Raspberry Pi släpper billig NVME-adapter

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi släpper billig NVME-adapter

För drygt 120 kronor får Raspberry Pi 5 en påbyggnad som huserar en NVME-baserad SSD i M.2 2230- eller 2242-format.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den där microdatorn växer fort 😀
Attan vad saker man nu kan koppla till den .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Nvidia 5090 rtx nästa eller?

Detta är riktigt bra. Kört ssd via usb på 4:an.

Alla sdkort jag haft på alla olika pi:s dör förr eller senare. Vill ha något hållbart för så lång drift som möjligt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nvidia 5090 rtx nästa eller?

Detta är riktigt bra. Kört ssd via usb på 4:an.

Alla sdkort jag haft på alla olika pi:s dör förr eller senare. Vill ha något hållbart för så lång drift som möjligt.

Tråkigt att höra, vi använder de nog till helt olika saker (eller så har jag haft tur) då min snart firar 10 år

Är det antalet läsningar och skrivningar till minneskortet som ställer till det för dig?

Visa signatur
Permalänk
Snusfri

Ge oss en "Pi Pro" med upp till 32/64GB Ram, M.2 slot och 1-2 2.5Gbe samt givetvis Wi-Fi och Bluetooth.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nvidia 5090 rtx nästa eller?

Detta är riktigt bra. Kört ssd via usb på 4:an.

Alla sdkort jag haft på alla olika pi:s dör förr eller senare. Vill ha något hållbart för så lång drift som möjligt.

Du måste använda dig av High Endurance korten annars skrivs dom sönder ganska snabbt.
Sedan finns det tyvärr massor med falska SD kort på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ge oss en "Pi Pro" med upp till 32/64GB Ram, M.2 slot och 1-2 2.5Gbe samt givetvis Wi-Fi och Bluetooth.

Nyfiken på vad du skulle använda den till.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ge oss en "Pi Pro" med upp till 32/64GB Ram, M.2 slot och 1-2 2.5Gbe samt givetvis Wi-Fi och Bluetooth.

En Pi 5:a med 8Gb kostar 1099, det du vill ha skulle kosta en hel del extra. Känns också osannolikt att det är något som kommer, speciellt om de vill forsätta med den nuvarande storleken.

Mitt råd är att tex köpa någon mini-pc med en laptop-cpu. Gick/går att få tag på billiga från Kina. Man får då en klart bättre cpu också.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av THB:

Ge oss en "Pi Pro" med upp till 32/64GB Ram, M.2 slot och 1-2 2.5Gbe samt givetvis Wi-Fi och Bluetooth.

Nu beror det lite på vad den ska användas till då ett stort värde som är specifikt till Raspberry Pi serien är alla färdigpaketerade lösningar som finns och som gör det enkelt att komma igång med rätt minimal kunskap.

Är man primärt ute efter en SBC där man själv har OK kunskap om att köra Linux finns redan det du frågar efter i form av Orange Pi 5 Plus (finns även en Orange Pi 5 och en Orange Pi 5 Pro, båda dessa är billigare enklare och Plus är "topp-kortet").

Specifikt har den inbyggt stöd för "vanliga" M.2 formatet (är väl det som heter 2280?), med 2x PCIe 3.0 hastighet (så 4x mot officiella RPi5 hastigheten).

Ovanpå det finns stöd för eMMC, fördelen med eMMC är att det är mycket billigare jämfört med M.2, drar mycket mindre ström och tar mindre plats. Inte alls lika hög peak-överföringshastighet, men vid interaktiv användning (SD-kortets största akilleshäl är riktigt dålig latens -> usel läshastighet av små filer, vilket gör att allt känns "segt") är eMMC i praktiken långt närmare M.2 än SD-kort.

Finns med 4, 8, 16 och 32 GB RAM (har 16 GB versionen). Kommer med 2st 2,5 GB Ethernet (och den maxar dessa), 3st USB3 (en USB-C och två USB-A), 2st USB2. Både OPi5 och RPi5 har väldigt gott om I/O i form av I2C, SPI, CAN, UARTs, PWMs etc (allt detta stöds "out-of-the-box" av Linux och finns drivers för båda SBC)

Nu vet jag att just du känner till denna, men postar här för de som letar efter detta. Har en tråd om Orange Pi 5 Plus och använder den produkten i industriprojekt med väldigt gott resultat.

Edit: värt att nämna. En annan stör fördel med RPi historisk har varit mycket bättre kernel.org stöd. Rockchip har fattat hur viktigt det är så för RK3588/RK3588 (används i rätt många SBC numera, bl.a. OPi5) har de betalat utvecklare för att få in stöd i kernel.org kärnan. För server-användning är det sedan runt nyår fullt användbart, har inte testat det på klientsidan.

Finns ett väldigt trevligt projekt här om man vill köra Ubuntu 22.04/24.04 på OPi5, går att välja kernel.org kärna eller senaste custom-kernel från Rockchip.

Skrivet av maweric:

Nyfiken på vad du skulle använda den till.

Ser två huvudanvändningsområden för något sådant, råkar i.o.f.s. vara just de två jag använder OPi5Plus till just nu

Dels för att kunna eliminera en extra server i embedded/industriprojekt. Det är helt enkelt en tillräckligt kompetent plattform att man kan köra rätt avancerad programvara direkt på SBC. Mängden RAM och "vettig" disk gör att det t.ex. går att ha lokal databas, lite mer krävande middleware som NodeRed eller liknande.

Är också en lysande hemma-server. Historiskt använt NUC som kompakt hemmaserver, men OPi5Plus är väsentligt billigare, drar långt mindre ström, har tillräckligt mycket CPU-kraft (är i nivå med i5-2500K i ST och med bättre MT) och finns tillräckligt med RAM även för hyfsat komplexa use-case.

Skrivet av filbunke:

En Pi 5:a med 8Gb kostar 1099, det du vill ha skulle kosta en hel del extra. Känns också osannolikt att det är något som kommer, speciellt om de vill forsätta med den nuvarande storleken.

Mitt råd är att tex köpa någon mini-pc med en laptop-cpu. Gick/går att få tag på billiga från Kina. Man får då en klart bättre cpu också.

Skulle säga att huvudfördelen är att även de "billiga" mini-pc ligger typiskt 2-3 gånger högre i pris för färdigt system mot vad som är möjligt med ARM64 baserad SBC som t.ex. OPi5. Ja, CPU-prestanda är lägre men är inte alls en faktor 1:10 som det historiskt varit, utan det är mer 2:1.

Sen går det utan problem att köra ARM64 plattformar fläktlöst, gör det med x86_64 och prestandafördelen åkte just ut genom fönstret (MT är det frågan om de ens är snabbare längre).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Pimoronis NVME-bas kostar bara 199;- annars och fungerar riktigt bra. Den bygger lite mer på höjden men jag gillar att den sitter undertill och inte blockerar luftflödet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

begränsande med "korta" Nvme's, de kostar oftast mer så det man sparar på adaptern får man ta igen i SSD köpet... nä kör hellre en adapter som sitter undertill och ger mig full-längd SSD till ett rimligare pris.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Snusfri
Skrivet av maweric:

Nyfiken på vad du skulle använda den till.

Skrivet av filbunke:

En Pi 5:a med 8Gb kostar 1099, det du vill ha skulle kosta en hel del extra. Känns också osannolikt att det är något som kommer, speciellt om de vill forsätta med den nuvarande storleken.

Mitt råd är att tex köpa någon mini-pc med en laptop-cpu. Gick/går att få tag på billiga från Kina. Man får då en klart bättre cpu också.

Skrivet av Yoshman:

Nu beror det lite på vad den ska användas till då ett stort värde som är specifikt till Raspberry Pi serien är alla färdigpaketerade lösningar som finns och som gör det enkelt att komma igång med rätt minimal kunskap.

Är man primärt ute efter en SBC där man själv har OK kunskap om att köra Linux finns redan det du frågar efter i form av Orange Pi 5 Plus (finns även en Orange Pi 5 och en Orange Pi 5 Pro, båda dessa är billigare enklare och Plus är "topp-kortet").

Specifikt har den inbyggt stöd för "vanliga" M.2 formatet (är väl det som heter 2280?), med 2x PCIe 3.0 hastighet (så 4x mot officiella RPi5 hastigheten).

Ovanpå det finns stöd för eMMC, fördelen med eMMC är att det är mycket billigare jämfört med M.2, drar mycket mindre ström och tar mindre plats. Inte alls lika hög peak-överföringshastighet, men vid interaktiv användning (SD-kortets största akilleshäl är riktigt dålig latens -> usel läshastighet av små filer, vilket gör att allt känns "segt") är eMMC i praktiken långt närmare M.2 än SD-kort.

Finns med 4, 8, 16 och 32 GB RAM (har 16 GB versionen). Kommer med 2st 2,5 GB Ethernet (och den maxar dessa), 3st USB3 (en USB-C och två USB-A), 2st USB2. Både OPi5 och RPi5 har väldigt gott om I/O i form av I2C, SPI, CAN, UARTs, PWMs etc (allt detta stöds "out-of-the-box" av Linux och finns drivers för båda SBC)

Nu vet jag att just du känner till denna, men postar här för de som letar efter detta. Har en tråd om Orange Pi 5 Plus och använder den produkten i industriprojekt med väldigt gott resultat.

Edit: värt att nämna. En annan stör fördel med RPi historisk har varit mycket bättre kernel.org stöd. Rockchip har fattat hur viktigt det är så för RK3588/RK3588 (används i rätt många SBC numera, bl.a. OPi5) har de betalat utvecklare för att få in stöd i kernel.org kärnan. För server-användning är det sedan runt nyår fullt användbart, har inte testat det på klientsidan.

Finns ett väldigt trevligt projekt här om man vill köra Ubuntu 22.04/24.04 på OPi5, går att välja kernel.org kärna eller senaste custom-kernel från Rockchip.

Ser två huvudanvändningsområden för något sådant, råkar i.o.f.s. vara just de två jag använder OPi5Plus till just nu

Dels för att kunna eliminera en extra server i embedded/industriprojekt. Det är helt enkelt en tillräckligt kompetent plattform att man kan köra rätt avancerad programvara direkt på SBC. Mängden RAM och "vettig" disk gör att det t.ex. går att ha lokal databas, lite mer krävande middleware som NodeRed eller liknande.

Är också en lysande hemma-server. Historiskt använt NUC som kompakt hemmaserver, men OPi5Plus är väsentligt billigare, drar långt mindre ström, har tillräckligt mycket CPU-kraft (är i nivå med i5-2500K i ST och med bättre MT) och finns tillräckligt med RAM även för hyfsat komplexa use-case.

Skulle säga att huvudfördelen är att även de "billiga" mini-pc ligger typiskt 2-3 gånger högre i pris för färdigt system mot vad som är möjligt med ARM64 baserad SBC som t.ex. OPi5. Ja, CPU-prestanda är lägre men är inte alls en faktor 1:10 som det historiskt varit, utan det är mer 2:1.

Sen går det utan problem att köra ARM64 plattformar fläktlöst, gör det med x86_64 och prestandafördelen åkte just ut genom fönstret (MT är det frågan om de ens är snabbare längre).

Primärt är det 2 användingsområden jag har tänkt på för min egen del.
1. Snål router med litet fotavtryck som klarar av att mycket "tryck".
2. Ersätta min nuvarande lite halvgamla laptop som agerar mediadator vid sängen, den är kopplad till en 24" 1080p skärm idag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Fakta är att det är en sjukt dålig lösning, av den enkla anledningen att den blir för varm som det är utan den där hatten.

Har den med originalchassie och original kylning och med locket på så så spinner fläkten upp utan att man ens gör något så man måste ta av locket på chassiet så det är ju redan där en ganska värdelös konstruktion som det är redan.

Man måste därför köpa någon annan lösning på kylfäns med en betydligt större kylare så att man får ner tempen något. Med detta så får inte den där plats. Jag kommer själv köpa bättre kylare till min.

Vad jag tycker man borde göra är att släppa nästa pi6 med lite mindre mer energisnål processor med separat grafikkortskrets med stöd för VL1 med en m2 port på undersidan.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Det är väl positivt att det släpps en officiell adapter/HAT, men jag skulle gärna se att 6:an får eMMC-stöd. Helst med kontakt och löstagbara moduler som t.ex. Orange Pi kör med; det känns som den logiska uppgraderingsvägen från SD-kort.

M.2 och adaptrar i all ära men vill man bara köra OS och databas (t.ex. Home Assistant) på något som tål mer skrivningar än SD-kort så dubblerar ju en adapter + SSD kostnaden.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Primärt är det 2 användingsområden jag har tänkt på för min egen del.
1. Snål router med litet fotavtryck som klarar av att mycket "tryck".
2. Ersätta min nuvarande lite halvgamla laptop som agerar mediadator vid sängen, den är kopplad till en 24" 1080p skärm idag.

Låter galet overkill med 32Gb ram och 2.5Gbit ethernet för en "mediadator". Vad gör du med den?

För en router förstår jag att två 2.5Gbit ethernet vore nice, men behövs verkligen så mycket ram? I vilka scenarion har man nytta av det?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av DevilsDad:

Låter galet overkill med 32Gb ram och 2.5Gbit ethernet för en "mediadator". Vad gör du med den?

För en router förstår jag att två 2.5Gbit ethernet vore nice, men behövs verkligen så mycket ram? I vilka scenarion har man nytta av det?

Hellre att ha extra kraft och inte behöva den (just nu) än att "snåla" och bli sur för att saker är sega.

Jag betalar hellre mer och har mer prestanda än vad jag behöver när det kommer till saker jag använder väldigt ofta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ser ut som de rätt enkelt kunde gjort plats för större kort om det gick ut över USB/RJ kontakterna. Verkar vara en dum lösning ändå med tanke på 5ans kylbehov.

Varför har GPIO fått könsbyte förresten? O_0

Ibland undrar jag om inte allting görsbför att krångla till och sälja en adapter till.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Du måste använda dig av High Endurance korten annars skrivs dom sönder ganska snabbt.
Sedan finns det tyvärr massor med falska SD kort på marknaden.

Har använt samma vanliga SanDisk 32 GB MicroSD kort sedan 2018, funkar fortfarande prima.
Har dock alla loggfiler och apt cache på en RAM disk.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Hellre att ha extra kraft och inte behöva den (just nu) än att "snåla" och bli sur för att saker är sega.

Jag betalar hellre mer och har mer prestanda än vad jag behöver när det kommer till saker jag använder väldigt ofta.

Datorn blir ju inte snabbare av att du har i mer minne och det är inte direkt så att du kommer mutitaska en massa på en liten Pi heller, har svårt att komma på något som blir bättre av att ha 32 GB som inte dessutom skulle kräva mer CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Datorn blir ju inte snabbare av att du har i mer minne och det är inte direkt så att du kommer mutitaska en massa på en liten Pi heller, har svårt att komma på något som blir bättre av att ha 32 GB som inte dessutom skulle kräva mer CPU

Alla datorer kan visserligen alltid kännas snabbare med mer minne, beronde på användandet. Om det är nödvändigt eller ej är en annan sak.

AI är en grej som är extremt minneskrävande och där stora mängder faktiskt är möjligt att utnyttja även på en liten Pi. Om verkligen 32 kommer vara nödvändigt snart är kanske ändå tveksamt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AndreaX:

Ser ut som de rätt enkelt kunde gjort plats för större kort om det gick ut över USB/RJ kontakterna. Verkar vara en dum lösning ändå med tanke på 5ans kylbehov.

Varför har GPIO fått könsbyte förresten? O_0

Ibland undrar jag om inte allting görsbför att krångla till och sälja en adapter till.

Gissar att de skippade stöd för M.2 2280 då det saknas lite utrymme även om man gick över USB/Ethernet-kontakterna.

Finns de som gjort work-arounds (som jag förstår det PCB till denna SBC samma dimensioner som RPis)

Man kan fundera på könsbytet, men personligen skulle jag föredra om de använt hona på PCB.

Spelar inte jättestor roll om man kör en hat. Men många använder inte I/O-headern och då är en hona mer skyddad.

Vidare så vore det trevligt om det räckte med en typ av kablar när man experimenterar. Till breadboard kör man kablar med hane/hane, vilket då även fungerar på RPi med denna hat (likt hur Arduino UNO ser ut).

På mindre microkontrollers kör man hane då även det passar breadboard, man trycker bara ned MCUn över mittfåran. Det fungerar inte med RPi av flertalet orsaker.

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gissar att de skippade stöd för M.2 2280 då det saknas lite utrymme även om man gick över USB/Ethernet-kontakterna.

Finns de som gjort work-arounds (som jag förstår det PCB till denna SBC samma dimensioner som RPis)
https://forums.raspberrypi.com/download/file.php?id=54154&sid=93fba1ef63d7fb98d6c8779f86f2f60f

Man kan fundera på könsbytet, men personligen skulle jag föredra om de använt hona på PCB.

Spelar inte jättestor roll om man kör en hat. Men många använder inte I/O-headern och då är en hona mer skyddad.

Vidare så vore det trevligt om det räckte med en typ av kablar när man experimenterar. Till breadboard kör man kablar med hane/hane, vilket då även fungerar på RPi med denna hat (likt hur Arduino UNO ser ut).

På mindre microkontrollers kör man hane då även det passar breadboard, man trycker bara ned MCUn över mittfåran. Det fungerar inte med RPi av flertalet orsaker.

Pimoroni släppte en adapter för fullstora NVME som känns lite smartare.
https://www.webhallen.com/se/product/370493-Pimoroni-NVMe-Bas...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Amerald:

Pimoroni släppte en adapter för fullstora NVME som känns lite smartare.
https://www.webhallen.com/se/product/370493-Pimoroni-NVMe-Bas...

Helt klart, men är väldigt tight.

Det är ett par millimeter att vinka på för att få in en 2280 disk, och där hade man verkligen använt längden till max. PCB på RPi5 verkar vara 85mm, så finns 5 mm att vinka på för fäste och kontakt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer