Permalänk

Jobba i Norge?

Tja!

Är en killen på 20 år och jobbar jusst nu på en lager lokal här i svierge sen 2 år tillbaka..
Fast har planer på att sluta nu inom detta året, och Börja jobba i norge.
Hur ska man gå tillväga för att få jobb i norge?
Har ingia kontakter inom denna linjen, men vad jag har hört så får man jobb lättare om man under den tiden då man söker redan har jobb, så hadde tänkt börja söka nu snarast och sen sluta jobba här i swe när jag väl har ett jobb där i norge.

Så vart börjar man någonstans?
Arbetsförmedligen har jag hört, men sen har jag även hört att dom är så jädrans sega där så det lär dröja flera månader lr kanske något år, så det hoppar jag.

Finns de några fler altenativ?

Någon som har erfarenheter som jobbar i norge hur trivs ni?

Berätta gjärna!

Mvh eXXoritas

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Platsannonser i tidningar funkar ju alltid

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

AMS.se -> utlandsjobb -> samla e-mail adresser till bemanningsföretagen -> skicka utan ams som mellanhand

Permalänk
Medlem

www.nav.no, "Finn ledige jobber" till vänster.

Bemanningsföretagen behöver mycket folk till allehanda olika arbeten. Om du har truckkort och liknande från ditt nuvarande jobb blir du nog ännu mer attraktiv, körkort klass C eller D är också mycket bra att ha. Kolla med de stora bolagen, typ Adecco, Manpower osv, på deras egna hemsidor.

Komplett.no söker folk till sitt centrallager i Sandefjord har jag för mig.

Sen när du fått ett jobb är det lite pappersarbete som skall göras, du måste ansöka om norskt personnummer och skattekort hos Skatteetaten och sedan öppna bankkonto och liknande. I värsta fall måste du åka upp till Oslo och göra själva ansökningen där för att kunna legitimera dig men jag har hört om folk som skickar upp ett personbevis och en kopia på fotosidan i passet. Själv sökte jag på plats (visserligen i Bergen och inte Oslo, men det bör vara samma rutiner). Ansökningen tar 3-4v att behandla men det skall inte vara några problem att få papprena skickade till Sverige om du bor kvar här under tiden.

Edit: Gardermoen flygplats har också många svenskar anställda, både i incheckningen, kundservice/lager och bagagehantering. Det kan ju vara en idé beroende på vad du är ute efter.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det finns hur många bemanningsföretag som helst i Norge som du kan kontakta och skriva in dig på, bl.a. Manpower, Proffice, Grata Personal, Kelly Services. Dessa kan du kontakta redan nu och säga att du är sugen på att flytta till norge ett tag, men helst ska du veta när du har möjlighet att flytta dit förstås.
Det är inte lika svårt att få jobb i Norge som det är i Sverige, har dock aldrig sökt något jobb i Sverige, men i Norge kan du få jobba här och var dagsvis eller veckovis tills du får en längre anställning. Detta fixas enkelt via bemanningsföretag. Däremot är det lite knepigt i början för du måste fixa norskt personnummer och bankkonto (de sätter oftast inte in lön på svenska konton) så det tar några veckor innan du kan få lön. Möjligt att du kan fixa detta hemifrån Sverige, kan jag inte svara på. Jag har enbart erfarenhet från Oslo, så hur det är med jobb i övriga landet vet jag inte.
Det skulle underlätta väldigt mycket om du vet vart du vill jobba. Har du tänkt åka till Oslo, någon annan storstad eller ut till kusten och jobba med fiske?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk

Hejsan alla och tack för alla svar!
Ja jag vill jobba i norge, det spellar faktist direkt ingen roll vad det är för jobb
Fiske, bygg branchen, lager & Transport data - it support eller något liknade,

Min ide är att jobba i norge och bo i sverige, då det är så riktigt dyrt och leva i norge, Vad jag har hört så fixar en del jobb i norge så man kan bo där under veckorna? Det skulle vara ett stort +!Så är man hemma i sverige under helgerna.

Jag kommer kolla dessa bemanningsföretagen / länkarna till helgen och regga mig på dem, dem som ni har gett mig :), jätte snällt!

Mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

Ska du ha jobb, så kolla www.finn.no. Det finns mycket jobb där, och 'alla' lägger ut annonserna där. Det är nog bara den sidan du behöver

Finns massor svenskar här, överallt. Väldigt lätt att få jobb också. Lagerjobb får du på dagen, nästan

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Som alla andra säger, kolla med bemanningsföretag, är oftast enklast att få jobb där. Då får du iallafall en fot in i arbetslivet här

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

ska kolla upp allt detta senare i dag.. Tackar o bockar!
edit:

Hej!

skulle precis kolla dessa bemanningsföretagen, men ska ajg regga mig på ett borskt eller svenskt bemanningsföretag?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Du måste antagligen ha ett norskt personnr för att rega dig på en norsk sida. Men du kan alltid skicka dom en mail med din CV ändå.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

hur gör man ett cv då? =D

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Du måste antagligen ha ett norskt personnr för att rega dig på en norsk sida. Men du kan alltid skicka dom en mail med din CV ändå.

