Permalänk
Medlem

Hmm,

Kan man ens vinna presidentvalet i USA om man är emot personligt ägande av vapen :P? hehe

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Så länge det som står på pappersbiten är vettigt så är åldern helt orelevant.

Vilket inte var poängen, utan att visa på motsägelsen som uppstår när man tror på visa oföränderliga värden, men inte på andra.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte särskilt insatt i amerikansk politik, men Ralph Nader verkar den enda vettiga, nu vet jag dock inte om han ens ställer upp i valet 2008.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vilket inte var poängen, utan att visa på motsägelsen som uppstår när man tror på visa oföränderliga värden, men inte på andra.

Det finns ingen motsägelse i att tro på vissa oföränderliga värden värden men inte andra, så länge anledningen till detta inte i båda fallen är just att de är oföränderliga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Så, menar du att man får se från fall till fall vad gäller koranen, men att en pappersbit från 1790talet ska gälla oförändrad i all evighet?

Vilken "man" talar du om? Om man är muslim så är det väl självklart att följa koranen annars försvinner syftet.
Jag är av uppfattningen att USAs konstitution är bra och regeringen inte bör ägna sig åt andra saker än vad den säger i sitt grundutförande. Jag kan nog inte riktigt se problemet...

Men nu känner jag att tråden är lite fel ute! Vem hoppas du själv ska vinna och varför?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Hmm, drömde faktiskt om det här inatt... fast då var det Pol Pot som vann valet... blev lite knas.

Permalänk

De som är intresserade och vill veta den verkliga orsaken till kriget i Irak
(PetroDollars vs PetroEuros) och varför USA beter sig som de gör, bör läsa detta - skrivet av Ron Paul förra året:

The End of Dollar Hegemony - och varför det behövs en Guldstandard - och varför man inte kan låta Dollarpressarna rulla på för fullt såsom sker nu!

http://www.lewrockwell.com/paul/paul303.html

Lite mer filer om och av Ron Paul från samma sajt.

http://www.lewrockwell.com/paul/

Vidare blev jag glad och överraskad att se kunskaperna och några de positiva tongångarna här i forumet gentemot Ron Paul, då han för många utanför USA är en relativt okänd grå mus i kongressen.

Jag har följt det Ron har skrivit och har tagit i upp i kongressen under ett par års tid och skulle jag bli tvingad att rösta republikanskt i USA's val 2008 så skulle nog min röst gå till Ron Paul, då han är en av de få republikaner som har en sund moral och som faktiskt säger sanningen om verkligheten och om Bush administration.

(Därför är han också en obekväm person för den styrande eliten och kapitalet och kommer därför troligtvis aldrig bli President, vilket är synd tyvärr!)

Fler Amerikaner skulle läsa vad Ron Paul skriver för att upplysa sig om den rikitiga verkligheten, och inte bara ta in vad Rupert Murdoch's medieimperium serverar för propaganda och fördummande nyheter i lättläst form som man får genom FOX NETWORK och nu sen i maj månad också i den anrika "The Wall Street Journal"

Som alla vet så är väl snart all nyhetsförmedling i USA i Ruperts händer = Mediemanipulation av guds nåde! och ett propagandaorgan för Neocon's och andra extremister.

De av mina vänner i USA som är någorlunda intellektuella och kan tänka självständigt och som kan analysera sina egna intag/intryck av den Amerikanska nyhetsförmedlingen, är nu tvingade att söka nyhetsinformation från andra pålitliga internationella källor genom internet eller radio/TV.

Men som väl är börjar den Amerikanska befolkningen sakta men säkert vakna upp, och en ny era av "upplysningens tid" pågår nu och snart blir det svårt för politikerna att dölja "sanningar" för den stora massan på det sätt som har skett tidigare.

Mvh

Permalänk

Till alla demokrater....

I am a senior citizen.

During the Clinton Administration I had a good job. Since President Bush took office,
I have watched my entire life change for the worse because of his policies.

I lost my job.

I lost my home.

I lost my health insurance.

I lost my two sons in that terrible War in Iraq.

As a matter of fact, I´ve lost virtually everything and become homeless.

Instead of getting some help, I only got hassled.

George W. Bush has to go!

We should do anything that Senators Kennedy, Clinton, and Kerry want to do to insure that a
Democrat is back in the White House with the next election.

Sincerely,

Saddam Hussein

ABH.... Anyone but Hillary....

men för övrigt... är McCain ute ur spelet (hörde att han fick slut på pengar)?
och vad händer med Rudy Giuliani?

och vilka är demokraternas? jag känner bara till Hillary och Barack Obama...

Visa signatur

Muf:are

Permalänk

spacemarine - Varifrån har du fått din kunskap om politik?
(Jag vill rädda mina framtida barn).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Kunde inte låta bli... det finns ju så många skämt om republikaner så jag var ju tvungen...

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem

Jaha ja, ingen aktivitet här inte ! Då får jag väl fråga vem ni INTE vill ha som president? Den enda jag kan tänka mig är väl den där HIllary, man kan ju inte ha en kvinna som president

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Samtliga republikaner.
Lite ekonomisk frihet bör inte gå utöver den personliga friheten. Nu är det väl knappast omöjligt att demokraterna skulle starta ett nytt krig, men det kommer troligtvis att bli mindre allvarligt än när republikanerna håller på.

Mina förhoppningar är UHC så snart som möjligt, men med allt motstånd som finns så lär det väl inte hända inom de närmaste 5-10 åren. Dessutom ser jag fram emot statlig sponsring av exempelvis stamcellsforskning och annat. Bush vägrar ju i princip betala ut pengar till många extremt viktiga vetenskapliga grenar, enbart för att det enligt hans konservativa världssyn är "oetiskt" (Mm, oetiskt att sponsra vetenskap som kan leda till en enorm revolution inom biologin som kanske kan bota cancer och bygga nya organ...).

Tyvärr lär väl demokraterna också vara lite whiniga om det här, men åtminstone är de bra mycket snällare än republikanerna.

Det handlar för mig inte om att jag gillar demokraterna sådär jättemycket - de är fortfarande mer konservativa än de flesta partier i exempelvis Sverige, samtliga presidentkandidater är ganska så kristna o.s.v., för mig handlar det snarare om hoppet att republikanerna inte ska bli vinnare.

Hur ser det ut nu egentligen, finns det några bra seriösa undersökningar om vilken "sida" som skulle vinna i ett presidentval? Jag har nästan inte hört någonting om sådant i svensk press.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hetsen kring UHC egentligen. USA har varit världens mäktigate stat i minst 50 år, utan UHC. Befolkningen är rik och USA skapar ständigt nya företag och vetenskapsmän. Staten skall inte ägna sig åt sjukvård, det går bra ändå vilket USA visat.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Bara det inte blir någon New York liberal á la Giuliani och Hillary Clinton.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jag förstår inte hetsen kring UHC egentligen. USA har varit världens mäktigate stat i minst 50 år, utan UHC. Befolkningen är rik och USA skapar ständigt nya företag och vetenskapsmän. Staten skall inte ägna sig åt sjukvård, det går bra ändå vilket USA visat.

Jo, och FN:s rapport om fattigdom som är mindre än två år gammal visar att USA har en fattigbefolkning på mellan 50-60 miljoner människor. Dessa har inte råd med sjukvård varesig de vill eller ej. Så med andra ord. Liberalskit skitproganda utan substans

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jag förstår inte hetsen kring UHC egentligen. USA har varit världens mäktigate stat i minst 50 år, utan UHC. Befolkningen är rik och USA skapar ständigt nya företag och vetenskapsmän. Staten skall inte ägna sig åt sjukvård, det går bra ändå vilket USA visat.

Var god säg det till alla miljontals människor i underklassen...
De vetenskapliga upptäckter som gjorts är väl dessutom inte högre än hur många invånare de har? Klart som fan att 300 miljoner invånare innebär mer framgång än <50 miljoner.

Genomsnittslevnadsstandarden är lägre i USA än i många andra i-länder. Jag hoppas väl att du inte gör som amerikanarna själva, och bara jämför sig själva med misslyckade regimer? ("Vi är så fria, kolla på hur hemskt det är i Kina! Vi är friast i världen!").

UHC behövs!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Om det nu är så hemskt att inte federal sjukvård finns så ser jag inte problemet med att starta sina egna sjukvårdskollektiv. Varför ska ens staten blandas in?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Om det nu är så hemskt att inte federal sjukvård finns så ser jag inte problemet med att starta sina egna sjukvårdskollektiv. Varför ska ens staten blandas in?

Ger du dem det enorma kapital som de behöver?

Staten ska finnas som en garant för att alla ska ha rätt till lika bra sjukvård, och inte som i din önskevärld enbart rika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Ger du dem det enorma kapital som de behöver?

Staten ska finnas som en garant för att alla ska ha rätt till lika bra sjukvård, och inte som i din önskevärld enbart rika.

Nej men hur tror du staten får dessa pengar? Det kan möjligtvis kanske vara så att en skattehöjning finansierar den allmäna sjukvården?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Nej men hur tror du staten får dessa pengar? Det kan möjligtvis kanske vara så att en skattehöjning finansierar den allmäna sjukvården?

Och du inbillar dig att att de skulle bli billigare för dessa att personer att ha någon form av kommanditbolag till sjukvård än genom skattesubvetion? Jo, tjena och välkommen tillverkligheten.

Edit: Tror du på fullaste allvar att dessa människor som redan nu inte ens har råd till sjukvård i dagens USA skulle ha råd att driva sina egna sjukhus. Då har du ju verkligen ingen som helst verklighetsuppfattning för fem öre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Nej men hur tror du staten får dessa pengar? Det kan möjligtvis kanske vara så att en skattehöjning finansierar den allmäna sjukvården?

Och?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Och du inbillar dig att att de skulle bli billigare för dessa att personer att ha någon form av kommanditbolag till sjukvård än genom skattesubvetion? Jo, tjena och välkommen tillverkligheten.

Edit: Tror du på fullaste allvar att dessa människor som redan nu inte ens har råd till sjukvård i dagens USA skulle ha råd att driva sina egna sjukhus. Då har du ju verkligen ingen som helst verklighetsuppfattning för fem öre.

Ja de har ju uppenbarligen(antar jag) råd att betala den skattehöjning som krävs. Om de däremot kräver att ANDRA skall finansiera deras vård så är det hela inte vettigt någonstans. De vill antagligen inte att andra tar deras pengar för att starta giraffparker, och andra vill inte att deras pengar skall gå till sjukvård. Men nu kommer vi bort från ämnet igen

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Ja de har ju uppenbarligen(antar jag) råd att betala den skattehöjning som krävs. Om de däremot kräver att ANDRA skall finansiera deras vård så är det hela inte vettigt någonstans. De vill antagligen inte att andra tar deras pengar för att starta giraffparker, och andra vill inte att deras pengar skall gå till sjukvård. Men nu kommer vi bort från ämnet igen

Säg som det är istället för att gömma dig bakom ditt vackra liberala skitsnack. DU, och jag poängterar DU, vill inte betala 100-200kr i månaden för att dina medmänniskor ska ha tillgång till advekvat sjukvård.

Sen borde väl tom du vid det här laget ha begrippet att det är billigare för gememan att ha en liten högre skatt än att ha 1000 och åter 1000-tals kronor i egenavgifter som inte alla har råd att betala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Säg som det är istället för att gömma dig bakom ditt vackra liberala skitsnack. DU, och jag poängterar DU, vill inte betala 100-200kr i månaden för att dina medmänniskor ska ha tillgång till advekvat sjukvård.

Sen borde väl tom du vid det här laget ha begrippet att det är billigare för gememan att ha en liten högre skatt än att ha 1000 och åter 1000-tals kronor i egenavgifter som inte alla har råd att betala.

Jo sjukvård är verkligen en av de saker tillsammans med vård och utbildning jag vill vara med att finansiera gemensamt för alla. Jag "gömmer" mig inte bakom något, jag säger vad jag tycker.
Det gör det förstås inte rätt av mig att kräva att andra ska betala för mina egenintressen.

Sen hur du får det sista att gå ihop kan jag inte förstå. Du menar kanske i klartext att andra ska betala din sjukvård mot sin vilja?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jo sjukvård är verkligen en av de saker tillsammans med vård och utbildning jag vill vara med att finansiera gemensamt för alla. Jag "gömmer" mig inte bakom något, jag säger vad jag tycker.
Det gör det förstås inte rätt av mig att kräva att andra ska betala för mina egenintressen.

Sen hur du får det sista att gå ihop kan jag inte förstå. Du menar kanske i klartext att andra ska betala din sjukvård mot sin vilja?

Tycker mäniskor börjar bli så jävla usa i detta land. allt handlar bara om sig själv. jag betalar gladeligen den här höga skatten så folk får sjukvård och hjälp ekonomiskt. urs, vilka hemska mäniskor som gnäller på en sån sak.

Sen har jag funderat på senare år om det verkligen spelar nån roll att byta president, tycker inte det blir så radikala ändringar när det tillträder nån ny. Börjar bli mer och mer säker på att det sitter nå äldre män någerst och styr landet. och presidenten är bara bilden utåt och för att "lura" folket att dom bestämmer. (skit, detta är ju en såndär Konspirations teori )

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Tycker mäniskor börjar bli så jävla usa i detta land. allt handlar bara om sig själv. jag betalar gladeligen den här höga skatten så folk får sjukvård och hjälp ekonomiskt. urs, vilka hemska mäniskor som gnäller på en sån sak.

Sen har jag funderat på senare år om det verkligen spelar nån roll att byta president, tycker inte det blir så radikala ändringar när det tillträder nån ny. Börjar bli mer och mer säker på att det sitter nå äldre män någerst och styr landet. och presidenten är bara bilden utåt och för att "lura" folket att dom bestämmer. (skit, detta är ju en såndär Konspirations teori )

Du betalar gärna för vård åt andra, jag också. Ger det oss rätt att tvinga andra som inte samtycker att göra det? Nej.

Om Ron Paul blir vald vågar jag garantera att det kommer ske radikala ändringar.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jo sjukvård är verkligen en av de saker tillsammans med vård och utbildning jag vill vara med att finansiera gemensamt för alla. Jag "gömmer" mig inte bakom något, jag säger vad jag tycker.
Det gör det förstås inte rätt av mig att kräva att andra ska betala för mina egenintressen.

Sen hur du får det sista att gå ihop kan jag inte förstå. Du menar kanske i klartext att andra ska betala din sjukvård mot sin vilja?

Väldigt OfT men jag måste fråga.
Om någon betalar för ditt egenintresse, och du betalar för deras, vad är skillnaden mellan det och att båda betalar för sina egna när kostnaden är densamma? Visst förstår jag poängen med att inte behöva betala för andra, men att inte göra det skulle också göra att man förlorar rätten till att använda det som andra betalar för. Skulle vara fruktansvärt jobbigt att bli skadad utan att ha privata sjukhus i närheten då...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Är det inte skoj så att säga att de flesta som är liberaler på detta forum har blivit det först efter att de har

- Gått ur grundskolan (finansierat av skatter)
- Gått ut gymnasiet (finansierat av skatter)
- Gått på universitet eller högskola (finansierat av skatter)
- och den dessutom gladligen användt vår skattefinansierade sjukvård i alla år

Det är först efter att de har fått jobb, med oftast god lön, och tvingas betala skatter som de blir liberaler. Är inte det konstigt så att säga.

Permalänk
Medlem

Varför jag inte stödjer Hillary Clinton: http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=ticket_to_hel...

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Är det inte skoj så att säga att de flesta som är liberaler på detta forum har blivit det först efter att de har

- Gått ur grundskolan (finansierat av skatter)
- Gått ut gymnasiet (finansierat av skatter)
- Gått på universitet eller högskola (finansierat av skatter)
- och den dessutom gladligen användt vår skattefinansierade sjukvård i alla år

Det är först efter att de har fått jobb, med oftast god lön, och tvingas betala skatter som de blir liberaler. Är inte det konstigt så att säga.

Nu kanske jag har missat något, men det är ju inte direkt så att man har något val huruvida man vill betala skatt eller inte och därför kan välja om man vill ha dessa tjänster eller ej. Att nyttja tjänster som man själv eller föräldrar betalar för ser jag inget problem med, bortsett från att systemet är fel och borde ändras.

Man kan ju heller inte fråga dagisbarnen innan de börjar grundskolan vilken idelogi de tror på för att inte behövas bli kallad hycklare 15-20 år senare. Det hoppas jag du förstår själv.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.