Permalänk
Medlem

hehe pc för alla.. jo fin tidning det där något vinklad och härligt full med fel

Undrar föresten när pyrotech ska göra en ny dator som pc för alla höjer till skyarna brukar ju va typ en model per tidning, skitsamma om vilken datorfirma som helst kan knåpa ihop en "värstingburk" när pyrotch gör det så är det en nyhet.

oj "flameade" lite där å fint OT tbx till TO då:

Oavsätt hur datorerna kommer intregeras eller utvecklas så kommer Herr "jag-kan-själv" fortfarnade finnas kvar och resultera i en drös fel på system så tekniker som en själv lär ju inte gå arbetslösa.
Ponera då även om det skulle bli de här futurisktiska grejerna med "smarta hus" å grejs med en helvetes massa intrigerade prylar å jox, vem fixar en systemkrash då?

-ee jo det så att det är nå fel på min "data"
- jo jag ser det å det verkar som att det är linken mellan köket å vardagsrummet som brustit så tyvärr men vi måste nog riva innerväggen, byta kabel seru... kan bli dyrt.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Ha! Ja, de där idéerna om att allt i vårt hem skulle vara uppkopplat.. tror ivf inte jag blir någon verklighet direkt.
För tänk er ändå, det där drömde man om redan när datorerna kom, vad har hänt? Vi har fått flashiga varor som kylskåp med egen skärm, så man kan se på TV eller porrsurfa medan man fyller på mjölk till kaffet. Hej och hå..
Ok, jag kan se användningen av att skicka ett sms till kaffebryggaren att ha klart tills man kommer hem och att tvättmaskinen känner av när tvätten är ren och stannar och skickar ett sms om att det är klart, men utöver sådant..

Det kommer aldrig bli verklighet detta med att allt i hemmet kommer vara uppkopplat, detta p.g.a. att det kostar extra att ha allt integrerat och inte minst av allt så är det ett jäkla resursslöseri.

Vi kan koka vårat kaffe när vi kommer hem, vi behöver inte spela in varenda avsnitt vi ändå inte har tid att kolla på, vi kan skriva ner på papper när vi ska till tandläkren, vi behöver inte en elektrisk tandborste som hittar bästa pris på nya borstar.
Behöver vi beställa hem nät från matet så går vi till vår PC, sätter på den, torkar av och pussar den godnatt och sen har vi maten hemma nästa dag.
"Kan själv", kommer alltid att vara för starkt (även om det kan verka vara bra svagt idag), för att vi ska bli så lata av oss att vi inte orkar gå till vardagsrummet/sovrummet/badrummet för att sätta oss vid datorn för att komma ut på nätet, spela in en film eller leta stickbeskrivning.

Allt drar ström, för en person som inte använder en microvågsugn varje dag så drar displayen med klockan mer ström under ett dygn än vad uppvärmning av matrester på full effekt gör, en gång. Tänk er då att man ska ha allt integrerat och uppkopplat och on-line, i hela huset! Hur många hundringar extra blir inte det i månaden? 1,5?

Nej, jag tror mer på att resurssnåla enkla lösningar, som micro utan display och microPC som drar max 60W kommer att vara vår framtid ganska snart, för gemene man. Kräver såklart att vi både vill och ges möjlighet och ja, jag skulel absolut kuna tänka mig att dra ner på effekter och hoppa de senaste och näst senaste spelen för att få en tyst, sval och resurssnål dator.
Försökte undervolta laptopen, visserligen utan framgång, för att den skulle bli något snålare, främst för batteritiden iofs men ändå, jag kör inte så värst ofta på batteri.

Bränsleceller hoppas jag på, det tror jag faktiskt att vi kommer få se en del av, kanske inte i sådan explosion som vi önskar, men vi komemr garanterat få se mer av det. Fler lösningar, som fungerar, som stryktåliga solceller och bakteriella batterier, vill jag se, men tror inte att det kommer driva våra datorer om 20 år.
Fast kanske.. att vi värmer upp vårat vatten med solceller och vindkraft på våra tak, att det kommer vara standard om 20 år. Det hoppas jag. Tror, för jag är naiv.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Mitt hus är uppkopplat.. Jag kan surfa in i min video och tala om vad den ska spela in. Jag kan oxå surfa in i värmesystemet och kolla om allt är som det ska. Jag kan se om det finns ström till kyl och frys mm. Då jag reser mycket är detta viktigt för mig att kunna se.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Mitt hus är uppkopplat.. Jag kan surfa in i min video och tala om vad den ska spela in. Jag kan oxå surfa in i värmesystemet och kolla om allt är som det ska. Jag kan se om det finns ström till kyl och frys mm. Då jag reser mycket är detta viktigt för mig att kunna se.

Jag ser användningen. Om kylen går så kan du ringa en släkting eller en granne och be dem ta en titt. Video.. ja, det kan ju vara praktiskt.
Sen att se huruvida brandvarnaren har larmat, om man glömt en spisplatta, om tjyvlarmet gått, om en kran står och droppar.. där har vi fler användningsområden.

Ett uppkopplat hem har sådana uppenbara fördelar, full koll. Å andra sidan.. vad har man för nytta av att veta att brandlarmet reagerat, när man inte är hemma, och larmet gått för en halvtimme sedan? Huset har ju brunnit ner i vilket fall.
Tjyvlarmet talar emot mitt argument, där kan det vara en fördel om man ser till försäkringen t.ex., och om man ser direkt när larmet går så är det bara att ringa grannen.. ja..

Men jag undrar, hur mycket drar det att ha hela hemmet uppkopplat? Det lär inte dra så mycket så länge man inte har sakerna ständigt aktiva, och inte använder sig av exempelvis displayer som man ändå inte ser.
Har du koll på hur mycket det drar, ZecretW? Jag är nyfiken bara, kommer inte blaima dig för någonting >:)

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag tror att väldigt mycket i hemmen kommer att vara uppkopplade till något slags nätverk i framtiden. Kanske endast för säkerthet, tillexempel något sorts system som känner av när det börjar brinna osv..

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag skrev ett långt inlägg för länge sen om hur hela huset skulle vara uppkopplat och man kunde kolla allt i realtid, från vilka varor som finns i kylskåpet till vilka dörrar och fönster som var öppna, vilket eluttag som drog ström osv.

Sen frågade någon mig "vad ska du ha det där till?" och jag kom inte på något svar. Allt var onödigt, det var inget av det jag kommit på som jag någonsin skulle vilja använda.

Det intelligenta hemmet kommer förmodligen i framtiden att sortera in under samma fack som rullande trottoarer och måltidspiller - dvs, uppfinningar som kändes logiska men som aldrig realiserades därför att ingen ville ha dem.

"För att man kan" är en värdelös anledning till att göra något.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag skrev ett långt inlägg för länge sen om hur hela huset skulle vara uppkopplat och man kunde kolla allt i realtid, från vilka varor som finns i kylskåpet till vilka dörrar och fönster som var öppna, vilket eluttag som drog ström osv.

Sen frågade någon mig "vad ska du ha det där till?" och jag kom inte på något svar. Allt var onödigt, det var inget av det jag kommit på som jag någonsin skulle vilja använda.

Det intelligenta hemmet kommer förmodligen i framtiden att sortera in under samma fack som rullande trottoarer och måltidspiller - dvs, uppfinningar som kändes logiska men som aldrig realiserades därför att ingen ville ha dem.

"För att man kan" är en värdelös anledning till att göra något.

Precis!
"Varför körde du över hastighetsgränsen?"
"För att jag kunde."

Visst för att det finns de som skaffar sig en DVD-spelare för att kunna se på film, och inte för att de faktiskt _ser_ på film.
Men jag tror, hoppas, har erfarenhet av att det är fler som tänker att de behöver inte dittan och dattan, så de skaffar sig det inte. Även gällande information, vi behöver inte veta allt. Att veta när smöret gick ut, kan vi ta reda på när vi kommer hem. Ok, man kan råka ut för en dag utan Bregott, men jag blir ju inte sjuk och dör svältdöden bara därför.

Om jag någonsin hyr en lägenhet som är uppkopplad, så ska jag se till att avaktivera allt sådant jag faktiskt, verkligen inte har nytta av. Antagligen allt.. Vill ju oftast vara ifrån hemmet när jag inte är hemma.

Nu kommer någon uppmärksam person påpeka att jag har en massa program installerade på min laptop som jag inte använder men som jag har där "utifall att". Tar massa plats, segar ner.
Jag ska vid nästa formatering låta bli att installera allt jag inte behöver, inser det ungefär nu.

Hemma, så drar jag ner persiennerna när det ändå är mörkt ute. Drar ner värmen när jag går och lägger mig. Handlar ungefär varje dag, om jag har vägen förbi affären. Återanvänder gammla kassar. Drar ur kontakten till stereon, för att den inte ska stå stand-by. Släcker datorskärmen när jag inte aktivt använder datorn under en lite längre stund.
Detta är viktigt, idag och framförallt kommer det vara viktigt imorgon.
Pga. den stundande energikrisen (kommer antagligen inte märkas av här i västvärldens norden) och miljöåtgärder så kommer framtidens dator utvecklas åt, vad jag anser vara, det rätta hållet. Vi kommer få se fler mini-ITX-system än fullt utrustade prestandamaskiner och vi kommer at sträva efter minsta möjligt effektåtgång.
Serverlösningarna kommer antagligen inte utvecklas åt precis samma håll, men nog kommer de optimeras alltid.

