Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Rent-mjöl-i-påsen-argumentet dyker upp igen. Vad man än tycker om övervakning så är argumentet skit. Det utgår ifrån att det är fel att ha något att dölja. Alla har något att dölja. Du kanske tycker att staten nog inte är intresserad av dina små hemligheter, men det kan du inte vara säker på. Du bestämmer inte vad som är intressant för staten. Det enda du kan göra är att lita blint på att ingen missbrukar den makt som läggs i deras händer. Vi vet ju alla hur bra det brukar gå då. En del makthavare kan inte ens hantera ett simpelt kreditkort utan att missbruka det.

Kom inte och säg att vi är paranoida. Vad är väl ni om inte paranoida? Ni som ser terrorister med bombbälten överallt. Hur kan ni förvänta er att vi ska lita på staten och makthavarnas goda intentioner, när ni inte ens litar på era grannar och vill att staten ska spionera på alla i tron om att det ska skydda er?

Jag litar snarare på mig själv, att jag kan ha den übermensch-aktiga förmågan att kunna hålla mig inom lagens riktlinjer så till den milda grad att jag i vart fall inte blir intressant att jagas in i en domstol och bli dömd för något.

Pssst... Det är nog inte så svårt egentligen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag litar snarare på mig själv, att jag kan ha den übermensch-aktiga förmågan att kunna hålla mig inom lagens riktlinjer så till den milda grad att jag i vart fall inte blir intressant att jagas in i en domstol och bli dömd för något.

Pssst... Det är nog inte så svårt egentligen.

Hur fungerar det argumentet när din åsikt förbjuds?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Hur fungerar det argumentet när din åsikt förbjuds?

Argumentet funkar väl lika bra som om regeringen förbjuder min åsikt imorgon? Det är ungefär lika troligt också. Jag tar givetvis ställning till det då. Samtidigt som jag öppnar min farm med flygande grisar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Argumentet funkar väl lika bra som om regeringen förbjuder min åsikt imorgon? Det är ungefär lika troligt också. Jag tar givetvis ställning till det då. Samtidigt som jag öppnar min farm med flygande grisar.

Gör du det. Det är ungefär vad du ger intryck av att ha gjort på historielektionerna med.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Gör du det. Det är ungefär vad du ger intryck av att ha gjort på historielektionerna med.

Jo och domedagsprofeter har alltid haft rätt i sina predikningar. Att du ska dra igång höga växlar direkt utan någon som helst koncistens är fascinerande. Att fabulera fram ett domedags-scenario av detta där staten plötsligt helt outgrundligt skulle bli ondskan personificerad är givetvis inte att överdriva. Jag förstår.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jo och domedagsprofeter har alltid haft rätt i sina predikningar. Att du ska dra igång höga växlar direkt utan någon som helst koncistens är fascinerande. Att fabulera fram ett domedags-scenario av detta där staten plötsligt helt outgrundligt skulle bli ondskan personificerad är givetvis inte att överdriva. Jag förstår.

Problemet med förslag som detta är ju att det bara finns ett painläge, no gain. De enda som de facto kommer att övervakas är de som inte anser sig ha något att dölja. Vad skall man med den informationen till? Övervakningen är endast användbar när regeringen är ondskan personifierad. Med en "vänligt" sinnad regering är den bara meninglös, vilket torde vara argument nog mot förslag som detta.

Oavsett hur osannolikt vi anser att det är att Sverige förvandlas till en totalitär stat så anser jag att det bara är korkat att göra grovjobbet åt denna.

Men vi kan vända på det, vad skall man göra med information om fem miljoner laglydiga danskar?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Problemet med förslag som detta är ju att det bara finns ett painläge, no gain. De enda som de facto kommer att övervakas är de som inte anser sig ha något att dölja. Vad skall man med den informationen till? Övervakningen är endast användbar när regeringen är ondskan personifierad. Med en "vänligt" sinnad regering är den bara meninglös, vilket torde vara argument nog mot förslag som detta.

Oavsett hur osannolikt vi anser att det är att Sverige förvandlas till en totalitär stat så anser jag att det bara är korkat att göra grovjobbet åt denna.

Men vi kan vända på det, vad skall man göra med information om fem miljoner laglydiga danskar?

Så inga danskar bryter mot lagar alltså? Givetvis övervakas alla. Jag tvivlar starkt på att alla brottslingar plötsligt blivit superagenter och kan dölja sig från avancerad övervakning.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Sentenced, det är inga domedagsförklaringar vi pratar om. Vi har många exempal på regeringar som spionerat på sitt eget folk under 1900-talet. Och med ny teknik blir det bara lättare. Skulle Stasi haft de datorer som dagens regeringar och underrättelseväsen har skulle inte alla dokument lagts på hög i väntan på att bli behandlade, utan skulle tagits hand om direkt.

Världen kommer en dag att se ett 1984. Historien upprepar sig, och eftersom det ligger i människans natur att göra det bästa (=mesta) av situationen och att ta sig så mycket makt som möjligt så kommer någon, med rätt teknik, att skapa det ultimata övervakningssamhället. Och det kommer att hända vare sig vi kämpar emot eller inte. Frågan gäller bara när.

Danmark kommer kanske inte att bli Oceanien, men de kan öppna väg (och har egentligen redan gjort det) genom att ta till sig de här nya möjligheterna. Vem vet vem som kommer att ta det till sig?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Man föreslår tuffare tag för att bekämpa terroristnätverk och annan organiserad brottslighet. Det är det uttalade syftet med förslaget. Skulle du skicka mejl i klartext om du planerade att placera en bomb på karsturp?

Den här typen av övervakning är tandlös mot den brottslighet den påstås vara till för att bekämpa. Uppsåtet är säkerligen (i vanlig ordning) gott, men det enda som den här typen av loggning innebär är att vanliga (laglydiga) danskars förehavanden med modern kommunikationsinfrastruktur loggas. Vem har glädje av det?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Sentenced, det är inga domedagsförklaringar vi pratar om. Vi har många exempal på regeringar som spionerat på sitt eget folk under 1900-talet. Och med ny teknik blir det bara lättare. Skulle Stasi haft de datorer som dagens regeringar och underrättelseväsen har skulle inte alla dokument lagts på hög i väntan på att bli behandlade, utan skulle tagits hand om direkt.

Världen kommer en dag att se ett 1984. Historien upprepar sig, och eftersom det ligger i människans natur att göra det bästa (=mesta) av situationen och att ta sig så mycket makt som möjligt så kommer någon, med rätt teknik, att skapa det ultimata övervakningssamhället. Och det kommer att hända vare sig vi kämpar emot eller inte. Frågan gäller bara när.

Danmark kommer kanske inte att bli Oceanien, men de kan öppna väg (och har egentligen redan gjort det) genom att ta till sig de här nya möjligheterna. Vem vet vem som kommer att ta det till sig?

Läs igenom ditt inlägg. Läs igenom danmarks "paket" , menar du allvarligt talat att du inte ser överdriften?

STASI var en diktaturpolis. Senast jag kollade var sverige en demokrati. Danmark likaså. Börja i sådant fall reagera när väl Mona Sahlin utropas sig till Führerinna.

4bstract: Få höra på någon källa som säger sig att alla terrorister och alla brottslingar blir superhackers och döljer alla sina spår bara för att de vet om att de är övervakade. Verkar ju snarare som att polisen verkar säkra på att detta ger effekter i deras undersökningar. Eller menar du att de är ute efter världsherravälde redan nu?

Om jag är en lokal liten terrorist, hur får jag plötsligt råd att kunna komma undan högteknologiska poliser. Finns det måhända nåt bidrag som hjälper mig att köpa avancerad utrustning?

Vem har bestämt att den är tandlös eller spekulerar du hejvilt bara?

*** EDIT ***

Kan det vara så att polisen har gjort undersökningar och analyser av situationer och kommit fram till att de minsann kan fånga terrorister på detta sättet. Eller är de ute efter Olle som gått mot rött ljus redan från början? Kan de omfattande utredningar som ligger bakom det här förslaget vara mer bearbetade än spekulationer på Swec?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag ska nog ner till danmark och sprida lite falksa rykten om att USAma bro i mitt skafferi bara för att jävlas.
Jag slår vad om att mer eller mindre underjordiska organisationer kommer fram för att sprida felaktig information som kommer att snappas upp av systemet och sprida allmän rörighet och panik på någon paranoia-organisations-anstälds kontor.
Oops.. jag får akta så jag inte blir eftersökt

Tänk er vad! Tänk er hur terrorister skulle kunna utnyttja detta. Åtskilliga månader av informationsbombning av allehanda karaktär och typ. Så när de vakande öronen och ögonen har ont av allt skrikande och varningsblinkande så sätter de in den stora grejen.
Något jag skulle utnyttja som terrorist ivf. Hela landet blir som ett callcenter med ständigt uppkopplade invånare och jag har tillgång till elskåpet som jag nått tack vare att jag tjatat om att det är servern jag ska slå mot. Eller ett badhus och jag har dragit in en högspänningsledning.
Det skulle jag göra om jag vore terrorist. För att inte tala om all information jag skulle kunna få tillgång till genom att infiltrera någon högre myndighet.

Ja herregud, köp ett köksknivset till din mordlystne cellkamrat. Ge din apa ett raketgevär och dansa som en hellikopter. Installera kamera på din egen toalett, spara videobanden i källaren i ett år. Ge din hund ett självlysande halsband och ge dig ut på de osäkraste gatorna i Rio nattetid.
Jag tror någon fattar..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte vara superhacker för att använda PGP eller motsvarande. För övrigt tenderar de flesta att vilja skydda sin verksamhet. När ordningsmakten får ökade befogenheter att titta på datatrafik börjar man kryptera. Smuggelbåtarnas radiotrafik under förbudstiden är ett ypperligt exempel på detta. Ju mer pengar kustbevakningen la ner på kryptografi, desto mer avancerade algoritmer använder smugglarna för att kunna hålla in kommunikation hemlig.

Ett uttalande om att terrorister skulle bli hackers för att de är övervakade får du alltså leta efter själv. Vem som helst som har viljan samt normal datorvana har satt upp en krypterad anslutning mot nätet på 10 minuter. Om de skulle stöta på problem finns det gott om folk som mer än gärna hjälper till i kampen mot storebror.

Uppdatering;
Om inte budskapet går fram av texten ovan; det går säkert jättebra att dammsuga trafik i dagsläget. Det tror jag likt dig att att polisen kommit fram till. Vad man förbiser är att det är mycket enkelt att omöjliggöra denna övervakning genom krypteringsstandarder. Ribban höjs, men vi är inte på några höjder. Därför är det tandlöst.

Allt jag skriver är för viss ogiltigt om en motsvarighet till TRANSLTR skulle existera i verkligheten. Tror du det?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Man behöver inte vara superhacker för att använda PGP eller motsvarande. För övrigt tenderar de flesta att vilja skydda sin verksamhet. När ordningsmakten får ökade befogenheter att titta på datatrafik börjar man kryptera. Smuggelbåtarnas radiotrafik under förbudstiden är ett ypperligt exempel på detta. Ju mer pengar kustbevakningen la ner på kryptografi, desto mer avancerade algoritmer använder smugglarna för att kunna hålla in kommunikation hemlig.

Ett uttalande om att terrorister skulle bli hackers för att de är övervakade får du alltså leta efter själv. Vem som helst som har viljan samt normal datorvana har satt upp en krypterad anslutning mot nätet på 10 minuter. Om de skulle stöta på problem finns det gott om folk som mer än gärna hjälper till i kampen mot storebror.

Nu är inte terrorister precis klassens ljus och mkt av verksamheten sker nog inte via IRC eller office-dokument utan genom vanliga mobiltelefoner och andra liknande källor.

Och givetvis ska polisen sträva efter att alltid ligga steget före. Och som sagt, jag tror nog att de undersökningar och analyser av situationen som har genomförts av polisväsendet ter sig något starkare än vilda spekulationer i torsdagsnatten.

*** EDIT ***

Dessutom får jag fortfarande inte ihop det att polisen skulle orka börja bekämpa löjliga småbrott. Och dessutom, alla som nu håller på med småbrott de kan väl också göra som alla hacker-terroristerna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nu är inte terrorister precis klassens ljus och mkt av verksamheten sker nog inte via IRC eller office-dokument utan genom vanliga mobiltelefoner och andra liknande källor.

Jaha? Hur kommer det sig då att de verkar lyckas genomföra ett och annat terrordåd emellanåt då? Var inte de som arresterades häromsistens i storbritannien läkare? Saknar läkare "brightness"?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Jaha? Hur kommer det sig då att de verkar lyckas genomföra ett och annat terrordåd emellanåt då? Var inte de som arresterades häromsistens i storbritannien läkare? Saknar läkare "brightness"?

Storbritannien har väl inte effektiviserat sin underättelsetjänst. De har väl mest kameraövervakning och liknande. Och de blev ju som sagt arresterade i slutändan.

*** EDIT ***

Uttrycket undantaget som bekräftar regeln är också nåt som passar in.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Sentenced: Din tes lyder alltså att terrorister är dumma och att det därför är fritt fram att sätta dit dem eftersom att de inte begriper hur man krypterar information?

Vad grundar du detta på?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

De lär ju "solla" informationen eller?

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Nej detta gillar jag absolut inte.
Orka att SÄPO kommer och knackar på dörren för att man använt orden Bomb och Tåg i ett och samma sms.
Tanken på att det sitter människor och ser vad man gör ger mig rysningar, oavsett om chansen är 1 på 100000000000000000000 att dom skulle ge sig på just mig om detta blev svensk verklighet.

Tycker dom ska jobba på som "vanligt" sen när dom kommer fram till något där kopplingen är stor till grövre brottslighet eller terrorism så kan övervakningen kopplas på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Sentenced: Din tes lyder alltså att terrorister är dumma och att det därför är fritt fram att sätta dit dem eftersom att de inte begriper hur man krypterar information?

Vad grundar du detta på?

Nej min tes lyder inte alls så. Men min tes lyder heller inte som din att alla terrorister på något magiskt sätt skulle kunna komma förbi lagens långa arm bara för att om man vill så kommer man förbi all högteknologisk avlyssning. Riktigt så lätt är det inte.

Fortfarande undrar jag vad du grundar på att polisen inte skulle kunna ta fast några terrorister och att detta enbart skulle drabba oskyldiga.

fesen: Ja det låter väldigt troligt att polisen skulle orka bry sig att du använt orden bomb och tåg i ett sms om det är det enda de har att gå på. Du tror inte att de i sådant fall skulle behöva ca 1 polis per innevånare för att kunna gå hem till alla som råkat ca dessa ord? Varför skulle polisen sänka sina krav på förundersökningar för en sådan löjlig sak? Knappast troligt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Man behöver inte vara "superhacker" för att kryptera sina mail...

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

STASI var en diktaturpolis. Senast jag kollade var sverige en demokrati. Danmark likaså. Börja i sådant fall reagera när väl Mona Sahlin utropas sig till Führerinna.

När Mona utropar sig till Führerinna är det redan för sent, inte sant?
Tyskland var också en demokrati och Hitler blev demokratiskt vald. Sen vet vi alla hur det gick.

Det räcker med en stark person som slår till vid rätt tidpunkt för att allt det där ska bli verklighet igen. Det kan räcka med att du skriver fel ord i ett SMS för att du ska ses som en terrorist och fängslas. Att lita blint på makthavarna och utgå från att övervakningen inte kommer att missbrukas är i mina ögon väldigt naivt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag litar snarare på mig själv, att jag kan ha den übermensch-aktiga förmågan att kunna hålla mig inom lagens riktlinjer så till den milda grad att jag i vart fall inte blir intressant att jagas in i en domstol och bli dömd för något.

Pssst... Det är nog inte så svårt egentligen.

Din förmåga att hålla dig inom lagens råmärken efterfrågas inte överhuvudtaget. Med total kontroll har du bara inget val.

Låt oss säga såhär; om du nu är så laglydig och duktig som du påstår, varför måste du då ständigt övervakas och kontrolleras? Litar inte staten på dig? Varför ska vi lita på staten om de inte litar på oss?

Om du tror att du är immun mot statens förtryck bara för att du är en hederlig och oskyldig människa, är du tämligen naiv. Fråga sex miljoner judar om det stämmer att man inte har något att frukta om man inte har något att dölja.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Gillar du islamister och terrorister, eller?

Jag gillar Danmark.

Vad är det för fånigt sluttande-planet-argumentation? Om man inte gillar total övervakning så gillar man terrorism?

För det första finns det ingen vetenskaplig grund för att övervakning rent generellt (dvs allt och alla) stoppar terrordåd eller brottslighet i allmänhet. Däremot kan det ge en viss fördel när man utreder terrordådet som redan skett. Rädda liv är det alltså inte frågan om.

Klassiskt underrättelsearbete är fortfarande det mest effektiva för att förhindra terrorism och andra typer av assymetriska hot. Utan att behöva ändra massa lagar.

För det andra är inget-att-dölja-argumenter (eller Rent-mjöl-i-påsen-argumentet som Ilja nedan kallar det) ett rätt kasst argument. Det är en ryggmärgsreaktion. I själva verket har alla något de vill dölja, i synnerhet för staten. Rent sakligt kan man ju säga att staten inte har med att göra hur vi sköter vårt dagliga liv.

Nothing to hide-argumentet sågas av juridikprofessorn Daniel Solove här:
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=998565

"PRIVACY AS CONTEXTUAL INTEGRITY":
http://crypto.stanford.edu/portia/papers/RevnissenbaumDTP31.p...

Övervakning av terrorism är väl få emot. Och det är bra mycket effektivare att satsa resurserna på övervakning av just terrorister än befolkning i allmänhet. För att veta vem som är terrorist, krävs vanligt hederligt klassiskt underrättelsearbete.

Hitills finns inga belägg på att något terrordåd eller liknande skulle ha stoppats av generell övervakning (även om myndigheter ibland vill göra sken av det), utan de terrorhandlingar som stoppats har gjort det på grund av vanligt underrättelse- och polis-arbete.

De flesta människorna är hederliga. Det är ett enormt resursslöseri att övervaka mestadels hederliga personer, som för övrigt kan ha goda skäl att dölja saker.

Vidare finns en riskt med att bygga upp en enorm övervakningsinfrastruktur. Det kanske går an i en demokrati. Men demokrati är inget givet, en demokrati kan falla. Då har vi plötsligt en statsapparat med resurser att övervaka allt och alla som inte är demokratisk. Illa.

En vacker dag kanske vi sitter med en ickedemokratisk teknokrati där t.ex. kreationister som du ligger skrynkligt till. Kom inte och säg att du inte har något att dölja då.

Jag är själv, givetvis, för kraftfull terrorbekämpning. Just därför vill jag inte att mina skattepengar ska eldas åt kråkorna genom att övervaka mestadels hederliga människor. Jag ogillar terror och fundamentalism lika mycket som de flesta. Därmed vill jag att de ska bekämpas kraftfullt och effektivt.

Hur impopulärt det kan verka, så är faktiskt förslag om generell övervakning inget annat än populism. Politikerna vet inte riktigt vad de ska göra, och föreslår dylika ting eftersom det förefaller kraftfullt och verkar visa att man tar hoten på allvar.

Jag tar hoten på allvar. Jag vill inte ha meningslös och integritetskränkande övervakning av hederligt folk som alltid kommer ha saker att dölja!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Rent-mjöl-i-påsen-argumentet dyker upp igen. Vad man än tycker om övervakning så är argumentet skit. Det utgår ifrån att det är fel att ha något att dölja. Alla har något att dölja. Du kanske tycker att staten nog inte är intresserad av dina små hemligheter, men det kan du inte vara säker på. Du bestämmer inte vad som är intressant för staten. Det enda du kan göra är att lita blint på att ingen missbrukar den makt som läggs i deras händer. Vi vet ju alla hur bra det brukar gå då. En del makthavare kan inte ens hantera ett simpelt kreditkort utan att missbruka det.

Kom inte och säg att vi är paranoida. Vad är väl ni om inte paranoida? Ni som ser terrorister med bombbälten överallt. Hur kan ni förvänta er att vi ska lita på staten och makthavarnas goda intentioner, när ni inte ens litar på era grannar och vill att staten ska spionera på alla i tron om att det ska skydda er?

Precis. Faktiskt hör lejonparten av sådant som folk vill dölja inte till det kriminella. Brottsliga handlingar utgör en försvinnande liten del av det som folk vill dölja. Det betyder inte att folks behov av att dölja saker är mindre viktigt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
När Mona utropar sig till Führerinna är det redan för sent, inte sant?
Tyskland var också en demokrati och Hitler blev demokratiskt vald. Sen vet vi alla hur det gick.

Det räcker med en stark person som slår till vid rätt tidpunkt för att allt det där ska bli verklighet igen. Det kan räcka med att du skriver fel ord i ett SMS för att du ska ses som en terrorist och fängslas. Att lita blint på makthavarna och utgå från att övervakningen inte kommer att missbrukas är i mina ögon väldigt naivt.

Dagens Godwinpris går till BigMomma!

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Dagens Godwinpris går till BigMomma!

Pfft Det var Sentenced som började med Führerinna. jag spann bara vidare på hans inlägg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
...

Om jag är en lokal liten terrorist, hur får jag plötsligt råd att kunna komma undan högteknologiska poliser. Finns det måhända nåt bidrag som hjälper mig att köpa avancerad utrustning?
...

Va? Att skydda sig är så enkelt att det förefaller barnsligt. Det behövs ingen "avancerad utrustning". Just därför är förslag som detta bara tandlösa. Det finns inga belägg på att 'wholesale surveillance' hjälper att preventera terroristbrott. Det är bara ett enorm resursslöseri som inkräktar på den personliga integriteten.

Terrorister och annat pack tas fast genom hederligt underrättelsearbete. Så enkelt är det. Ge resurserna till agenter i stället för kameror.

Buggning, skuggning, avslyssning och signalspaning är något som kan och ska göras mot misstänkta. Det brukar ge resultat och bara de som redan förverkat sin rätt till integritet drabbas. Signalspaning mot hela befolkningen däremot är helt obefogat:

* Det finns inga belägg för att det preventerar någoting. (Fakta)
* Data kan komma i orätta händer på grund av att myndigheterna inte själva kan kryptera data på rätt sätt. Detta leder till missbruk. (Det har redan hänt, och händer kontinuerligt)
* Transparensen är dålig, inget vet varför, vem och vad som övervakas. (Fakta)
* Myndigheterna kan själv missbruka informationen (indikationer finns)
* Ett eventuell, men föga troligt, skräckscenario förvärras.
* Mänskliga faktorn leder till dataläckage (vilket redan hänt).

Enda anledningen till att myndigheter och politiker föreslår dylika ting är för att ge sken av att ta krafttag mot terrorism och organiserad brottslighet. Det är en fasad. Folk som begiper något om säkerhet håller helt enkelt inte med. Politiker förstår sig inte på dylika ting.

I ställer bör man ta riktiga krafttag mot terrorism och organiserad brottslighet. Det är polisen, underrättelsetjänsten och i sista hand militärens jobb. De har ingen nytta av generell övervakning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

En vacker dag kanske vi sitter med en ickedemokratisk teknokrati där t.ex. kreationister som du ligger skrynkligt till. Kom inte och säg att du inte har något att dölja då.

Du vet inte vad rätt du har! Vi Kristna skapelsetroende sitter risigt till när det slutligen blir dags att göra upp räkningen med oss homo-fobiska, anti-semitiska, ointelligenta, ovetenskapliga, samhällstörtande fanatiker som media beskriver oss.

Tro inte jag hyser några illusioner om att vi kommer att få verka fritt särskilt länge till. Därför vill jag inte ha några register som leder polisen rätt in i mitt hem. Kanske kan jag få någon dag till i frihet om vi slipper dessa pöbelns redskap.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Bryter detta inte mot en del globala lagar mm? Mänskliga rättigheter?

Och hur går det om mn pratar om något sekretessbelagt med sin doktor osv. då bryter de som registrerar/tjuvlyssnar på samtalet mot sekretesslagen som det brukar vara väldigt stänga straff på.

Ska man bekämpa terrorism ska man inte ge sig på invånarna i ens eget land.

Permalänk
Medlem

om 5 år kommer vi kanske få se resultat i form utav ett mail från bandidos bossen till hells angels bossen där det står "du ska dö" olaga hot, noes!

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP