Hur kan GTA4 få så bra betyg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Jag behöver inte 100 FPS, jag kör wow med 25 FPS och det glider på MYCKET bättre än vad GTAIV gör. Jag spelar inte counterstrike och har aldrig FPSmätare igång i något spel. Jag är absolut inte FPSkåt men när spelen blir snudd på ospelbara längre tider pga låg framerate så vill man inte spela det. Det är precis som någon sa lite längre upp, sällan över 30 och ofta under 10.

Spelet är alltså gjort för att köras med låg framerate precis som GTA3 var, det syns hela tiden småhack (som syns för alla som inte önskar att det inte finns där).

GTAspelare verkar ha accepterat denna låga framerate ända sedan GTA gick över till 3D, jag tycker det är synd eftersom om ni inte accepterat det redan i 3:an hade vi alla fått en behagligare spelupplevelse i 4:an (ja även ni som tror att ni inte märker av det)

Återigen du måste vara grymt känslig, har spelat cirka 20 timmar på PS3 och inte reagerat en enda gång på att det är för låg FPS. Något enskilt fall med mycket poliser så går det ner några FPS men inget som helst problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxor
Suck... ännu några fler "jag måste ha 100 fps för att inte få huvudvärk". Det här är ju uppenbarligen ett högst individuellt problem då man ser några som tycker att det hackar mest hela tiden medan andra inte märker av det mer än i speciella situationer.

Jag behöver alrdig 100 FPS, Ja lirar UT3 som är fast vid 30 fps och det flyter som smör i solsken. Men GTA hackar lite för mkt ibland. Men de är helt klart spelbart. Men man kan inte sitta o säga att spelet inte hackar för de gör de.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aki||es
Jag behöver alrdig 100 FPS, Ja lirar UT3 som är fast vid 30 fps och det flyter som smör i solsken. Men GTA hackar lite för mkt ibland. Men de är helt klart spelbart. Men man kan inte sitta o säga att spelet inte hackar för de gör de.

Och det gjorde jag inte heller. Det jag sa var att det funkar bra för mig att spela då jag inte har speciellt ont av låg fps. Jag sa också att det hade ju inte skadat om det hade flytit på i 60 fps heller^^

Enligt mig så är det ett problem, en det är ett litet proble som jag kan leva med med tanke på hur resten av spelet ser ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxor

Enligt mig så är det ett problem, en det är ett litet proble som jag kan leva med med tanke på hur resten av spelet ser ut.

Okej, men precis så är de för mig med.

Permalänk
Inaktiv

kör man in på en gågata med en suv så att man hammrar ner säg 20 personer så blev det rätt låg fps.. annars kanonspel!

Permalänk
Medlem

Re: Hur kan GTA4 få så bra betyg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
(säger inte att det är fult nu).

Just det du sa..

Permalänk
Medlem

Om nu recensenterna går efter spelets omgivnings design och detaljenrna i den så har det inte så mycket att göra med den tekniska grafiken utan design helt enkelt. de borde dela på ett betyg så att det finns ett betyg för Grafik (den tekniska biten) och ett för Design. då kunde dom lätt pumpa ut 10/10 i Design men kanske bara en 7/10 i Grafik...

Permalänk
Medlem

Jag väljer hellre mindre FPS under enstaka ögonblick än mindre detaljer under hela spelet.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur kan GTA4 få så bra betyg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Just det du sa..

>_< vad vill du att jag ska svara på det? Visst vi kan alla sitta o hitta på att en annan användare har skrivit saker, men i ärlighetens namn är det mer givande att bara diskutera sånt som faktiskt är sagt.

Vi ser ju ett tydligt mönster i denna tråd iallafall, uppenbarligen är det bara jag och ett fåtal som faktiskt lider av den konstant låga FPS:en, men de flesta av er har märkt att det går segt i vissa sekvenser i spelet.

Ska spelet då få 10 poäng på grafikdelen när dom uppenbarligen har misslyckats optimera spelet, svaret är nej. Och jag misstänker att recensenterna har satt 10 på grafikdelen pga att övriga spelet är ett mästerverk rent ut sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
Håller med här helt å hållet som någon föregående talare sa.

Jag köpte konsol för att få spela spel optimala och inte behöva sitta och uppgradera sin dator hela tiden.. så ett spel som GTA IV är ju som en spark i pungen.
För dom VET exakt vad dom har för hårdvara som ska rendera upp skiten.
Minns när jag köpte Xbox 360 när det va helt nytt och spelade Condemend det hackade också rätt friskt fyfan va irriterande det va.

Sen dess har jag inte upplevt något , vissa utvecklare försöker ju t.om nå den här magiska 60 fps konstant gränsen.
Men det är nog garranterat inte möjligt i alla spel.
Men kan inte frameraten hålla sig över åtminstone 30 i alla situationer då behöver man uppgradera hårdvaran eller optimera spelet inge snack.

Hade detta varit på dator hade jag suttit och sänkt upplösningar och stängt av grafik inställningar som en galning.

Sen den här suddigheten gör mig helt vansinnnig mina ögon kan inte fokusera på bilden dom vill hitta nån form av skarp del att se på men det finns inget i GTA IV som är skarpt så man irriterar ögonen och dom bara rinner på mig.. efter 30min gta ser det ut som jag gråtit.

Men visst, GTA IV har underbart ljud, röstskådespelning. story och Euphoria (?) motorn är helt suverän , kontollerna är okej men lämnar lite för önskemål, men grafiken är oacceptabel för mig.

Jag håller med, det går långsamt (låg framerate) och det är SÅ suddigt, spelar du det på xbox 360? På ps 3 är det _ännu_ suddigare, så du vet.

För mig så är ett spel snyggt när detaljer är skarpa. Dessutom är där ju 0 anti aliasing på ps 3 versionen, jag vet inte hur det ligger till på xbox 360.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag håller med, det går långsamt (låg framerate) och det är SÅ suddigt, spelar du det på xbox 360? På ps 3 är det _ännu_ suddigare, så du vet.

För mig så är ett spel snyggt när detaljer är skarpa. Dessutom är där ju 0 anti aliasing på ps 3 versionen, jag vet inte hur det ligger till på xbox 360.

Va ja vet så är de 2 AA på PS3 versionen

Permalänk
Medlem

Ja, det är fan lågt i så fall. Jag kör minst 4AA på PC. Träden är så fula i GTA IV.... Kantiga boxar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Det verkar som om vissa har fått ett helt annat spel...

Jag märker inte att det hackar alls förutom när man kör i full fart och blir jagad; det är verkligen inget jag stör mig på ändå.

En sak är lite störande dock, om man har tv på standard inställningar så blir det för mörkt på kvällen och färgerna är inte heller rätt. Men ställer man in dem rätt blir det vackert :).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Om grafiken har minsta lilla problem är det väl inte värt full pott? Det bör väl varenda människa på den här jorden fatta. Ett spel som inte är perfekt är inte värd det högsta möjliga betyg.

En 6 eller 7:a hade det varit värt på grafikdelen, absolut inte 10.

Låt mig gissa, grafiken i StarCraft får en tia eftersom den är funktionell och inte hackar? Efter allt snack om att grafiken inte spelar roll utan det är spelkänslan som gäller är det väl lite patetiskt att ni sitter och försöker sänka ett av de mest interaktiva, fängslande och underhållande spelen på LÄNGE på just grafiken som ändå inte spelar någon roll. Klipp er och sluta gnälla som ett gäng pensionärer.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Låt mig gissa, grafiken i StarCraft får en tia eftersom den är funktionell och inte hackar? Efter allt snack om att grafiken inte spelar roll utan det är spelkänslan som gäller är det väl lite patetiskt att ni sitter och försöker sänka ett av de mest interaktiva, fängslande och underhållande spelen på LÄNGE på just grafiken som ändå inte spelar någon roll. Klipp er och sluta gnälla som ett gäng pensionärer.

Amen herregud, tror inte du förstod något alls.

Spelkänslan försvinner just av låg framerate (fps)

Släppa ett spel som är "ett av de mest interaktiva, fängslande och underhållande spelen på LÄNGE" i 10 fps är bara rentav misslyckat.

Om man nu satsar på att göra ett spel riktigt jävla bra och lyckas, men sen inte lyckas få spelet att ens fungera måttligt bra är ju totalt misslyckat.

Lite som att bygga en fotbollsplan av asfalt och fylla ut asfalten med spikar, skruvar och lite annat som låg i skrotlådan.

Att Rockstar sedan tagit bort funktioner från äldre spel i serien (LÄS GTA SA, det bästa änsålänge) är bara trist.

Nix, men dagen GTAIV kommer till PC så tror jag att MÅNGA kommer njuta av spelet, men att försöka lira det i 10-15 fps kan man ju låta dom blinda göra medans vi andra väntar

Lite som att köra en ferrari som har en moppemotor, allt finns där men det går fan bara inte att köra bilen utan att lida.

Permalänk

Kan du inte filma när ditt GTA går ner i 10FPS? Alltså jag har aldrig märkt av att det skulle hacka så mycket. Kanske när det är extremt många fordon och explosioner på samma gång, men i 95% av spelet flyter det ju på perfekt. Att göra spelet fulare 100% av tiden bara för att det går segt 5% av tiden är ju en asdålig idé.

Permalänk
Medlem

Känns som många är grymt känsliga eller så har dom bara en mycket sämre konsol än jag. Jag har verkligen inga problem med dom få gånger det går ner LITE i FPS. Grafiken i helhelt är ju underbar. Möjligen skulle det kunna få 9,9 för FPSen då...

Skulle också gärna se hur det ser ut för er när det är 10FPS.

Permalänk
Sötast

Tjah, stillastående och bara rotera kameran uppskattar jag som upp till 20 c:a så det krävs inte mycket mer för att gå under.

Permalänk

Ja vem behöver Fraps när vi har Allexz uppskattningsförmåga

Permalänk
Medlem

Folk som inte ser drops är tammefan blinda.. ska ta min mobil ikväll o filma så får ni se om ja kommer ihåg.

Men tycker inte det stör märkbart, det är helheten av spelet som ska betygsättas.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Låt mig gissa, grafiken i StarCraft får en tia eftersom den är funktionell och inte hackar? Efter allt snack om att grafiken inte spelar roll utan det är spelkänslan som gäller är det väl lite patetiskt att ni sitter och försöker sänka ett av de mest interaktiva, fängslande och underhållande spelen på LÄNGE på just grafiken som ändå inte spelar någon roll. Klipp er och sluta gnälla som ett gäng pensionärer.

På tiden starcraft släpptes förtjänade det en 9:a eller 10:a i grafik, kommer inte ihåg hur spel såg ut på den tiden. Men den är fortfarande långt mer funktionell än väldigt många spel som släpps idag.

Om du la ner lite tid o faktiskt läste tråden hade du fattat att DET ENDA TRÅDEN HANDLAR OM är hur fan det kan få full pott på grafiken när det inte är 100% optimerat.

Ingen bilprovare skulle ge en bil som rycker vid acceleration på t.ex 2:an full pott bara för att övriga växlar känns stabila.