte snabbare än så.

Permalänk
Medlem

Märkligt att storlek inte fanns som alternativ.

För min del är storleken och priset det primära, sedan kommer tillförligtlighet och livslängd. Hastigheten är inte särskilt relevant, de allra flesta är snabba nog för mina behov.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jag har aldrig ens hört talas om en SSD i 2.5" format med NVME, och jag ser inte hur det skulle fungera.

Typiskt då med kablage/bakplan med U.2/U.3-kontakt. Vanligt framförallt i servervärlden, M.2 och vanligt PCIe är ju generellt inte särskilt hotswap-vänligt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

DRAM-cache känns som givet om jag ska köpa en NVME-disk. Annars kan jag lika gärna köpa en SATA-disk.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

1) Tillförlitlighet!
------------------
2) Hastighet
3) Pris

Permalänk
Hedersmedlem

Stabilitet och livslängd.

Avstår gärna från enheter som har drabbats av marknadsavdelningens designförslag.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Förväntad livslängd, garanti, storlek, pris. Hastighet är inte viktigt då dagens NVMe är långt mycket snabbare än vad som behövs när man som jag bara använder datorn till att spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jag har aldrig ens hört talas om en SSD i 2.5" format med NVME, och jag ser inte hur det skulle fungera.

u.2 och liknande, vet att kioxia har en drös som LTT visat på sin kanal

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Finns många faktorer, och de är beroende av vad den ska användas till.

Men de saker jag kollar på:

  • storlek

  • dram cache

  • slc cache

  • hastighet när cache är fylld

  • livslängd (TBW)

  • gränssnitt

  • bandbredd

  • pålitligt märke

Väljer sen det som passar bäst in gällande krav och budget.

Sen är jag nog lite skadad av server värden, se hellre en jämn prestanda över hela disken än flashiga siffror medans den skriver till dram/slc cache.

Permalänk
Medlem

Hastighet

Förväntad livslängd

Pris

Varumärke (Samsung)

Permalänk

Inga krav alls. Har aldrig märkt någon skillnad.

Permalänk
Medlem

(jag kör i huvudsak SATA)

Pris (om man nu kan kalla det en egenskap)

Lagringsutrymmet (man får ju köpa en tillräckligt stor)
TLC (mlc är ju unobtainium för dödliga, åtminstone om man köper nytt - har ett par begagnade Intel med mlc och ett par mindre IDE -Transcend med mlc)

Power loss protection inbillar jag mig är bra. Så har det på system-ssd för min MacOS & Windows 11-dator. även SSDn till Fusion Drive har power loss protection. Eller vad det nu kallas.

Dram är väl trevligt, det har de flesta av mina, men inte alla. Tror det blivit lite mindre viktigt.

Kör ju sata så hastigheten är ofta max vad sata klarar. Däremot har jag ett par qlc-ssd på ca 500gb som är långsamma när deras cache är fylld. Det är störigt. Samsung 8TB SSD har iofs qlc, men har så stor cache att man typ kan kopiera en blu-ray-ISO utan att slå i taket så den upplever jag som ok ändå.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Varumärke (Samsung)

Ja, lite så känner jag faktiskt, tyvärr.

Hade för ett par år sedan vaggat in mig själv i något slags falsk känsla av att åtminstone de välkända märkena rimligen har ordning på sina grejer nuförtiden och köpte lite olika enheter som ansågs bra, men fick ett särdeles bryskt uppvaknande med en recensionsmässigt generellt lovordad enhet (WD SN850) efter att den varit i drift ett tag.

Har efter det läst en hel del om vad andra skriver också och det verkar vara *väldigt* varierande hur bra olika enheter faktiskt fungerar *över tid*, och iom att sådant inte testas i nämnvärd utsträckning verkar det ju lämna dörren vidöppen för att tillverkare inte ska bry sig öht.

Jag studsade efter detta tillbaka till att ha Samsung som ett mer tydligt förstahandsval igen (gäller mest att hitta rätt pris), i princip bara positiva erfarenheter utöver specifikt när de klantade till första generationens TLC-enheter i 840-serien (på liknande sätt som en del andra fortfarande verkar klanta sig än idag).

Kingstons lite mer påkostade enheter (exvis KC3000) har jag också haft helt okej resultat med, men de har ju ett väldigt varierande sortiment. De känns svåra att säga något generellt utlåtande om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Min ordning

1. Bra betyg i tester och recensioner
2. Hastighet vs Pris
3. Förväntad livslängd
4. Varumärke / Design

En SSD måste vara snabb, stabil och sval. Lägger vikt med tidigare SSD att de "smälter" samman i bygget och är stabila. M.2 diskar syns iof inte, men känns bra att ha samma märke än blanda. Jag brukar oftast köra Samsung men har även en Kingston M.2 disk i min nuvarande burk, men nästa blir nog troligtvis en Samsung.

Ibland har man tur att det är kampanj på just den disk man tänk köpa

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, lite så känner jag faktiskt, tyvärr.

Hade för ett par år sedan vaggat in mig själv i något slags falsk känsla av att åtminstone de välkända märkena rimligen har ordning på sina grejer nuförtiden och köpte lite olika enheter som ansågs bra, men fick ett särdeles bryskt uppvaknande med en recensionsmässigt generellt lovordad enhet (WD SN850) efter att den varit i drift ett tag.

Har efter det läst en hel del om vad andra skriver också och det verkar vara *väldigt* varierande hur bra olika enheter faktiskt fungerar *över tid*, och iom att sådant inte testas i nämnvärd utsträckning verkar det ju lämna dörren vidöppen för att tillverkare inte ska bry sig öht.

Jag studsade efter detta tillbaka till att ha Samsung som ett mer tydligt förstahandsval igen (gäller mest att hitta rätt pris), i princip bara positiva erfarenheter utöver specifikt när de klantade till första generationens TLC-enheter i 840-serien (på liknande sätt som en del andra fortfarande verkar klanta sig än idag).

Kingstons lite mer påkostade enheter (exvis KC3000) har jag också haft helt okej resultat med, men de har ju ett väldigt varierande sortiment. De känns svåra att säga något generellt utlåtande om.

samsung fuckade dock upp både 980 och 990 om jag inte minns fel

obs! har många samsung-diskar personligen, vill bara påpeka att de är långt ifrån felfria

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

samsung fuckade dock upp både 980 och 990 om jag inte minns fel

obs! har många samsung-diskar personligen, vill bara påpeka att de är långt ifrån felfria

Sant, man ska inte tro att Samsung är fläckfria.

MEN det är dock skillnad på fel och fel. Felen du pratar om har iaf efter om och men erkänts och fixats, vilket verkar vara långt bättre än "medel".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag kör både en 970 EVO Plus samt en 980 Pro. Innan dess hade jag 870 Evo SSD. Varit väldigt nöjd med diskarna från Samsung. Känns som de håller bra kvalitet och är riktigt snabba. Aldrig varit något strul.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Som ofta blir det ett bestämt "Det beror på".
När det gäller systemdisken betalar jag gärna lite extra för bra prestanda och pålitlighet.

Generellt brukar jag dock gå in på Prisjakt och sortera på Pris/GB och ta den billigaste. Skriver väldigt lite till mina SSD:s och jag använder dem inte till lagring av något viktigt, så QLC gör mig inget.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Utöver pris, livslängd/hållbarhet, hastighet och oberoende testresultat så klickade jag i "annat".

Med det menar jag strömförbrukning och värmeutveckling. Folk har laptops nuförti'n.

Permalänk
Medlem

Fanns inget alternativ för det jag tänker mest på när jag handlar SSD och det är stabilitet.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

För OS-disk :
1. Vilken version av disken har hyffsat mycket dram cache. Så gärna minst 2 GB cache, eller mer för att så länge som det går slippa slowdowns. Så i samsungs fall 2 TB brukar ha 2 GB cache, 4 TB hade 4 GB, 512 GB har 512 MB. (indirekt blir det storleken och desto större desto bättre ) Så att tillverkaren tillhandahåller en stor nog disk till m.2 är alltid bra, med stor cache.

2. Bandbredd

3. Pris

För speldisk är det samma fast då är priset högre eller högst på skalan.

Permalänk
Medlem

När jag valde SSD för par veckor sen var det viktigt det var bra SSD och en som faktiskt hade cache. Så blev en 870 evo, dock låg inte prestandan där som jag förväntade mig (borde ha legat på 550) men ligger på runt 400 i stället.

Jag hade gärna skaffat en MLC, men nu finns ju bara den sämre TLC som behöver en cache för att få någon form av prestanda och det hjälper ju bara till den är full. Har inte moderkort med M2 stöd och märkt vanliga SSD är väldigt svårt att få till vettigt pris.

Kingston har inte något gått omdöme från mig efter deras byte av kontroller till en sämre. Har svårt för SSDD tillverkare över lag, går inte lita på man får rätt disk och värre är det när man väljer en leverantör som inte gör allt "inhouse" eller åt åtminstone inom sin egen koncern.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

samsung fuckade dock upp både 980 och 990 om jag inte minns fel

obs! har många samsung-diskar personligen, vill bara påpeka att de är långt ifrån felfria

Ja, men andra har gjort betydligt grövre fel. Även om kvaliteten inte är samma som med 830 och även 840 pro var. Kör Samsung och en intel disk.

Dock är ju Intel inte med i matchen längre :/ är ju enligt mig ingen sund konkurrens på SSD marknaden, är väll bara Samsung som kan och plockar ihop sina själv? Kingston t.ex har ju ihopbygge och olika versioner kan prestera olika. Resten av märkena försöker slå sig in på priset inte kvalité.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja, men andra har gjort betydligt grövre fel. Även om kvaliteten inte är samma som med 830 och även 840 pro var. Kör Samsung och en intel disk.

Dock är ju Intel inte med i matchen längre :/ är ju enligt mig ingen sund konkurrens på SSD marknaden, är väll bara Samsung som kan och plockar ihop sina själv? Kingston t.ex har ju ihopbygge och olika versioner kan prestera olika. Resten av märkena försöker slå sig in på priset inte kvalité.

De finns inte under Intels namn. Men https://www.solidigm.com/ är i mångt och mycket Intels gamla ssd division. En del av deras datacenter diskar är tillochmed i samma skal.

Permalänk

Första jag kollar på är ifall det är MLC eller inte.

Permalänk
Medlem

garantitid i år är viktigast!!

Permalänk
Medlem

saknar också stora ssds till bra pris...att skriva om (data refresh) på mina 2st 12 tb hdds tar flera dagar....

Permalänk
Medlem

Garanti, recensioner, kvalitet, storlek, prestanda, pris, i den ordningen.