Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ha, djur är inte egoistiska?! Har du tittat på naturprogram någon gång?

SueCia: Mord som mord, men nu är det mord mot massmord.

Ja självklart är djur också själviska, men inte på samma sätt som människor är. Ett djur ser till sig själv och sin egen överlevnad, men har du någonsin sett ett djur plåga någon av sin egen ras bara för sitt eget nöjes skull? för det har inte jag. Kanske för att visa en maktposition, för mat eller för en möjlighet att fortplanta sig, men aldrig bara för underhållning.

Djurvärlden kan vara väldigt hård, och då det i många fall är de starka som överlever och ju starkare ju bättre går det. Men det finns alltid en anledning till att de är egoistiska, utöver att de vill tillgodose sitt ego vilket är det enda vi människor behöver. Vårt ego förstärks av att vi ser oss själva som skiljda från resten. Vi är inte längre en del av en grupp där gruppens välbefinnande står över ens egen utan vår s.k. grupp består av en samling individer som bara råkar vara inom samma område. Detta gör att det är helt ok att värna om gruppen, men själv ligger man alltid högre.

Och ja visst, undantag finns alltid. Jag vet att det finns apor som finner nöje i att plåga andra apor och så vidare, men med tanke på vart vi kommer ifrån så är det ju inte så lustigt.

Moral är ju ett påhitt vi själva har tagit fram som en motvikt till vårt ego. En perosnlig regelbok för vilket värde man sätter på sig själv och sitt eget välbefinnande. Det intresanta i denna tråd är i mitt tycke inte att folk gärna offrar 1000 okända personer, utan vart gränser för när de heller offrar vännen går. 100 okända räcker ju uppenbarligen itne till i för de flesta här. Så säg 1000 kända personer... grannar, gamla skolkamrater, tidigare jobbarkompisar m.m.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja självklart är djur också själviska, men inte på samma sätt som människor är. Ett djur ser till sig själv och sin egen överlevnad, men har du någonsin sett ett djur plåga någon av sin egen ras bara för sitt eget nöjes skull? för det har inte jag. Kanske för att visa en maktposition, för mat eller för en möjlighet att fortplanta sig, men aldrig bara för underhållning.

Djurvärlden kan vara väldigt hård, och då det i många fall är de starka som överlever och ju starkare ju bättre går det. Men det finns alltid en anledning till att de är egoistiska, utöver att de vill tillgodose sitt ego vilket är det enda vi människor behöver. Vårt ego förstärks av att vi ser oss själva som skiljda från resten. Vi är inte längre en del av en grupp där gruppens välbefinnande står över ens egen utan vår s.k. grupp består av en samling individer som bara råkar vara inom samma område. Detta gör att det är helt ok att värna om gruppen, men själv ligger man alltid högre.

Och ja visst, undantag finns alltid. Jag vet att det finns apor som finner nöje i att plåga andra apor och så vidare, men med tanke på vart vi kommer ifrån så är det ju inte så lustigt.

Moral är ju ett påhitt vi själva har tagit fram som en motvikt till vårt ego. En perosnlig regelbok för vilket värde man sätter på sig själv och sitt eget välbefinnande. Det intresanta i denna tråd är i mitt tycke inte att folk gärna offrar 1000 okända personer, utan vart gränser för när de heller offrar vännen går. 100 okända räcker ju uppenbarligen itne till i för de flesta här. Så säg 1000 kända personer... grannar, gamla skolkamrater, tidigare jobbarkompisar m.m.

Påhitt och påhitt, det är väl snarare ett begrepp för förmåga till att kunna leva sig in i andras perspektiv. Det är ett namn på en egenskap.

När du pratar om att det finns anledningar, syftar du på evolutionistiska anledningar som överlevnad och fortplantningsmöjligheter? Isf., varför skulle inte att förbättra sitt ego genom att vara grym mot andra också kunna vara en sådan?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Om jag är egoistisk så vännen annars de 1000 okända. Om jag hade sett någon annan person göra samma val (jag känner inte någon inblandad) så hade jag hoppats på att denne skulle rädda de där 1000 personerna. Därför så vill även jag att jag ska välja de där 1000 personerna om jag hamnar i samma situation. Inte helt säkert att jag skulle göra det dock.

I hollywood verkar det okej att döda så länge det är för din familj.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja självklart är djur också själviska, men inte på samma sätt som människor är. Ett djur ser till sig själv och sin egen överlevnad, men har du någonsin sett ett djur plåga någon av sin egen ras bara för sitt eget nöjes skull? för det har inte jag.

Du kanske borde titta på lite fler naturprogram då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Kanske för att visa en maktposition, för mat eller för en möjlighet att fortplanta sig, men aldrig bara för underhållning.

... och "underhållning" skulle i din värld vara?
Glädje, eufori och andra "positiva känslor" är interna tillstånd i nervsystemet som detta nervsystem i framtiden kommer att sträva efter när det tar sina beslut.
Vad som blivit betingat till dessa "känslor" har avgjorts av naturlig selektion på gener som styr sådan betingning. Är det fördelaktigt för spridande av gener att döda "ledaren" när ingen ser på så kommer det finnas gener som gör att djuren njuter av att döda ledaren när ingen ser på. (förutsatt att sådana gener dykt upp så att naturlig selektion kan agera på dem)

Schimpanshanarna njuter när de tuggar sönder struparna på nyfödda ungar till schimpanshonor de senare tänkt uppvakta nu när de snart blir fertila igen då deras avkomma dog. Varför? För att sådant beteende gynnat spridningen generna som kodar för sådant beteende tidigare.
Alla människans beteende har samma orsak.

Beteende är komplicerat att programmera, gener kan inte göra annat än att specifiera vilket protein som ribosomer ska plocka ihop. (lite en förenkling, men inte så mycket)
Naturligtvis blir det inte alltid "som gener tänkt sig" när beteende är styrs av något såpass makroskopiskt och kaotiskt i förhållande till de små proteiner som egentligen är det enda de har makt över att styra.
"Galningar" finns bland alla djur med beteende. Människan är inte heller här ett undantag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vårt ego förstärks av att vi ser oss själva som skiljda från resten.

Det kan mycket väl vara orsaken till att du och andra misslyckas att se att vi inte är ett av djuren. Men om du nu inser detta, varför slutar du inte?

Permalänk
Inaktiv

En annan rolig fråga:

Skulle ni dränkt en kattunge för en charterresa?

Mitt svar är ja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
En annan rolig fråga:

Skulle ni dränkt en kattunge för en charterresa?

Mitt svar är ja.

Seriöst det där är lågt.:P
Väldigt fegt och snålt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag kanske formulerade mig dåligt. Vad jag menade var att man inte nödvändigtvis behöver gå på känslor när man väljer. Att du blir mer känslomässigt påverkad när du ser de andra som du kommer döda ändrar ju inte grunderna i valet, utan påverkar bara din förmåga att leva dig in i deras öde. Om man imo ska nå upp till någon slags moralisk grundnivå måste man kunna göra detta utan att ha en koppling till personerna annat än att man vet att de finns. Jag vet om att det troligen kommer skapa mycket mer lidande att döda 1000 andra än att döda min kompis, bara inte för mig. Frågan är då hur självisk man är och om man är beredd att ta smärtan själv för att bespara andra. Det är knappast självklart (hoppas jag verkligen!) att man alltid ska eller kommer försöka minimera sitt eget eller de man känner mest förs lidande.

Att självklart välja sin kompis tycker jag visar på en brist på empati för andra människor. Man går bara på det som är bäst för en själv. Som HerrEkberg sa: "Man undrar ju, är detta samma personer som utan att blinka skulle slänga (okända) barn överbord för att rädda sig själva i den sista livbåten?

Sorry för det sena svaret, inte varit hemma på några dagar.

Jo, kopplar man loss känslor helt och hållet så är det som du säger, då hade jag tagit de 1000 framför en vän, men nu gör man inte det. Då man aldrig kan koppla bort känslor så blir det du skriver på något sätt även överflödigt, det ändrar inte på det faktum att det rör sig om en person man är känslomässigt kopplad till och 1000 som man saknar känslomässiga band till och det är här själva dilemmat kommer in i frågan och det är här vi ska välja. En person man har känslor för eller 1000 som man inte har känslomässiga band med.
Och i den situationen så hade jag återigen valt kompisen.

Att jag sen, baserat på detta svar, skulle kunna kasta ombord ett barn för att rädda mig själv är bara absurt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Påhitt och påhitt, det är väl snarare ett begrepp för förmåga till att kunna leva sig in i andras perspektiv. Det är ett namn på en egenskap.

När du pratar om att det finns anledningar, syftar du på evolutionistiska anledningar som överlevnad och fortplantningsmöjligheter? Isf., varför skulle inte att förbättra sitt ego genom att vara grym mot andra också kunna vara en sådan?

Givetvis är det en egenskap, en positiv sådan också om man frågar mig. Men det är fortfarande någonting vi gör för oss själva, inte för andra. Vi följer ju vår moralkompass för att vi inte ska ha dåligt samvete, inte må dåligt för saker vi gör o.s.v. Det är ju också ett sätt att skydda oss själva i första hand.

När det gäller anledningar så är det ju precis där jag anser att skillnaden ligger. Människor kan ha bara sitt eget ego, och hävdandet av det, som enda anledning. Detta är någonting jag aldrig sett bland djur, utan där finns det alltid någonting mer, så som överlevnad, fortplantning m.m. Visst njuter de säkert av att vara grymma och elaka dem med, men att vara grym och elak är inget mål i sig på samma sätt som det kan vara för människor.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Visst njuter de säkert av att vara grymma och elaka dem med, men att vara grym och elak är inget mål i sig på samma sätt som det kan vara för människor.

Hur vet du det?
Hade de också kunnat få ett nog kraftfullt språk så att de kunnat försöka artikulera sina mål hade de kanske målat upp liknande drifter som vi gör när vi gör försök till att förklara vad som driver oss.
Förövrigt verkar du jämnställa våra uttalande till vad som driver oss med vad som faktiskt driver oss, något som jag inte tycker är rättfärdigat.

Mushonor äter ofta upp sina friska ungar innan de kan ta hand om sig själv. Ibland utan rationell orsak.
Hade de haft ett språk och ställts inför försvar för sina handlingar, hur tror du då att förklaringen hade låtit?
Tänk på experiment som visar att vi motiverar vad vi tror är våra rationella val trots att de inte är det (våra val dvs) (det finns många sådanna experiment), med vad vi tycker är bra förklaringar. Ondska är knappast mer än detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
En annan rolig fråga:

Skulle ni dränkt en kattunge för en charterresa?

Mitt svar är ja.

Grannens kattunge eller min?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Sorry för det sena svaret, inte varit hemma på några dagar.

Jo, kopplar man loss känslor helt och hållet så är det som du säger, då hade jag tagit de 1000 framför en vän, men nu gör man inte det. Då man aldrig kan koppla bort känslor så blir det du skriver på något sätt även överflödigt, det ändrar inte på det faktum att det rör sig om en person man är känslomässigt kopplad till och 1000 som man saknar känslomässiga band till och det är här själva dilemmat kommer in i frågan och det är här vi ska välja. En person man har känslor för eller 1000 som man inte har känslomässiga band med.
Och i den situationen så hade jag återigen valt kompisen.

Att jag sen, baserat på detta svar, skulle kunna kasta ombord ett barn för att rädda mig själv är bara absurt.

Men programinslaget heter moraltestet, så vi borde ju diskutera moraliska handlingar, eller hur? Frågar är om man inte måste frikoppla sig rätt mycket från personliga känslor som mer prioriterade när man gör en moralisk bedömning av hur man bör handla. Man bör även vända på situationen och se om man accepterar samma val från andra sidan. Dvs, om du och 999 andra (många som du känner), skulle du tycka det var ett acceptabelt val att välja kompisen framför dig och dina kompisar? Eller, om du står utanför och bara dina kompisar och din familj är bland de 1000, skulle du då tycka det är acceptabelt?

Jag är av samma åsikt som Bengt Brylde, man måste vara konsekvent i sina moraliska värderinga, om inte minst för att bli pålitlig. Det innebär att valet ska vara ok oavsett vilken av positionerna i händelsen man själv befinner sig i. Sen kanske vi inte alltid handlar moraliskt just på grund av våra tillfälliga känslor, men det är ju en annan sak.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Som några har skrivit det i tråden beror på vilken kompis det är. Vissa tycker jag är värda för MIG mer än 1000okända människor jag inte känner och vissa är inte det. Kanske inte förmulerade mig bra där men alltså vissa kompisar skulle jag tagit över 1000 andra eftersom jag känner mer för de än 1000personer och tvärtom dvs att jag känner mer för 1000pers än en annan kompis.
Hoppas nif örstår vad jag menar för det är så jag känner.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Men programinslaget heter moraltestet, så vi borde ju diskutera moraliska handlingar, eller hur? Frågar är om man inte måste frikoppla sig rätt mycket från personliga känslor som mer prioriterade när man gör en moralisk bedömning av hur man bör handla. Man bör även vända på situationen och se om man accepterar samma val från andra sidan. Dvs, om du och 999 andra (många som du känner), skulle du tycka det var ett acceptabelt val att välja kompisen framför dig och dina kompisar? Eller, om du står utanför och bara dina kompisar och din familj är bland de 1000, skulle du då tycka det är acceptabelt?

Jag är av samma åsikt som Bengt Brylde, man måste vara konsekvent i sina moraliska värderinga, om inte minst för att bli pålitlig. Det innebär att valet ska vara ok oavsett vilken av positionerna i händelsen man själv befinner sig i. Sen kanske vi inte alltid handlar moraliskt just på grund av våra tillfälliga känslor, men det är ju en annan sak.

Nej, jag håller inte med, varje val ska baseras på situationen i fråga och man kan imo även där visa sig vara pålitlig.

Skulle jag få välja mellan mig själv och tusen andra människor hade jag mycket väl kunnat tänka mig att offra mig själv tex. Men just i den här frågan då det gäller en nära kompis vs 1000 främlingar så är det kompisen jag väljer och det valet baserar jag på lojaliteten jag har gentemot mina vänner. Vill man kan man självklart spinna vidare på detta och komma med ännu "värre" extremfall, men det var inte vad frågan handlade om som sagt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Grannens kattunge eller min?

En anonym

Edit: är grannens katt irriterande så fåru väl ta den .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej, jag håller inte med, varje val ska baseras på situationen i fråga och man kan imo även där visa sig vara pålitlig.

Javisst! Men vad som är ett moraliskt riktigt val bör inte bero på vilken sida av situationen man befinner sig. Med andra ord bör du kunna acceptera valet som moraliskt godtagbart oavsett om det är du som väljer, du som är kompisen eller om du och dina kompisar är bland de 1000. Om man argumenterar på ett sätt som gör att man ska välja kompisen om man själv väljer men att välja kompisen är förkastligt om man själv är bland de 1000 så har man bristfälliga argument.

Vad jag menade med pålitlig är att om du handlar på ett sätt som ser rätt ut från ett argumentativt perspektiv och inte från ett subjektivt känsloperspektivt (subjektiva känslor kan dock vara del av argumenten i det första perspektivet, men då allas subjektiva känslor och inte bara dina) så kommer du verka rättvis och folk vet var de har dig. Med andra ord kommer de lita på dig. Jämför med en domare i en fotbollsmatch. Skulle du lita på en domare från samma land som ett av de spelande lagen för att göra en korrekt bedömning av matchen? Nej, givetvis inte! Hans persoliga känslor för det ena laget kommer troligtvis att göra så han inte bedömer samma situation på samma sätt om det drabbar hans lands lag som om det drabbar det andra landets lag. Han är alltså inte konsekvent i sina bedömningar, och därför inte pålitlig ur ett allmängiltigt perspektiv.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Javisst! Men vad som är ett moraliskt riktigt val bör inte bero på vilken sida av situationen man befinner sig. Med andra ord bör du kunna acceptera valet som moraliskt godtagbart oavsett om det är du som väljer, du som är kompisen eller om du och dina kompisar är bland de 1000. Om man argumenterar på ett sätt som gör att man ska välja kompisen om man själv väljer men att välja kompisen är förkastligt om man själv är bland de 1000 så har man bristfälliga argument.

Sant, och så är det inte i mitt fall. Är jag bland de tusen så kan jag ju själv sätta mig in i hur personen som måste välja mellan mig+999 andra vs sin bästa kompis och därmed acceptera valet denne gör eftersom jag själv hade gjort samma sak.
[QUOTE]
Vad jag menade med pålitlig är att om du handlar på ett sätt som ser rätt ut från ett argumentativt perspektiv och inte från ett subjektivt känsloperspektivt (subjektiva känslor kan dock vara del av argumenten i det första perspektivet, men då allas subjektiva känslor och inte bara dina) så kommer du verka rättvis och folk vet var de har dig. Med andra ord kommer de lita på dig. Jämför med en domare i en fotbollsmatch. Skulle du lita på en domare från samma land som ett av de spelande lagen för att göra en korrekt bedömning av matchen? Nej, givetvis inte! Hans persoliga känslor för det ena laget kommer troligtvis att göra så han inte bedömer samma situation på samma sätt om det drabbar hans lands lag som om det drabbar det andra landets lag. Han är alltså inte konsekvent i sina bedömningar, och därför inte pålitlig ur ett allmängiltigt perspektiv.
[/QUOTE]Det med domaren kan du inte veta förän du sett domaren döma. Han kan mycket väl visa sig vara mer nititsk mot "sitt" lag än motståndarna, så att på det viset döma ut denne i förväg tycker jag är helt fel gjort av dig.
Skulle du kunna förtydliga det första lite till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Sant, och så är det inte i mitt fall. Är jag bland de tusen så kan jag ju själv sätta mig in i hur personen som måste välja mellan mig+999 andra vs sin bästa kompis och därmed acceptera valet denne gör eftersom jag själv hade gjort samma sak.

