Permalänk

Jag har haft min Dell Studio 15 i någon månad nu och dessa negativa saker har jag att komma med:

- Fläktarna ligger på total idle upp till en viss temp och då blåser den ur sig all varmluft för att sedan lägga sig i idle igen.

- Min hårddisk klickar och har sig otroligt högt vid läsning och skrivning, mest troligt ett måndagsex som kommer lägga av vilken sekund som helst.

- Högtalarna är i absolut sämsta laget.

- Det hamnar lätt småskräp under tangenterna vilket resulterar i att knapparna inte går att trycka ner riktigt och man måste blåsa ren den.

- Touchpaden får för sig att den inte ska fungera som den ska ibland så man måste röra omkring på den för att den ska fungera.

- Litet glapp i höger armstöd som kan få datorn att verka billigare än vad den egentligen är.

I "övrigt" nöjd med datorn.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Jag har haft min Dell Studio 15 i någon månad nu och dessa negativa saker har jag att komma med:

- Fläktarna ligger på total idle upp till en viss temp och då blåser den ur sig all varmluft för att sedan lägga sig i idle igen.

- Högtalarna är i absolut sämsta laget.

- Touchpaden får för sig att den inte ska fungera som den ska ibland så man måste röra omkring på den för att den ska fungera.

I "övrigt" nöjd med datorn.

Dessa är i princip de negativa saker jag har att säga om datorn. Men fläktarna ser jag inte som ett problem, den blåser ur sig all varm luft i ungefär 20sec och sen är den tyst igen heh.

Högtalarna visste jag redan om att de var dåliga, men spelar inte så stor roll för mig, spelar musik och tittar på film med andra högtalare.

Touchpaden har jag också problem med, eller det är inte ett problem men den saktar ner i 1 sec ungefär så man får röra runt med den.

Men jag är riktigt nöjd med min dator, betalade 5995kr för den från Dustin och det var den värd. Hade kunnat köpa en Acer men denna dator hade _MYCKET_ skönare design, gillar den verkligen.

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rragon
Hur länge har du haft din studio och hur funkar den?

Haft den sen början av november.
Bytte till 64 bitars direkt, najs att produktnyckel funkar till både 32 och 64 bitars så man kan använda medföljande nyckel.

Kasst av ATI att inte släppa sina drivrutiner för mobila kort men det fanns duktiga fantaster som hade lösningar på det

Har haft blåskärmar när jag startar datorn några gånger. Löser sig när jag startar om i felsäkert läge och sen vanligt. Vet ännu inte vad det beror på, nya drivrutiner kommer hela tiden till de flesta grejer så det är bara att fortsätta att uppdatera.

Annars är jag nöjd, led skärmen är jag mycket nöjd med, annars håller jag med föregående om plus och minus.

Visa signatur

Bärbar: Studio 1537 : Intel Core 2 Duo 2.26GHz, 4096MB ram, led skärm med seaweed backcover, Vista 64bit
Stationär: C2Q6600 GF8800GTX P35DS4
Kamera: Canon EOS 1000D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raggy
Haft den sen början av november.
Bytte till 64 bitars direkt, najs att produktnyckel funkar till både 32 och 64 bitars så man kan använda medföljande nyckel.

Kasst av ATI att inte släppa sina drivrutiner för mobila kort men det fanns duktiga fantaster som hade lösningar på det

Har haft blåskärmar när jag startar datorn några gånger. Löser sig när jag startar om i felsäkert läge och sen vanligt. Vet ännu inte vad det beror på, nya drivrutiner kommer hela tiden till de flesta grejer så det är bara att fortsätta att uppdatera.

Annars är jag nöjd, led skärmen är jag mycket nöjd med, annars håller jag med föregående om plus och minus.

Du har inte kommit undan just fläkt"problemet"? Får inte ut något vettigt svar från Dells Support.

En fråga som jag nästintill vet svaret på: Om jag köper en ny disk och stoppar i, ryker garantin då?

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Du har inte kommit undan just fläkt"problemet"? Får inte ut något vettigt svar från Dells Support.

En fråga som jag nästintill vet svaret på: Om jag köper en ny disk och stoppar i, ryker garantin då?

Har inte forskat något i det då jag inte stört mig avsevärt på det...

Kan inget om Dells garanti och hårddiskar tyvärr...

Bild på Seaweed irl

Visa signatur

Bärbar: Studio 1537 : Intel Core 2 Duo 2.26GHz, 4096MB ram, led skärm med seaweed backcover, Vista 64bit
Stationär: C2Q6600 GF8800GTX P35DS4
Kamera: Canon EOS 1000D

Permalänk
Medlem

Du kan byta typ vad du vill på Dell, garantin ryker inte.

Permalänk
Medlem

Hej!
Är det någon som kan bekräfta om detta minne:
SO-DIMM 1GB DDR2 PC2-6400 800MHZ KINGSTON
Fungerar bra som uppgradering till totalt 2 GB ram i Studio 15?

Kan det ev bli någon typ av konflikt med det minne som sitter i från början? det ända som specificeras om det är:
1024MB 800MHz Single Channel DDR2 SDRAM [1x1024]

Tack på förhand!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

En fråga. Kollar på en Studio 17 till tjejen och funderar på det här med garanti. Tidigare i tråden skrev någon: "1 års grundläggande garanti (något annat känns bara dummt, då man endå har garanti i 2 år automatiskt)" Kan någon förklara detta? Är det värt att spendera över 1000:- på att få ett års längre garanti, eller har man något via konsumantköplagen på sin sida? Vore ju surt om något skulle inträffa när hon haft datorn i lite över ett år annars.

Tacksam för svar!

//R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
En fråga. Kollar på en Studio 17 till tjejen och funderar på det här med garanti. Tidigare i tråden skrev någon: "1 års grundläggande garanti (något annat känns bara dummt, då man endå har garanti i 2 år automatiskt)" Kan någon förklara detta? Är det värt att spendera över 1000:- på att få ett års längre garanti, eller har man något via konsumantköplagen på sin sida? Vore ju surt om något skulle inträffa när hon haft datorn i lite över ett år annars.

Tacksam för svar!

//R

Jag antar att den personen syftar på konsumentköplagen, vilket faktiskt är 3år.
Dock så är det upp till kunden att "bevisa" att denna inte orsakat felet utan att det är ett tillverkningsfel efter 6månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Jag antar att den personen syftar på konsumentköplagen, vilket faktiskt är 3år.
Dock så är det upp till kunden att "bevisa" att denna inte orsakat felet utan att det är ett tillverkningsfel efter 6månader.

Ja är det konsumentköplagen som personen syftar på så är jag lite mer med på banan igen. Ville bara kolla så det inte var nåt via Dell som inte framgick tydligt. Dock är det väl 3 års reklamationsrätt som lagen lyder och ett garantiärende innebär väl mer sällan att en produkt helt och hållet byts ut, utan oftare repareras vilket jag inte vet om det är ibakat i reklamationsrätten...

//R

Permalänk
Medlem

Ett garantiärende med eller utan konsumentköplag innebär aldrig ny produkt på Dell, du får den lagad.

Permalänk
Medlem

Det är nog mest troligt håller jag med om, men jag menade mer generellt sett ovan. Faktum kvarstår: Det suger att behöva lägge till ca 1200:- för att få 2 års garanti.

//R

Permalänk
Medlem

Nu är man nybliven ägare till en Studio 15, och är toknöjd, inte upplevt några av alla de problem som listats Och har spelat en del med på den, även om man inte kan maxa alla spel direkt, så funkar BF2 och L4D på medium och flyter på fint.

Kan inte annat än rekommendera denna dator åt fundersamma köpare

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Skönt att höra! Har en polare som är på väg att köpa en studio 15 och har frågat mig om den är bra och prisvärd. Har försökt kolla lite om den på nätet och överlag verkar den bra! Hur är ljudnivån samt batteritiden? Vad har du för spec ODDNAMNE?

//R

Permalänk
Medlem

Sådär såg min konf ut
Hata mig inte för inläggets längd

1 Studio 1537 : Intel Core 2 Duo T6400 (2.0GHz,800MHz,2MB) 210-26347
1 Palmrest : Standard 214-10046
1 Display : 15.4in Widescreen WXGA with TrueLife - LED 230-10224
1 Camera : Integrated 2.0 Mega Pixel Camera - CCFL 319-10040
1 LCD Back Cover : Spring Green Microsatin Finish 320-10270
1 Ship Accessory : Swedish Docs 340-15731
1 Resource DVD : Studio 1537 Diagnostics and Drivers 340-15751
1 Memory : 3072MB (1x2048 + 1X1024) 800MHz DDR2 Dual Channel 370-13695
1 Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM) 400-14716
1 Optical Drive : 8X DVD+/-RW Drive including software 429-13240
1 Power Supply : Inspiron 90W AC Adapter 450-12155
1 Power Cord : European 1M 450-12183
1 Battery : Primary 6 cell 56W/HR LI-ION 451-10559
1 Carry Case : Not Included 460-10282
1 Graphics : 256 MB ATI Mobility RADEON HD 3450 490-10894
1 Modem : European External 56K V.90 USB Modem 530-11814
1 No Bluetooth Upgrade 555-10933
1 Wireless : Dell Wireless 1397 (802.11 b/g) Mini Card European 555-11434
1 Wireless Label (Dell Wireless Cards)- Core 2 Duo 555-11449
1 Keyboard : Internal Swedish/Finnish Qwertz Keyboard 583-11847
1 Operating System : Swedish Windows Vista Home Premium SP1 (32Bit OS) with Recovery DVD 619-13584
1 Microsoft Works 9.0 på svenska (ordbehandlingsprogram, kalkylprogram, Outlook Express, Powerpoint Viewer) med återställnings-CD 630-11002
1 Dell Support Center 2.0 640-10551
1 Dell Video Chat 640-10787
1 Swedish McAfee Security Centre 30 Day Trial Version (No Recovery CD) 650-10917
1 1Yr Limited Warranty - Collect & Return 754-10017
1 No Warranty Upgrade 754-10046
1 No Accidental Damage Support 755-10417
1 DataSafe Online Backup 2GB 759-10298
1 DataSafe Online size - 2GB Trial 764-10278
1 Studio 1537 Order - Sweden 799-10714
1 Studio NB - System Only 990-15147

Ljudnivån är tyst och fin, har spelat en del med som sagt och har inte märkt av något oljud än, batteritiden kan jag inte uttala mig om, kör nästan alltid mot nät

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Det är samma spec som han kollat på. Ligger på typ 6390:- vilket får anses vara ett mkt bra pris! Ska nog rekomendera honom att köpa faktiskt. Testat att spela upp HD material?

//R

Permalänk
Medlem

Japp, inga problem förutom när jag körde mot tvn, men det är nog det trådlösa som var knas då (dålig signal, annat rum)

Ska snart testköra TF2 med

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Jag rekomenderar verkligen inte en dator från dell studio-serien. Satsa på en annan dator i samma prisklass från annat företag istället.

Eftersom jag har både en Dell Studio 15 och en Dell Studio 17 som har exakt samma brister så vill jag mig kunna säga att det inte endast är måndagsex jag har fått.

Chassit känns vekt och dåligt uttänkt med utblås m.m. Fläktgången är i det mest korkade laget. Touchpadden mår inte alls bra, dör då och då. Högtalarna har riktigt skräpigt ljud, inte alls någon kvallité. Skärmen har ljusläckage (båda datorerna).

På pappret ser datorn bra ut, men vid användning så fallerar den totalt.

Det enda positiva jag har att säga om Dell är att när min hårddisk la av så skickade dom en ny till mig som jag fick byta själv, snabbt och smidigt utan at behöva skicka in på reparation.

Edit: En till positiv sak är batteritiden, den är helt klart godkänd. Har den nu på "hög prestanda" och har tittat på ett Family Guy-avsnitt genom HDMI-porten, fullt skärmljus och slösurfat i en halvtimme ungefär och har 1h 45min kvar enligt Windows uppskattning.

Att spela upp x264-material (Med en bitate på ~5000-6000) fungerar bra genom HDMI-porten och DXVA.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Konstigt att ni kan uppleva samma dator så brutalt olika... Vad är det som är dåligt med fläkten? Har du standareskrämen eller LED? Om du är så grymt missnöjd med bägge kan jag inte låta bli att undra varför du inte använde ångerrätten när du just fått datorn.

//R

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte det heller, har dock sett en del klagomål men jag har inga klagomål på tidigare nämda saker, och har inga egna direkt förutom att det tar sån tid att föra över saker trådlöst

Men det är mitt fel

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Jag använde inte ångerrätten eftersom att jag inte använde datorn lika flitigt till en början som jag gör nu, det är först då jag har märkt att datorerna är riktigt barnsliga och rangliga.

Jag har LED-skärmen med 1440x900 på båda datorerna. Angående fläktarna så ligger dom i total idle ända tills en viss temperatur på CPU:n, först då börjar den blåsa ur sig all varmluft tills den är nere på rätt temperatur igen, väldigt puckat.

Jag tycker verkligen du ska be din kompis titta runt på andra datorer innan han bestämmer sig för en Dell, försök gärna komma i kontakt med någon som har en Studio som han får gå och känna på och sitta vid i någon timme, han kommer att ångra sig direkt.

Det är enormt bristfällig kvallité på datorerna och det känns inte roligt att sitta vid dom.

ODDNAME: Har du märkt hur dålig kvallité det är på de inbyggda högtalarna? Ja jag vet, man nyttjar väldigt sällan dom, men bara saken att dom är helt fullkomligt värdelösa gör att datorn faller i betyg något så oerhört.
Din touchpad, har du använt den en längre stund? Då kommer du märka att den dör ut och du får fippla en stund med den innan den drar igång igen.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Han undrar nog snarare varför man gnäller så mycket på en dator och sedan köper en av samma märke till...

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Han undrar nog snarare varför man gnäller så mycket på en dator och sedan köper en av samma märke till...

Jag köpte självklart båda datorerna samtidigt, skulle aldrig falla mig in att beställa något mer från Dell efter dessa datorer.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Nu har jag mitt första klagomål på min lilla dator, eller kanske snarare nätadaptern

När man pluggar i den vill datorn inte kännas vid den utan tycker den är okänd och inte en dell 90W adapter som innan. Någon som varit med om samma?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Nej, däremot har jag märkt att vid inkoppling då och då kan den ge ifrån sig ett högfrekvent ljud.

Sen på min 17:are så är uttaget i datorn helt glappt så den tar inte emot strömadaptern varje gång.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Ett nytt grafik kort kommer till studion HD4570

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Nu har jag mitt första klagomål på min lilla dator, eller kanske snarare nätadaptern

När man pluggar i den vill datorn inte kännas vid den utan tycker den är okänd och inte en dell 90W adapter som innan. Någon som varit med om samma?

Förmodligen en defekt laddare, ring supporten så får du en ny.

Permalänk
Medlem

Japp det är laddaren, tydligen ett vanligt fel i kabeln mellan adapter och pluggen. Någon tråd där som kan gå av och göra så att laddaren inte känns igen.

Hade bara möjlighet att maila supporten och snabba är dem i alla fall där

Så får vänta o se vad de säger där för, gjort allt de sagt och lite till och föreslagit ny laddare och länkat till mängder av sidor där alla har samma problem

Som tur är kan den driva datorn ändå och kör till 90% aldrig med bara batteri, bara att den inte känns igen och ej laddar.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

4570?
Kanske 4670?
Rätta mig gärna