Permalänk
Medlem

Köpa en liten laptop

Tjena.
Jag hade tänkt byta ut min gamla laptop (HP Ev0 N1015v) mot en ny. Jag är sugen på något sånt här:

http://www.zepto.se/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&not...

eller kanske denna:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070916

Finns det några andra man köpa? Jag vill att ska väga typ 1 till 1,5kg.

Råd? ha det bra

Permalänk
Medlem

lägg på ca 2000 kr och acceptera 1.5 kg mer, så får du mycket bättre grejer:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=ACFER3400LMI

EDIT----> Dessutom är den jävli** fräck!

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet av HP nc4010 och den är väldigt bra förutom att det inte finns en inbyggd optisk enhet man måste istället bära med sig en extern...

Annars såg zepton fin ut och väldigt liten..

Visa signatur

sisu

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Jag har en Acer Ferarri 3200. Klarar alla spel på marknaden, är relativt lätt och tunn, ljudlös och som sagt j*vligt fräck!

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pfister
lägg på ca 2000 kr och acceptera 1.5 kg mer, så får du mycket bättre grejer:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=ACFER3400LMI

EDIT----> Dessutom är den jävli** fräck!

Mening med en bärbar är väl ändå att den ska vara bärbar, inte så man behöver en trimmad flakmoped för att få med sig den...

OnT: Asus har ju en liten behändig sak, kanske i dyraste laget men verkar helt ok!

http://www.asus.com/products4.aspx?l1=5&l2=26&l3=0&model=414&...

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Mening med en bärbar är väl ändå att den ska vara bärbar, inte så man behöver en trimmad flakmoped för att få med sig den...

hehe...en bärbar dator tar man ju med till olika ställen när man reser, det är ju inte så att man ska ha den på styret när man cyklar och promenera omkring med den. jag tycker då inte 3 kg är någonting att släpa på. den känns även stabilare att skriva på med lite tyngd.

kanske om du är en nätverkstekniker och klättrar i en massa rackskåp kan dem lätta vara smartare...

Visa signatur

ProxMox: AMD Ryzen 7 2700x, Corsair Vengeance LPX black 32GB, Fractal Design Define C, Gigabyte B450 Aorus Elite | Spelmaskin (Linux): Intel i5-6600K, Kingston 16GB, Fractal Design Define R5, Asus GeForce 1060 OC 3GB, Samsung 850 EVO 500GB, Samsung 970 EVO+ 500GB | Bärbar: Macbook Pro 15 Late 2015 | Bärbar: Asus FX502V GeForce 1060 3GB | NAS: TrueNAS Scale 2x4TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blankiz
hehe...en bärbar dator tar man ju med till olika ställen när man reser, det är ju inte så att man ska ha den på styret när man cyklar och promenera omkring med den. jag tycker då inte 3 kg är någonting att släpa på. den känns även stabilare att skriva på med lite tyngd.

kanske om du är en nätverkstekniker och klättrar i en massa rackskåp kan dem lätta vara smartare...

Om man istället tänker sig att man ska släpa med sig den på föreläsningar, bibliotek till parken osv osv osv så kommer du ganska snabbt att inse varför det finns "ultra portabla" datorer.
Förresten, det är jäkligt praktiskt att ha en dator som går ner i kameraväskan så man slipper dra runt på två väskor men ändå ha allt med sig?

Hur som helst, nog diskuterat om bärbar/släpbart eller stationärt med något mobil förmåga, trådskaparen ville uppenbarligen att en bärbar ska vara liten och behändig så vi får väl se om det dyker upp fler tips till honom/henne.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blankiz
hehe...en bärbar dator tar man ju med till olika ställen när man reser

Du kanske gör det, men "man" gör det nog inte. Det är många som faktiskt har med sig sin laptop överallt och då ska det nog vara nåt smidigare än en 15 tums murbräcka.

Jag har själv en dator som i stort sett är likadan som trådstartarens och den är varken trevlig eller smidig att släpa med sig på föreläsningar och liknande. Nästa blir helt klart en mindre modell.

Fujitsu Siemens Lifebook P7010 kan vara värd en närmare titt. Dock vet jag inte om den är i din prisklass... den är inte billig.

Permalänk
Medlem

ASUS dator var häftig coolt med camen... fast jag har en tvångstanke som säger att jag inte kan ha en webcam riktad mot mig och jag inte ser att det är utdragen... jag kan verkligen inte slappna av

EDIT: såg att man kunde snurra den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thulin88
ASUS dator var häftig coolt med camen... fast jag har en tvångstanke som säger att jag inte kan ha en webcam riktad mot mig och jag inte ser att det är utdragen... jag kan verkligen inte slappna av

EDIT: såg att man kunde snurra den

Jag skulle också ha lite svårt för att ha en kamera i ansiktet hela tiden... men det kan man ju lösa med lite eltejp

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Dell Latitude X1 är en riktigt skön maskin.... typ 1,3 kg...

Permalänk
Medlem

En 12" Powerbook kanske kan vara nått? Du borde iaf titta på apples bärbara.
www.apple.com/se

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Re: Köpa en liten laptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thulin88
Finns det några andra man köpa? Jag vill att ska väga typ 1 till 1,5kg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pfister
lägg på ca 2000 kr och acceptera 1.5 kg mer, så får du mycket bättre grejer

Dubbla vikten för bara 2K.. not bad.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

jepp, ta en titt på dell's x1. Jäkligt liten och smidig.