Aldrig använt mitt personnr till sånna saker. Inte i Norge.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Aldrig använt mitt personnr till sånna saker. Inte i Norge.

Det jag tänkte på var om han fyllde i nåt schema på internet, då kanske schemat kräver att man fyller i personnr.

Annars funkar det ofta att skicka en CV, leta nån mailadress til nån som jobbar på en rekryteringsfirma. Min erfarenhet är att man oftare får svar då.

Hursomhelst, lycka till! Annars är det inte så svårt att få norsk personnr! Vi skall vara glada att vi är grannar i EØS, kom hit du bara och snylta av mina oljepengar! <- (notera smilyen)

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Någon som vet några jobbsajter som enbart riktar in sig på Oslo?

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk

Använd Finn.no. Det är stort sätt bara det som används här. Du kan välja Oslo i menyn där.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Använd Finn.no. Det är stort sätt bara det som används här. Du kan välja Oslo i menyn där.

I see , tack. Dags för jobbjakt då Tänkte försöka komma iväg i början av nästa år. Har nämligen en kamrat som drog iväg förra veckan Han ska försöka styra en lya tills dess.

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk

ska också komma i väg i början av nästa år också till oslo eller i närheten..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Är också sugen på jobb i Norge, mest för att se något annat än vad jag får se här Men det får vänta tills jag har fått armén ur världen. Hoppeligen januari 2009.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk

det jag är mäst intresserad utav att börja jobba i norge är för att dett är fett bra betalt där!
Men då ska jag bo i sverige o jobba i norge och bo på arbets platsen under vardagarna i typ barracker och sen hem till sverige under helgerna!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Jag ska jobba som usk i december månad i Norge. 135 + 50 (obekväm arbetstid) nkr/h kommer jag att tjärna dessutom mycket förmånligare övertidsregler. Jämfört med ynka 90 skr/h här hemma.
Inom vården (ssk och usk), helsenor.no . Assbra att ha å göra med. De betalar resan dit, betalar även ett boende... Det ända man gör är å betalar för nudlarna man har med sig
De skickar uppdrag via sms och e-mail. Så anmäler man sitt intresse. Jobben kan vara mellan 1 dag å flera månader beroende på uppdrag. Oslo och övriga delar av Norge. Men vem bryr sig om var, när man ändå ska dit å tjärna stålar

OBS. Att man måste ha legitimation för att jobba inom vården, safh.no
OBS. Du måste ha norskt personnummer, ring till skattekontoret i Oslo för hjälp. TLF OSLO: +47 23 17 92 00
skatteetaten.no/

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Att tänka på är att bemanningsföretagen alltid ger sämre lön än om ni fixar jobb direkt hos en arbetsgivare.

Skulle tippa på att det ligger ca 20% under "riktig" anställning.

Så ett annat tips är att kolla på gulasidorna inom branscher ni kan tänka er att jobba och spamma CV:n, i sverige skulle aldrig nåt sånt funka men norge har en mkt mer avslappnad syn på anställningar än vi är vana vid här, ibland räcker det med att du knallar in på stället och frågar om jobb, och det första du får tillbaks är frågan om när du kan börja.

Och som många andra skriver är det plus med körkort samt truckkort om man har det, ska man stanna lite längre än ett par månader så får du oftast truckkort av arbetsgivaren om det krävs i arbetet.

Ytterligare en grej som är värd att tänka på är att jobba skift, i norge har man i regel ett skift tillägg på 20-35% om du jobbar 2-skift morgon-kväll, jobbar du kväll-natt kan du räkna med 30-50%.

Och som många andra skriver är övertid bra betalt i norge, jobbar du övertid på dagen får du i regel 50% övertidstillägg, dvs tjänar du normalt 120kr/h + 30%skifttillägg = 156kr +50% = 234kr/h

Det mest värda är dock att jobba övertid efter nattarbets passet då övertidstillägget oftast går upp i det dubbla, då kan det se ut såhär: 120kr/h + 50%skifttillägg = 180kr + 100% = 360kr/h.

Jämför denna lön med den man hade fått om man hade jobbat 9-17 i en vanlig butik utan möjlighet till övertid eller skift, så lägg ner mkt energi på att leta efter en arbetsplats som låter er jobba skift och där det finns möjlighet till övertid.

Lycka till!

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
Att tänka på är att bemanningsföretagen alltid ger sämre lön än om ni fixar jobb direkt hos en arbetsgivare.

Skulle tippa på att det ligger ca 20% under "riktig" anställning. [...]

Hmm, det där vet jag inte om jag håller med om, inte i min bransch iaf. Fast jag är kanske mer konsult än en vanlig Manpower-Nisse...

Själv höjde jag min lön ~18% när jag gick från fastanställning till Manpower

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

De sånn innegrej att jobba i Norge asså, fattar inte det.

Är det verkligen så helvetes bra betalt så det lönar sig att flytta dit och leva där i några månader. Man ska ju ha råd till mat och levnadstil med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
De sånn innegrej att jobba i Norge asså, fattar inte det.

Är det verkligen så helvetes bra betalt så det lönar sig att flytta dit och leva där i några månader. Man ska ju ha råd till mat och levnadstil med.

Det är jättebra betalt jämnfört med svenska mått, dessutom åker man dit för att jobba. Inte för att roa sig. Man gör så mycket övertid som är möjligt.

Som exempel: Jobbar som usk i Sverige tjärnar 92 kr/h får endast ta ut 200h i övertid/år (går å söka dispans för mer) får 31kr extra vid obekväm arbetstid. 81kr extra storhelg. I Norge får jag som minst 135 nkr som usk(helpeplejer) + 50 nkr i ob efter 17:00. Storhelg får jag dessutom 100% mer i ersättning = 135 + 135= 270 nkr.
Där kan jag jobba utan problem 60 timmar i veckan i 4 veckorsperioder. Åker dit och jobbar exv december månad 30 st dagar tjärnar då som minst 240h x 135 nkr= 32 400 nkr och då är inte obtillägen medräknat.
32 400 nkr ger idag 38 556 skr basserat på 1 nkr ger 1.19 skr.
I Sverige med samma förutsättningar att jag jobbar 60 timmar i veckan i 4 veckor: 240 x 92= 22 080 utan ngt ob eller övertidsersättning.
Detta ger en förlust på 38 556 - 22 080= 16 476.
I Norge skattar man med norsk skatt, och i Sverige skattar man med svensk skatt. Man skattar för arbetet man gjort i det land arbetet är utfört.

Dessutom jobbar jag inte så mycket övertid här hemma i Sverige, som jag hade gjort i Norge. Max 190 timmar, som i denna månaden.

Sedan är det väl klart det finns andra yrken som är högre avlönade i Norge. Men jag tycker det är najs att kunna jobba med det jag är utbildad i.

För att påpeka boende, det betalar arbetsgivaren åt mig.
Mat, svenskköpta nudlar och massa konservburkar.
Det går att snåla, man behöver inte köpa en norsk pizza som kostar nästan 200 kr varje dag.

Hoppas du blev lite klokare maDa

Källa valutakurs: http://www.valuta.se/

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Nu är det inte riktigt så enkelt som du försöker få det till AzzEx, det finns gott om regler för övertidsbruk även i Norge. Även här är grundregeln max 200h övertid per år så om facket får reda på vad du håller på med får din chef det hett om baken...

Vad gäller skatter finns det mängder av snåriga regler men är du anställd av en norsk firma för att jobba i Norge skattar du i Norge liksom om du arbetar i Norge mer än 183 dgr / 12 månader för utländsk arbetsgivare. Generellt sett är den norska inkomstskatten lägre än den svenska, för de flesta iaf 5 %-enheter, och det finns en del fina avdrag att göra som utlänning.

Själv är jag ingenjör och jobbar i oljebranschen. Även korrigerat för ökade levnadsomkostnader i form av dyrare mat och boende har jag högst lön bland alla mina kursare. Ännu roligare blir det om man tänker på att jag faktiskt jobbar för ett svenskt företag som alltid har legat i botten av löneligan för unga ingenjörer. Utan att någonsin äta nudlar lägger jag undan halva min lön varje månad.

(Äter du upp en Peppe-pizza för 200kr själv blir jag impad, de brukar räcka till 2-3 personer)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Fdet betalar arbetsgivaren åt mig.
Mat, svenskköpta nudlar och massa konservburkar.

Okej, ja dåså. Då går ekvationen ihopa tycker jag.

Permalänk
Medlem

jobbar i norge, får ut 40 000:- i månaden och jobbar bara 40h/vecka. 37,5h är den normala tiden i norge så det blir 2,5h/vecka i övertid.. jobbar inte mer än det. Mån-Tors 7-18, fredag-söndag fri. Ja, jag har det förbannat bra och kan köpa vad jag vill till ungarna, hemmet etc. utan att ta en massa lån. Jobbar i bygg branschen. Har ingen som helst utbildning inom det ämnet och kunde inte ett skit när jag kom dit.. men svenskar är eftertraktade och jag lärde mig fort. Norge är ett underbart land men norrmän är "drit" och inte gillar dom svenskar heller. Dock så är polacker mer "hatade". Nu efter ett år har jag kunskaper och en massa "fag" brev som jag fått av företaget och kan söka 100 olika jobb inom olika sysselsättningar.

Edit: glömde nämna att vi även bor på Scandic hotell, detta givetvis betalt.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
jobbar i norge, får ut 40 000:- i månaden och jobbar bara 40h/vecka. 37,5h är den normala tiden i norge så det blir 2,5h/vecka i övertid...

Kanske man skulle ta och skita i vården... Man har ju inte direkt tummen mitt i hand... Något speciellt företag eller bemanningsföretag? Har bara sj jobbat under bemanningsföretag.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."