Första moderkortet med EFI

Permalänk
Medlem

Kommer detta att vara en "win95" (ett grafiskt gränssnitt ovanpå BIOS) eller är det en ny 32bit access till hårdvaran (eller helst 64bit flertrådad hårdavrulageraccess) som funkar bättre än de gamla IRQ/DMA acesserna som man dras med fortfarande.

Det borde vara bättre att läsa på än att bara skriva sånt strunt här..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

usch o tvi... Länge leve pålitliga BIOS

Man vill ha så lite 'blaotad' dator så möjligt, nuförtiden blir man påtvingad det ena skiten efter det andra.

Teknik och framtid i alla ära men håll sakerna simpelt o enkelt.

Evil Fucking Interface

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celeritax
Äh, detta är ju fullständigt onödigt! själv klarar jag mig fint med vanligt bios i fortsättningen, det är ju inte så att jag stirrar in i ett bios då jag använder datorn. Kanske har varit inne i bios i max 15-20 min sedan jag byggde datorn? och det var i samband med överklockning.

Du får 7 poäng på teknikfientlighetsskalan.

Permalänk
Medlem

nice blir det en multitrådad bios med premptive multitasking nästa gång?

Permalänk
Medlem

Äntligen! Nu följer resten efter dem med får vi hoppas.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Är också lite smått skeptisk till denna idé. Kalla mig bakåtsträvare men vad är det för fel på vanliga BIOS? Vad är det för mening med att komma åt internet innan man bootat datorn egentligen? Nej usch, innan jag läst på mer kanske man inte skall klaga men jag ser bara negativa saker med att lägga till massa onödiga funktioner som säkert kommer skapa nya buggar och tvinga fram fler uppdateringar än vad som behövs idag :/

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Ska bli trevligt att se alla fina nya virus som överklockar och bränner min dator med 4.0v på proccessorn.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Blir illa om man börjar få Blue Screens i BIOS...

EDIT:
Undra vad nästa steg blir?? Vistas Aero i BIOS så det krävs några GB minne för att komma in?

Vad nästa bir? Det gamla biossystemet har väl funnits hur länge som helst. aInte direkt så det kommer nya Biossystem en gång per år. Tycker du ska ta och lugna ner dig=)

Jag personligen tycker att det gamla utséendet har spelat ut sin roll och ska härmed gå i pension. Nya tider nya grejer:)

Till er alla som är så negativa och rädda med internetuppkopplingen: DRA UT SLADDEN!

Permalänk
Medlem

Holmb3rg. Vad sägs om en inbyggt knapp i EFI där det står: "Uppdatera biosen" eller vad det nu ska heta. Den har själv redan en förinställd länk till var den hittar den senaste versionen och hämtar den. Uppdaterar och klart.
Annars om du är rädd att något ska hända: dra ur sladden.

Vad är det ni är emot egentligen? Buggar finns ju även i bios och det kommer troligen bli lättare att uppdatera i framtiden så varför gnälla?
Det kommer säkert gå o använda tangentbordet också, det gör det ju i windows trots att musen blev uppfunnen som någon sa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

Man vill ha så lite 'blaotad' dator så möjligt, nuförtiden blir man påtvingad det ena skiten efter det andra.

Teknik och framtid i alla ära men håll sakerna simpelt o enkelt.

Evil Fucking Interface

Torde det inte vara bättre, att använda dig av modersmålet, istället för att stava triviala ordleter som "bloated" på detta vis? Svenska är så vackert så!

Det är ju kanske just för att göra det ENKLARE man har EFI? Inte bara för att det är grafiskt, utan även för att.... (läs nedan)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Är också lite smått skeptisk till denna idé. Kalla mig bakåtsträvare men vad är det för fel på vanliga BIOS? Vad är det för mening med att komma åt internet innan man bootat datorn egentligen? Nej usch, innan jag läst på mer kanske man inte skall klaga men jag ser bara negativa saker med att lägga till massa onödiga funktioner som säkert kommer skapa nya buggar och tvinga fram fler uppdateringar än vad som behövs idag :/

... Ja, för du verkar ju förstå det här jättebra? Exempelvis, har man idag "fulhack" som L.B.A. för att kunna ha hårddiskar på hundratals gigabyte -- hur "seriöst" känns det på en skala? Mmm! Vi ska leka med logiska block... Jaa! Kanske inte ska skriva om det så att det kan lira med dagens hårdvara utan en massa jävla hårdknack och hottentott-kod? Tycker inte även du, att det verkar både vettigt och sunt?

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem

Bios är ju 16-bit.
Någon som vet om EFI är 32 eller 64?
Hoppas på att det här ska snabba upp bootningen en del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck

Jag personligen tycker att det gamla utséendet har spelat ut sin roll och ska härmed gå i pension. Nya tider nya grejer:)

Personligen skiter jag i ytan utan hoppas det blir förändringar i funktionaliteten man har nytta av.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Sötast

Åh nej! något som är jättegammalt som skall uppdateras! GÖM ER!!!! KÖP MODERKORT MED BIOS IDAG OCH SPARA DOM I EN BUNKER!

Wha..? Själv ser jag inte riktigt problemet med att man tar något gammalt och gör det modernt. Nu måste jag iväg och skrubba mina kläder på klädskrubban så att dom kan bli rena och fina...........

Permalänk
Medlem

Såg att de listade moderkorten bara var för Intel-processorer. Kommer det komma till de lite äldre AMD plattorna också? Iaf 790FX plattan? Inte för att jag bryr mig värst mycket om det inte kommer, skulle vara lite kul bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Det var väldigt vad konservativa vi blev av det här då! En uppdaterad, bättre version av Bios har kommit & folk är arga. För nu kan man använda musen & man har stöd för fler färger (och det är bara dom kosmetiska förbättringarna). Är folk rädda att man inte ska se leka "cool" ut när man mixtrar i Bios längre?

Permalänk
Medlem

tycker det låter skitbra..

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Ja LBA och andra liknande saker är ju inte direkt klockrena...

Problemet ligger nog inte i den nya tekniken. Problemet ligger i att moderkortstillverkarna tillsammans med grafikkortstillverkarna är de ohotat sämsta människorna på vår planet när det gäller att designa grafik. Det var väl typ först när XFX (eller vad de heter) började göra X-formade kartonger som de började gå ifrån de hemskt fula förpackningarna till sina grejer. Fula odetaljererade 3D-modeller i minimalt antal färger. Sen ska dessa människor då sätta sig ner och designa interface... Det kan ju bara gå käpprätt åt helvete Bara och titta på deras överklockingsprogram och liknande. Ser ju ut som en 7-åring som släppts lös i Photoshop.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Någon som har någon aning om det bara är att uppdatera biosen och sen köra vidare med samma Windows installation eller behövs det något mer?
Är på jakt efter ny dator och en sån här sak låter lite lockande då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackZam
Någon som har någon aning om det bara är att uppdatera biosen och sen köra vidare med samma Windows installation eller behövs det något mer?
Är på jakt efter ny dator och en sån här sak låter lite lockande då.

Kanske är ute och cyklar nu men inget av dagens Windows "versioner" stödjer väl EFI?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas det inte buggar lätt, eller kan bli mål för virus.

Permalänk
Medlem

jahapp, snart behöver vi inte operativsystem längre...

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Torde det inte vara bättre, att använda dig av modersmålet, istället för att stava triviala ordleter som "bloated" på detta vis? Svenska är så vackert så!

Det är ju kanske just för att göra det ENKLARE man har EFI? Inte bara för att det är grafiskt, utan även för att.... (läs nedan)

... Ja, för du verkar ju förstå det här jättebra? Exempelvis, har man idag "fulhack" som L.B.A. för att kunna ha hårddiskar på hundratals gigabyte -- hur "seriöst" känns det på en skala? Mmm! Vi ska leka med logiska block... Jaa! Kanske inte ska skriva om det så att det kan lira med dagens hårdvara utan en massa jävla hårdknack och hottentott-kod? Tycker inte även du, att det verkar både vettigt och sunt?

Modersmål?, Skulle jag skriva på mitt modersmål så skulle du inte fatta ett piss ;). Varför jag använder en försvenskad variant av bloated är just att det inte finns ett passande ord i svenskar...... eller det kanske det gör skriv isåfall ;).

Det är sällan det blir enklare när de gör sådanna major "updates". If it aint broken dont fix it brukar funka oftast.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vardagsrum
Såg att de listade moderkorten bara var för Intel-processorer. Kommer det komma till de lite äldre AMD plattorna också? Iaf 790FX plattan? Inte för att jag bryr mig värst mycket om det inte kommer, skulle vara lite kul bara.

Unified EFI Forum har respresentater från AMD så vi kommer nog se moderkort till AMD processorer som stöder detta, så småningom. Frågan är bara när.

Känns inte så högaktuellt att ge stöd för detta just nu då, enligt wikipedia, inga av de 32bit Windowsoperativsystemen stöder det. Den stora massan av datorer idag säljs ju med 32bit Windows.

Permalänk

det är guld

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inget emot att de gör det lite modernare, men att stoppa in spel är ju bara fullständigt löjligt. Visst, lägg till färger och funktionalitet men lämna det där. Gå inte och gör en massa onödigt extra!

Permalänk
Medlem

Heh, spela spel i EFI verkar en aning onödigt dock. Hoppas det inte blir en bloatware bara.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

jag är väldigt tveksam till detta. Det är visserligen trevligt med ett modernare gränssnitt men samtidigt så öppnar det upp potentiella bakdörrar för storebror.

Internetaccess från bios/efi? Nu blir fra-snokarklubben glada.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Nice ! Det var på tiden att ersätta BIOS.

Grafiskt interface o.s.v är bara nice, att inte villja ha det = Backåtsträvande.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Apple har använt EFI till MAC sedan 2006, då måste det vara ett vinnande koncept.

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk

BIOS funkar bra för mig, det är ju bara några inställningar man gör.