MacBook bättre än PC?

Permalänk
Medlem

MacBook bättre än PC?

Jag går i tankarna på att köpa en MacBook inom de närmaste månaderna. Har sett och testat lite hos polare och jag är verkligen imponerad. Vad gäller funktionalitet och hela den biten är jag övertygad. I like.

Men så var det priset. En hyfsad modell kostar runt 12000 med 2 GB RAM och en 2,4 GHz Core 2 Duo. En Sonydator för samma pris (som dessutom är tillfälligt prissänkt med 1000:- på OnOff) har Blu-ray, 4GB RAM, 300 GB hårddisk, större skärm, eget grafikminne... Den klår Macen rätt hårt, i siffror åtminstonne.

Jag kan gå med på att Mac OS X är värt 2000:- mer än Windows. Men även om jag går ner i pris på icke-Macar med så mycket som 4000:- så är prestandan bättre, iaf på pappret.
Det måste finnas nåt mer som gör att en Mac kostar så mycket. Bättre komponenter? Typ buffrat minne med ECC som inte skrivs ut i reklambladen eller snabbare och mer kvalitativ hårddisk. Miljövänligare? Inte ihopsatt av underbetalda kineser? Eller utanför konstiga karteller och grejer? (etiska frågor)

Gör mig motiverad att skaffa en MacBook!

Och så lite prestandafrågor:
1. Kommer 2 GB RAM räcka?
Jag kommer mest använda den till att peta med bilder, kanske i Apple Aperture som jag tycker verkar bra, surfa, se videosnuttar av olika slag, skriva, maila och sånt matnyttigt.
Jag kanske kommer stoppa in nåt spel i den, men det är inte prioriterat.

2. Jag oroar mig en smula över skärmens kvalitet. Är det en 8-bits-panel? Finns det någon laptop under 15 000:- som egentligen har en 8-bitspanel?

Och slutligen... kan det vara värt att vänta på en uppgradering av MacBook? Det är relativt sett längesen det hände har jag sett. Dags snart?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Mindre skärm leder oftast till högre pris, samt titta på batteritid (inte bara angiven utan kolla tester).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att Dell hela tiden uppdaterar sina produkter. En MacBook uppdateras en gång per år. Det ryktas om att de uppdateras om en vecka, alltså den 14:e oktober. Vänta tills dess, så ska du se att de står sig betydligt bättre!

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Såpass. Man kanske skulle gå upp ett steg till MacBook Pro? Fast de är väldigt dyra. Kanske begagnat? Är MBP mer prisvärd än vanliga MB?

Håller öron och ögon öppna den närmaste tiden då

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Angående skärmen så finns det mig veteligen ingen laptop med något annat än TN-paneler med 6 bitas färgdjup. Möjligtvis att Thinkpad W700 har någon bättre panel.

Hur som helst så finns det inga bärbara macar med något annat i alla fall.

Den enda anledningen till att köpa Mac är om man föredrar operativsystemet och enkelheten. Du slipper ju krångla med drivrutinsinstallationer och liknande.

Designen kan självklart ha en avgörande faktor för många också men hårdvaran i sig är inte bättre än andra datorer. Apples datorer brister i kvalitén precis som de flesta andra.

Att säga vilken modell som är mest rpisvärd beror ju på vad du ska använda datorn till. Har du inte högre krav än att en MacBook klarar av det är en MacBook Pro defintivt inte prisvärd.

Permalänk

Jag skulle nog avvakta lite att köpa en bärbar Mac just nu. Det pratas hejvilt om att det är både nya MacBooks och MBP's på gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas Lundh
Angående skärmen så finns det mig veteligen ingen laptop med något annat än TN-paneler med 6 bitas färgdjup. Möjligtvis att Thinkpad W700 har någon bättre panel.

Hur som helst så finns det inga bärbara macar med något annat i alla fall.

Räknas MacBook Prons LED-panel som TN?

Permalänk
Medlem

Sedan skall man väl vara medveten att just märket "apple" bidrar till ett något högre pris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Räknas MacBook Prons LED-panel som TN?

Nu blev jag osäker. Anandtech hävdar att MacBook Pro med LED-belysning har en IPS-panel men söker man runt på produktnumren så ska det vara TN-paneler även i dem.

(Det var TN-panelerna som gjorde att Apple blev stämda när dom hävdade att datorerna kunde visa miljoner färger.)

Det är för övrigt rätt säkert att det kommer nya bärbara datorer från Apple den 14:e (nu på tisdag). Apple håller ett "notebook event" då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nurfen
Saken är ju den att Dell hela tiden uppdaterar sina produkter. En MacBook uppdateras en gång per år. Det ryktas om att de uppdateras om en vecka, alltså den 14:e oktober. Vänta tills dess, så ska du se att de står sig betydligt bättre!

Just detta stör skiten ur mina egna uppgraderingscykler. Cashar man en stockdell så har man alltid bästa möjliga (nåja) komponenter. Apple ligger lågt den första månaden efter lansering men sedan känns det tufft att motivera ett köp av rent ekonomiska skäl...

håller ni inte med? Har längtat efter mbp-uppgradering nu ett jävligt bra tag. Sedan att man får pynta ut en slant för märket Apple stämmer inte i alla fall.

DOCK ska sägas att SONY och ASUS tex ger 2 års garanti och har jävligt fin service. Jobbar som åf av båda märkena. Sedan att Apple är notorisk för att inte godkänna reklamationer av datorer utan att man tar senvägen via ARN är lite trist (jo jag är åf så jag vet). Det är alltid Apples way or the highway när man försöker lösa saker via supporten ^_^' Får en att känna lite ilska som macuser

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...