Regler vid uthyrning av bostad?

Permalänk
Medlem

Regler vid uthyrning av bostad?

Slängde in tråden här där jag tror den passar bäst "juridik".

Om man vill hyra ut en komplett bostad "mindre gård met 2 fastigheter".

Tänkte hyra ut ena kåken privat vad är det som gäller?

Om man ska följa lagen till 100%

Skall man betla skatt för hyran?

Skall det registreras?

Mina skyldigheter rättigheter försäkring etc.

Sitter du inne med info lr har någon bra länk där man kan plugga lite så vore det kanon.

Börja söka här detta forum brukar ha god kunskap.

Tackar på förhand.

Och nej jag har ingen gård ren hypotetisk fråga.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk

Ang skatt, Ja du ska ta upp det i din deklaration, läs mer här:
http://skatteverket.se/skatter/deklaration/2007/bostad/uthyrn...

Permalänk

Jag vill minnas att hyresgästen har rätt att återkräva eventuell differans mellan faktisk hyra och avtalad hyra. Så om du skall hyra ut till någon okänd så bör du antingen ta ut exakt den hyra som du själv betalar, eller bereda dig på att personen i fråga kan komma att kräva mellanskillnad mellan din hyra och den som du utkräver av gästen.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Jag vill minnas att hyresgästen har rätt att återkräva eventuell differans mellan faktisk hyra och avtalad hyra. Så om du skall hyra ut till någon okänd så bör du antingen ta ut exakt den hyra som du själv betalar, eller bereda dig på att personen i fråga kan komma att kräva mellanskillnad mellan din hyra och den som du utkräver av gästen.

Källa?
Intressant diskussion dock. Sen kan man ju också fråga sig om det är samma lagar som gäller kring uthyrning av gård/villa samt bostadsrätt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Källa?

Tyvärr så hittar jag inte nu, men jag skall gräva lite igen. Minns att jag läste på på skatteverket.se bland annat när jag själv skulle vara hyresgäst i andra hand. Återkommer om jag hittar någon vettig källa. Jag inledde med "jag vill minnas" eftersom att jag inte hittade informationen igen.

Det mesta som rör hyresförhållanden finns reglerat i Jordabalkens 12.e paragraf som även kallas Hyreslagen.

EDIT:
Hittade något iaf:

http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____1009.aspx

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM#K12P55

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Källa?
Intressant diskussion dock. Sen kan man ju också fråga sig om det är samma lagar som gäller kring uthyrning av gård/villa samt bostadsrätt?

En kompis hyrde i andra hand och betalade för mycket. Slutade med att hon fick mellanskillnaden tillbaka efter att ha bott där i ett antal år. Så hyr du ut och tar för mycket betalt så spara mellanskillnaden ifall du har en hyresgäst som kan sina saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar ju faktiskt stämma.

"Det innebär i korthet att hyran ska vara skälig och att den inte är skälig om den är påtagligt högre än hyran för lägenheter med likvärdigt bruksvärde."

Sen gillar jag inte att det står "påtagligt högre".. Om jag hyr ut min bostadsrätt med exempelvis en vinst på 5% anser inte jag som påtagligt högre. Det verkar ju vara rätt som ni säger, vilket jag iof kan tycka är konstigt då jag som hyresvärd vill kunna ta vad jag vill för hyra, dock inom vissa rimliga gränser. Fast det är ju kanske där som "påtagligt högre" kommer in i bilden.

Permalänk

Går det inte att avtala bort den där klausulen då? Om du är helt rak med vad du betalar i hyra och sedan säger att marknadsläget dikterar följande pris och sedan skriver ni det på kontraktet så kankse det reder ut sig?

Men man kanske inte kan göra så?

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Går det inte att avtala bort den där klausulen då? Om du är helt rak med vad du betalar i hyra och sedan säger att marknadsläget dikterar följande pris och sedan skriver ni det på kontraktet så kankse det reder ut sig?

Men man kanske inte kan göra så?

Mycket av lagarna i lagboken går att avtala bort. De är dispositiva och enskilda sakfrågor går att förhandla.