Färre IT-jobb på distans gör att fler slutar

Permalänk
Medlem

Jag har inte jobbat en dag på kontoret sedan pandemin startade. Faktum är att vi inte ens har ett kontor längre.

Jag trivs väldigt bra med det. Jag har inga problem överhuvudtaget med jobbdisciplin hemifrån heller. Snarare tvärtom.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Japp, precis så minns jag det med. Alla skulle på ’klätterlunch’ eller spela pingis och fika både för och eftermiddag, sen snacka 15 minuter före och efter varje möte, knacka axel och ställa ’en snabb fråga bara’, eller för den delen skapa nya möten för att de såg ens ansikte… tror inte jag jobbade effektivt mer än 3 timmar på plats

Så du jobbar 3 timmar/dag, skyller det på dina kollegor, och nu när du jobbar hemma, ska vi gissa att du har en produktivitetsökning på ca. 30-40%, så du jobbar halvtid och hyllar hur effektiv du är?!

Skrivet av Flipper:

Skillnaden på vår mentala hälsa (och fysiska hälsa pga träning) efter distansarbete och innan är som natt och dag.

Nu ska ni bara ta hand om era barn själva också så är omvandlingen total!

För jag kan inte se annat än att det är den naturliga förlängningen på det här.
Allt det ni hyllar med att arbeta hemifrån måste gälla även den biten.

Ni behöver inte "pendla barnen", ni behöver inte ta hänsyn till deras "kollegor" (dagis/fritids/skola) osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så du jobbar 3 timmar/dag, skyller det på dina kollegor, och nu när du jobbar hemma, ska vi gissa att du har en produktivitetsökning på ca. 30-40%, så du jobbar halvtid och hyllar hur effektiv du är?!

Nu ska ni bara ta hand om era barn själva också så är omvandlingen total!

För jag kan inte se annat än att det är den naturliga förlängningen på det här.
Allt det ni hyllar med att arbeta hemifrån måste gälla även den biten.

Ni behöver inte "pendla barnen", ni behöver inte ta hänsyn till deras "kollegor" (dagis/fritids/skola) osv.

Inte helt dum ide faktiskt.

Varför ska allt fortsätta vara på ett visst sätt när förutsättningarna förändras?

Ta ett steg tillbaka och betrakta samhället idag. Vi har centraliserat saker på en handfull platser när vi har "oändligt" med plats.
Allt ska hända på samma jämförelsevis mikroskopiska yta.
Alla ska jobba och bo på samma ställe vilket leder till svindyra bostäder och behov av pendling.
Folk sitter i bilköer timvis för att allt detta också ska ske under samma 8 timmar.

Varför?

Allt medan en väldigt stor andel av dagens jobb i stort sett sker vid en dator.

Permalänk
Medlem

jag har vissa arbetsuppgifter som måste ske på kontoret men utöver dem så kan jag fritt jobba hemma men vi är bara 3 pers i mitt team och vi sitter i ett ganska stort rum själva och får inte prata med någon om vad vi gör på jobbet (klienten vi stöjder är "måttligt" paranoid)

Så vi brukar alla vara på kontoret runt 3-4 dagar i veckan och oftast så är det bara en av oss som är hemma en given dag,
i Mitt fall brukar det vara onsdagar då jag tycker om 2-1-2 känslan.

Dem gångerna som två av oss råkar bli hemma samma dag tenderar den tredje att köra hemifrån också för så kul är det inte att sitta på kontoret själv.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag tycker folk överlag har en lite udda syn på hemarbete.
Visst man sparar tid på att åka till och frpn jobbet och här spelar ju så klart avstånd till arbetsplatsen roll (som man i många fall inte kan kontrollera). Det är smidigt att köra en egen dag då man verkligen måste få klar en sak som man HELT ENSAM hanterar.

Det jag inte tycker är ok är att folk ofta resonerar i stil med "jobbar jag hemma kan jag ta tvätten samtidigt". Fast det är ju egentligen att tumma på reglerna. Har du tillräckligt med tid att sköta tvätten fast du är instämplad så är ju något lite knasigt?

Nu kommer någon säga att jag hade ju rast och då får jag ju göra vad jag vill. Visst men det finns två bristet i de påståendet.
Det första är att arbetsmiljön ofta blir lidande. Att sitta och snacka lite skit med kollegorna over en kopp kaffe ger både en paus från arbetet och skapar bra miljö på arbetsplatsen.

Men den viktigaste faktorn är att börjar man med tvätten så har man ju inte en paus. Tänk på det, familjen har semester men du har haft fullt upp och känner att du behöver ta en paus.
-Älskligt jag tar en liten paus med en kopp kaffe.
-Jaha, behöver du en paus? Då kan du ju ta tvätten!

Nu är ju alla olika men ser man till hela arbetsplatsen/avdelningen så går ju nästan allt sämre av att alla sitter på olika platser 100% av tiden. Knacka bordsgrannen på axeln och fråga om lösenordet till server X tar 5 sekunder. När alla sitter på distans så ska man kolla kalendern, ringa upp, boka teamsmöte, vänta på att "de bara ska bli klara med tvätten" osv osv.

Nu kommer nästa med ett svar i stil med att "men jag blev avbruten med lösenordsfrågan och tappade fokus och hela dagen blev förstörd". Det finns säkert fall där detta kan stämma men jag personligen tror att de fall då man behöver den typen av fokus konsant så har man andra rutiner. Sen kan man säga till sin kollega på ett trevligt sätt i stil med, vänta en stund jag sitter fast med en sak och jag säger till så fort jag kan.

Kontentan är att distansarbete underlättar en del och det kan vara bra att möjligheten finns men arbetsplatsen som helhet blir lidande. Sen är folk för inlåsta i sina hem bakom sina skärmar ändå. Företagen är ju inte dumma heller. Om de tjänat mer pengar på att folk jobbade hemma så hade det ju snarare varit ett krav. Eftersom det inte är det utan tvärt om så har de nog kommit fram till att majoriteten drar en fuling för egen vinning snarare än presterar bättre.

Edit: Viktig edit!
För många blev det problem under pandemin när man på vissa ställen blev tvungen att jobba hemmifrån, då gränsen mellan jobb och fritid suddades ut. Till slut blev det som så att man var på jobbet hela dygnet då man jobbade hemmifrån. Detta i sig är ju ett väldigt problem.

Dock säger forskning att en paus behöver inte vara sitta ner med kopp kaffe eller ta tupplur. Räcker med du gör något annat än vad du brukar göra när du jobbar.

Altså bryta av arbetet med något annat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spannen:

Inte helt dum ide faktiskt.

Det är klart det finns mängder av områden där vi skulle kunna göra saker annorlunda.

Men anledningen till att jag tog upp det var för att peka ut en slags dubbelmoral, skulle du tvinga människor som jobbar hemma (och det är ju som du säger rimligt, barnomsorgen lanserades när vi hade jobb där vi helt enkelt inte kunde ta med oss våra barn) så skulle ingen av dom vilja jobba hemma.

Så någonstans är deras möjlighet att stoppa in en tvättmaskin på "arbetstid" subventionerad av mig som skattebetalare, och beroende av att någon annan tvingas jobba på plats.

Skrivet av Spannen:

Ta ett steg tillbaka och betrakta samhället idag. Vi har centraliserat saker på en handfull platser när vi har "oändligt" med plats.

Vissa saker funkar bäst centraliserat, andra funkar bäst descentraliserat.

Skrivet av Spannen:

Alla ska jobba och bo på samma ställe vilket leder till svindyra bostäder och behov av pendling.

Om vi jobbar och bor på samma ställe så borde det rimligtvis eliminera behovet av att pendla!?

Städer är nog det effektivaste sättet att leva/bo, det är svårt att komma runt det.

Problemet med nästan alla som vill bo på ”landet” är ju att dom vill lik förbaskat ha motorvägar dit och helst en ICA Maxi. I närheten, men inte för nära.
Samma sak om någon annan också vill bo i närheten.

Och vilda djur vill man absolut inte ha i närheten.

Skrivet av Spannen:

Allt medan en väldigt stor andel av dagens jobb i stort sett sker vid en dator.

Nja, du säger ”stor del” vilket räddar dig, och jag förnekar självklart inte datorers betydelse, men ni underskattar vanliga människors hårda fysiska arbete, mycket såklart beroende på att vi knappt har någon produktion i Sverige längre.

Det är som människor som säger/tror sig vara självständiga och klarar sig själva, men om Foodora-budet är 10 minuter sent, eller om 7/11 på hörnet har stängt en dag så får dom panik.

Anledningen till att allt händer på samma 8 timmar, är ju dels att det är ljust då, och att alla vill vara lediga på kvällarna, man är oberoende och självständig, men man måste vara ledig på Julafton och midsommar för man kan såklart inte vara social och träffas om det inte går ut ett centralt dekret som säger ”drick och dansa”.

Permalänk

Jag är kluven. Finns självklart fördelar med båda och självklart de som faktiskt jobbar bättre hemifrån men men tyvärr är det not många som föredrar att stanna hemma av lata/egennyttiga skäl. I min personliga erfarenhet är det inte ovanligt att svarstiderna på Teams går upp markant när vissa kollegor är på distans.

Som med alla system finns det folk som utnyttjar dom men det är synd om de som sköter sig och gör bättre ifrån sig ska drabbas för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag har inte jobbat en dag på kontoret sedan pandemin startade. Faktum är att vi inte ens har ett kontor längre.

Jag trivs väldigt bra med det. Jag har inga problem överhuvudtaget med jobbdisciplin hemifrån heller. Snarare tvärtom.

Ja du trivs bra med att vara bekväm helt enkelt, det är inte alls bra utveckling enligt mig. Vilket tråkigt samhälle om alla bara ska sitta hemma och jobba.

Vi har ingen pandemi längre ändå ska folk envisas med att vilja vara hemma istället för att gå till sitt jobb som är mycket roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ja du trivs bra med att vara bekväm helt enkelt, det är inte alls bra utveckling enligt mig. Vilket tråkigt samhälle om alla bara ska sitta hemma och jobba.

Vi har ingen pandemi längre ändå ska folk envisas med att vilja vara hemma istället för att gå till sitt jobb som är mycket roligare.

Hade gärna jobbat hemma. Slipa jobba på hårt betong golv 8 timmar om dagen och stå i två timmar i sträck klarar jag inte längre for ont av stå ens 2 minuter. Sen värmen på sommaren med bomulls kläder (skydds arbetskläder). Brukar försöka gå eller sitta, för jag klarar inte av att stå still.

Sen luft kvalitet är inte bra och ingen ventilation.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

När pandemin kom var jag orolig. Försökt jobba hemifrån när jag var yngre och näe det gick inte. Jag fick inget gjort. Nu funkar det jättebra. Vissa arbetsuppgifter funkar bättre hemma. Vissa bättre på kontoret. Ja och vissa måste göras i labbet. Har som tur är bara 20 minuter promenad till kontoret så kan ju lätta gå eller cykla bort vid behov. Det blir nog 3-4 dagar i veckan på kontoret.
Skulle nog inte vilja ha krav på att arbeta endast på kontoret dock. Älskar möjligheten att jobba hemifrån.

Sen blir det snart gå ner i tid till 90%. Ledig en dag i veckan varannan vecka.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

...Det är också skönt att komma bort från familjen och sambon emellanåt

Ja! Bara, Ja!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Osar så mycket gråbetong om somliga kommentarer här... usch.

Jag anser att det finns ingen mall som alla ska tryckas in i.
Det är en överenskommelse med ens närmsta chef, som förhoppningsvis har bra koll på vad som är bäst för dig och arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem

Många tycks ha en märklig svart-vit syn på ämnet.

Själv blandar jag friskt kontorsjobb med hemjobb, ofta med inslag av båda under en och samma dag. Båda har helt klart sina fördelar.

Skulle se det som en enorm nackdel att ensidigt antingen enbart jobba med "hemarbetare" eller att enbart jobba på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Folk har blivit för bekväma och lata helt klart idag.

Tror faktisk inte det är helt taget ur luften. Det gäller det mest om vi ska vara ärliga.

I rollen som Problem och Incident Manager kan det vara väldigt frustrerande med kollegor som jobbar hemma. Kollegor som ibland är lite för flexibla med arbetstid och generella närvaro kan ibland ge upphov till onödigt långa ledtider man behöver fatta snabba [ad-hoc] beslut. De som man ändå får kontakt med har andra störmoment som skrikande barn och annat som stör pågående arbete (vilken får en att undra hur mycket jobba som faktisk genomförs i hemmet ibland).

Visst, det finns för- och nackdelar men ibland förefaller det som att förespråkarna i sin bekväma och lata bubbla bara betraktar saker ur sitt perspektiv och blir "kränkta" när man begär något som bara var en självklarhet för 10 år sedan.

Undertecknad har möjlighet att jobba hemma.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ja om ett jobb är 100% på plats är det inte intressant för min del. Guld värt när man pendlar och har småbarn. Tågen är ofta sena så enkel resa kan ju ta 35-90 minuter liksom. Ska man då hämta barnen och hinna laga någon nyttig middag blir det svårt. Barnen blir gnälliga och resten av dagen mer eller mindre förstörd. Har dock inget emot att åka in 1-2 dagar i veckan för lite paus ibland.

Permalänk
Medlem

Har man barn så är det sjukt värt att kunna jobba hemma i alla fall några dagar i veckan för att ha mer energi och må bättre. Bara att tex kunna hämta på dagis snabbt efter man slutat och komma igång med middag en timme snabbare gör att man har så mkt mer energi kvar på kvällen. Annars måste man kanske pendla 30-60min från kontoret till dagiset, sen hem och sen handla osv.

De som inte bor i storstäderna fattar inte hur man dör inombords av att pendla så sjukt mkt. Jag har en timme till kontoret enkel väg och det är sjukt vanligt. Det är inte som i en småstad man sätter sig från villan direkt in i bilen åker 10min till kontoret, klart.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hade nog bytt tjänst om jag blev intvingad på kontoret 5 dagar i veckan. Nu kommer jag visserligen in åtminstone 3 dagar i veckan, men med 1h enkel resväg kan det vara skönt att lägga den extra timman på att ta "sovmorgon".

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har man barn så är det sjukt värt att kunna jobba hemma i alla fall några dagar i veckan för att ha mer energi och må bättre. Bara att tex kunna hämta på dagis snabbt efter man slutat och komma igång med middag en timme snabbare gör att man har så mkt mer energi kvar på kvällen. Annars måste man kanske pendla 30-60min från kontoret till dagiset, sen hem och sen handla osv.

De som inte bor i storstäderna fattar inte hur man dör inombords av att pendla så sjukt mkt. Jag har en timme till kontoret enkel väg och det är sjukt vanligt. Det är inte som i en småstad man sätter sig från villan direkt in i bilen åker 10min till kontoret, klart.

Det är MÅNGA i storstäder som har dessa restider också. Jag är hellre för 60h arbetsvecka om jag får välja för i min position är jag beroende av mina kollegors närvaro.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja om ett jobb är 100% på plats är det inte intressant för min del. Guld värt när man pendlar och har småbarn. Har dock inget emot att åka in 1-2 dagar i veckan.

Exakt, tackar nej direkt. Går hellre ner i lön än att jobba på plats 100% det är inte värt den tiden.

Sen en parantes till allt detta. Om ni vill att vi ska jobba på plats, gör kontoret till en bra arbetsmiljö. Jag har de senaste 10 åren inte varit på ett enda kontor där man har bra arbetsmiljö.

Såhär ser det oftast ut:
Man kommer in och ska hitta ett ledigt bord, eftersom alla kör öppna landskap så kan man hamna vart som helst och hela sitt team hamnar på olika platser på kontoret.

Sen är det helvetes ljudvolym för de finns knappt en vägg som skärmar av kaffemaskiner fikabord där folk snackar, skrivare, hissar, allt möjligt. Så alla sitter med sina bose lurar.

Sen ska man försöka ”jobba effektivt” med sitt team. Ja då måste vi boka mötesrum - för det är enda sättet att sitta tillsammans. Så alla sitter och tränger sig med laptops på ett konferensbord med noll ergonomi i typ 4h fram till lunch. Plus att någon i teamet är hemma ändå, eller någon vi måste samarbeta är på annan plats. Så man sitter i exakt samma verktyg för distansarbete som man gjorde hemma fast på plats. Med ännu sämre förutsättningar.

Om jag kommer till kontoret vill jag att hela teamet är inne samma dag. Vi alla sitter tillsammans. Det är tyst och bra ergonomi. Vi kan jobba ihop och ha whiteboard stora skärmar med mera utan att behöva boka rum. Jag ska kunna ta samtal på min plats utan att behöva boka rum varje gång jag måste prata med någon som inte är på plats.

Ännu hellre, kör på pants 1 dag i veckan där det inte är så höga förväntningar på leverans utan mer på att umgås och vara kreativ. Typ köra hackathon eller sprint review eller vad man nu gör. Käka god mat ihop. Osv

Edit: sen drar alla med småbarn kl 15 ändå för att hinna hämta i tid. Så det blir fan inte många timmar man kan jobba ihop effektivt. För min del är kontorsdagar bara stress eftersom jag sen måste jobba ikapp hemma för man får fan inget gjort på kontoret

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är MÅNGA i storstäder som har dessa restider också. Jag är hellre för 60h arbetsvecka om jag får välja för i min position är jag beroende av mina kollegors närvaro.

Det är iaf vanligare i storstäder. Har många vänner från min gamla hemort runt 80k invånare, och alla har typ 10-20minuter med bil till kontoret.

Edit: som parantes tycker samma personer att det är trafikköer när de har mer än 4 bilar framför sig 😂 man blir lite provocerad

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Exakt, tackar nej direkt. Går hellre ner i lön än att jobba på plats 100% det är inte värt den tiden.

Sen en parantes till allt detta. Om ni vill att vi ska jobba på plats, gör kontoret till en bra arbetsmiljö. Jag har de senaste 10 åren inte varit på ett enda kontor där man har bra arbetsmiljö.

Såhär ser det oftast ut:
Man kommer in och ska hitta ett ledigt bord, eftersom alla kör öppna landskap så kan man hamna vart som helst och hela sitt team hamnar på olika platser på kontoret.

Sen är det helvetes ljudvolym för de finns knappt en vägg som skärmar av kaffemaskiner fikabord där folk snackar, skrivare, hissar, allt möjligt. Så alla sitter med sina bose lurar.

Sen ska man försöka ”jobba effektivt” med sitt team. Ja då måste vi boka mötesrum - för det är enda sättet att sitta tillsammans. Så alla sitter och tränger sig med laptops på ett konferensbord med noll ergonomi i typ 4h fram till lunch. Plus att någon i teamet är hemma ändå, eller någon vi måste samarbeta är på annan plats. Så man sitter i exakt samma verktyg för distansarbete som man gjorde hemma fast på plats. Med ännu sämre förutsättningar.

Om jag kommer till kontoret vill jag att hela teamet är inne samma dag. Vi alla sitter tillsammans. Det är tyst och bra ergonomi. Vi kan jobba ihop och ha whiteboard stora skärmar med mera utan att behöva boka rum. Jag ska kunna ta samtal på min plats utan att behöva boka rum varje gång jag måste prata med någon som inte är på plats.

Ännu hellre, kör på pants 1 dag i veckan där det inte är så höga förväntningar på leverans utan mer på att umgås och vara kreativ. Typ köra hackathon eller sprint review eller vad man nu gör. Käka god mat ihop. Osv

Edit: sen drar alla med småbarn kl 15 ändå för att hinna hämta i tid. Så det blir fan inte många timmar man kan jobba ihop effektivt. För min del är kontorsdagar bara stress eftersom jag sen måste jobba ikapp hemma för man får fan inget gjort på kontoret

Usch, vilken skitmiljö att jobba i. Förstår att du föredrar att jobba hemifrån. Jobbar inte med IT, men har jobbat både i delat rum och i eget rum, men aldrig i öppet kontorslandskap. Det låter som en mardröm. Och jag är ändå en mycket social person...

Permalänk
Medlem

"Ja du trivs bra med att vara bekväm helt enkelt, det är inte alls bra utveckling enligt mig. Vilket tråkigt samhälle om alla bara ska sitta hemma och jobba."

Haha. Folk är ju galna. Samhället påverkas inte ett skit av att jag sitter hemma och jobbar förutom att det blir mer plats på spårvagnen för andra. Hur kan man vara så bitter över att någon väljer att utföra sina arbetsuppgifter hemma? Hahaha, helt otroligt. Gå till kontoret om du gillar det, klart.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

När moderbolaget införde en policy för hela koncernen så pratade jag med min chef och sa att ska jag sitta på plats 3 dagar i veckan så ska vi sänka mina mål med en tredjedel, då hade mitt resultat hamnat på samma nivå som kollegorna som älskar att vara på kontoret.

Så självklart kunde jag fortsätta sitta hemma på heltid om jag ville det, någon ska ju jobba för att företaget ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är iaf vanligare i storstäder. Har många vänner från min gamla hemort runt 80k invånare, och alla har typ 10-20minuter med bil till kontoret.

Edit: som parantes tycker samma personer att det är trafikköer när de har mer än 4 bilar framför sig 😂 man blir lite provocerad

Äh, "inte" föll bort när jag läste ditt inlägg och tolkade det bakvänt. Trodde +13h sömn borde göra mig mer observant

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Vi får jobba 100% hemifrån om vi vill, men chefen uppmanar förstås att man ska vara på kontoret ibland. Jag gillar friheten att kunna välja så jobbar lite 50/50 kanske till och med en dag mer på kontoret. Tycker den friheten lätt är värt några tusenlappar i månaden om man skulle byta jobb där dem har obligatorisk närvaro x antal dagar i veckan.

Dem som säger att ingen jobbar bra/jobbar som man ska hemifrån har nog aldrig varit på en arbetsplats tidigare. I helvete att folk jobbar mer på ett kontor. Mycket tid går åt till surr/ kaffe som förmodligen är densamma som att jobba hemma (är därför 4 dagar arbetsvecka i vissa branscher inte kommer bli någon skillnad). Mycket ursäkter om barn/hund/liv/buss/båt etc för att dra hem lite tidigare från kontoret också då man måste ta hänsyn till pendlingen hem eller liknande.

Jag får mer gjort hemma. Om min chef skulle antyda att mina resultat dyker eller att jag inte gör lika mycket jobb hemma hade jag med full förståelse börjat sitta på kontoret 5 dagar i veckan, av samma respekt om jag varit chef. Alla bör inte alltid jobba hemifrån.

Sen vill jag sitta och jobba distans från Spanien också men vad jag förstår är det inte så lätt med EU regler, om nån vet detta får dem gärna uppdatera mig

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av thesutex:

Hämtar popcorn så allt er redo för hemmajobbshatet från folk som inte har möjligheten jobba hemma 😂

Haha ja jag har löst problemet med att behöva vara på plats 100% med att fakturera folk som jag vet jobbar hemifrån med 50% högre fakturor så när jag väl är ledig så har jag rejält mycket mer pengar att bränna.

Huset i Italien är i princip gratis under 6 veckor i sommar 😄

Win Win!

Permalänk
Medlem

Alla som är mot hemarbete är gissningsvis personer som inte har en tjänst där det går att utföra sitt jobb hemifrån.
Vad jag sett i div. undersökningar som gjorts på jobbet så är det endast dessa som klagar.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

Haha ja jag har löst problemet med att behöva vara på plats 100% med att fakturera folk som jag vet jobbar hemifrån med 50% högre fakturor så när jag väl är ledig så har jag rejält mycket mer pengar att bränna.

Huset i Italien är i princip gratis under 6 veckor i sommar 😄

Win Win!

Wait what? Fakturera folk du vet jobbar hemifrån högre än andra? Jag tror inte jag hänger med på logiken här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Wait what? Fakturera folk du vet jobbar hemifrån högre än andra? Jag tror inte jag hänger med på logiken här?

Är nog lika "logiskt" som det "gratis" huset...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Exakt, tackar nej direkt. Går hellre ner i lön än att jobba på plats 100% det är inte värt den tiden.

Sen en parantes till allt detta. Om ni vill att vi ska jobba på plats, gör kontoret till en bra arbetsmiljö. Jag har de senaste 10 åren inte varit på ett enda kontor där man har bra arbetsmiljö.

Såhär ser det oftast ut:
Man kommer in och ska hitta ett ledigt bord, eftersom alla kör öppna landskap så kan man hamna vart som helst och hela sitt team hamnar på olika platser på kontoret.

Sen är det helvetes ljudvolym för de finns knappt en vägg som skärmar av kaffemaskiner fikabord där folk snackar, skrivare, hissar, allt möjligt. Så alla sitter med sina bose lurar.

Sen ska man försöka ”jobba effektivt” med sitt team. Ja då måste vi boka mötesrum - för det är enda sättet att sitta tillsammans. Så alla sitter och tränger sig med laptops på ett konferensbord med noll ergonomi i typ 4h fram till lunch. Plus att någon i teamet är hemma ändå, eller någon vi måste samarbeta är på annan plats. Så man sitter i exakt samma verktyg för distansarbete som man gjorde hemma fast på plats. Med ännu sämre förutsättningar.

Om jag kommer till kontoret vill jag att hela teamet är inne samma dag. Vi alla sitter tillsammans. Det är tyst och bra ergonomi. Vi kan jobba ihop och ha whiteboard stora skärmar med mera utan att behöva boka rum. Jag ska kunna ta samtal på min plats utan att behöva boka rum varje gång jag måste prata med någon som inte är på plats.

Ännu hellre, kör på pants 1 dag i veckan där det inte är så höga förväntningar på leverans utan mer på att umgås och vara kreativ. Typ köra hackathon eller sprint review eller vad man nu gör. Käka god mat ihop. Osv

Edit: sen drar alla med småbarn kl 15 ändå för att hinna hämta i tid. Så det blir fan inte många timmar man kan jobba ihop effektivt. För min del är kontorsdagar bara stress eftersom jag sen måste jobba ikapp hemma för man får fan inget gjort på kontoret

Word. Vill gärna vara på kontoret någon gång ibland, typ 1-2 dagar i veckan, men det blir ju aldrig lika mycket gjort som när man sitter hemma och kan cruncha ordentligt ostört. Full respekt för att det inte passar alla och förväntar mig inte heller att alla ska vilja eller behöva göra som jag, men skulle vår chef få för sig att tvinga in oss på kontoret 100% så är det tack och adjö direkt. Älskar mitt jobb, men älskar min mentala hälsa rätt mycket mer och öppna kontorslandskap är döden för mig. Går inte att sitta i kontorslandskap och fokusera eller få något gjort, blir bara stressad.