Permalänk
Medlem

Jag kom på en intressant analogi för dem som inte fattar vad den nuvarande krisen egentligen handlar om. Alla har ju någon gång spelat Monopol, så varför inte bara utvidga reglerna lite? De viktigaste ingredienserna till en kris finns ju där: en bank, husköpare, lån mellan spelarna och möjligheten att belåna tomter.

Hur tänker jag då? Tänk er att man har ett flertal, säg 10, bord med monopolspel. Varje bord har sina egna spelare och en bank. Men istället för att banken har obegränsat med pengar har banken bara en andel av de pengar som normalt medföljer spelet. Bankerna kan dock låna ut pengar mellan sig. Allt eftersom spelet går får spelarna mer pengar men inte i kontanter utan det skrivs upp på varje spelares konto. För att betala en annan spelare behöver man dock kontanter. Spelarna belåna sina tomter och bankerna kan nu använda tomterna som valuta; frågan är bara när inte bankerna kan ge kontanter till spelarna längre. Spelaren förlorar spelet. Till slut sitter bankerna bara och lånar ut belånade tomter till varandra och inga spelare kan betala varandra.

Kan man förbättra analogi ytterligare?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Vilka nyliberaler? Lars Ohly kallar Moderaterna för nyliberaler.

Vilket är ganska inkompetent av honom då nyliberaler vill se ekonomin helt fri från statens styre. Moderaterna är ganska långt ifrån nyliberaler.
Lars Ohly lurar stackars små fjortisar att tro att högern är ond och vänstern är god, när båda sidorna egentligen är lika onda/goda (förutom sossarna som är überonda )

Någon mer än jag som är trött på att Sossarna skyller ekonomiska krisen på alliansen, när det är ett internationellt problem?
Men det är ju det som politik handlar om
Enkla poäng, lura osäkra väljare och pajkastning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Vilket är ganska inkompetent av honom då nyliberaler vill se ekonomin helt fri från statens styre. Moderaterna är ganska långt ifrån nyliberaler.
Lars Ohly lurar stackars små fjortisar att tro att högern är ond och vänstern är god, när båda sidorna egentligen är lika onda/goda (förutom sossarna som är überonda )

Någon mer än jag som är trött på att Sossarna skyller ekonomiska krisen på alliansen, när det är ett internationellt problem?
Men det är ju det som politik handlar om
Enkla poäng, lura osäkra väljare och pajkastning.

Jag förstår inte hur S kan ha ca 40% stöd i nuvarande opinionsundersökningar. Alliansen har ju mer eller mindre uppfyllt alla deras vallöften, vissa saker kan man diskutera men merparten har de uppfyllt. Om sossarna ska få några röster från mig är första kravet att Mona skickar ut MP och V i kylan helt o hållet, därefter sparkar hon Östros och slutligen sig själv.

Det är dags att inse att den internationella konkurransen är högre än någonsin, om vi inte kan producera framgångsrika företag och kompetenta företagare så sitter vi snart och syr kläder åt kineserna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag förstår inte hur S kan ha ca 40% stöd i nuvarande opinionsundersökningar. Alliansen har ju mer eller mindre uppfyllt alla deras vallöften, vissa saker kan man diskutera men merparten har de uppfyllt. Om sossarna ska få några röster från mig är första kravet att Mona skickar ut MP och V i kylan helt o hållet, därefter sparkar hon Östros och slutligen sig själv.

Det är dags att inse att den internationella konkurransen är högre än någonsin, om vi inte kan producera framgångsrika företag och kompetenta företagare så sitter vi snart och syr kläder åt kineserna.

Förutom MP och V kan sossarna lämna sitt eget hemska bidrags-knarkande parti i kylan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Idag får man skämmas för att vara svensk. Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne aka nobelpriset i ekonomi har tilldelats en person som skriver starkt om centralbankens roll att hantera ekonomiska kriser. Visst, det är ju Riksbanken som står för fiolerna, så det kanske inte är så konstigt.

Förslag: Avveckla fredspriset, litteraturpriset och ekonomipriset. Så slipper man pinsamheter som går ut över de bra naturvetenskapliga priserna.

Första inlägget var väldigt informativt och håller nog i grunden med dig men här kom en släng av "Jag fattar inte ens konceptet med olika perspektiv" som observerats lite här å där på forumet ;p

Permalänk
Avstängd

Nu när dollarn stiger vad tror ni händer när Kina säljer av sin dollar hög dom har?

tror ni irak´s värde spelar roll för usa? irak är ju rikt på olja!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
tror ni irak´s värde spelar roll för usa? irak är ju rikt på olja!

Varför tror du annars Republikanerna vill "vinna" kriget i Irak?
Det finns inget "vinna" i ett krig. Det finns bara stora förluster som vinsterna aldrig kan täcka.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Varför tror du annars Republikanerna vill "vinna" kriget i Irak?
Det finns inget "vinna" i ett krig. Det finns bara stora förluster som vinsterna aldrig kan täcka.

Nån vinst måste det vara på lång sikt! annars kunde dom lika gärna bankat på nordkorea!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Nån vinst måste det vara på lång sikt! annars kunde dom lika gärna bankat på nordkorea!

nordkoreas militära styrka är ganska fet, lättare att ta små killar.
har hört teorier om att usa kanske bara startar krig för att kick starta sin ekonomi, eftersom varje gång dom har gjort det så har dollarn sjukigt och andra länder handlat en massa av dom. sen får dom även rusta upp det nya landet med nya vapen som är deras största industri. som även jublar när det krigas, är ingen hemlighet att stora företag har rätt mycke att säga till om i usa.
men men....det är bara konspirations teorier, roliga men oftast svammel.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Nån vinst måste det vara på lång sikt! annars kunde dom lika gärna bankat på nordkorea!

Så du menar att tusentals människors liv och större fattigdom i sitt eget land ger ockuperade landet någon slags vinst?
USA har inte vunnit något på Irak kriget. Det sägs att särskilt utvalda från Bush själv har vunnit på det. Men det är att gräva i konspirationsteorier. Vilket är svårt att bevisa.
I läget som USA är i nu finns det ingen vinst i att stanna kvar i Irak. Det kommer bara göra skadan större än vad den redan är.

Permalänk
Medlem

Är helt övertygad om att bopriserna kommer fortsätta rasa nu. Vi har en bra bit kvar till botten, om nått år börjar det bli köpläge.

Prisändringar sedan 1 okt 2008
Prisfall: -939 878 155 kr
Prishöjning: 225 437 785 kr

Jmf med Danmark som ligger före oss i raset.
Prisfald: -1.963.170.429 kr.
Prisstigning: 148.075.266 kr

Permalänk
Medlem

Jag tror att bostadspriserna kommer att vända uppåt snart igen, iaf i storstäderna. Räntorna sänks ju, samtidigt som det inte byggs speciellt mycket, om dessutom arbetsmarknaden blir sämre kommer folk att flytta dit jobben finns, t ex Stockholm, vilket ökar priserna än mer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Så du menar att tusentals människors liv och större fattigdom i sitt eget land ger ockuperade landet någon slags vinst?
USA har inte vunnit något på Irak kriget. Det sägs att särskilt utvalda från Bush själv har vunnit på det. Men det är att gräva i konspirationsteorier. Vilket är svårt att bevisa.
I läget som USA är i nu finns det ingen vinst i att stanna kvar i Irak. Det kommer bara göra skadan större än vad den redan är.

Meningen var ju att usa företag skulle återuppbygga irak och irakierna skulle betala det själva genom oljan! smart ide från början men verkar gått åt skogen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
....Det finns inget "vinna" i ett krig. Det finns bara stora förluster som vinsterna aldrig kan täcka.

Jo för de företag som säljer krigsmatriell. De går med vinst

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Jag tror att bostadspriserna kommer att vända uppåt snart igen, iaf i storstäderna. Räntorna sänks ju, samtidigt som det inte byggs speciellt mycket, om dessutom arbetsmarknaden blir sämre kommer folk att flytta dit jobben finns, t ex Stockholm, vilket ökar priserna än mer.

Nej nej nej. Bostadpriserna kommer att forsätta sjunka då människors uppfattning är så inpräntat att allt har ett överpris.

Folk kommer inte att flytta dit jobben finns, det borde du väl ha lärt dig nu. Titta bara på AMS försök att tvinga folk flytta till vart jobben finns, hur bra går det?

Bostadsmarknaden kommer sjunka som en sten, du kan redan nu läsa om massvis med projekt som har stoppats pga av likviditetsproblem, sedan ha rdu dem som fortsätter bygga där det inte finns behov av fler lägenheter, vilket leder till att priserna sjunker.

Det kommer fortsätta sjunka i flertal månader till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Meningen var ju att usa företag skulle återuppbygga irak och irakierna skulle betala det själva genom oljan! smart ide från början men verkar gått åt skogen!

Frågan är vad meningen egentligen var?
Skämt åsido, USA gör bäst i att bry sig om sitt eget lands bekymmer istället för att leka världspolis. Att dom gjorde bra ifrån sig under andra världskriget är ju bara att gratulera. USA ska inte behöva fortsätta hävda sig genom onödiga krig.

BTW, står fel i mitt föregående inlägg. Det skulle stått;
"Så du menar att tusentals människors liv och större fattigdom i sitt eget land ger det ockuperande landet någon slags vinst?
Då syftar jag främst på att USA ockuperade Irak och USA har gjort dom största förlusterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
Det kommer fortsätta sjunka i flertal månader till.

Några månader, ja. Visst, men det är bara psykologi. Priserna har alltså ökat sedan mitten av 90-talet, spela roll om de sjunker eller står stilla i ett halvår.

Permalänk
Medlem

allt man kan säga oj, grymt intressant läsning :=)

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Frågan är vad meningen egentligen var?
Skämt åsido, USA gör bäst i att bry sig om sitt eget lands bekymmer istället för att leka världspolis. Att dom gjorde bra ifrån sig under andra världskriget är ju bara att gratulera. USA ska inte behöva fortsätta hävda sig genom onödiga krig.

BTW, står fel i mitt föregående inlägg. Det skulle stått;
"Så du menar att tusentals människors liv och större fattigdom i sitt eget land ger det ockuperande landet någon slags vinst?
Då syftar jag främst på att USA ockuperade Irak och USA har gjort dom största förlusterna.

Nej det menar jag inte!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Frågan är vad meningen egentligen var?
Skämt åsido, USA gör bäst i att bry sig om sitt eget lands bekymmer istället för att leka världspolis. Att dom gjorde bra ifrån sig under andra världskriget är ju bara att gratulera. USA ska inte behöva fortsätta hävda sig genom onödiga krig.

BTW, står fel i mitt föregående inlägg. Det skulle stått;
"Så du menar att tusentals människors liv och större fattigdom i sitt eget land ger det ockuperande landet någon slags vinst?
Då syftar jag främst på att USA ockuperade Irak och USA har gjort dom största förlusterna.

Dalhedaren, du som verkar veta o tycka så mycket om allt. Varför tar du inte o blir politiker? Bara en tanke

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Några månader, ja. Visst, men det är bara psykologi. Priserna har alltså ökat sedan mitten av 90-talet, spela roll om de sjunker eller står stilla i ett halvår.

Problemet är att det vi ser nu är troligtvis den värsta krisen sen 1930. Prata med de som var med under bankkraschen på tidigt 90-tal, de flesta kommer nog säga att det vi upplever nu är betydligt värre.

Vi börjar närma oss 10% arbetslöshet 2009/2010, 0-tillväxt på BNP, om inte negativ och ett finansiellt system ingen litar på.

Det enda som skulle kunna tala om ökade bostadspriser är lägre ränta som du säger, men jag tror inte folk är så villiga att byta bostad om man är orolig över sitt jobb.

Graf över bostadspriserna sen 1980.

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____74160.asp

1985 tog RB bort alla regleringar på utlåning, festen kunde börja.
1991/92 ändrades avdragsrätten på ränta från 50% till 30%, festen var över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Problemet är att det vi ser nu är troligtvis den värsta krisen sen 1930. Prata med de som var med under bankkraschen på tidigt 90-tal, de flesta kommer nog säga att det vi upplever nu är betydligt värre.

Vi börjar närma oss 10% arbetslöshet 2009/2010, 0-tillväxt på BNP, om inte negativ och ett finansiellt system ingen litar på.

Det enda som skulle kunna tala om ökade bostadspriser är lägre ränta som du säger, men jag tror inte folk är så villiga att byta bostad om man är orolig över sitt jobb.

Graf över bostadspriserna sen 1980.

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____74160.asp

1985 tog RB bort alla regleringar på utlåning, festen kunde börja.
1991/92 ändrades avdragsrätten på ränta från 50% till 30%, festen var över.

M a o kommer bankerna att regleras som ett par småungar som behöver passas hela tiden för annars hittar dom på jävelskap som föräldrarna dvs vi småfolk får betala för på ett eller annat sätt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Dalhedaren, du som verkar veta o tycka så mycket om allt. Varför tar du inte o blir politiker? Bara en tanke

Jag har många gånger funderat i dom banorna, men jag känner mig inte mogen än. Det händer ibland att jag ser dom partier/politiker som jag litar på göra bort sig så totalt eller ha en annan åsikt av vad jag själv trodde från början. Då får jag lite avsmak av politiken -.-
Igår t.ex. när jag såg på debatt och märkte att FP stödjer piratlagen med så dåliga argument som "man går ju inte och snor en dubbel-daim på ica". Jag blev bara så lack på att vissa politiker inom Alliansen, som jag tror på. Har sån äckligt dålig syn på samhället, men samtidigt är alliansen politiker mycket bättre på att tala än vänster-partiernas

När jag är mindre förvirrad och fått vägledning från mitt eget parti Centerpatiet och CUF så kanske att jag gör något åt mitt politiska intresse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
M a o kommer bankerna att regleras som ett par småungar som behöver passas hela tiden för annars hittar dom på jävelskap som föräldrarna dvs vi småfolk får betala för på ett eller annat sätt!

Förstatliga eländet.

- Ren bankverksamhet (in/utlåning). Bankernas girighet tillför ingenting till marknaden. . Sätt någon driven person som chef som får till uppgift att efterleva kundernas krav i alla lägen, ex öppetider, kundvård m.m.

Sätt en fast och liten %-intjäning mellan repo räntan och utlåning till kund, den ska täcka bankens omkostnader och inget mer.

Förändra villkoren för utlåning. Ett lån är ett lån och ska betalas tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Förstatliga eländet.

- Ren bankverksamhet (in/utlåning). Bankernas girighet tillför ingenting till marknaden. . Sätt någon driven person som chef som får till uppgift att efterleva kundernas krav i alla lägen, ex öppetider, kundvård m.m.

Sätt en fast och liten %-intjäning mellan repo räntan och utlåning till kund, den ska täcka bankens omkostnader och inget mer.

Förändra villkoren för utlåning. Ett lån är ett lån och ska betalas tillbaka.

Japp! När blir du statsminister? Kan svara på den frågan åt dig nämligen aldrig för det är inte dom smarta som kommer sig fram utan till övervägande del mer eller mindre sociopatiska personer misstänker jag. Men jag kan ju ha fel?

Permalänk

Jag läste bara det första inlägget, så om jag kommer med någonting gammalt får jag ursäkta... men:

Titta på den här filmen:
http://video.google.com/videoplay?docid=7382297202053077236&h...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Mycket läsvärd och välskriven artikel om hur Sverige hanterade krisen.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article448668.ece

Lite glorifierande av svenskarnas insats kanske, men ändå mycket välskrivet.
Artikelförfattaren delar nog inte trådskaparens uppfattning om vad som är rätt att göra under krisen heller.
Så artikeln är en bra motvikt mot den text som TS har postat här.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Säger detta: Lyssna på 10cc The wall street shuffle så förstår man var börsmäklarnas ideologi ligger vilket man iofs redan visste för vem är inte sig själv närmast?

Permalänk
Medlem

Tänkte återuppliva tråden lite och bidra med en video från svt från 23 november

Dokument utifrån - Dagbok från en finanskris
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1320179

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Tänkte återuppliva tråden lite och bidra med en video från svt från 23 november

Dokument utifrån - Dagbok från en finanskris
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1320179

Slöseri med tid. Vissa bra saker togs upp, exempelvis så nämnde tysken (Ernhardt eller vad han hette, fick bara prata i 10 sekunder) i början att Feds sänkning av räntan var i grund för husbubblan. Programmet nämnde även lite då och då att amerikaner levt över sina tillgångar, och skrivit på kontrakt de inte läst.

Men sen kunde ju givetvis inte (S)(V)T låta bli med svennebanan-vinklingen, och intervjuer med aftonbladetmänniskor (ni vet, lesbisk åttabarnsmamma som blir hemlös eller vad det var) blandas med ord som "bonus" och "spekulation", utan några som helst förklaringar.

SVT kunde ju exempelvis förklarat hur subprimelånen fungerade åtminstone.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.