Permalänk
Medlem

Moment 22...;)

Har ni nånsin råkat ut för omöjliga byrokrater och liknande?
Hur man än gör så blir det fel..
Kännslan av att myndigheterna har utsätt dig till allmän hack-kyckling?

Skriv och berätta:)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Hatar metalls förbund. Började plugga i augusti förra året, hade då varit medlem i ett år och några månader, ringde in och frågade varför jag fortfarande ska vara medlem när jag pluggade och de hade inga svar på det så jag bad om att få gå ur. Fick hem papper osv i slutet av augusti nån gång och skrev på och skickade in snabbt som fan.

Hörde inget från dom fram tills förr-förra veckan då jag fick sex räkningar ifrån dom där det stod att jag mer eller mindre MÅSTE betala för att jag inte gått ur än. Dock står det, i väldigt liten text, att om man inte betalar så blir man automatiskt utträden (eller vad det heter). Ringde då in igen och frågade varför jag skulle betala och hon svarar "För allt skydd du får när du studerar blablabla" och jag svarade att jag skickat in alla papper för att kunna gå ur facket och undrar varför jag fortfarande får räkningar och låter lite arger. Ludret (kanske) lägger då på luren och jag bestämmer mig för att aldrig mer gå med i något fack.

Lätt att komma in men svårt som fan att få dom att sluta skicka räkningar.

Apropå det så fick jag, idag, fyra räkningar till från dom och ett Övergångsbevis där det står att jag inte har tjänat ihop till några a-kassedagar trots att jag jobbat över ett år på samma ställe och varit medlem lika länge.

Tur att man börjar jobba på tisdag

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem

Blev mäkta förbannad på skattemyndighetn för några år sen då de tyckte att jag skulle betala 16.000:- i restskatt. Bakgrunden var att jag jobbat med direktförsäljning och använt egen bil i jobbet. Fick rådet av företaget att föra körjournal och spara all kundbesöksinformation, vilket jag gjorde.

Deklarerade för avdrag på 54.000:- för resor och fick avslag. Skickade in körjournal och fick till svar att jag skulle skicka in kvitto på tankad bensin. jag ringde och frågade vad de menade då jag tyckte att körjournalen räckte men icke, de skulle ha kvitto på varje tankad liter. Dessa hade givetvis inte jag sparat, då det är helt orimligt.
Jag skickade in besiktningsprotokoll på de bilar jag nyttjat så de skulle se antalet mil körda samt intyg från företaget samt diverse kontaktperoner på att körjournalen stämde. Fick avslag igen.

Förbannad som få går jag in på Skattemyndigheten och ger dom två fulla pärmar med kundinformation och ber dom ringa mig när de kollat upp med alla kunder om jag varit där samt avstång från min hemort.
Får ett brevsvar att Skattemyndigheten inte tänker göra detta. Får viss del av resorna godkända.
Det slutar ändå på 7500:- i restskatt som jag vägrar betala och det går till fogden. Nu är det betalt men det känns som om de skött det jävligt dåligt och den enda som blivit lidande är jag.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

En gång när jag var mycket ung och studerade på annan ort behövde jag ett tillskott i kassan så det vart soc. Den vänliga byråkratfi***an tyckte då att jag skulle önska mig pengar i födelsedagspresent eftersom hon såg på mitt pers nr att jag snart fyllde år. Sedan la hon till med ett ljuvligt litet skratt!!! mm visst hade jag varit född med guldsked i mun hade jag väl förf**n inte förudmjukat mig så mycket att jag gick dit.. thx god att den tiden är förbi..

Permalänk
Medlem

Arbetsförmedlingen, gick hos dom i ett halvår innan min handläggare kläckte ur sig att dom inte kunde hjälpa mig, då jag redan hade en liten timanställning och sökte jobb som det inte finns så gott om, det var ju ett bortslösat halvår...

Men värsta är nog CSN, hade fått studiemedel, blivit återbetalningsskyldig på dessa efter att dom godkänt allt 2 ggr, och sen när jag nästan betalat tillbaks allt så upptäckte dom att jag hade rätt från början och får tillbaka dom igen, vad sysslar dom men därborta egentligen :S

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Hela tiden kompis, hela tiden. Dom tog körkortet av mig, facket lurade mig på pengar, försäkring kassan anmälde mig för förskingring 18000:- i böter + pengarna dom säger att jag förskingrat eller hur det nu stavas och dom har mage och säga att jag har pappa dagar kvar att ta ut.. så trött på detta landet så nu jobbar jag utomlands, betalar ingen inkomst skatt, facket har jag bett dra åt helvete vet inte hur många gånger. Detta landet kommer ALDRIG mer få min intjänade pengar never again. Förutom moms osv. men inget jag kan hjälpa, vilket jag kan bjuda på men min inkomst kan dom aldrig mer röra.

EDIT: jag kan fortfarande deklarera i Sverige så jag får tillbaka på skatt varje år.
Underbart!

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
EDIT: jag kan fortfarande deklarera i Sverige så jag får tillbaka på skatt varje år.
Underbart!

Frågan är ju om det drabbar staten eller oss vanliga svensson värst...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
Hela tiden kompis, hela tiden. Dom tog körkortet av mig

Säkert helt oprovocerat

Citat:

facket lurade mig på pengar

Ojdå, skickar facket bluffakturor nu?

Citat:

försäkring kassan anmälde mig för förskingring 18000:- i böter

Utan anledning? De må ja säga...

Citat:

dom har mage och säga att jag har pappa dagar kvar att ta ut

?

Citat:

.. så trött på detta landet så nu jobbar jag utomlands, betalar ingen inkomst skatt, facket har jag bett dra åt helvete vet inte hur många gånger. Detta landet kommer ALDRIG mer få min intjänade pengar never again. Förutom moms osv. men inget jag kan hjälpa, vilket jag kan bjuda på men min inkomst kan dom aldrig mer röra.

Glöm inte att pensionsspara

Som man bäddar får man ligga är ett bra svenskt ordspråk, svenska myndigheter springer inte omkring och letar upp folk att jävlas med, uppfattar ni att ni "trakasseras" av myndigheter så är det i mina ögon självförvållat.

Permalänk
Medlem

Myndigheter gör inte annat än trakasserar vanligt folk. Det är det dom är till för.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Ojdå, skickar facket bluffakturor nu?Utan anledning? De må ja säga...?

Tja, skickar de fakturor till mig ett halvår efter jag gått ur så kan de säkert försöka lura nån

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.