Permalänk
Medlem

"trick" från brygga!

Hej!

Nu när badsäsongen har kommit igång så blir det ju en del plask med vänner på kvällarna. Jag skulle gärna ta emot förslag på trick man kan göra från en brygga ner i vattnet, och gärna illustrerande exempel (typ youtube eller något). Tack på förhand!

//romar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns ju inte så fruktansvärt mycket man kan göra från en bräda. Handlar ju mest om vilket håll man snurrar.

Den här videon visar ju ett par rätt trevliga saker, även om landningarna är mer...ehm... tveksamma
http://www.youtube.com/watch?v=5TSd8WwPi68&NR=1

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Permalänk
Medlem

DYKA?!

Annars något som är riktigt snyggt men som förmodligen behöver lite träning och några mag/ryggplask före är om man bara springer rakt ut och sedan gör en bakåtvolt för att sedan typ dyka i om du fattar vad jag menar?

Permalänk

varför inte satsa på att vara den som hoppar från högsthöjd?
annars göra nått i stil med att ligga på bryggan å bara rulla i? en kompis gjorde så för nån vecka sen å det såg sjukt kul ut!

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
http://www.youtube.com/watch?v=XKFWAE2ED2w

Shit, fan vad grymt. Verkar dock rätt olagligt (och farligt)

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Finns bara en, och det är bomben!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

bakåtvolt är ju klockrent att lära sig ifall man inte redan kan, sedan kan man ju utveckla det till bakåtvolt med dyk.. även springa rakt fram och göra en bakåtvolt är sjukt kul lärde mig det själv förra sommaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluxor
bakåtvolt är ju klockrent att lära sig ifall man inte redan kan, sedan kan man ju utveckla det till bakåtvolt med dyk.. även springa rakt fram och göra en bakåtvolt är sjukt kul lärde mig det själv förra sommaren

hehe, ja det är nice med volt men det gör ont att lära sig

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

akta så inte algerna kommer och tar dig bara

ja volter funkar nog, man behöver inte vara så rädd då vatten är ganska mjukt så länge man inte plaskar i med hög fart(magplask från 10an är INTE att rekomendera).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Man tager ett stycke gammal cykel, gärna av BMX-modell. Fäst en 5-litersdunk fram på styret, cykla allt vad du kan och hoppa utför bryggan och utför olika konster.

Kort sagt, lakejump. Kirra gärna en ramp också så blir det ruskigt roligt!

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Man tager ett stycke gammal cykel, gärna av BMX-modell. Fäst en 5-litersdunk fram på styret, cykla allt vad du kan och hoppa utför bryggan och utför olika konster.

Kort sagt, lakejump. Kirra gärna en ramp också så blir det ruskigt roligt!

Det jorde min bror och några polare. En ramp i slutet av en båtbrygga sen bara ta fart och hoppa
Första gången glömde dom att fästa ett rep på cyklen... vart ganska jobbigt att hämta den sen
Har tyvärr inga bilder på spektaklet. Men det såg svinkul ut

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Shit, fan vad grymt. Verkar dock rätt olagligt (och farligt)

..och fake...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
..och fake...

Det tror jag inte, såg ju rätt verkligt ut..

Det där ska jag också testa, vad behöver man?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Det tror jag inte, såg ju rätt verkligt ut..

Det där ska jag också testa, vad behöver man?

http://www.kink.se/2007/03/20/cool-quiksilver-ad-campaign/

EDIT: Vill bara tillägga... poäng till mig!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
hehe, ja det är nice med volt men det gör ont att lära sig

nä det behöver inte alls göra ont! jag lärde mig först att göra bakåtdyk.. hade inte en tanke på att mitt bakåtdyk skulle utveckla sig till en volt förens jag en dag gjorde ett så kraftigt överslag på dyket att jag nästan hade gjort en volt. sedan fortsatte jag bara öva ordentliga överslag på bakåtdyket tills jag kände att jag hade mod att krypa ihop lite och snurra ett helt varv.. bakåtvolt är mkt lättare än framåtvolt eftersom man får mer snurr-kraft i hoppet

att titta på andra som gör volt gör hela saken lättare.. jag gjorde bakåt från 5 meter en gång och det hade jag fan aldrig klarat om det inte vore för att han som hoppade framför mig gjorde det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniac
Det jorde min bror och några polare. En ramp i slutet av en båtbrygga sen bara ta fart och hoppa
Första gången glömde dom att fästa ett rep på cyklen... vart ganska jobbigt att hämta den sen
Har tyvärr inga bilder på spektaklet. Men det såg svinkul ut

Jupp, det är ball som tusan

Kom på lite tips på trick utan cykeln också. Fungerar lite olika bra beroende på bryggans höjd iofs, men here we go!

Sideflip - Stå vänd 90 grader från vattnet och gör en sidovolt, alternativt spring och vänd dig just innan kanten på bryggan och gör en sidovolt.

"Kanonkulan" med snurr - Precis vad det låter som, snurra i luften samtidigt som du gör "kanonkulan"

Cordova - Ursprungligen ett trick från FMX, lite modifierat för att utföras utan hoj. Ta tag i fotlederna och böj ryggen bakåt så mycket du bara kan och försök titta rakt bakåt. Ska se ut ungefär såhär, fast utan hoj.

Rodeo - Snurra "liggandes" i luften. Bildexempel

Stripper - Som Cordova, fast du sparkar ut ena benet, såhär.

Haha, jäklar så seriöst det blev. I alla fall, självklart kan man lägga till snurrar och volter för att trixa till det.

Have fun!

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Gör den klassiska kötbullen. Släng i den fetaste unge du hittar på bryggan. Sen kan du skratta lite elakt och gärna putta tillbaka personen när den försöker ta sig upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samiii
Gör den klassiska kötbullen. Släng i den fetaste unge du hittar på bryggan. Sen kan du skratta lite elakt och gärna putta tillbaka personen när den försöker ta sig upp.

Det är väl inte särskilt shysst!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Det är väl inte särskilt shysst!

Måste man vara schysst? hauhuauhahauuhuhahau!

Det här med BMX borde vara jävligt kul, men gör det inte ont när man landar? speciellt om man har en 5 liters flaska i fronten som håller den flytande.

Permalänk

Det där med att hoppa med cykel har jag provat många gånger, det är grymt kul!
Vi brukar sätta fast en flytväst på styret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Det där med att hoppa med cykel har jag provat många gånger, det är grymt kul!
Vi brukar sätta fast en flytväst på styret.

Justja.. vi körde ju också med flytvästar! Minns att vi provade med dunkar, men bytte till flytvästar.

Kappy, det gör bara ont om du slår i botten.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Kul i vattnet har man bara med en båt, så enkelt är det. Ska snart testa min gamla Jofa-bobb efter båten när det blir väder för det.

Permalänk
Medlem

Hepp!

Tja, har på runt tre dagar lärt mig att dyka, göra framåtvolter och bakåtvolter. Ska satsa på en bakåtvolt från trean nu som nästa sak : D.

Iofs, det är inte så svårt när man har de här killarna som lärare http://www.youtube.com/watch?v=2umXaq0Ug5E

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Jupp, det är ball som tusan

Kom på lite tips på trick utan cykeln också. Fungerar lite olika bra beroende på bryggans höjd iofs, men here we go!

Sideflip - Stå vänd 90 grader från vattnet och gör en sidovolt, alternativt spring och vänd dig just innan kanten på bryggan och gör en sidovolt.

"Kanonkulan" med snurr - Precis vad det låter som, snurra i luften samtidigt som du gör "kanonkulan"

Cordova - Ursprungligen ett trick från FMX, lite modifierat för att utföras utan hoj. Ta tag i fotlederna och böj ryggen bakåt så mycket du bara kan och försök titta rakt bakåt. Ska se ut ungefär såhär, fast utan hoj.

Rodeo - Snurra "liggandes" i luften. Bildexempel

Stripper - Som Cordova, fast du sparkar ut ena benet, såhär.

Haha, jäklar så seriöst det blev. I alla fall, självklart kan man lägga till snurrar och volter för att trixa till det.

Have fun!

Haha, cordovan och framför allt strippern vore grymma!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karstmannen
Haha, cordovan och framför allt strippern vore grymma!

Cordovan är rätt enkel.. strippern är lite knepigare, men med lite övning så

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Jupp, det är ball som tusan

Kom på lite tips på trick utan cykeln också. Fungerar lite olika bra beroende på bryggans höjd iofs, men here we go!

Sideflip - Stå vänd 90 grader från vattnet och gör en sidovolt, alternativt spring och vänd dig just innan kanten på bryggan och gör en sidovolt.

"Kanonkulan" med snurr - Precis vad det låter som, snurra i luften samtidigt som du gör "kanonkulan"

Cordova - Ursprungligen ett trick från FMX, lite modifierat för att utföras utan hoj. Ta tag i fotlederna och böj ryggen bakåt så mycket du bara kan och försök titta rakt bakåt. Ska se ut ungefär såhär, fast utan hoj.

Rodeo - Snurra "liggandes" i luften. Bildexempel

Stripper - Som Cordova, fast du sparkar ut ena benet, såhär.

Haha, jäklar så seriöst det blev. I alla fall, självklart kan man lägga till snurrar och volter för att trixa till det.

Have fun!

En Rodeo är en bakåtvolt med skruv, dock synkroniserar man rotationen på de olika axlarna lite olika från en vanlig bakåtskruv. Att ligga platt och snurra kallas just Flatspin.

Kan för övrigt inte annat än rekommendera Barani från höga höjder, så sjukt nice att göra dem sträckta och långsamma. Är för feg för att gå högre än fem meter dock.

En barani är kort sagt en hjulning, fast utan händer (kallas aerial inom tricking).
Ett annat trick som är mys är Misty flip, vilket i princip är framåtvolt med skruv, men liksom Rodeo är synkningen lite annorlunda, leta efter inlines-filmer på misty flips så förstår ni.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Om man ska träna på sånna här grejer vill man ju inte vara på ett överfullt bad direkt, man vill ju inte skämma ut sig om man failar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
En Rodeo är en bakåtvolt med skruv, dock synkroniserar man rotationen på de olika axlarna lite olika från en vanlig bakåtskruv. Att ligga platt och snurra kallas just Flatspin.

Du var bättre på att förklara än mig.. jag bifogade ju en bild iaf. Menade faktiskt Rodeo och inte Flatspin.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Nja, har inget jag kan rekommendera direkt från bryggkanten. Är ju iofs alltid kul att bomba (lyfta ena benet och hålla händerna runt om och samtidigt luta sig bakåt vid nedslaget så att det blir ett stort *swosch*kaplums*).

Men det allra roligaste enligt min mening är att ha en stor klippa som är minst 7-8m hög där man kan springa så fort man kan utför kanten och sen dyka i. Finns inget härligare än att få mycket flygtid innan nedslaget Frihet när den är som bäst Man får dock passa sig, sist jag gjorde det en hel dag i sträck fick jag ganska ont i musklerna vid axlarna och överarmarna. Men det var det värt

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson