Permalänk
Medlem

22 tummare..

Tjena .. hade fått min lön idag så hade tänkt mig att köpa en gaming 22tums dataskärm..
Men behöver tips på en bra 22tummare med 2 ms respons tid och bra kontrast.. Hälst ska den vara så billigt som möjligt
Har funderat på att köpa Samsung 22" TFT 226BW (2ms), men som sakt behöver tips!.

Permalänk
Medlem

Kolla på Hp 2207.
Finns en stor tråd om den här.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

w2207

Otroligt bra skärpa/färger osv..
Funkar 100% till alla sorts spel.

Finns absolut ingen "ghosting" på denna skärm.

Du kan inte bli besviken om du köper den.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Samsung 226BW röstar jag för. Väl spenderade pengar för min del. Såg att det finns en billigare version (223BW) på 5ms och 21,6" bildyta. Tittat på dom uppställda brevid varandra och det är svårt att se skillnad på storleken.

Fördelen med 226BW jämfört med t.ex HP w2207 är kontrast ration (3000:1/1000:1) samt lägre responstid (2ms/5ms). Så vill du ha en knivskarp gamer-skärm är 226BW ett bättre val. Nackdel med Samsungskärmen är den pianolack-färgade kanten som kan spegla ljus och dylikt samt den skrikiga blålysande power-knappen..

C-panelen verkar också vara den med minst problem. Har dock svårt att tro att man får något annat än den idag...

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Inaktiv

Jag röstar för Samsungen, 226BW.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN

Fördelen med 226BW jämfört med t.ex HP w2207 är kontrast ration (3000:1/1000:1) samt lägre responstid (2ms/5ms). Så vill du ha en knivskarp gamer-skärm är 226BW ett bättre val. Nackdel med Samsungskärmen är den pianolack-färgade kanten som kan spegla ljus och dylikt samt den skrikiga blålysande power-knappen..

C-panelen verkar också vara den med minst problem. Har dock svårt att tro att man får något annat än den idag...

Men herregud,du behöver ju inte ljuga för honom.
3000:1 är dynamisk,knappast den riktiga kontrasten.
Dessutom mäter har jag för mig att tillverkarna olika.
Så det går inte att jämföra.

Responstiden; HPn har 5ms,har för mig att den inte har overdrive vilket samsungen har. Därför har hpn mindre inputlag.

Tycker ts ska ta HPn istället.
Den är mycket billigare dessutom.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
w2207

Otroligt bra skärpa/färger osv..
Funkar 100% till alla sorts spel.

Finns absolut ingen "ghosting" på denna skärm.

Du kan inte bli besviken om du köper den.

Humor. Man kan inte bli annat än besviken på skärmar med TN-panel.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Humor. Man kan inte bli annat än besviken på skärmar med TN-panel.

Du är lite som fjollorna i vilket filmforum som helst, dom där killarna som hävdar att allt som inte har Ingmar Bergmans stämpel och framkallar ångest är skit. De flesta av oss har inget som helst behov för annat än en TN skärm. Varför lägga dubbelt så mycket pengar på en skärm vi inte skulle uppskatta? Jag har full förståelse för dom som faktiskt säger att TN skärmar inte duger för dom men det har gått lite inflation i det pretantiösa skitsnacket.

För jannebanan (som mig själv) duger en 226BW alldeles ypperligt åt surfande, kontorsarbete, spel och film. Tvivlar man på huruvida skärmen gör en besviken så gå och titta på den hos en polare / butik. När det kommer till skärmar så är den personliga upplevelsen så oerhört mycket viktigare än siffror.

Permalänk
Inaktiv

TN skärmar duger för de flesta normala användarna.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag beställde en Samsung 22" TFT 226BW

Permalänk
Inaktiv

Bra val Du kommer bli nöjd.

Permalänk
Medlem

Hoppas du får rätt panel,om inte byt till HPn.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

jag kan säga att jag vart otroligt nöjd med min samsung 22" 226BW och jag hade ganska stora förväntningar på den med efter att läst mycket bra (och dåligt) om den.
och den är fortfarande såpass liten så man kan ta med den på lan och det är ganska kul:)

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Bara så du vet så är det stor chans att du får en sämre panel när du köper samsungen, och de där 2ms är inte 2ms utan snarare 5, inte för att du kommer känna någon skillnad men men..

Panelernas skillnad är ganska stora enligt mig.. Du kan få en panel som har blå färg dominans etc..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Men herregud,du behöver ju inte ljuga för honom.
3000:1 är dynamisk,knappast den riktiga kontrasten.
Dessutom mäter har jag för mig att tillverkarna olika.
Så det går inte att jämföra.

Responstiden; HPn har 5ms,har för mig att den inte har overdrive vilket samsungen har. Därför har hpn mindre inputlag.

Tycker ts ska ta HPn istället.
Den är mycket billigare dessutom.

Mycket riktigt de där 2 ms åstakoms via någon sorts mjukvarumagifunktion. Det är i grunden en äkta 5ms panel i den dock. Jag har Samsung 223BW som är en äkta 5ms panel. Tycker det är lite larvigt av Samsung att ta ut 500-700kr extra för 226BW för ynka 0.4" extra som knappt syns ens om skärmarna är bredvid varandra. I övrigt så är det ju identisk panel funktionsmässigt åtminstonde om man har tur och får en 226BW panel som är äkta Samsung. När det gäller 223BW så garanteras man ju Samsung panel vilket inte varit fallet med 226BW.

Förövrigt så tycker jag det är larvigt med marknadsföringen av 2ms paneler som gamerpaneler med tanke på att det inte med ögat upplevs någon skillnad alls jämfört med 5ms. Skulle nog säga att 2ms paneler bara har extra nackdelar i form av mer input lag och ibland artifakter.

Ne äkta 5ms paneler duger gott till spel om man inte är ett CRT freak dvs!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv

Men lägg ner. Alltid nån sur nisse som måste försöka övertyga trådskaparen att han valt fel.

Permalänk
Medlem

Han gnäller inte,det stämmer ju.
Det är bara en upplysning så inga andra kommer med felaktiga påståenden.
Jag tror att TS kommer bli nöjd hursomhelst.
Sålänge han inte haft crt innan.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Samsung 226BW röstar jag för. Väl spenderade pengar för min del. Såg att det finns en billigare version (223BW) på 5ms och 21,6" bildyta. Tittat på dom uppställda brevid varandra och det är svårt att se skillnad på storleken.

Fördelen med 226BW jämfört med t.ex HP w2207 är kontrast ration (3000:1/1000:1) samt lägre responstid (2ms/5ms). Så vill du ha en knivskarp gamer-skärm är 226BW ett bättre val. Nackdel med Samsungskärmen är den pianolack-färgade kanten som kan spegla ljus och dylikt samt den skrikiga blålysande power-knappen..

C-panelen verkar också vara den med minst problem. Har dock svårt att tro att man får något annat än den idag...

Men vad sitter du och skriver, C-panelen är den absolut sämsta... har själv ägt en och bytte in den mot en HP W2207 pga de USLA färgerna på Samsungen. Är otroligt nöjd med HP:n, den utklassar Samsung på alla plan utom textläslighet.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Han gnäller inte,det stämmer ju.
Det är bara en upplysning så inga andra kommer med felaktiga påståenden.
Jag tror att TS kommer bli nöjd hursomhelst.
Sålänge han inte haft crt innan.

Har aldrig skrivit att han gnäller. Skrev att han försöker övertyga trådskaparen om att han valt fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Men vad sitter du och skriver, C-panelen är den absolut sämsta... har själv ägt en och bytte in den mot en HP W2207 pga de USLA färgerna på Samsungen. Är otroligt nöjd med HP:n, den utklassar Samsung på alla plan utom textläslighet.

Så du fick ett dåligt ex och därför är C-panelen kass? Vi var tre pers som köpte våra 226BW samtidigt med C-panel och bilden är perfekt.
Kan hänvisa dig till google och en snabb sökning så får du se vad folk tycker allmänt.
Så vad sitter du och skriver själv? Du kanske ska basera dina argument på fakta snarare än ett dåligt exemplar du råkat ut för. Eller påstår du att alla C-paneler har samma problem som din? Hade möjligtvis inte kunnat vara så att dom drog in dom då?
Hade din HP råkat ha samma problem hade du garanterat spytt galla över den också.

Kamma sidbena, ta en cola och ett smajl?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Men herregud,du behöver ju inte ljuga för honom.
3000:1 är dynamisk,knappast den riktiga kontrasten.
Dessutom mäter har jag för mig att tillverkarna olika.
Så det går inte att jämföra.

Responstiden; HPn har 5ms,har för mig att den inte har overdrive vilket samsungen har. Därför har hpn mindre inputlag.

Tycker ts ska ta HPn istället.
Den är mycket billigare dessutom.

Kan ju uppfattas som trevligt i en diskussion att istället för att sitta och spela viktig och komma med påståenden om lögner istället korrigera eventuella misstag.
Vi är alla här för att lära oss, så lite vett kan du väl ändå använda dig av?
Jag hänvisade direkt till specifikationerna och utgick därifrån. Uppenbarligen kände jag inte till allt vilket jag inte heller påstod.

Jag vet att många tar sig själva på väldigt stort allvar här och att internet är väldigt seriöst för många, men ärligt talat?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR