Sweclockers Interaktiva rymdresa...

Permalänk
Medlem

Sweclockers Interaktiva rymdresa...

Med tanke på de rymdtrådar som poppat upp som konspirationsteori-tråden och så vidare skulle jag vilja starta en interaktiv (nåja) rymdresa där man skriver en liten väldigt kort historia om resan som kanske någon (du) gör genom kosmos. Efter historiens slut så får man förklara om varför man åkt dit man gjort och har också ett diskussionssyfte med det man skrivit. Jag ger ett exempel så får vi se om moderaterna låser tråden eller inte, hoppas inte det då jag vill att det ska vara en nöjsam tråd med riktigt vetenskapliga diskussioner.

Here goes: ^^

Raketen skjuts upp och resan mot Månen börjar och man hamnar i omlopp runt månen. Jag tittar ner och ser ett antal kratrar och frågar mig själv hur de uppstått. Jag knappar in månen i rymdraketens google-sökningsfönster och får svaret från: [Nästa inläggares svar] (ni förklarar genom att svara på min fråga)

Tror ni det kunde vara kul? hoppas det iaf

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers

Forumet är till för seriösa diskussioner, inte massa trams.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Vi har efter interna diskussioner kommit fram till att tråden har en stor potential att utveckla sig på ett positivt och för forumdelen givande sätt, under förutsättning att inläggen hålls på en seriös nivå. Därför låser jag upp den igen.

*tråd öppnad*

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid tänkt på en hypotetisk resa till en stjärna som strax ska bli supernova. Ett rymdskepp med hygglig isolering stationeras inom den radie som novan kan tänkas uppta, och på skeppet sitter en hög forskare och väntar med spänning...

Eller har jag missförstått topic helt nu?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

euhm jag tror det var mening att du skulle fortsätta på hans berättelse om jag inte förstått det här helt fel..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jo4Cim
euhm jag tror det var mening att du skulle fortsätta på hans berättelse om jag inte förstått det här helt fel..

nä då, ni behöver inte fortsätta min historia, men man ska skriva en liten historia och i den på nåt sätt ha en fråga, tes eller dylikt som man kan svara eller diskutera om.

Tanken var väl att inte bara "rent" diskutera vetenskapligt så lägger man på lite tja, kultur? Eller tja, hoppas ni fattar vad den här äggplantan försöker säga.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag har alltid tänkt på en hypotetisk resa till en stjärna som strax ska bli supernova. Ett rymdskepp med hygglig isolering stationeras inom den radie som novan kan tänkas uppta, och på skeppet sitter en hög forskare och väntar med spänning...

Eller har jag missförstått topic helt nu?

Ajajaj... Skulle inte vara så bra...

Innan en stjärna "exploderar" och omvandlas till en supernova, sänds enorma mängder strålning ut. Den srider ut sig över en area som är betydligt större än själva supernovan, och den påföljande nebulosan, kommer uppta.

Isolering... Alltså, strålningen som skickas ut är mättad med neutroner, och det tränger igenom det mesta. Alla eventuella rymdfarkoster som befinner sig i närheten skulle omintetgöras på ungefär samma tid som det tar för elementarpartiklar att förflytta sig utan luftmotstånd. Tror knappt jag behöver nämna att det går ganska fort...

Forskaren på den hypotetiska farkosten skulle alltså upplösas i ett moln av strålning och partiklar innnan supernovan har bildats över huvud taget.

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk
Medlem

eller hur, alltså tog trådens historia ut efter 2 inlägg... :S

sånna där forumlekar slutar aldrig bra ändå

Permalänk
Medlem

Här är en sak jag tänkt på...

1. För längre bemannade rymdresor är det önskvärt att man har samma gravitation i farkosten som man har på jorden.

2. Man måste färdas ganska snabbt för att komma någon vart.

---

Varför inte ha en konstant acceleration framåt i 1G, högre acceleration (gravitation) är ju obehagligt.

Låt oss säga att man ska färdas 25 ljusår (Närmsta solsystemen). Då är det lämpligt att människorna först accelererar i 12,5 ljusår, för att sedan sakta ner i samma takt i 12,5 ljusår. Samtidigt har man en separat obemannad farkost som kan accelera lite längre för att sedan bromsas in mycket hastigare och börja anlägga en rymdstation/planetär bas som är färdigbyggd när människorna anländer.

Hur lång tid har då gått?

(Teori) Kröker man tidsrymden när man lärmar sig ljusets hastighet så att resan verkar kortare för resenärerna?

(Teori) Upplever man en med tiden allt kraftigare gravitation utan motsvarande acceleration när man närmar sig ljusets hastighet?

Jag hoppas någon kan besvara mina frågor som jag finner väldigt intressanta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Här är en sak jag tänkt på...

1. För längre bemannade rymdresor är det önskvärt att man har samma gravitation i farkosten som man har på jorden.

2. Man måste färdas ganska snabbt för att komma någon vart.

---

Varför inte ha en konstant acceleration framåt i 1G, högre acceleration (gravitation) är ju obehagligt.

Låt oss säga att man ska färdas 25 ljusår (Närmsta solsystemen). Då är det lämpligt att människorna först accelererar i 12,5 ljusår, för att sedan sakta ner i samma takt i 12,5 ljusår. Samtidigt har man en separat obemannad farkost som kan accelera lite längre för att sedan bromsas in mycket hastigare och börja anlägga en rymdstation/planetär bas som är färdigbyggd när människorna anländer.

Hur lång tid har då gått?

(Teori) Kröker man tidsrymden när man lärmar sig ljusets hastighet så att resan verkar kortare för resenärerna?

(Teori) Upplever man en med tiden allt kraftigare gravitation utan motsvarande acceleration när man närmar sig ljusets hastighet?

Jag hoppas någon kan besvara mina frågor som jag finner väldigt intressanta.

För det första; ett ljusår är ingen tid, det är en sträcka. Så det är svårt att säga hur lång tid som skulle ha passerat, eftersom det är beroende på vad man har för farkost, vilket bränsle som används, hur många planeters gravitation man kan utnyttja osv.

OM man skulle kunna komma upp i hastigheter motsvarande ljusets, skulle en resenär uppleva det som att allt gick mycket långsammare. Vår definition av "tid" bygger nämligen på ljusets hastighet, dvs tiden är en rörelse som har samma hastighet som ljuset. Det skulle teoretiskt sett upplevas som att allt "töjdes ut", blev trögare och långsammare. Hur snabbt tiden går beror helt och hållet på hur snabbt en given kropp rör sig i förhållande till tiden/ljuset. Ju närmare denna man är, desto långsammare går det.

Enligt Einsteins relativitetsteori skulle du ha alldeles rätt, rumtiden skulle krökas. Fysikern Stephen Hawking har dock funnit ett litet fel i detta resonemang, och det är att Einstein inte har tagit i beaktande det faktum att Universum utvidgas med en accelererande rörelse. Då måste man stoppa in en konstant till, den så kallade singulariteten.

Man brukar räknas med att universum har fyra demensioner, först samma tre som vi räknar med på jorden, och sen gravitation också. Den fungerar som ett alldeles eget särpräglat medie i Universum. Därför ökar gravitationen ju högre hastighet man har, eftersom den är kopplad till de andra dimensionerna, bland dem ljus.

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet