Musik från 2000 talet. Hur kommer den att minnas 10-20 år från nu?

Permalänk
Entusiast

Musik från 2000 talet. Hur kommer den att minnas 10-20 år från nu?

Vilken musik stil har satt sin stämpel tydligast på 2000 talet?
Är ni nöjda med detta årtiondets musik jämfört med andra?

Jag kan själv inte sätta fingret på det, då det känns väldigt utspritt. Med all Metal, R&B, Rapp och punk osv som blivit mainstream.

90-talet gjordes väldigt enkelt tycker jag, då jag endast tänker E-Type, Aqua, Dr Bombay osv glad pop/techno musik.

iaf, fick denna funderingen tidigare idag och tyckte det skulle bli en kul debatt

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Ja vet inte riktigt - men värre än 80-talets horribla synth-pop och hårdrock kan det nog inte bli. Fy fasiken vilken dynga - och det satt man och diggade när man var ung...

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Jag personligen har lite halvsvårt att sätta fingret på just 90-talet istället. Men du gav tre bra exempel nu, så jag får väl sammanfatta det som ett riktigt dåligt årtionde. Urgh, nej 90-talet bjöd inte på mycket mumma.

2000-talet... hmm... Indie rock/pop kanske? Svårt att säga.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

2000-talet. Åren då man gillade allt utom det som spelades på radion?

Tycker också det är väldigt utspritt. R&B har jag faktiskt aldrig träffat någon som lyssnar på. Vad jag har upplevt är väl Techno/Trance och Metal/Rock mest populärt.

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem

Jag kommer förtränga minnet av musiken som om det aldrig hade hänt.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

När jag tänker på 90-talet tänker jag främst på grunge och britpop. Jag skulle inte alls kalla det ett dåligt årtionde. 2000-talet... bra alternativrock och kass pop-punk kanske?

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem

Slipknot - IOWA

Det är det starkaste minnet jag har från dem första åren efter 2000.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Att veta vilken musik som var från just år 2000 känns svårt.
När det gäller över hela 2000-talet så tror jag att popmässigt kommer det att se som en uppföljare av 90-talets pop. I övrigt anser jag att musiken har utvecklats ganska mycket.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Rap, Hip Hop, RnB kanske? Tror att folk om 10-20 år kommer tycka att musik från 2000-talet var sämst, och tyvärr är den det.
På 90-talet var det som om folk lyssnade på allt möjligt. Pop, Rock, Rap... you name it, ALLT!

Roligt förresten, jag satt och snackade om detta med min kompis igår, och nu så ser jag en tråd om detta.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Hittils har all musik varit värdelös enligt mig, med undantag för några låtar.

Tacka vet jag 90-talet med Eazy, Ren osv....det är musik det.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Rap, Hip Hop, RnB kanske? Tror att folk om 10-20 år kommer tycka att musik från 2000-talet var sämst, och tyvärr är den det.
På 90-talet var det som om folk lyssnade på allt möjligt. Pop, Rock, Rap... you name it, ALLT!

Roligt förresten, jag satt och snackade om detta med min kompis igår, och nu så ser jag en tråd om detta.

00 har väl ändå väldigt mycket blandat? Det måste ju finnas folk som lyssnar på skiten du räknar upp, även om jag aldrig mött någon. Av alla människor jag känner kan jag säga att större delen av dem lyssnar på elektronisk musik(Techno/Trance/Hardstyle osv) eller på Rock/Metal. Läser jag på internet så är det band som Muse, Radiohead, Arctic Monkeys och en massa annat som är populärt. Så jag måste säga att jag inte håller med dig alls.

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem

Lyssnar inte på radio utan följer mest youtube länkar, så enligt mig är 2000-talet:

crazy frog,gummy bear,basshunter,remixar på youtubeklipp (sparta & ozo mfl)

så det känns som återvinningscentralen och det passar ju bra med allt miljötänkandet

Girl Talk är det enda jag gillat hittills

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutshell
När jag tänker på 90-talet tänker jag främst på grunge och britpop. Jag skulle inte alls kalla det ett dåligt årtionde. 2000-talet... bra alternativrock och kass pop-punk kanske?

In a nutshell , pardon the pun. Jag associerar metallica och megadeth med 90-talet också dock..och Primus, och flera metalliska saker.
Och svartmetallen sade rätt mycket då.

Dr. Bombay E-type och Aqua? Man kan väl hitta hemska exempel från varje årtionde.

Det svarar inte på frågan, men jag vet int alls hur folk kommer definiera 2000-talets musik. Antagligen väldigt olika.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hela skiftet från rock till grunge är ju det viktigaste på 90 talet. Tycker det känns som att rock/glamrock/sleazerock börjar få lite renässans, om än inte mycket men ändock mer än för ett par år sen inget jag klagar över :D:D

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Minnen från 2000 talet:

Myspace
Idol
Schlager
Hemsk mjuk-rock á la Nickelback och the calling

Permalänk
Medlem

Stora guldkedjor, stora dyra bilar, halvnakna chokladbruna tjejer, hiphop-fjantar och all den kultur den smittat av sig på wannabe gangsters världen över. Kolla bara på de många i Sverige som går med snea kepsar och betér sig som tuffingarna i hip-hopvideorna, det är läskigt. Jävla skitmusik, då var 90-talet mycket bättre. Men så kommer jag minnas 2000-talet och skratta åt hur patetiskt det var ungefär som när man ser 80-talets träningsvideor idag.

Det är mest RNB och Hiphop som spelas ute på dansgolven och på MTV så därför anser jag dessa åren vara förpestade av det, oavsett om de flesta normala människor inte orkar med det och lyssnar på andra bättre saker.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

För att göra det "enkelt"
80-tal: Synth vs. Heavy Metal
90-tal: Grunge, Hard Rock, Britpop och diverse Techno
2000-tal: Hip Hop, R&B och Pop (men det är så många olika stilar nu så man skulle kunna bli professor i Genre-kunskap )

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att minnas musiken som en nostalgisk 60/70-talist kommer ihåg musiken från 80-talet.

Jag håller mig undan från radio och mtv, så mitt åsikt om 2000-talets musik förblir ren

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
För att göra det "enkelt"
80-tal: Synth vs. Heavy Metal
90-tal: Grunge, Hard Rock, Britpop och diverse Techno
2000-tal: Hip Hop, R&B och Pop (men det är så många olika stilar nu så man skulle kunna bli professor i Genre-kunskap )

80-talet var även gothrockens storhetstid.
90-talet: Nirvanas genombrott var en revolution som innebar att annat än mainstream började spelas på radio.
00-talet: ur mitt perspektiv är det metal-genren som har exploderat och mer eller mindre blivit rumsren.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem

2000talet för mig = födelsen av melodisk metal, dödsmetal =). Vilket jag tycker är sjukt bra!

så som : Sonic syndicate, Soilwork, scar symmetry. Sen kan man kanske räkna till In flames åxå. Men det är kanske inte riktit rätt. med mera

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
80-talet var även gothrockens storhetstid.
90-talet: Nirvanas genombrott var en revolution som innebar att annat än mainstream började spelas på radio.
00-talet: ur mitt perspektiv är det metal-genren som har exploderat och mer eller mindre blivit rumsren.

Angående 2000-talet har ju TV och Radio dominerats av R&B, bling bling Hip Hop och mainstream Pop.
Så räknar vi på västvärldens musik är det väl det som spelas på radio och TV som når ut till mest lyssnare?
Borde inte det definiera årtiondets musikstil?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Angående 2000-talet har ju TV och Radio dominerats av R&B, bling bling Hip Hop och mainstream Pop.
Så räknar vi på västvärldens musik är det väl det som spelas på radio och TV som når ut till mest lyssnare?
Borde inte det definiera årtiondets musikstil?

Kanske, kanske inte. Beror nog på vem som minns 00-talet, och när.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem

Gillar inte 2000talet alls, växt fram en hel hög med skit och R&B samt massa annat skit börjar ta över våra ungar, emo eller vafan man ska säga sätter sina spår i grundskolan med svartsminkade grabbar som inte ens fått hår under armarna.
Enda vettiga jag kan komma på är väll att trancen och alla dess subgener fått en språngbräda och idag så görs all möjlig elektronisk musik.
80-90talet har varit bästa eran hitintills då jag är mer av ett rockfan men lyssnar på i princip allt som jag tycker är bra oavsett musikstil.

Classical Mushroom med Infected Mushroom är mitt starkaste 2000talet iaf, än idag en ruggigt skön psyplatta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Classical Mushroom med Infected Mushroom är mitt starkaste 2000talet iaf, än idag en ruggigt skön psyplatta.

Classical Mushroom är ett mästerverk

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag hoppas iaf att hiphop, R&B o all techno skit dör bort, sånt borde vi människor komma över snart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobin
Jag hoppas iaf att hiphop, R&B o all techno skit dör bort, sånt borde vi människor komma över snart

Va borde vi omänskliga som faktiskt gillar techno och annan elektronisk musik tvingas lyssna på då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobin
Jag hoppas iaf att hiphop, R&B o all techno skit dör bort, sånt borde vi människor komma över snart

Varför stör det dig så mkt? Ingen som tvingar dig att lyssna på det eller hur?
Det försvinner när grisar flyger dvs aldrig.

Kan tillägga att det kommer allt med skitmusik överlag eftersom sen några åt tillbaka så kan i princip vem som helst som har en dator och orkar lära sig ett program snurra ihop en låt och dra upp på Myspace, youtube.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Varför stör det dig så mkt? Ingen som tvingar dig att lyssna på det eller hur?
Det försvinner när grisar flyger dvs aldrig.

Kan tillägga att det kommer allt med skitmusik överlag eftersom sen några åt tillbaka så kan i princip vem som helst som har en dator och orkar lära sig ett program snurra ihop en låt och dra upp på Myspace, youtube.

Det är ju en smaksak helt och hållet, men visst när det kommar mängder med nya myspace-musiker suger flertalet
Jag är rätt trött på alla wannabe-indie-rock/popare som skickar en liten akustisk slinga där dom sjunger som håkan hellström och har ett namn i klass med "Hästpojken"
Annars tycker jag MySpace och YouTube gynnat musiken, då den snabbare utvecklas

Permalänk
Medlem

Beastie Boys känns riktigt jävla 90tal tycker jag

http://www.youtube.com/watch?v=M5GXj1jwb1U

http://www.youtube.com/watch?v=GDS83yrM30Y

och sist denna http://www.youtube.com/watch?v=-x9CRogsSfY&feature=related

som passar perfekt in på den tiden 80 och 90 talet var ihop smälta ett tag runt 90-93.

Sen så är rage against the machine väldigt 90tal.

2000 så tycker jag att det är allt möjligt från slipknot till emo slaffs.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

Känns som det är svårare att sätta "namn" på 2000-talet. På grund av internet så lyssnar folk på otroligt olika stilar tack då man kan upptäcka så otroliga mängder nya saker via internet. Var ju svårt att hitta något man gillade om inte det som spelades på radio föll en på läppen. Så känns det för mig åtminstone.