Färre IT-jobb på distans gör att fler slutar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Har du inget liv utanför jobbet?

Jag sparar timmar varje dag i pendlande, blir mer utvilad och med tid att fixa saker gjorda hemma vilket ger mig mer tid till sambo, vänner, hobbys.

Win win win

Tricket är att hitta ett vettigt jobb med vettigt pendlingsavstånd. Jag har en kvart med bilen till jobbet, lätt värt 30min per dag för att få jobba på plats med både kollegor och produkten.

Men nu är jag inte datanisse, jobbar med mekkonstruktion på ett företag som har tillverkning inhouse.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Dags att rensa upp bland allt mygel med hemarbete. Många som gör allt annat än att jobba på sin då kallade arbetstid. Handla träna hämta barnen mm.. inte konstigt mycket är dyrt när anställda i företag/kommun/ inte gör rätt för sig . Onödiga personalen kostnaden. Mygel på hög nivå.. värsta är att folk skryter helt öppet om det..

Har många kolleger som låter så på jobbet. Dom är som regel inne varje dag och sitter å fikar konstant och pratar om hur allt är västerns fel😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Finna väl för och nackdelar men båda alternativen. Så länge som företagen själva får bestämma så har jag ingen speciell åsikt i frågan.

Ja precis så. Företagen bestämmer hur de vill att arbetet ska bedrivas och de anställda väljer vilka företag de vill jobba på. Precis som de anställda kan behöva byta jobb om de inte trivs med företaget så kan företaget byta ut personalen om de inte trivs med sina anställda. Precis så som det borde vara.

Permalänk
Medlem

Helt omöjligt o få nått gjort på kontoret, folk bara står i dörren hela jävla tiden, förväntas att man ska gå igenom hela området för o hjälpa dom med något o det tar 20 min att bara gå. Psykiskt ohälsosamt imo att o ruttna på plats. bli bortdragen från de man håller på med konstant o sen försöka stressa och hinna få de "riktiga" jobbet gjort när man kommer tillbaka. Enda man tänker på är dagen över snart. Nejtack.

Började med distans arbete lååångt före covid, Sen bytte jag jobb där vi sa jag kör 100% distans precis före covid slog till.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Spelar egentligen ingen roll vad gamla insnöade gubbar på SweClockers tycker när forskningen är rätt tydlig med att hemarbete är mer effektivt än att jobba på kontoret.

https://www.dustin.se/solutions/kunskapsbanken/archive/91-pro...

https://alltomarbetsmiljo.se/nyheter/akademiker-far-mer-gjort...

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/stor-studie-visar-hemmajob...

https://www.forskning.se/2023/03/06/manga-far-mer-gjort-vid-d...

Permalänk
Medlem

Innan corona så svor folk att distansarbete helt enkelt inte fungerar. Sedan hade vi två-ish år med i stort sett 100% distans på många kontor, utan några som helst problem. Trots det så försöker folk ändå påstå att distansarbete inte fungerar. Helt otroligt och tröttsamt...

Själv så är det otroligt viktigt för mig, och kommer aldrig gå tillbaka till kontoret som förut. En dag/vecka max.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Innan corona så svor folk att distansarbete helt enkelt inte fungerar. Sedan hade vi två-ish år med i stort sett 100% distans på många kontor, utan några som helst problem. Trots det så försöker folk ändå påstå att distansarbete inte fungerar. Helt otroligt och tröttsamt...

Själv så är det otroligt viktigt för mig, och kommer aldrig gå tillbaka till kontoret som förut. En dag/vecka max.

Utan några som helst problem skulle jag starkt sätta mig emot då det inneburit en smärre katastrof på många håll hos oss. Det är nog inte för skojs skull som bolagen forcerar tillbaka medarbetare.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Sparar tre timmar restid när jag arbetar hemifrån, så att återgå till att arbeta på kontoret varje dag lär och kommer aldrig funka för mig. Kan inte förstå hur jag stod ut med det innan pandemin.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Dom som bara jobbar på distans kan lika gärna bytas ut mot AI.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

På kontoret så blir det typ 2 timmars frukost på morgonen med diverse löst snack som inte direkt bara har med jobbet att göra. Sen tar många rejäla luncher på uppemot 2 timmar inkl. efterföljande fikapaus på kontoret men redovisar bara 30-60 minuters lunch. Så att påstå att folk är effektivare på kontoret är ju bara ren bullshit... Synd att man blivit intvingad 3 dagar i veckan. Så mycket effektivare och lugnare och trivsammare att jobba hemifrån.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Jobbar primärt hemifrån nu och sparar 3 timmar varje dag på att inte pendla till och från kontoret och är en mycket gladare person och mindre trött, hinner med mer i både jobbet och privatlivet så för mig har det varit win win att få fortsätta jobba hemma efter pandemin.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

På kontoret så blir det typ 2 timmars frukost på morgonen med diverse löst snack som inte direkt bara har med jobbet att göra. Sen tar många rejäla luncher på uppemot 2 timmar inkl. efterföljande fikapaus på kontoret men redovisar bara 30-60 minuters lunch. Så att påstå att folk är effektivare på kontoret är ju bara ren bullshit... Synd att man blivit intvingad 3 dagar i veckan. Så mycket effektivare och lugnare och trivsammare att jobba hemifrån.

Om man tar 2h frukost och 2h lunch så är man rätt oseriös. Och det lär inte förbättras bara för man är hemma då det istället blir sovmorgon och tidig "hemgång". Har man dålig arbetsmoral så kommer den fortsätta oavsett vart du är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Dom som bara jobbar på distans kan lika gärna bytas ut mot AI.

Javisst ersätt du en senior utvecklare med en ai och berätta hur det har gått sen.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Jobbat hemma sedan 2019 i princip och vart inne på kontoret för den sociala delen... De dagarna vart inte alls produktiva men extremt skönt för psyket... De är en fröjd att kunna jobba hemifrån men underskatta inte den sociala kontakten man får av att vara inne på kontoret.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Innan corona så svor folk att distansarbete helt enkelt inte fungerar. Sedan hade vi två-ish år med i stort sett 100% distans på många kontor, utan några som helst problem. Trots det så försöker folk ändå påstå att distansarbete inte fungerar. Helt otroligt och tröttsamt...

Själv så är det otroligt viktigt för mig, och kommer aldrig gå tillbaka till kontoret som förut. En dag/vecka max.

Det handlar till stor del av skattetekniskt skäl och att middle managers skall känna sig behövda.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Jag känner en busschaufför som jobbat hemifrån de senaste 5 åren. Helt underbart tycker han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Folk har blivit för bekväma och lata helt klart idag.

Folk har alltid varit det. Annars hade vi aldrig uppfunnit hjulet utan gått överallt.

Jobba hemifrån om man har jobb där det går är bättre för du sparar pengar och tid på transport till jobbet. Samtidigt som det är bra för miljön. Speciellt om man bor 5 mil från jobbet som jag.

Jag utbildar mig dock till något där jag inte kan jobba hemifrån. Inte för att jag inte vill jobba hemifrån men för det är bättre betalt än kundservice jag jobbar med sedan många år tillbaka och för att AI inte kan ersätta praktiskt arbete med maskiner någon gång närmaste framtiden. Kör dröja flera årtionde innan robotar åker runt och lagar maskiner hos folk och industrier.

Jobbar hemifrån i 3 år nu och sparar mycket tid från att pendla som annars blir 2 timmar om dagen och får se familjen mer mot när man är borta hela dagarna.

Om man är lat för man inte vill spendera 10 timmar i veckan med att pendla så är jag lat. Men som sagt. Kommer tyvärr behöva sluta jobba hemma när jag byter jobb.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Treant:

Innan corona så svor folk att distansarbete helt enkelt inte fungerar. Sedan hade vi två-ish år med i stort sett 100% distans på många kontor, utan några som helst problem. Trots det så försöker folk ändå påstå att distansarbete inte fungerar. Helt otroligt och tröttsamt...

Själv så är det otroligt viktigt för mig, och kommer aldrig gå tillbaka till kontoret som förut. En dag/vecka max.

Du måste förstå att det finns folk som har betalat långt över 5 miljoner 1:a på 18 kvm mitt i storstaden. Det är dyrt, men de sover så gott om nätterna när de drömmer om vilka problem dens kollegor har varenda dag att ta sig till och från jobbet.
Och nu helt plötsligt så kan folk bo ute på landet, kanske ett helt grant nyrenoverat hus för 2 miljoner och jobba hemifrån utan detta strul att ta sig till och från jobbet.

*edit*
Jag är lite ironisk men jag ser ett samband mellan hur enkelt folk har att ta sig till och från jobbet och hur mycket de är emot att vissa vill jobba mycket hemifrån. Dessutom har många ståplats hela vägen till jobbet, det är inte en chans att kunna jobba då.

Permalänk
Medlem

Folk slappar minst lika mycket på kontoret men där är det socialt accepterat

Folk som inte tror på distansarbete för att de tror att folk slappar mesta delen av tiden är precis den gruppen som gör det på kontoret. De tror att man automatiskt blir produktiv när man är på ett kontor och att det möjliggör så mycket samarbeten. Står och snackar skit vid kaffemaskinen en kvart för "det är ju så trevligt att träffa folk fysiskt".
BS!

Jag är ansvarig för ett par utvecklingsteam och de är betydligt mer produktiva sedan vi införde distansarbete så jag som chef är överlycklig. Skulle absolut inte tvinga på dem något jäkla kontorskrav för att någon sate är ensam och inte kan "jobba" utan kaffesnack.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du måste förstå att det finns folk som har betalat långt över 5 miljoner för en 1:a på 18 kvm för att bo centralt. Det är dyrt, men de sover så gott om nätterna när de drömmer om vilka problem dens kollegor har varenda dag att ta sig till och från jobbet.
Och nu helt plötsligt så kan folk bo ute på landet, kanske ett helt grant nyrenoverat hus för 2 miljoner och jobba hemifrån utan detta strul att ta sig till och från jobbet.

Haha. Stackars dem. Jag skulle gärna köpt något i stan och kunna bo kvar där istället för behöva flytta till ort med 5000 invånare 5 mil bort från Linköping för att ha råd med något stort nog för att ha flera barn. De har det bra nog ändå i stan med nära till affärer och nöjen. Är ofta man saknar bo i ”civilisationen” men frugan sa vi behövde hus och vi hade inte i närheten råd med det ens i utkanten av stan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag förstår arbetsgivare, för många myglar. Nytänkande o kreativitet går också ner enligt många undersökningar (men produktivitet går upp).

Samtidigt så förstår jag arbetstagare också. Det är underbart för livspusslet att kunna jobba hemifrån lite då o då.

Jag hoppas lösningen blir att arbetsgivaren blir bättre på att dela ut uppgifter som går att mäta på distans. Kan de mäta vad du gör så spelar det ju ingen roll var du gör det nånstans. (Men hur mäter man kreativitet?)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Jag hoppas lösningen blir att arbetsgivaren blir bättre på att dela ut uppgifter som går att mäta på distans. Kan de mäta vad du gör så spelar det ju ingen roll var du gör det nånstans. (Men hur mäter man kreativitet?)

Många många jobbar emot kunder. Kunderna får betala räkning för vad man gör. Där kunderna direkt säger till om man underpresterar. Det är alltså superlätt att mäta det.

Det enda är att de som jobbar hemifrån har ofta lättare att slippa ifrån viss administrativa saker. Men företaget får väga upp för dessa. Jag pratar om saker som någon kommer på besök, nyanställda som vill veta var saker finns etc. Det finns rätt så mycket sådant. Och det blir lätt att den som är 100% på kontoret får 100% av alla dessa småsaker som inte syns att den gör i tidrapporteringen.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som företagssäljare och reser ganska mycket men utgår hemifrån, hemarbetet har inte med pandemin att göra utan vi har det så eftersom vi ofta är ganska små regionala team och det lönar sig inte att ha kontor. Om jag inte inte reste och hade mina kundbesök hade jag nog blivit lite knäpp av att bara sitta hemma men jag trivs med upplägget som jag har nu. Jag har också ett väldigt fritt arbete där så länge jag når mina mål kan jag lägga upp mina dagar lite som jag känner för det.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Folk som inte tror på distansarbete för att de tror att folk slappar mesta delen av tiden är precis den gruppen som gör det på kontoret. De tror att man automatiskt blir produktiv när man är på ett kontor och att det möjliggör så mycket samarbeten. Står och snackar skit vid kaffemaskinen en kvart för "det är ju så trevligt att träffa folk fysiskt".
BS!

Jag är ansvarig för ett par utvecklingsteam och de är betydligt mer produktiva sedan vi införde distansarbete så jag som chef är överlycklig. Skulle absolut inte tvinga på dem något jäkla kontorskrav för att någon sate är ensam och inte kan "jobba" utan kaffesnack.

Japp, precis så minns jag det med. Alla skulle på ’klätterlunch’ eller spela pingis och fika både för och eftermiddag, sen snacka 15 minuter före och efter varje möte, knacka axel och ställa ’en snabb fråga bara’, eller för den delen skapa nya möten för att de såg ens ansikte… tror inte jag jobbade effektivt mer än 3 timmar på plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Japp, precis så minns jag det med. Alla skulle på ’klätterlunch’ eller spela pingis och fika både för och eftermiddag, sen snacka 15 minuter före och efter varje möte, knacka axel och ställa ’en snabb fråga bara’, eller för den delen skapa nya möten för att de såg ens ansikte… tror inte jag jobbade effektivt mer än 3 timmar på plats

Det har ju inte direkt något med varken distansarbete eller arbetsplatsen att göra. Folk jobbade helt enkelt inte som dom skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag förstår arbetsgivare, för många myglar. Nytänkande o kreativitet går också ner enligt många undersökningar (men produktivitet går upp).

Samtidigt så förstår jag arbetstagare också. Det är underbart för livspusslet att kunna jobba hemifrån lite då o då.

