Permalänk
Avstängd

Wii genom datorn

Tjenare, jag har en trist tv, men dock en större å trevligare datorskärm..
Jag vill kunna köra mitt wii, genom min dator så bilden kommer upp skärmen och ljudet genom datorhögtalarna.

Kollade lite på tvkort..
Nu till frågan: Kan man lira tvspel genom datorn på det här sättet på ett vettigt sätt, utan oönskad fördröjning eller kassare bildkvalité?

Vilket tvkort rekommenderar du för detta?, eller annat sätt att återfå samma resultat.
Det ska inte kosta onödigt extra pengar, men ska samtidigt funka smärtfritt..

tack i förhand

Permalänk

Skaffa komponent kabel och köp en VGA adapter till den så kan du koppla direkt till bildskärmen, utan Tv kort eller dator.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

umh, okay, hur mycke går det på då? Och varför skall jag inte köpa tvkort? Med tanke på att ja gärna skulle vilja spela av en del vhs-filmer så småningom, samt klumpigt att hålla på å dra om sladdar å sånt så fort man ska lira. Eller är fördelen så mycke bättre med VGA adapter än tvkort?

Skulle vilja veta för&nack-delar med tvkort VS vga-adapter. Samt priser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Skaffa komponent kabel och köp en VGA adapter till den så kan du koppla direkt till bildskärmen, utan Tv kort eller dator.

Skulle det funka med en PS3 också?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Har använt Xbox med ett tvkort och enligt min mening fungerade det mkt smärtfritt, kan inte påstå att jag ser några nackdelar med det=). Dock kan jag inte rekommendera något tvkort då jag inte har koll på den marknaden längre.

Permalänk

Såhär: TV kort som sitter i datorn innebär att du måste starta datorn varje gång du vill spela, vilket ju är synd med tanke på Wii ljudnivå osv...
Med adaptern behöver du bara en kabel in i en burk och en annan ut till skärmen.
Jonny Myran: Tycker inte att du ska göra så med PS3, som har digitalutgång, köp bara en HDMI-DVI kabel så får du digitalbild!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Såhär: TV kort som sitter i datorn innebär att du måste starta datorn varje gång du vill spela, vilket ju är synd med tanke på Wii ljudnivå osv...
Med adaptern behöver du bara en kabel in i en burk och en annan ut till skärmen.
Jonny Myran: Tycker inte att du ska göra så med PS3, som har digitalutgång, köp bara en HDMI-DVI kabel så får du digitalbild!

ja det låter ju najs. bara för att se att jag fattat saken rätt (jepp ngt dum i huvet e jag), jag kan köpa en skärm med t ex Dvi-d, och sen skaffa denna kabel, så funkar allt?
É inte särskilt välbevandrad i såna här kretsar, du skulle inte typ kunna länka till en sån sladd? snäääääla ^^

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Självklart!
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090868
Det här är en lite mer påkostad kabel, du kan hitta hela sortimentet på dustin.se
Tänk bara på att priserna är exklusive moms!
OBS detta är bara för bild, ej ljud.
Du måste ha en optisk kabel från Playstationet också!
Bara en sak till... Om du vill kunna använda Bluray spelaren så måste skärmen ha HDCP

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
Skulle vilja veta för&nack-delar med tvkort VS vga-adapter. Samt priser

Största skillnaden är bildkvaliten. Med en VGA adapter blir bilden som en vilken dator bild som helst. Med ett TV kort måste du först gå via komposit, eller med s-video om du har en sådan wii kabel. Har för mig att bara komposit finns med när man köper den? Hur som helst är det ganska stor skillnad i bildkvalite.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Avstängd

grejen är att jag ALLTID har på min dator, och det vorre fränt med att kunna dra av screenshots osv... Så ett tvkort blire

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Självklart!
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090868
Det här är en lite mer påkostad kabel, du kan hitta hela sortimentet på dustin.se
Tänk bara på att priserna är exklusive moms!
OBS detta är bara för bild, ej ljud.
Du måste ha en optisk kabel från Playstationet också!
Bara en sak till... Om du vill kunna använda Bluray spelaren så måste skärmen ha HDCP

grymt bra, tackar som tusan.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
grejen är att jag ALLTID har på min dator, och det vorre fränt med att kunna dra av screenshots osv... Så ett tvkort blire

OK, sämre bildkvalite och ett konstant brummande, är det värt det om du kan dra screenshots?
Hur många såna ska du göra hade du tänkt?
Jaja, vilket som helst borde väl funka, bara det har AV breakout.
BTW, hade du tänkt stå framför datorn och vifta, eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonny Myran
grymt bra, tackar som tusan.

Visst sjutton, glömde fråga vad för slags optisk kabel jag behöver för ljudet, har som sagt noll koll ^^

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonny Myran
Visst sjutton, glömde fråga vad för slags optisk kabel jag behöver för ljudet, har som sagt noll koll ^^

Nåt i stil med den här
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383529

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
OK, sämre bildkvalite och ett konstant brummande, är det värt det om du kan dra screenshots?
Hur många såna ska du göra hade du tänkt?
Jaja, vilket som helst borde väl funka, bara det har AV breakout.
BTW, hade du tänkt stå framför datorn och vifta, eller?

Jag har alltid på datorn, varesig om jag använder den eller inte...
Blir bilden riktigt sunkigare än en vanlig liten bildrörsTV, så vet jag inte om det är värt det, hur mycke sämre blir det? Men eftersom jag har ett patetiskt litet rum, en pytte 14tums-tv, medans datorskärmen är på 19 tum, känns det ju mer frästande att köra på datorskärmen..
Detta är inte heller något permanent, ska flytta till sommaren, å då får man riktigt utrymme...

Min Tv föresten är upphängd i en konsoll ( ställning ) uppe i ena hörnet. Medans man med datorn bara stjuter datorstolen bak lite å börjar lite, på den lilla space jag har i rummet.

Permalänk
Inaktiv

bilden blir olidligt dålig via composite och/eller s-video

Permalänk

Nja, kanske inte OLIDLIGT dåligt, men defenitivt mycket sämre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hm? Varför skulle bilden bli sämre? Om datorns TV-UT används blir ju bilden såklart kass, men om det däremot rör sig om TV-IN bör väl bildkvaliteten vara helt beroende på tv-kortets kvalitet och källan och med dagens teknik borde det ju gå att få en skarp och klar bild.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Nåt i stil med den här
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383529

Tackar ödmjukast, vet dock inte var jag ska koppla andra ändena av sladden riktigt.
Är ganska säker på att det inte finns ngt sådant uttag på min stereo, kan det finnas på den här skärmen? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320331&view=detailed
Annars kanske det finns nån sorts adapter, så att man får som dom 2 ljudsladdarna på en SCART?
Fan finns det inte lixom ett uttag för vanliga hörlurar direkt i PS3´an, så man slipper dra massa konstiga sladdar som man aldrig hört talas om förr?
Är inte så kinkig när det gäller ljudet, behöver defenitivt inte vara kristall-klart med bas som skakar halva länet.
Tackar som sagt för all hjälp hittils.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Han använder VGA till skärmen, inte tv out till tvn...
Komposit ÄR sämre än komponent, för att den bara har en ledare för alla färger.

Visa signatur
Permalänk

Ett tvkort och du kommer snart önska att du inte använde dig utav det.. Kan nästan garantera att du kommer få en ordentligt sunkig bild. Kör på VGA adaptern istället.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

har pissig kvalité med mitt TV-kort jämfört vanlig VGA kontakt

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA