Permalänk
Medlem

Räcker 620w agg?

Okej, planen för mig är att skaffa ett 4870x2 alternativt två 4870 i Crossfire i augusti om ekonomin tillåter.

Det jag är lite osäker på är om ett nätagg på 620 w räcker för detta. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327672 <-- detta agg sitter i maskinen för tillfället. Driver ett 8800GTS 640mb, AMD Athlon X2 6000+, ASUS M3A32-MVP Deluxe, tre HDD, Creative Soundblaster Fatality.

Enligt Guru3D drar ett 4870x2 under full load 448w(Ja det är deras Beta preview kort men full load tror jag inte ändrar sig med powersave features igång). Har jagat en watt mätare ett tag för att kolla vad hela min maskin drar men inte fått tag på en. Finns det någon här som har någon anning om 620w agg räcker? Jag tvivlar men skadar inte att kolla.

Permalänk
Medlem

Hej! Har samma nätagg som du. Jag tror att nätagget klarar med det men skulle iaf överväga att skaffa ett nytt.

Permalänk

Sitter med samma fundering som du men har en Q9450 iställlet (samma nätagg).

Corsair har en enklare kalkylator på http://www.corsair.com/psufinder/default.aspx som ger en indikation vad som är rätt (det känns som om den räknar hyffsat rätt), knappar jag in din konfig så ska du klara dig på nätagget, fast det är nog på håret, ingen överklockning (?) (min konfig rekommenderar de ett 750 till istället)

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Okej, planen för mig är att skaffa ett 4870x2 alternativt två 4870 i Crossfire i augusti om ekonomin tillåter.

Det jag är lite osäker på är om ett nätagg på 620 w räcker för detta. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327672 <-- detta agg sitter i maskinen för tillfället. Driver ett 8800GTS 640mb, AMD Athlon X2 6000+, ASUS M3A32-MVP Deluxe, tre HDD, Creative Soundblaster Fatality.

Enligt Guru3D drar ett 4870x2 under full load 448w(Ja det är deras Beta preview kort men full load tror jag inte ändrar sig med powersave features igång). Har jagat en watt mätare ett tag för att kolla vad hela min maskin drar men inte fått tag på en. Finns det någon här som har någon anning om 620w agg räcker? Jag tvivlar men skadar inte att kolla.

Enligt Guru3D så drar hela deras system med ett HD4870x2 inkopplat 448W load, inte enbart kortet. Läs igenom ordentligt vad recensenterna skriver!

Ett nätaggregat specifieras efter tre olika spänningar. Dessa tre har en sammanlagd maximal effekt, i ditt fall är det 620W. Problemet är bara att ett grafikkort går på +12V-spänningen. Ett HD4870x2 har ryktats om att ha en TDP på 250W. Vilket innebär en last på ~21A på +12V. Men eftersom ditt nätaggregat har tre stycken +12V-rails (+12V1, +12V2 och +12V3) så fördelas lasten över i alla fall två stycken rails. Ditt nätagg. har en spec. att klara av ~20A per rail med en maximal peak load på en rail på 50A.

Slutsats? Ja ditt nätaggregat kommer att kunna driva HD4870x2.

Sist, du kan inte mäta strömförbrukning ur väguttaget och tro att det är vad nätaggregatet levererar till dina datorkomponenter, 20-30% av förbrukning försvinner i ren värm i nätaggregatet. Så ett nätaggregat som drar 500W 240VAC ur vägguttaget levererar ~350-400W 3,3/5/12VDC till komponenterna i datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Hej! Har samma nätagg som du. Jag tror att nätagget klarar med det men skulle iaf överväga att skaffa ett nytt.

Nej han ska inte överväga att köpa nytt, slöseri med pengarna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som rent spontant tycker att W-hysterin kan jämföras med megapixelhysterin? Känns som att folk överspecar sina agg ganska rejält alltför ofta.

Vad tycker ni?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Är det bara jag som rent spontant tycker att W-hysterin kan jämföras med megapixelhysterin? Känns som att folk överspecar sina agg ganska rejält alltför ofta.

Vad tycker ni?

Word.

Eller megahertz-hysterin.

Okunskapen är påfallande stor. Det behövs en nya standard för hur man ska märka aggregaten. Att man har ett 500W-aggregat säger absolut ingenting om vad det klarar av.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kör man genom denna guide:
http://www.corsair.com/psufinder/default.aspx
Så talar den om att man ska ha 1000w nätagg om man skall köra quad sli på 9800GX2 med en quad propp. Lät lite häftigt mycket kraft, tycker jag.
Har funderat på att köra Quad sli senare i framtiden, men vem vet Nvidia kanske dyker upp med något nytt som blir mer prisvärt och aktuellt då. Just nu räcker det fint att tuffa på med min Quad Q9450 på min P5-K bräda inklusive 9800GX2 som drivs av ett 550W Power Supply.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Word.

Eller megahertz-hysterin.

Okunskapen är påfallande stor. Det behövs en nya standard för hur man ska märka aggregaten. Att man har ett 500W-aggregat säger absolut ingenting om vad det klarar av.

Vem ska man lita på en kille på ett forum eller på killen på Guru3D som gjort reveiwen på kortet ifråga och där rekommenderar ett nätagg på 750W +

Om man har ett nätagg på 620W och den har en effektivitet på 80%
så blir det väl ungefär 500W eller hur ska man räkna?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Vem ska man lita på en kille på ett forum eller på killen på Guru3D som gjort reveiwen på kortet ifråga och där rekommenderar ett nätagg på 750W +

Du får välja att lita på vem du vill men det man ska ha i åtanke är att folket som gör recensioner är också väl medvetna om att det finns många som sitter därute med nätaggregat av väldigt dålig kvalité. Därför rekommenderar både AMD, Nvidia och recensenter nätaggregat med överdriven effekt. Dessutom har jag presenterat uträkningar som du själv kan undersöka om de stämmer, bara att goggla och läsa på.

Vad det i slutändan handlar om är att köpa nätaggregat som klarar av en hög strömstyrka på +12V-spänningarna och som är energi-effektiva.

[QUOTE]
Om man har ett nätagg på 620W och den har en effektivitet på 80%
så blir det väl ungefär 500W eller hur ska man räkna?
[/QUOTE]

Nej det är inte alls rätt.

Ett nätaggregat som har en effektivitet på 80% har inte 80% effektivitet konstant. Beroende på last så har den olika effektivitet. Men om det t.ex. är ett 80Plus-märkt aggregat så innebär det att den har en effektivitet på MINST 80%. Alltså kan den vid 50% last, vilket generellt är den last som ett nätaggregat är effektivast på, vara 85% effektiv.

Nåväl hela den här effektivitetstdiskussionen bygger på omvandlingen av växelström (AC) till likström (DC). Så om du mäter effekten som dras från vägguttaget så mäter du växelströmmen (AC), då kanske den drar ~500W. Om då ditt nätaggregat är 80% effektivt vid denna last så kommer det generera ~500*0,8=~400W likström (DC).

Så under helt optimala förhållanden så kan ditt nätaggregat leverera 620W (DC) till din dator vilket skulle innebära med 80% effektivitet att din dator drar ~745W (AC) från väggen.

Är du med?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om du inte känner dig övertygad av Dinoman, vilket du förövrigt borde, så ta en titt på vad AMD själva rekommenderar.
http://ati.amd.com/products/radeonhd4800/requirements.html

Såhär skriver AMD:

ATI Radeon HD 4870 System Requirements

* PCI Express® based PC is required with one X16 lane graphics slot available on the motherboard
* 500 Watt or greater power supply with two 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and four 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)
* Certified power supplies are recommended. Refer to http://ati.amd.com/certifiedPSU for a list of Certified products
* Minimum 1GB of system memory
* Installation software requires CD-ROM drive
* DVD playback requires DVD drive
* Blu-ray™ playback requires Blu-ray drive
* For a complete ATI CrossFireX™ system, a second ATI Radeon™ HD 4870 graphics card, an ATI CrossFireX Ready motherboard and one ATI CrossFireX Bridge Interconnect cable per graphics card (included) are required

Ett HD 4870x2 kommer kräva ungefär lika mycket av nätagget som två HD 4870 och 600W skulle ju då räcka. Dessutom är ditt nätagg av väldigt bra kvalité.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Så under helt optimala förhållanden så kan ditt nätaggregat leverera 620W (DC) till din dator vilket skulle innebära med 80% effektivitet att din dator drar ~745W (AC) från väggen.
Är du med?

Ok då förstår ja.. tackar för den fina förklaringen Dinoman

och tack för länken fatepower en bra guide

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att många köper på sig för mycket dvs de har en skärm som inte kan köras med höga upplösningar. Har du en 22 tummar räcker det gott och väl med ett 4870 om du har en hyfsad processor. Då klarar du av att spela alla spel med lite extra ögongodis påslaget. Spelar själv Crysis på 1600*1050 med allt på high och 4 AA och droppa mycket sällan under 30 Fps och det hackar aldrig.

Om du däremot har en skärm som är större än 22 tum så lönar det sig att köra 2 grafikkort. Tänk dock på att du måste ha en processor som orkar driva systemet. Quad eller dual på 3.5+ Ghz eller motsvarande AMD om det nu finns någon.

Sen angående din fråga om nätagg så kan jag bara hålla med några av föregående talare. Om du har ett kvalitetsagg så kan ett 350W driva ett singel 4870. Så ett 620W om det nu inte är q-tec eller något annat skit/blingbling agg så klarar det lätt en CF lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Är det bara jag som rent spontant tycker att W-hysterin kan jämföras med megapixelhysterin? Känns som att folk överspecar sina agg ganska rejält alltför ofta.

Vad tycker ni?

Mja, ett tips är LÄS: http://www.sweclockers.com/nyhet/7320-anonyma_medlemmar_kartl...
Finns mkt vettig information där så slipper vi kanske massa onödiga trådar i nätaggsdelen

Den finns klistrad i nätaggs FAQen och i min sign....sinnes att folk inte kan ta 5mins å läsa/klicka på ett par länkar inna dom gör en tråd.

Permalänk
Medlem

Det var la ändå inte jag som startade tråden, eller missuppfattade jag dig? ))

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
Jag tycker också att många köper på sig för mycket dvs de har en skärm som inte kan köras med höga upplösningar. Har du en 22 tummar räcker det gott och väl med ett 4870 om du har en hyfsad processor. Då klarar du av att spela alla spel med lite extra ögongodis påslaget. Spelar själv Crysis på 1600*1050 med allt på high och 4 AA och droppa mycket sällan under 30 Fps och det hackar aldrig.

Om du däremot har en skärm som är större än 22 tum så lönar det sig att köra 2 grafikkort. Tänk dock på att du måste ha en processor som orkar driva systemet. Quad eller dual på 3.5+ Ghz eller motsvarande AMD om det nu finns någon.

Sen angående din fråga om nätagg så kan jag bara hålla med några av föregående talare. Om du har ett kvalitetsagg så kan ett 350W driva ett singel 4870. Så ett 620W om det nu inte är q-tec eller något annat skit/blingbling agg så klarar det lätt en CF lösning.

Instämmer helt på det du säger om att man ska välja hårdvara efter den upplösning man tänker använda själv i den närmsta framtiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Är det bara jag som rent spontant tycker att W-hysterin kan jämföras med megapixelhysterin? Känns som att folk överspecar sina agg ganska rejält alltför ofta.

Vad tycker ni?

Säger killen med ett 700w agg för det system...
Du gav mig ett gott skratt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Säger killen med ett 700w agg för det system...
Du gav mig ett gott skratt.

Jag blev faktiskt påtvingad detta av komplett. Do not blame me man.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Jag blev faktiskt påtvingad detta av komplett. Do not blame me man.

Alla är vi offer under marknadens hårda diktatur.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Ursäktar om jag uppar, men jag blev lite orolig när en sida hade recenserat 4870 och skrev att man behövde i alla fall 30amp och mitt val av agg spottar ut 40. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111532 .

Om jag börjar klocka cpu och gpu, kan jag behöva ett kraftfullare agg?
( Dator http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=287173,319351,255550,20... )

Ska man köra på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=223516 istället och förlora modulära kablar?
Kör på antagligen på ett sonata2 chassi, och vad jag har hört så har 650w väldigt långa kablar och väldigt många kontakter = risk för råttbo.

Vad tycker ni?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Enligt Guru3D så drar hela deras system med ett HD4870x2 inkopplat 448W load, inte enbart kortet. Läs igenom ordentligt vad recensenterna skriver!

Ett nätaggregat specifieras efter tre olika spänningar. Dessa tre har en sammanlagd maximal effekt, i ditt fall är det 620W. Problemet är bara att ett grafikkort går på +12V-spänningen. Ett HD4870x2 har ryktats om att ha en TDP på 250W. Vilket innebär en last på ~21A på +12V. Men eftersom ditt nätaggregat har tre stycken +12V-rails (+12V1, +12V2 och +12V3) så fördelas lasten över i alla fall två stycken rails. Ditt nätagg. har en spec. att klara av ~20A per rail med en maximal peak load på en rail på 50A.

Slutsats? Ja ditt nätaggregat kommer att kunna driva HD4870x2.

Sist, du kan inte mäta strömförbrukning ur väguttaget och tro att det är vad nätaggregatet levererar till dina datorkomponenter, 20-30% av förbrukning försvinner i ren värm i nätaggregatet. Så ett nätaggregat som drar 500W 240VAC ur vägguttaget levererar ~350-400W 3,3/5/12VDC till komponenterna i datorn.

Nej han ska inte överväga att köpa nytt, slöseri med pengarna.

Så väl skrivet! Tack för de orden.

Tycker också att W-hysterin går lite över styr med senaste grafikkorten. Bra jämföreleser med megapixel- och mhzhysterin, ,men mest den med pixlarna. Att en seriös testsida rekommenderar 1000W-aggregat gör mig lite fundersam. 1000W är en sjujäkla effekt och jag undrar vad det är för monsterdator som kräver all denna kräm. Vad hade de i sin testdator egentligen? 23 hårddiskar, dubbla trimmade CPU:s och 40 deltafläktar?

Sedan har jag också svårt för, vad någon kallade mycket roligt för, "hippieinlägg", typ "utvecklingen går åt fel håll, dagens grafikkort drar sjukt mycket ström".
Kanske de gör, men skit istället i att ta bilen 10 mil till ett ballt köpcenter och shoppa saker ni inte egentligen behöver istället (som i sin tur alla fraktats drån Kina).
I Sverigt med vår tämligen rena elproduktion (kärnkraft, vatten och vind) är strömförbrukningen inte så jäkla farlig, enligt mig. Om man bortser från elräkningen då! (Som när Vattenfall gnäller över tomma vattenförråd när vi alla nästan drunknat av allt regn...)

Tjohej
/Elförbrukar'n utan 1000W-agg

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Ursäktar om jag uppar, men jag blev lite orolig när en sida hade recenserat 4870 och skrev att man behövde i alla fall 30amp och mitt val av agg spottar ut 40. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111532 .

Om jag börjar klocka cpu och gpu, kan jag behöva ett kraftfullare agg?
( Dator http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=287173,319351,255550,20... )

Ska man köra på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=223516 istället och förlora modulära kablar?
Kör på antagligen på ett sonata2 chassi, och vad jag har hört så har 650w väldigt långa kablar och väldigt många kontakter = risk för råttbo.

Vad tycker ni?

Det var synd att du inte läste igenom inläggen i tråden ordentligt, då hade du kanske själv kunnat räkna ut att ditt nätaggregat räcker gott och väl. Att "sidorna"(Källa?) rekommenderar 30A har förmodligen att göra med att de är medvetna om att folk inte läser sammanhangen ordentligt och de refererar till att man bör ha ett aggregat som klarar av 30A för att driva hela systemet. En modern CPU drar runt ~8-10A som max, en extremt överklockad CPU kan väl komma upp i en ~15-16A. En hårddisk är ingen belastning alls i princip och samma gäller för fläktar.

Ett HD4870 har en TDP på 150W vilket innebär att kylningen är gjord för att klara av att kyla 150W, detta innebär att kortet sällan kommer över mer än ~13A i strömförbrukning. ~13A(GPU) + ~10A(CPU) +~1A(HDD+fläktar) = ~25A för hela systemet på +12V-spänningen. Så du är ordentligt hemma med det nätaggregatet. Nu har jag dessutom räknat högt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Så väl skrivet! Tack för de orden.

Tack själv, kul att någon visar uppskattning. Känns lite mer motiverande att hjälpa till då.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt