Permalänk
Avstängd

Vilken bil för max 35k?

Hej.
Jag tänkte köpa en bil jag kan övningsköra med farsan.
Max 35k fast kan ökas med ngn tusenlapp.
Igår dog min halvbror i en bilolycka.. Nyligen tagit körkort.
http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4241992
Så gärna en större säkrare bil.
Gärna att bilen är någorlunda populär så att den blir lätt att sälja senare när jag ska köpa dyrare.

Tack på förhand.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Ajdå, beklagar sorgen. :/

Jag har jobbat på en fabrik som gör krockskydd(balkar) till bilar, främst åt Volvo.

Volvo-bilar håller god säkerhet, tyvärr har jag aldrig ägt en Volvo själv(eller någon bil för den delen) så jag har inga närmare rekommendationer.

Bra att folk prioriterar säkerhet framför saker. Unga personer brukar sällan prioritera det.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Saab 9000 eller Saab 9-3 kan jag rekommendera. Med lite elektronik-kunskaper så kan man mappa om dem för e85

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

Volvo 740, 940, 850, s/v70. Väldigt bra och säkra bilar.
Saab 9000, 900, 9-3,

Ska man ha en säker bil så måste man köpa en stor bil. Volvo är billiga att äga, Saab vet jag ej eftersom jag alltid lagar mina bilar själv.

Permalänk
Hedersmedlem

För att röra om lite i grytan...

Audi 100/A6 C4 (1991B - 1996). Stor, tung, bekväm, säker. Köper du en som är i bra skick idag så håller sig värdet helt okej, undvik de allra billigaste som fått galvsläpp och börjat rosta. 2,3-liters femman är mer eller mindre outslitlig. Även V6orna (2,6 och 2,8) ska hålla länge om de sköts ordentligt, de har dock större krångelpotential. Fyrorna är.. ja.. trötta, men billiga.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

ajdå.. beklagar sorgen. alldrig roligt när någon nära till hands går bort.

940 kombi eller sedan. gärna ltt en 97a eller 98a. skilnades mellan dessa är mer eller mindre bara lite färg eller träpaneler inne i kupeen plus att 98an har vita blinkers från fabrik.
Även fast en ltt är lätttryckt turbo så går den som vanlig sugmotor dvs billigare försäkring. går lätt att trimma om man skulle vilja både med chip elelr byta wasgaten eller pysmod.

De har SIPS (extra förstärkt karros) sidokrockkuddar och krockkuddar för förare (passagerare finns ibland) väldigt säkra bilar. stor bild som tar upp den mesta kraften i en krock man hälst vill slippa undan. ABS.
AC elhissar, larm är väl det som bruakr sitta i. finns även farthållare (Älskar verkligen det!) i vissa bilar annars är det lätt att koppla in.

Kostar idagsläget allt från 15-40k för en fin bil.
Ju senare modell destor finare och hållbarare. M90växellådan som sitter på dessa var i början kass i 3an då en dåligväxling kunde rasa lådan men det ska inte vara något problem på de senare årsmodellerna.
Slungdiff som till 80% hjälper en att inte kunna få sladd på bilen med bakhjusdrivet. skule man mot förmodan köra ner i en leråker så är det bara att dra därifrån med en lätt på gasen då slungdiffen fungerar som att den driver på bäggehjul under 40km men bara på ett hjul vid 40+
Normal diff eller odiffat som det heter driver alltid på ett hjul. och mycket osäkrare. fetare hjul gör även att man har mer grepp på bieln.

Nackdel är väl att de kanske drar lite väl mycket. dock så har jag varit under med min av 43mils körning 0.78 på senaste tankningen. Detta innebär ca 20mil 110-120väg resterande 50-80väg mestadels stadstrafik i göteborg.

Vill du ha en billig 740 så är det främst 740 92a med SE paket du bör kolla efter. brukar vara sips och krockuddar för det mesta. kostar ca 8-14k.
Enkelt att byta lycktorna i fronten till 940's om man inte gillar det. som plus får man ju dimlyse på köpet om man byter. i stora drag samma som 940 fast lite mer sämre konfort och lite mer högljud.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

kolla runt på olika säkerhets test, vv har ett: http://www.vv.se/krocktest/lista.aspx?carclassid={1d0ec4eb-31..., bara att klicka runt o kolla. Leta efter bla euro ncap.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Beklagar sorgen maximal otur att träffa tallen också

Ska du ha en säker bil för det priset så kör på nån volvokombi mellan typ 96-99 årsmodell givetvis går det med nyare men blir nog svårt att hitta för det priset.

Permalänk
Medlem

om du inte han läsa på xfire så beklagar jag sorgen ännu en gång.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
För att röra om lite i grytan...

Audi 100/A6 C4 (1991B - 1996). Stor, tung, bekväm, säker. Köper du en som är i bra skick idag så håller sig värdet helt okej, undvik de allra billigaste som fått galvsläpp och börjat rosta. 2,3-liters femman är mer eller mindre outslitlig. Även V6orna (2,6 och 2,8) ska hålla länge om de sköts ordentligt, de har dock större krångelpotential. Fyrorna är.. ja.. trötta, men billiga.

Glömde bort Audi. Dem går bra men inte speciellt roliga att skruva med tyvärr.
Kan också bli lite dyrt om nåt går sönder. Ett fjäderben fram tex kostar runt 4500:- plus lager, så runt 5000:- för ett fjäderben. Har jobbat på skrot så kan lite om priser på bildelar. Audi är lite dyra med sina reservdelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse12345
Ska man ha en säker bil så måste man köpa en stor bil. Volvo är billiga att äga, Saab vet jag ej eftersom jag alltid lagar mina bilar själv.

Motorerna i gamla saabar är i princip skottsäkra. De svaga punkten är eventuellt topp-packningen som kan vara lite knepig att byta. Växellådorna är det ju lite annat med, men de flesta ras tror jag att man undviker genom att ge fan i hjulspinn och fullgas på låga varv

Har själv en Saab 9-3 2.0t -99. Riktigt mycket bil för pengarna måste jag säga. 300kr för en bdm-programmerare så kan man som sagt mappa dem själv med. Alltid trevligt att flasha styrboxen till steg1 för inga pengar alls

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Bmw 325 coupe så klart ;)!

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

beklagar sorgen djupt, att träffa tallen hjälpte inte

tur för honom att han avled direkt.

Permalänk

Beklagar sorgen!

Köp vår audi 100 -88 som ligger på blocket. Du får lite sweclockersrabatt.
http://www.blocket.se/vi/18564355.htm?ca=11_s

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Audi A6/Audi 100, Volvo 850 och BMW 5xx är det första jag tänker på i den storleks och prisklassen.
Volvon är nog den som är billigast, men eftersom jag är Audi frälst så skulle jag nog rekomendera en sån. Då med quattro så behöver man inte bekymra sig om start i backe och oplogade vägar vintertid.
BMW´n vet jag inte så mycket om förutom att den är rymlig och bakhjulsdriven

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

själv tog jag körkort i fredags och blev idag klar med ful renoveringen av brorsans gamla saab 900 turbo, ska få den när den besikitigats. den går ganska bra men har hört att växellådorna är lite känsliga men det kanske kan bero på skit bakom spakarna oxå :). så köper du saab var lite snäll mot växellådan för säkerhets skull. har kompisar som haft många bilar och även min bror och ingen har haft några uppenbara problem, sköter man om bilen så håller den, ibland är det så enkelt. men visst kan man ha otur ibland. känns som volvo är säkra för dom är stora.

tråkigt där med bror din. kör lungt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.