Men nu ska vi inte haka upp oss bara på en PC:s energiåtgång, den är obetydlig när man ser till hushållets hela energiåtgång.
Viktigare än vad vi får betala, inte bara i pengar, för produkten som ny.
Hur mycket energi har gått åt för att tillverka denna produkt? Varifrån kommer den? Hur långt har den rest? Behöver jag detta? Kan jag undvara detta? Kommer jag har nytta av den under en längre tid? Betala jag för rätt egenskaper? När jag har förbrukat den, blir den helt värdelös då?

Ser man till komponenterna i datorn, så kan man säga att grafikkort är en dålig affär. Exempel, jag köpte ett Matrox Millenium G500 för längesedan coh vad för nytta har jag av kortet idag? I stort sett inget, utom till att ha på äldre system.
Processor, det var någon P2 400 MHz. Den har jag nytta av idag, även om en server med P3 800 MHz skulle vara att föredra, så har jag en fungerande P2, som inte gör mycket väsen av sig. Den funkar till mycket, fortfarande.

Så hur kommer inte bara våra datorer att ha förändrats under 20 år, utan hur kommer våra komponenter att se ut och vad för egenskaper kommer de ha?
Well, behöver vi fler Hertz? Jajjamän! Men till vilket pris?
Behöver vi fler kärnor per processor? Inte nödvändigtvis, beror på vad vi gör. Tror dock vi kommer att få se minst två kärnor per processor i våra allemansdatorer i framtiden, kräver till viss del att programmerarna hänger med och skapar program som kan utnyttja detta, tror jag.
Grafikkort, kommer förhoppningsvis vara integrerade, om inte annat så tror jag att de mer extrema användarna kommer få lägga några tiotusen på ett externt system, ungefär som dagens Nvidia Quadro, fast mer som helhetslösning, en egen dator, en jättekomponent.
Fysikkort.. Bah!
PSU, kommer vara större pico-PSU, tillverkade i U-landet Sweizch. 96-98 % effektivitet.
Hårddiskar, SSD-ATA och MicroFlash, oftast inte mer än 100 GB.
Moderkort, Mini-ITX visar vägen.
Optiska enheter, allt i ett, extern.
Chassi, litet, nätt, svalt och bärbart.
Kylning, behövs inte.

Detta _tror_ jag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

Men jag undrar, hur mycket drar det att ha hela hemmet uppkopplat? Det lär inte dra så mycket så länge man inte har sakerna ständigt aktiva, och inte använder sig av exempelvis displayer som man ändå inte ser.
Har du koll på hur mycket det drar, ZecretW? Jag är nyfiken bara, kommer inte blaima dig för någonting >:)

Jag jobbar hårt för att få ner min energiförbrukning, vilket min fru tycker är lite för mörkt.

Allting kontrolleras av den här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Sedan drar väl temperaturmätarkort och reläkort några milliampere omräknat i nätspänning. De går bara online var 6:e minut för mätning och styrning och somnar sedan om. (Värmesystem är ohyggligt tröga, så detta är nästan för ofta men 10 ggr i timmen blir snygga diagram.)

Jag har våldtagit några smartUPSer och kopplat upp dem mot en flock bilbatterier för längre drifttid. 26 timmar klarade de sig under stormen Per, sedan kom strömmen tillbaka, bor man på landet så gör man. Moderna kyl och frysskåp klarar sig på under 90w, helt otroligt faktiskt. Vad förlusterna i UPS:erna är vet jag faktiskt inte men förmodligen inte mycket under stabil nätdrift då de bara ska underhållsladda mina batterier.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag skrev ett långt inlägg för länge sen om hur hela huset skulle vara uppkopplat och man kunde kolla allt i realtid, från vilka varor som finns i kylskåpet till vilka dörrar och fönster som var öppna, vilket eluttag som drog ström osv.

Sen frågade någon mig "vad ska du ha det där till?" och jag kom inte på något svar. Allt var onödigt, det var inget av det jag kommit på som jag någonsin skulle vilja använda.

Det intelligenta hemmet kommer förmodligen i framtiden att sortera in under samma fack som rullande trottoarer och måltidspiller - dvs, uppfinningar som kändes logiska men som aldrig realiserades därför att ingen ville ha dem.

"För att man kan" är en värdelös anledning till att göra något.

Du har så rätt!

Fast det känns lite som off-topic när tråden egentligen handlar om datorerna om 20 år.

20 år är på många sätt en mycket lång tid i datorvärlden, men samtidigt så kort att vi inte behöver anta några fantastiska förändringar. Människan och vårt samhälle fungerar i mångt och mycket idag som det gjorde för 20 år sedan. Vi kan anta att förändringstakten är oförändrad och att det vi vill göra med datorer är fler saker, samtidigt som de gamla sakerna finns kvar. Således tror jag nog att skrivbords-PCn finns kvar, iaf för oss entusiaster och på arbetet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Om 20-25år lär singulariteten ha inträffat. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noodles^
Om 20-25år lär singulariteten ha inträffat. =/

Lär och lär, det är väldigt tidsoptimistiskt. Det är väl vad de som förutspår sådant tidigast tror på?
Vart är haricots?

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/