Jag hoppas lösningen blir att arbetsgivaren blir bättre på att dela ut uppgifter som går att mäta på distans. Kan de mäta vad du gör så spelar det ju ingen roll var du gör det nånstans. (Men hur mäter man kreativitet?)

Du får ju gärna redovisa när du säger att många undersökningar stödjer din poäng annars blir det ju inte mer trovärdigt än "trust me bro.."

Permalänk
Medlem

Jag tycker folk överlag har en lite udda syn på hemarbete.
Visst man sparar tid på att åka till och frpn jobbet och här spelar ju så klart avstånd till arbetsplatsen roll (som man i många fall inte kan kontrollera). Det är smidigt att köra en egen dag då man verkligen måste få klar en sak som man HELT ENSAM hanterar.

Det jag inte tycker är ok är att folk ofta resonerar i stil med "jobbar jag hemma kan jag ta tvätten samtidigt". Fast det är ju egentligen att tumma på reglerna. Har du tillräckligt med tid att sköta tvätten fast du är instämplad så är ju något lite knasigt?

Nu kommer någon säga att jag hade ju rast och då får jag ju göra vad jag vill. Visst men det finns två bristet i de påståendet.
Det första är att arbetsmiljön ofta blir lidande. Att sitta och snacka lite skit med kollegorna over en kopp kaffe ger både en paus från arbetet och skapar bra miljö på arbetsplatsen.

Men den viktigaste faktorn är att börjar man med tvätten så har man ju inte en paus. Tänk på det, familjen har semester men du har haft fullt upp och känner att du behöver ta en paus.
-Älskligt jag tar en liten paus med en kopp kaffe.
-Jaha, behöver du en paus? Då kan du ju ta tvätten!

Nu är ju alla olika men ser man till hela arbetsplatsen/avdelningen så går ju nästan allt sämre av att alla sitter på olika platser 100% av tiden. Knacka bordsgrannen på axeln och fråga om lösenordet till server X tar 5 sekunder. När alla sitter på distans så ska man kolla kalendern, ringa upp, boka teamsmöte, vänta på att "de bara ska bli klara med tvätten" osv osv.

Nu kommer nästa med ett svar i stil med att "men jag blev avbruten med lösenordsfrågan och tappade fokus och hela dagen blev förstörd". Det finns säkert fall där detta kan stämma men jag personligen tror att de fall då man behöver den typen av fokus konsant så har man andra rutiner. Sen kan man säga till sin kollega på ett trevligt sätt i stil med, vänta en stund jag sitter fast med en sak och jag säger till så fort jag kan.

Kontentan är att distansarbete underlättar en del och det kan vara bra att möjligheten finns men arbetsplatsen som helhet blir lidande. Sen är folk för inlåsta i sina hem bakom sina skärmar ändå. Företagen är ju inte dumma heller. Om de tjänat mer pengar på att folk jobbade hemma så hade det ju snarare varit ett krav. Eftersom det inte är det utan tvärt om så har de nog kommit fram till att majoriteten drar en fuling för egen vinning snarare än presterar bättre.

Edit: Viktig edit!
För många blev det problem under pandemin när man på vissa ställen blev tvungen att jobba hemmifrån, då gränsen mellan jobb och fritid suddades ut. Till slut blev det som så att man var på jobbet hela dygnet då man jobbade hemmifrån. Detta i sig är ju ett väldigt problem.

Permalänk
Skrivet av zogez:

Dags att rensa upp bland allt mygel med hemarbete. Många som gör allt annat än att jobba på sin då kallade arbetstid. Handla träna hämta barnen mm.. inte konstigt mycket är dyrt när anställda i företag/kommun/ inte gör rätt för sig . Onödiga personalen kostnaden. Mygel på hög nivå.. värsta är att folk skryter helt öppet om det..

Du menar att folk jobbar intensivt på kontoret? Får man jobbet gjort spelar så går det inte klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det har ju inte direkt något med varken distansarbete eller arbetsplatsen att göra. Folk jobbade helt enkelt inte som dom skulle.

Jag köper absolut att det är att folk inte jobbade, men med distansarbete kan i alla fall jag jobba mer ostört och med verktyg som teams kan man skriva sin fråga och antingen snabbt få svar eller vänta tills de har tid att svara utan att störa

Dock finns det tappade människor som bara skriver ’hej! Kan jag ställa en fråga?’… då blir man ju lite osäker om det ekar innanför pannbenet

Permalänk
Medlem

Jag säger som förut, allt hänger på vad för typ av tjänst man har. Blir jobben utförda, dvs, med tillfredställande resultat, utan krångel så för all del, go go distans!
Detta passar inte alla dock, en del personer behöver mer styrning och övervakning av chef eller andra stödfunktioner.
Väldigt viktigt alltså vem som har tjänsten och vad det är för tjänst.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)