Ok. Nu kom jag på en lite 'twist' på hela scenariot. Säg att du får välja istället, när du befinner dig bland de 1000. Antingen dör du och 999 andra, eller så dör någons bästa kompis. Gör du samma val så som du tycker är acceptabelt att han vars kompis kan dö gör?

Jag tycker det är relevant eftersom det moraliskt riktiga valet borde vara samma oavsett vem som väljer, om det ska vara riktigt konsekvent. Sen kan man ha förståelse för att folk väljer egoistiska utgångar på situationen, men är dessa moraliskt riktiga bara för att man har förståelse för dem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det med domaren kan du inte veta förän du sett domaren döma. Han kan mycket väl visa sig vara mer nititsk mot "sitt" lag än motståndarna, så att på det viset döma ut denne i förväg tycker jag är helt fel gjort av dig.
Skulle du kunna förtydliga det första lite till?

Nej, det är sant. Det var kanske lite otydligt från min sida. Jag får återkomma med det när jag har tänkt igenom det ordentligt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag dödar mig själv - problemet löst!

Detta är ju en så jävla osannolik och korkad situation/fråga att jag nog inte är den enda som skulle flippa ur, sen kan ni inbilla er att ni e supermänniskor hur mycke ni vill.

Skulle jag däremot sitta i ett vadderat rum med avhuggna händer (så jag inte kan hitta på nårra dumheter) skulle jag sträcka mina benstumpar mot mot knappen som rädda min kompis efter som jag liksom alla andra är egoistiska as.

Finito!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ok. Nu kom jag på en lite 'twist' på hela scenariot. Säg att du får välja istället, när du befinner dig bland de 1000. Antingen dör du och 999 andra, eller så dör någons bästa kompis. Gör du samma val så som du tycker är acceptabelt att han vars kompis kan dö gör?

Jag tycker det är relevant eftersom det moraliskt riktiga valet borde vara samma oavsett vem som väljer, om det ska vara riktigt konsekvent. Sen kan man ha förståelse för att folk väljer egoistiska utgångar på situationen, men är dessa moraliskt riktiga bara för att man har förståelse för dem?

Det var mig en ordentlig tvist

Alltså, hela frågan gick ut på att man skulle välja mellan en man känner och tusen man inte känner. Där hade jag valt den jag känner samt haft förståelse för om en anna person hade valt på samma sätt som mig. Men när det i din tvist handlar om folk jag inte känner alls så väljer jag personligen det som är bäst för den situationen, och det bli för mig att välja de tusen. Sen att jag är med i dem är inte av vikt då jag hade gjort samma val om det hade stått mellan en jag inte känner och tusen jag inte känner. För hela grejen är att dessa tusen alla är någons anhörig och vän, men inte min.
Hoppas det var förståeligt det jag skrev.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ok. Nu kom jag på en lite 'twist' på hela scenariot. Säg att du får välja istället, när du befinner dig bland de 1000. Antingen dör du och 999 andra, eller så dör någons bästa kompis. Gör du samma val så som du tycker är acceptabelt att han vars kompis kan dö gör?

Jag väljer naturligtvis att någons bästa kompis dör, bland de där 999 (+ mig) finns det säkert flera som andra betraktar som sin bästa kompis. Men visst, det var väll mest en retorisk fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag tycker det är relevant eftersom det moraliskt riktiga valet borde vara samma oavsett vem som väljer, om det ska vara riktigt konsekvent. Sen kan man ha förståelse för att folk väljer egoistiska utgångar på situationen, men är dessa moraliskt riktiga bara för att man har förståelse för dem?

Du talar som om "moraliskt riktigt" vore något väldefinierat och absolut.

För mig känns det hela lite som moralfilosofer tittat på hur axiomatiska härledningssystem lyckas bedömma sanna påståenden från falska och gör misstaget att samma sak skulle gå för männskligt handlande.
Till en viss del har jag svårt hur man skulle kunna hitta axiom som är tillräckligt enkla för att alla måste hålla med om dem, men framförallt så tror jag att det är omöjligt att hitta härledningsregler som dels är nog strikta så att de bara kan appliceras på ett sätt och dessutom nog kraftfulla för att kunna komma fram till "nyttiga" slutsatser.

Jag tror att moralfilosofi är dömt till att vara en del av antropologi. "Vad tycker vi människor vanligtvis är bäst att göra?".
Detta gör det ju inte nödvändigtvis värdelöst.

Permalänk

Om man är av åsikten att man bör rädda 1000 st andra före sin vän bör man också ta konsekvenserna av detta resonemang.

Rimligen bör i princip hela ens inkomst* doneras till människor vars liv skulle räddas av beloppet, så länge dessa är fler än en (1).

*) Det är t.o.m. rimligt att utgå från att svält, eller i förlägningen döden, är acceptabelt för personen ifråga. Här kan man dock argumentera för att ökad nytta kan göras så länge ny inkomst kan inbringas.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Jag hade räddat min vän. Fuck dom andra.

Permalänk
Medlem

Om man väljer rädda sin vän kommer man med stor sannolikhet själv bli mördad av anhöriga till de människor man tog livet av.

Hur som helst skulle jag valt vännen, eftersom jag dödar de andra indirekt, alltså ej personligen. Jag skulle aldrig klara av att mörda en människa bara sådär, speciellt om det var en person som betytt mycket i mitt liv. Sedan är tusen personer ingenting - det är knappast ett hot mot civilisationen, snarare hjälp mot överbefolkningen. Problemet är bara att det är oetiskt.

Följdfråga: Vad skulle ni göra om någon av era anhöriga blev mördad (råkar vara bland de 1000 pers)?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag väljer naturligtvis att någons bästa kompis dör, bland de där 999 (+ mig) finns det säkert flera som andra betraktar som sin bästa kompis. Men visst, det var väll mest en retorisk fråga.

Frågan var väl mer ställd för att få se det från andra sidan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Du talar som om "moraliskt riktigt" vore något väldefinierat och absolut.

För mig känns det hela lite som moralfilosofer tittat på hur axiomatiska härledningssystem lyckas bedömma sanna påståenden från falska och gör misstaget att samma sak skulle gå för männskligt handlande.
Till en viss del har jag svårt hur man skulle kunna hitta axiom som är tillräckligt enkla för att alla måste hålla med om dem, men framförallt så tror jag att det är omöjligt att hitta härledningsregler som dels är nog strikta så att de bara kan appliceras på ett sätt och dessutom nog kraftfulla för att kunna komma fram till "nyttiga" slutsatser.

Jag tror att moralfilosofi är dömt till att vara en del av antropologi. "Vad tycker vi människor vanligtvis är bäst att göra?".
Detta gör det ju inte nödvändigtvis värdelöst.

Jag menar inte att det morasikt riktiga valet är ett speciellt val, utan att det borde vara ett val man själv skulle anse vara ok om man var en objektiv betraktare. Ett annat sätt att se på det är att man, om moraliskt riktigt är det enda man går efter, skulle göra samma val oavsett vilken situation i scenariot man befinner sig i. Det behöver inte vara något alla kan hålla med om, utan något man själv alltid skulle hålla med om.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag menar inte att det morasikt riktiga valet är ett speciellt val, utan att det borde vara ett val man själv skulle anse vara ok om man var en objektiv betraktare.

Jag ifrågasätter objektiv morals existens.
Vi har en naturlig historia som satt sina spår i våra värderingar av rätt och fel.

Hade vi inte varit apor utan låt oss säga mer likt de sociala steklarna där genetiska diversiteten är i princip noll innom samhället så hade moral varit något HELT annat.
Hade det funnits motsvarande en bidrottning så hade grundbulten i moral varit henne och hennes mål. Att offra ett par medborgare för henne hade varit en självklarhet.

Våra premisser vi antar är så självklara såsom att minska lidande är inte objektiva. Man kan utan problem tänka sig djur som skulle finna de lika smaklösa som vi finner oskylldiga mord.

Moral kommer alltid att vara i form av "Jag/vi tycker att...".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag ifrågasätter objektiv morals existens.
Vi har en naturlig historia som satt sina spår i våra värderingar av rätt och fel.

Hade vi inte varit apor utan låt oss säga mer likt de sociala steklarna där genetiska diversiteten är i princip noll innom samhället så hade moral varit något HELT annat.
Hade det funnits motsvarande en bidrottning så hade grundbulten i moral varit henne och hennes mål. Att offra ett par medborgare för henne hade varit en självklarhet.

Våra premisser vi antar är så självklara såsom att minska lidande är inte objektiva. Man kan utan problem tänka sig djur som skulle finna de lika smaklösa som vi finner oskylldiga mord.

Moral kommer alltid att vara i form av "Jag/vi tycker att...".

Du missförstår mig. Inget av de exempel du tar upp är något moraliskt problem i den mening jag tänker mig moral. Vad jag menar är att ett moraliskt korrekt val är det som du skulle tycka var det moraliskt korrekta valet om du inte är inblandad i situationen, om DU är den objektiva betraktaren. Om du sedan följer det valet när du är inblandad i situationen, oavsett på vilken position, så är du moraliskt konsekvent. DET är vad jag eftersträvar som god moral. Det har alltså ingenting med objektiv moral att göra, utan med konsekvent moral.

Så ur den synpunkten kan det vara god moral att döda 10-åriga barn, sålänge du inte börjar gnälla när det helt plötsligt gäller dina 10-åriga barn.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Du missförstår mig. Inget av de exempel du tar upp är något moraliskt problem i den mening jag tänker mig moral. Vad jag menar är att ett moraliskt korrekt val är det som du skulle tycka var det moraliskt korrekta valet om du inte är inblandad i situationen

Visst, det kan nog vara en rätt bra tummregel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
om DU är den objektiva betraktaren.

Det är här mitt problem kommer.
"Du" och "objektiva" är för mig ord som inte går ihop.
Objektivt hade det varit om det hade varit oberoende av "duet".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det har alltså ingenting med objektiv moral att göra, utan med konsekvent moral.

Är det inte objektiv moral du åsyftar så visst, för det är just det jag menar inte existerar.
Jag ifrågasätter moralisk intrinsikalism, dvs att saker VERKLIGEN skulle vara rätt eller fel och att detta inte bara vore stämplar vi mentalt fäster vid handlingar.

Att det vore konsekvent vet jag dock inte om jag är beredd att köpa.
Hur värderar man sen abort då exempelvis? Självklart hade man ju inte velat vara fostret i fråga, men det är ju inte riktigt något att vara ett foster på samma sätt som det är något att vara en fullvuxen människa.
Hur värderar man om det är rätt att döda två gravt utvecklingsstörda människor istället för en "normal"? Här gäller ju samma sak.
Djurrätt? Samma sak.
etc etc..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det är här mitt problem kommer.
"Du" och "objektiva" är för mig ord som inte går ihop.
Objektivt hade det varit om det hade varit oberoende av "duet".

Om jag omformulerar det till "oberoende betraktare" då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Är det inte objektiv moral du åsyftar så visst, för det är just det jag menar inte existerar.
Jag ifrågasätter moralisk intrinsikalism, dvs att saker VERKLIGEN skulle vara rätt eller fel och att detta inte bara vore stämplar vi mentalt fäster vid handlingar.

Att det vore konsekvent vet jag dock inte om jag är beredd att köpa.
Hur värderar man sen abort då exempelvis? Självklart hade man ju inte velat vara fostret i fråga, men det är ju inte riktigt något att vara ett foster på samma sätt som det är något att vara en fullvuxen människa.
Hur värderar man om det är rätt att döda två gravt utvecklingsstörda människor istället för en "normal"? Här gäller ju samma sak.
Djurrätt? Samma sak.
etc etc..

Rätt och fel är stämplar, jag håller med.

Får återkommar om resten. Måste till jobbet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Som alla(?) andra här skulle jag själviskt nog välja min kompis före de 1000 okända.
Dock kan man ju dra det hela ett steg vidare. Hur många okända skulle du offra istället för din kompis ?
1 miljon ? 1 miljard ? 6 miljarder ?
Å andra sidan skulle man ju råda bot på överbefolkningen som en positiv sidoeffekt om man valde att ha ihjäl så många okända...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ändrade mig när jag läste om frågan

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401