Betygen & rättsäkerheten på högskolan

Permalänk

Betygen & rättsäkerheten på högskolan

Jag antar att de flesta som läst lite kurser på högskolan nån gång kännt att de fått ett av en eller annan anledning helt felaktigt betyg. Det hände iaf mig för ett par veckor sedan, vi hade jobbat häcken av oss sen i januari och insåg att chansen på ett toppbetyg därmed var körd. Jaja tänkte vi det går nog att snacka med de ansvariga eller be att få beslutet omprövat, men efter att ha ringt runt och bestämt en träff med våra handledare (via telefon som om de inte vågade se oss i ansiktet när de motiverade beslutet) så börjar man se ett system av fingerpekande och ryggdunkande som sätter de små rättigheter studenterna har fullständigt ur spel ..

Man blir ju bara så j**la förbannad, examinatorn säger att handledarna är experter på området och måste ta det ansvaret, handledarna hänsivar oss till examinatorn och de av LTH utsedda betygsombudsmännen .. de har ingen makt över huvud taget men de kan ju "ge råd och stöd till studenten i hans/hennes kontakt med institutionen".

Det visar sig alltså man i sverige 2007 har enväldiga tjänstemän som fattar förvaltningsbeslut som dels inte går att överklaga och dels inte går att göra om underlaget för och på så sätt få fram ett nytt beslut.

Man kan alltså driva en fortkörningsbot till domstol, överklaga ett bygglov i all framtid och ett asylärende ännu längre .. så när det gäller tjänstemän inom polisen, kommunerna eller migrationsverket går det bra att ompröva besluten fast inte inom högskolan. Där kan man i princip aldrig få en ny oberoende bedömning, man har inte ens rätt till en omprövning av examinatorn med föjande undantag:

Omprövning av betyg

24 § Finner en examinator att ett beslut om betyg är uppenbart
oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan
anledning, skall han eller hon ändra beslutet, om det kan ske
snabbt och enkelt och om det inte innebär att betyget sänks.
Förordning (2006:1053).

Alltså om personens vars beslut studenten ifrågasätter själv tycker att det är uppenbart felaktigt och att det SNABBT och ENKELT går att ändra .. det är ju ett skämt, så om examinatorn tycker att det är uppenbart felaktigt fast det är komplicerat att ändra då har han/hon lagen på sin sida om han/hon struntar i att åtgärda felet!

Tänkte höra vad ni har för åsikter/synpunkter/erfarenheter om det här och om det finns några politiska initiativ att åtgärda det här. Såg att vänsterpartiet hade nått sånt förslag men de uttryckte oro för att det skulle gymma starka elever/studenter (gud förbjude!!!). Har vi missat något man kan göra för att påverka situationen?

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

Svårt att få en examinator att ändra sig om han bestämt sig. Min erfarenhet är att kurs eller programansvariga inte bryr sig särskilt mycket, och som du säger så är överklagningsmöjligheterna små.

Betygsombudsmän har jag aldrig hört talas om faktiskt - men har svårt att tro att dessa kan göra någon skillnad.

Kanske bäst att bara svälja det hela om du fått godkänt och hoppas att du slipper personen i framtiden.

Universitetsvärlden är stel och konservativ och även om många är vänliga och hjälpsamma så är man som student oftast väldigt ensam och utlämnad till systemet.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
Det hände iaf mig för ett par veckor sedan, vi hade jobbat häcken av oss sen i januari och insåg att chansen på ett toppbetyg därmed var körd. Jaja tänkte vi det går nog att snacka med de ansvariga eller be att få beslutet omprövat

Du skrev att ni insåg själva chansen på toppbetyg var körd. Då är väl det knappast ett självklart fall att ni skall ha ett högre betyg, vilket det bör vara om man skall kunna bestrida och få det ändrat. Fick ni IG, då är det väl bara att fixa till rapporten?

Är förresten dina handledare doktorander? Min erfarenhet kring dem är att de brukar vara de mest noggranna på att upptäcka fel som kan dra ner ens betyg.

Att få andra examinatorer att läsa igenom och sätta sig in i ens rapport/arbete kostar en väldigt massa pengar. Dessutom så har de flesta redan idag ett väldigt stressigt arbete och svårt att få tiden att räcka till. Så att låta detta bli någon självklar överklagningsmetod tror jag inte på, speciellt inte då det finns studenter som klagar mer än andra när det inte ens är ett självklart fall. -Att göra det till ett klasssamhälle där studenterna själva får betala för den andra examinatorn tror jag inte heller på. Att överklaga bygglov, fortkörningsböter etc. är väl inte helt gratis?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad för situation du talar om här :

"Det hände iaf mig för ett par veckor sedan, vi hade jobbat häcken av oss sen i januari och insåg att chansen på ett toppbetyg därmed var körd. "

Är det kört att få toppbetyg med anledning av att ni jobbat ert yttersta ?
Någon sorts omvänd betygssättning eller vad ?

Vad är anledningen till att ni anser er ha fått för låga betyg ?
Om det finns några konkreta felaktigheter i examinatorns bedömning (tex felräkning av tentapoäng, andra studenter som fått högre betyg för samma sak osv) brukar det inte vara några problem att korrigera detta.

Är det däremot så att läraren gör bedömningen att det ni lämnat in inte håller tillräckligt hög klass för ett visst betyg, medan ni själva gör en annan bedömning, så är det nog svårt att göra något.

För våran institution där jag jobbar gäller att man kan få en annan bedömning av en annan examinator om man blivit underkänd två gånger och känner sig orättvist bedömd.
Reglerna för sådana ärenden har de satt upp på studenternas anslagstavla, vilket jag tycker är bra.

Vill kommentera detta som inte riktigt stämmer juridiskt :

"24 § Finner en examinator att ett beslut om betyg är uppenbart
oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan
anledning, skall han eller hon ändra beslutet, om det kan ske
snabbt och enkelt och om det inte innebär att betyget sänks.
Förordning (2006:1053)."

Vi har haft ett ärdende där en person som hade långt ifrån godkänt på en tenta råkat få godkänt genom att examinatorn skrev fel poäng på tentan.
Personen hävdade att det var att anse som ett myndighetsbeslut som inte kan ändras och att man inte skulle kunna korrigera detta misstag.

Det visade sig efter juridiska konsultationer att alla uppenbara misstag, som detta, i högsta grad är tillåtna att korrigera i efterhand.
Så han fick underkänt.
Betygen kan alltså visst sänkas i efterhand om uppenbara misstag begåtts.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Du skrev att ni insåg själva chansen på toppbetyg var körd. Då är väl det knappast ett självklart fall att ni skall ha ett högre betyg, vilket det bör vara om man skall kunna bestrida och få det ändrat. Fick ni IG, då är det väl bara att fixa till rapporten?

Är förresten dina handledare doktorander? Min erfarenhet kring dem är att de brukar vara de mest noggranna på att upptäcka fel som kan dra ner ens betyg.

Att få andra examinatorer att läsa igenom och sätta sig in i ens rapport/arbete kostar en väldigt massa pengar. Dessutom så har de flesta redan idag ett väldigt stressigt arbete och svårt att få tiden att räcka till. Så att låta detta bli någon självklar överklagningsmetod tror jag inte på, speciellt inte då det finns studenter som klagar mer än andra när det inte ens är ett självklart fall. -Att göra det till ett klasssamhälle där studenterna själva får betala för den andra examinatorn tror jag inte heller på. Att överklaga bygglov, fortkörningsböter etc. är väl inte helt gratis?

Nej, kursen är uppbyggd i etapper tenta och fyra stycken rapporter i 20-sidorsklassen. Detta gör att betyget inför den sista etappen i princip inte kan bli bättre än 4. Betyget är orättvist på etapp 3 vilket förstör totalen.

Våra båda handledare är bägge seniora professorer, examinatorn är utbildningsledare.

Det du säger om att kostnader ska vara ett hinder håller jag inte med om, utbildningen 10p heltid i detta fall x 5 personer är en investering av oss och universitetet på ett hyggligt stora 6-siffrigt belopp. Att inte ens kunna tvinga en professor att sitta en eftermiddag med en överklagan då är inte rimligt så dyr är inte dennes tid.

Vad det gäller kostnaden för andra typer av rättegångar borde det väl vara upp till individen och eventuella försäkringsbolag att lösa det. Vinner man är det universitetets problem. Det kanske gör att universitetet erkänner att de har fel i fall de kommer förlora i domstol innan ärendet hamnar där och det åtgärdar ju problemet. Kan man motivera avsaknaden av en fungerande rättsskipningsprocess med att den är för dyr??

_______________________

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
"Det hände iaf mig för ett par veckor sedan, vi hade jobbat häcken av oss sen i januari och insåg att chansen på ett toppbetyg därmed var körd. "

Är det kört att få toppbetyg med anledning av att ni jobbat ert yttersta ?
Någon sorts omvänd betygssättning eller vad ?

Okej svenskan blev väl inte 100%-ig i mitt första inlägg, det var beslutet på etapp 3 av 4 som gjorde totalen omöjlig att få ihop. Vi har jobbat enormt mycket hur som helst snittat över 40h i veckan sedan kursstart när terminen drog igång i januari inom en 10p kurs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Vad är anledningen till att ni anser er ha fått för låga betyg ?
Om det finns några konkreta felaktigheter i examinatorns bedömning (tex felräkning av tentapoäng, andra studenter som fått högre betyg för samma sak osv) brukar det inte vara några problem att korrigera detta.

Är det däremot så att läraren gör bedömningen att det ni lämnat in inte håller tillräckligt hög klass för ett visst betyg, medan ni själva gör en annan bedömning, så är det nog svårt att göra något.

För våran institution där jag jobbar gäller att man kan få en annan bedömning av en annan examinator om man blivit underkänd två gånger och känner sig orättvist bedömd.
Reglerna för sådana ärenden har de satt upp på studenternas anslagstavla, vilket jag tycker är bra.

Anledningen är framförallt att handledningen varit direkt missledande och att kraven är satta väldigt högt, vilket gör att bedömningen skulle blivit en helt annan om kursen inte varit på det program jag går. Jag har erfarenhet från två civilingenjörsprogram och kurser inom civilekonomprogrammet men den här kursen ställer helt andra krav än motsvarande kurser gör till och med inom samma institution.

Vidare menar vi att de delar av kritiken som inte rör själva ämnesinriktningen beror på att handledaren inte behärskar det engelska språket på tillräckligt väl och därför anser att texten är svårtläst och tappar tråden. Det språkliga är skrivet av en tjej som gått sina tolv första år i skolan i en amerikansk privatskola i sydamerika och sedan skickat på remiss till en kille som undervisar i engelska på universitetsnivå. Vidare gick texten på remiss till en av sveriges ledande infocom-företag där vi intervjuat sex nyckelpersoner och följt en projektledare i fyra månader på veckobasis. Företaget var mycket nöjt och menade att arbetet väl speglade deras situation.

Det du säger här är att er institution gör absolut minimum för att uppfylla kraven i högskoleförordningen eller lite mindre än så eftersom det inte finns ett krav på att personen ska känna sig orättvist bemött.

"22 § En student, som utan godkänt resultat har genomgått två
prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en
annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det.
Förordning (2006:1053)."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Vill kommentera detta som inte riktigt stämmer juridiskt :

"24 § Finner en examinator att ett beslut om betyg är uppenbart
oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan
anledning, skall han eller hon ändra beslutet, om det kan ske
snabbt och enkelt och om det inte innebär att betyget sänks.
Förordning (2006:1053)."

Vi har haft ett ärdende där en person som hade långt ifrån godkänt på en tenta råkat få godkänt genom att examinatorn skrev fel poäng på tentan.
Personen hävdade att det var att anse som ett myndighetsbeslut som inte kan ändras och att man inte skulle kunna korrigera detta misstag.

Det visade sig efter juridiska konsultationer att alla uppenbara misstag, som detta, i högsta grad är tillåtna att korrigera i efterhand.
Så han fick underkänt.
Betygen kan alltså visst sänkas i efterhand om uppenbara misstag begåtts.

Jag måste säga att jag tycker det är anmärkningsvärt att du anser att ett direkt CITAT ur högskoleförordningen alltså ur nu gällande svensk lag inte stämmer juridiskt. Däremot så har institutionen stöd i

"Rättelse av betyg

23 § Ett beslut enligt 26 § förvaltningslagen (1986:223) om
rättelse av skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende i
fråga om ett betyg skall fattas av en examinator.
Förordning (2006:1053)."

Personligen tycker jag det är illa att rättsäkerhet i någon mening bara erbjuds svaga studenter som blivit underkända och inte alls till starka studenter. Speciellt eftersom det inte alls är ovanligt hos arbetsgivare som är intressanta i vårt fall räknar i termer av VG% eller viktade betygsmedel för att man ens ska kunna ordna en anställningsintervju. Har Sverige bara råd att hjälpa vissa studenter?

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

Nu är jag själv inte högskolestuderande, därför röstar jag inte, men, om studenter skulle kunna överklaga sina betyg skulle de mest verbala och "förhandlingstekniskt" skickliga personerna gynnas. Kan man tala för sin sak, tillochmed vara lite manipulativ kan det återspegla sig i de omförhandlade betygen. Den som har svårt att uttrycka sig, kanske under en konfrontation, blir då förlorare, även om denne är en bättre student.

Permalänk

Det är en intressant poäng, kanske det problemet skulle kunna lösas genom ombud som hjälper studenterna att driva sina fall? Samordning av de krav som ställs i kurser inom samma ämne nationellt skulle kunna göra att utomstående lättare skulle kunna sätta sig in i studentens fall och systemet skulle då inte behöva bli så dyrt.

Det skulle också gå att göra ett system där varje student har ett eller två överklaganden och att systemet sedan återgår till dagens. Det skulle förhindra att några få överklagar allt de inte är nöjda med hela tiden. Men samtidigt skulle man göra överklagan till en kraftfull rättighet, t.ex. genom att examinatorer som förlorat överklagandeärenden ett antal gånger förlorar sin examinationsrätt eller att institutionen får betala ut skadestånd till studenten om studenten vinner prövningen. Det skulle göra att examinatorerna var tvugna att ta sitt ansvar och inte bara gå i försvarsställning direkt och säga att studentens krav är felaktigt. Då tror jag ytterst få fall skulle sluta i domstol.

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother

"22 § En student, som utan godkänt resultat har genomgått två
prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en
annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det.
Förordning (2006:1053)."

"24 § Finner en examinator att ett beslut om betyg är uppenbart
oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan
anledning, skall han eller hon ändra beslutet, om det kan ske
snabbt och enkelt och om det inte innebär att betyget sänks.
Förordning (2006:1053)."

Jag måste säga att jag tycker det är anmärkningsvärt att du anser att ett direkt CITAT ur högskoleförordningen alltså ur nu gällande svensk lag inte stämmer juridiskt. Däremot så har institutionen stöd i

"Rättelse av betyg

23 § Ett beslut enligt 26 § förvaltningslagen (1986:223) om
rättelse av skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende i
fråga om ett betyg skall fattas av en examinator.
Förordning (2006:1053)."

Problemet är att dessa lagar är självmotsägande :
Lag 23 § strider mot 24 §.
I 24 § står att ett betyg inte får sänkas även om det är uppenbart oriktigt.
I 23 § står att triviala skriv eller räknefel får korrigeras av examinatorn.

I fallet jag känner till som testades visade det sig att det rent juridiskt gäller att examinatorn får rätta uppenbara misstag, även om det innebär att betyget sänks. Så jag antar att tolkningen är att det är 23 § som gäller.

Det tycker jag är en självklarhet. Betyg och examensbevis och liknande ska man inte få för att någon lärare eller examinator gjort ett misstag, utan för att man nått upp till kraven för ett visst betyg/mål.
Om läraren tex råkar skriva VG på en tenta någon lämnat in blankt bör det ju definitivt inte gälla som betyg.

citat :
"Det du säger här är att er institution gör absolut minimum för att uppfylla kraven i högskoleförordningen eller lite mindre än så eftersom det inte finns ett krav på att personen ska känna sig orättvist bemött."

Han som testade denna fråga juridiskt kände sig inte det minsta lilla orättvist bemött. Han var väl medveten om att han inte var i närheten av godkäntnivån. Det var endast ett försök att slippa plugga till ämnet och samtidigt testa juridiken rörande detta.
Det var bra med ett sådant fall så att folk vet vad som gäller.

Man kan bara göra sitt bästa från institutionernas sida för att folk ska behandlas så rättvist som möjligt. Studenternas eventuella känslor i slutändan kan de inte göra så mycket åt.
Man kan inte godkänna en massa undermåliga tentor bara för att alla ska må bra. Rimligen så är lärarna i de flesta fall bättre en studenterna på att bedöma vad som är undermåligt eller ej.
Ibland kan naturligtvis oenighet uppstå.

Känner man att man blivit orättvist behandlad som student så borde man givetvis ha någonstans att vända sig dock, det håller jag med om.

Man bör hursomhelst kräva examinatorn på en tydlig motvering för sitt betyg. Kan denne inte prestera en sådan, så är han/hon direkt olämplig som lärare och då bör man kunna klaga tex till prefekten.

Just i erat fall har jag ingen aning om hela scenariet.
Som jag tolkar det du skrev har ni misslyckats med att uppfylla kraven för toppbetyg, så att det därmed blev "kört", men att ni ville förhandla med examinatorerna för att ändå få toppbeytg ?

Jag kanske har uppfattat det helt fel, men isåfall är det väl inte så konstigt om de inte ändrar sig ?
Om de skulle låta er bli godkända med lägre krav än för de övriga kursdeltagarna så skulle ju allt bli fullständigt orättvist.
Då skulle de ju bli direkt anmälda för diskriminering av övriga deltagare.
Har man tex gränsen för godkänt på en tenta på 15 poäng, och underkänner vissa med 14.5 men godkänner andra med 13 så vore det ju katastrof.
Men som sagt, jag har ingen aning om hur det ser ut i ert fall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jesper:

""Det du säger här är att er institution gör absolut minimum för att uppfylla kraven i högskoleförordningen eller lite mindre än så eftersom det inte finns ett krav på att personen ska känna sig orättvist bemött."

Han som testade denna fråga juridiskt kände sig inte det minsta lilla orättvist bemött. Han var väl medveten om att han inte var i närheten av godkäntnivån. Det var endast ett försök att slippa plugga till ämnet och samtidigt testa juridiken rörande detta.
Det var bra med ett sådant fall så att folk vet vad som gäller."

Du misstolkar detta lite, vad jag menar är att era rutiner (det sista i citatet) säger det lagen tvingar er till dock finns inte kravet på att studenten ska känna sig (eller vara) orättvist bemött. Detta handlar alltså om att studenter har lagstadgad rätt att byta examinator.

__________________

"Just i erat fall har jag ingen aning om hela scenariet.
Som jag tolkar det du skrev har ni misslyckats med att uppfylla kraven för toppbetyg, så att det därmed blev "kört", men att ni ville förhandla med examinatorerna för att ändå få toppbeytg ?"

Givetvis tycker inte jag att betyg ska vara förhandlingsbara, men vi tycker att examinatorn inte förstår arbetet och dess svårigheter och straffar oss för det. Samtidigt har vi jobbat väldigt mycket med att arbetet ska vara tydligt inte minst på ett språkligt plan. Så vi menar att behandlingen är orättvis sen att det sumpar vår chans till toppbetyg är naturligtvis olyckligt men det är inte skälet till att vi klagar.

__

En av anledningarna till att de inte vill åtgärda detta är uppenbart att de då känner sig tvingade att hantera en stor mängd andra klagomål/önskemål också för att processen ska vara rättvis.

En annan anledning är som de faktiskt uttrycker rent ut men sedan tar tillbaka när jag ifrågasätter den att de rankar arbeten inom kursen. Detta är givetvis fel eftersom det är kraven i kursprogrammet och inte andras resultat som ska styra betygsättningen.

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400