server 2008 sparar inte lösenord

Permalänk
Medlem

server 2008 sparar inte lösenord

Rubriken är lite missledande, men jag har en burk med server 2008. Har lagt till en nätverksmapp som min HTPC skall ha tillgång till, första gången måste jag självklart skriva in användarnamn och lösenord, kryssar i spara lösenord.

När jag startat om datorn måste jag skriva in lösenord igen! Detta ställer till mycket problem på min HTPC som inte får in sitt bibiliotek automatiskt.

Någon som vet hur man löser detta?

EDIT: Det verkar som om det finns någon "time out" på servern då jag tittade till HTPCn nu som har stått på hela dagen och den är "utloggad" igen.

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk

Gör ett konto på 2008 boxen med samma användarnamn och passord som din HTPC f.ex?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Gör ett konto på 2008 boxen med samma användarnamn och passord som din HTPC f.ex?

Varför skulle det fungera? Jag loggar ju inte in eller har någon förbindelse med servern förutom just den här mappen

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

är det vpn du talar om ? jag måste också göra så varje gång jag startar om burken.

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

Hade samma problem men hittade lösningen gör såhär öppna ett kör fönster och skriv in
control userpasswords2 så poppar det upp ett fönster tryck på fliken avancerat, sen på knappen hantera lösenord så kommer det upp ett nytt fönster och där trycker du på lägg till och sen skriver du in namnet på datorn, användare, lösenord.

Och ursäkta om min beskrivning är lite luddig, hoppas det funkar.

Permalänk
Medlem

Mappa nätverksenheten med växeln /persistent:yes

Exemeplvis: net use x: \\server\mapp lösenord /user:server\konto /persistent:yes

Eller gör enligt emigrating12 - Anledningen är att net logon tjänsten gör antagandet att om det är samma namn och lösenord så är det samma konto, har du en domän så kan du ju däremot använda exakt samma konto (det är verkligen det samma) på resursbehörigheterna, oavsett vilket så krävs validering varje gång en session upprättas och ja... du bryter den efter time-out eller omstart av datorn etc.

//edit - Liri hade också en väldigt snygg lösning... antagligen den enklaste (tack för det tipset)

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen!!

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA